مطالعه کنید:

ارتباط غیر کلامی

مهارت یا ارتباط غیر کلامی چیست؟

آیا می دانید شما می توانید به غیر از بیان کلمات و صحبت کردن، از طریق روش های دیگری هم منظور خود را به دیگران برسانید؟ ارتباط غیر کلامی شامل مهارت های مختلفی است که در انتقال مفاهیم مورد نظر شما به مخاطب کمک می کنند. همانطور که از نام این نوع ارتباط مشخص است، بدون اینکه حتی یک کلمه را به زبان بیاورید، مفهوم مورد نظر خود را به دیگران منتقل می کنید. نکته مهم ماجرا این است که برای برقراری این نوع ارتباط باید اطلاعات گسترده ای را کسب کرده و جوانب مختلف چند مهارت مهم را یاد بگیرید. در غیر این صورت نمی توانید از مهارت های غیر کلامی برای برقراری ارتباط هایی موثر استفاده کنید. از طرفی برقراری و حفظ ارتباط موثر برای همه مردم ضروری محسوب می شود. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف مهارت ارتباط غیر کلامی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ارتباط غیر کلامی چیست؟

ارتباط غیر کلامی چیست

بهتر است بدانیم همه ما به طور کلی از دو طریق با دیگران ارتباط برقرار می کنیم؛ ارتباط های کلامی و غیر کلامی. در واقع ما یا با بیان کلمات از طریق گفتار و نوشتار منظورمان را به دیگران می رسانیم یا به کمک مهارت های غیر کلامی که برای استفاده از آن ها نیازی به تلفظ کلمات و به زبان آوردنشان نداریم.

منظور از مهارت غیر کلامی هم طیف گسترده ای از موضوعات مختلف مانند حرکات بدن و چهره است که باعث منتقل کردن یک پیام می شوند.

توجه داشته باشید زمانی ارتباط برقرار می شود که پیام از طرف فرستنده ارسال شود و پاسخ آن نیز دریافت گردد. برای تحقق این هدف؛ یعنی ارسال و دریافت پیام هم می توانیم از مهارت های کلامی و غیر کلامی استفاده کنیم. البته توجه داشته باشید که مهارت ارتباط غیر کلامی تکمیل کننده ارتباط کلامی است، برای مثال شما با تغییر حالت چهره خود می توانید مفهومی که در قالب کلمات به زبان می آورید را بهتر به مخاطب خود منتقل کنید. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

انواع ارتباط غیر کلامی

انواع ارتباط غیر کلامی

همانطور که گفتیم استفاده از انواع مختلف مهارت غیر کلامی به برقراری ارتباط موثر کمک می کنند و از طرفی با بیان کلمات همراه نیستند. در واقع شما با انجام حرکات، برخوردها، رفتار، طرز لباس پوشیدن، چیدمان محیط و غیره می توانید مفهوم مورد نظر خود را به دیگران برسانید. بر همین اساس انواع مهارت های ارتباط غیر کلامی در سه دسته قرار می گیرند که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

بدن: به کمک تکنیک های زبان بدن مانند برقراری ارتباط چشمی، دست دادن، درست نشستن و غیره می توانید مفهوم مورد نظر خود را به مخاطب منتقل کنید.

فضا: از طرفی با استفاده از چیدمان درست محیط کار یا خانه می توانید میزان اهمیت انجام یک موضوع را نشان داده و منظورتان را به دیگران برسانید.

زمان: وقت شناسی می تواند میزان توجه شما مثلا به یک قرار کاری یا شخصی را نشان دهد. در شرایطی که عمدا به قرارهای ملاقات خود دیر می رسید؛ یعنی تمایلی به حضور در آن ملاقات ندارید.

بنابراین در کنار مهارت های کلامی و بیان کلمات از طریق گفتار و نوشتار، انواع مهارت غیر کلامی هم می توانند از طریق حرکات بدن، وقت شناسی، چیدمان وسایل در یک محیط و غیره منظورمان را به مخاطبان منتقل کنند. بنابراین باید از پیامدهای منفی هر یک از کارهایی که انجام می دهیم مطلع باشیم و سعی کنیم مفاهیم منفی را به دیگران منتقل نکنیم.

برای اطلاع از روش های کنترل خشم بر روی لینک کلیک کنید.

روش های تقویت ارتباط غیر کلامی

روش های تقویت ارتباط غیر کلامی

برای بهره مندی از مزایای هر مهارتی که کسب می کنید باید برای تقویت آن نیز وقت صرف کرده و از راهکارهای اصولی استفاده کنید. در غیر این صورت یدک کشیدن اسم مهارت های مختلف، دردی از شما دوا نمی کند. مهارت غیر کلامی نیز از این موضوع مجزا نیست و برای برقراری ارتباط موثر به کمک ارتباط غیر کلامی باید به فکر تقویت این مهارت نیز باشید. از جمله مهم ترین روش های تقویت مهارت غیر کلامی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

زبان بدن خود را تقویت کنید

به عنوان یکی از مهم ترین روش های تقویت مهارت غیر کلامی باید به فکر یادگیری مفهوم هر یک از تکنیک های زبان بدن باشید و استفاده از آن ها در موقعیت های مختلف را تمرین کنید. زبان بدن یکی از مهم ترین انواع ارتباط غیر کلامی است که به صورت مستقیم بر ذهن مخاطب شما تاثیر می گذارد. دیدی چی شد؟

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی هوش هیجانی بر روی لینک کلیک کنید.

وقت شناس باشید

برای اینکه بتوانید ارتباط هایی موثر با دیگران برقرار کنید و در زندگی شخصی و کاری خود موفق باشید؛ باید وقت شناسی را به عنوان یکی از ویژگی های شخصیتی مثبت کسب کنید. کسی که وقت شناس است در واقع احترام فرد مقابل را رعایت می کند و بدون به زبان آوردن حتی یک کلمه به او نشان می دهد که چقدر برایش ارزشمند است.

به فکر چیدمان مناسب باشید

اگر قصد برگزاری یک جلسه مهم کاری دارید یا قرار بر این است یکی از دوستان خود را به خانه دعوت کنید، بهتر است به فکر چیدمان وسایل به صورت اصولی باشید. برای مثال با چیدن صندلی یا مبل ها در کنار یکدیگر شرایطی را برای نزدیک تر شدن به مخاطب فراهم می کنید و به فرد مقابل خود نشان می دهید که از هم نشینی با او خوشحال هستید.

توجه داشته باشید تکنیک های افزایش و تقویت مهارت ارتباط غیر کلامی در عین سادگی می توانند بسیار تاثیرگذار باشند و از طرفی در صورت توجه نکردن به آن ها تاثیر مهارت غیر کلامی کاهش می یابد.

برای اطلاع از نحوه برخورد با افراد بی منطق بر روی لینک کلیک کنید.

برخورد مناسب داشته باشید

نحوه تقویت ارتباط غیر کلامی

برای اینکه بتوانید ارتباطی موثر و پایدار با مخاطب خود برقرار کنید و از مزایای آن بهره مند شوید باید احساسی که از طریق بیان کلمات به زبان می آورید را با رفتار خود نیز نشان دهید. برای مثال کسی که مدام در حال بیان کلمات رسمی، رعایت احترام و غیره است، ولی در عین حال رفتار و برخورد مناسبی با مخاطبان خود ندارد؛ بر ذهن دیگران تاثیر نمی گذارد و باعث شکل گیری ارتباط های موثر نمی شود.

تُن صدای مناسب داشته باشید

آیا می دانید یکنواخت صحبت کردن و نشان ندادن احساسات در تن صدا می تواند تاثیر منفی بر ذهن مخاطبان شما داشته باشد؟ برای اینکه بتوانید به کمک مهارت ارتباط غیر کلامی بر ذهن دیگران تاثیر مثبت بگذارید؛ باید تن صدای خود را متناسب با هیجان و احساسی که دارید و همچنین حساسیت موضوع مورد بحث، تغییر دهید. با انجام این کار از حواس پرتی مخاطب جلوگیری کرده و ذهن او را بیشتر به موضوع مورد بحث درگیر می کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار کاریزما کلاب بر روی لینک کلیک کنید.

استرس خود را کنترل کنید

کسی که هنگام حرف زدن، مضطرب است و نشانه های شدت یافتن استرس در حرکات او نمایان می شوند؛ به جای اینکه ذهن مخاطب را به حرف هایش جلب کند، باعث حواس پرتی و توجه به نشانه های استرس می شود. به همین علت بهتر است از تکنیک هایی مانند تنفس جعبه ای، مدیتیشن و تنفس آگاهانه برای کنترل و کاهش استرس استفاده کنید.

به موقع فکر کنید

برای اینکه بتوانید مهارت ارتباط غیر کلامی را تقویت کنید و ارتباط هایی موثر، موفق و پایدار برقرار نمایید؛ باید به موقع فکر کنید.

در واقع باید قبل از حرف زدن، برخورد داشتن با دیگران و غیره فکر کنید و حتی در کمترین زمان ممکن نحوه حرف زدن و طرز برخورد خود را تغییر دهید.

برای اطلاع از نشانه های رابطه عاطفی سالم بر روی لینک کلیک کنید.

مزایای ارتباط غیر کلامی

مزایای ارتباط غیر کلامی

همانطور که گفتیم استفاده از مهارت های ارتباطی کلامی و غیر کلامی در کنار یکدیگر باعث افزایش تاثیرگذاری بر ذهن مخاطبان می شوند. برای مثال زمانی که در حال صحبت کردن با دیگران هستید، ولی زبان بدن و حالت چهره شما چیز دیگری را نشان می دهد؛ مخاطب نمی تواند به حرف هایتان اعتماد کند و تحت تاثیر شما قرار بگیرد. بنابراین به کمک مهارت ارتباط غیر کلامی می توانید بهتر بر ذهن مخاطبان خود تاثیر بگذارید و ارتباط هایی موثر برقرار کنید. منظور از ارتباط موثر؛ ایجاد درک مشترک میان فرستنده و دریافت کننده پیام است. به بیان دیگر ارتباطی موثر محسوب می شود که مخاطب به خوبی منظور شما را درک کند. بنابراین همه ما باید به فکر کسب و تقویت مهارت غیر کلامی باشیم و از آن ها در موقعیت های مناسب استفاده کنیم.

برای اطلاع از روش های بهبود مهارت های ارتباطی بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

بدون شک هر کسی دوست دارد روابطی که به نفع او هستند را حفظ کند و به هیچ وجه رابطه های موفق را به پایان نرساند. برای تحقق این هدف باید در کنار مهارت های کلامی از تکنیک های ارتباط غیر کلامی هم استفاده کنید. به این ترتیب می توانید بر ذهن مخاطبان خود تاثیر گذاشته و ارتباط هایی موثر داشته باشید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، نقشه ذهنی در سخنرانی و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
Hana
1401/01/24
پاسخ دهید

سلام واقعا عالی و بی نظیر بود مقالتون🥰
من با خوندن این مقاله فهمیدم حالت چهره بخش زیادی از مهارت های غیر کلامی را تشکیل می دهد🤩
حالات صورت ما می تواند بسیاری از احساساتو عواطف ما را برای طرف مقابل مشخص کند.
یه سوالی که داشتم اینکه مبحث مهارت غیرکلامی تو دوره ثروت سازی با کلام هستش؟!

آیلار شریعت نیا
1401/01/26

سلام دوست عزیز من
ما هم از شما ممنونیم که به خودتون اعتماد کردین و قدم در مسیر رشد و توسعه فردی خودتون گذاشتین واقدام به خوندن این مقاله ارزشمند کرده اید
امیدوارم هر روز بهتر و بهتر باشین
بله این مبحث در دوره ثروت سازی با کلام وجود داره

keyboard_arrow_up