مطالعه کنید:

مهارت های کلامی

مهارت های کلامی

همه ما برای برقراری ارتباط موثر با دیگران باید از مهارت های مختلفی استفاده کنیم. باید بتوانیم ارتباط هایی برقرار کنیم که بر زندگی ما تاثیر مثبت دارند و در رسیدن به موفقیت به ما کمک می کنند. مهارت های کلامی از جمله مهم ترین مهارت های لازم برای برقراری ارتباط موثر با دیگران است. اگر در ذهنتان به این موضوع فکر می کنید؛ ارتباط برقرار کردن حرف زدن می خواد و حرف زدنم نیازی به کسب مهارت نداره! بهتر است در مورد این تصور خود تجدید نظر کنید. همانطور که گفتیم برای برقراری ارتباط موثر به کسب مهارت های مختلفی نیاز دارید، ارتباطی هم موثر محسوب می شود که شما و مخاطبتان به یک درک مشترک برسید و منظور یکدیگر را متوجه شوید. با توجه به اهمیت برقراری ارتباط های موثر و موفق در زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف مهارت کلامی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مهارت های کلامی چیست؟

مهارت های کلامی چیست

اگر در مورد معنی و مفهوم مهارت کلامی از مردم سوال بپرسیم؛ اکثر آن ها بیان می کنند به زبان آوردن کلمات و صحبت کردن با دیگران همان مهارت های کلامی است. در حالی که گفتار فقط یک بخش از مهارت های کلامی محسوب می شود و نوشتار هم جزء همین مهارت است.

مهارت های کلامی شامل بیان کلمات در گفتار و نوشتار هستند به نحوی که میان دو یا چند نفر ارتباطی موثر برقرار شود.

البته لازم به ذکر است مهارت های کلامی شامل صحبت کردن یک فرد با خودش هم می شوند که در این حالت واگویه یا خودگویی صورت می گیرد. فراموش نکنید برای اینکه بتوانید با گفتار و نوشتار خود بر دیگران تاثیر بگذارید و بر ذهنشان نفوذ کنید باید به جوانب مختلفی توجه داشته باشید و مهارت های لازم را کسب نمایید. درست است که حرف زدن ساده ترین کاری است که می توانید انجام دهید ولی هر حرفی بر ذهن مخاطبان تاثیر نمی گذارد. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

انواع مهارت های کلامی

انواع مهارت های کلامی

به نظر شما موقعیت هایی که می توانید با گفتار و نوشتار خود بر دیگران تاثیر بگذارید، چند مورد هستند؟ آیا حرف زدن با خودتان نیازی به کسب مهارت کلامی ندارد؟ همانطور که گفتیم؛ ما برای حرف زدن با خود، متقاعد کردن و نفوذ بر ذهن خودمان هم به کسب مهارت کلامی نیاز داریم. بنابراین انواع مهارت های کلامی شامل موارد نامبرده در ادامه مطلب هستند:

  • درون فردی
  • بین فردی (برقراری ارتباط بین دو نفر از طریق گفتار و نوشتار)
  • گروهی کوچک
  • عمومی

با توجه به اینکه همه ما در طول شبانه روز در حال صحبت کردن با خودمان و دیگران هستیم و از طرفی باید صحبت های تاثیرگذار داشته باشیم، کسب مهارت کلامی برای همه مردم ضروری محسوب می شود.

برای اطلاع از نشانه های رابطه عاطفی سالم بر روی لینک کلیک کنید.

فواید مهارت های کلامی

فواید مهارت های کلامی

با در نظر گرفتن توضیحاتی که در قسمت های قبلی همین مقاله بیان کردیم، به نظر شما استفاده از مهارت های کلامی چه فواید و مزایایی به همراه دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛ صحبت کردن، ساده ترین راه برقراری ارتباط است بنابراین می توانید با کسب مهارت های کلامی، ساده ترین راه برقراری ارتباط را به تاثیرگذارترین روش تبدیل کنید.

توجه داشته باشید همه ما به برقراری ارتباط با دیگران نیاز داریم؛ برای دوری از تنهایی و ایجاد مشکلات روحی، برای انجام کارهای گروهی و به طور کلی پیشرفت در زندگی به تعامل و معاشرت با دیگران نیاز داریم. بنابراین ابتدا باید بتوانیم بر ذهن دیگران نفوذ کرده و آن ها را متقاعد کنیم که با ما در ارتباط باشند. یکی از بهترین راهکارها برای تحقق این هدف هم استفاده از مهارت کلامی است. با کسب مهارت کلامی می توانید از طریق گفتار و نوشتار خود بر دیگران تاثیر بگذارید و ارتباط های موثر برقرار کنید. برگرد عقب دوباره بخون!

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

راههای افزایش مهارت های کلامی

راههای افزایش مهارت های کلامی

برای بهره مندی از مزایای مهارت کلامی باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید و به فکر تقویت مهارت های کسب شده باشید. فراموش نکنید هر مهارت جدیدی که کسب می کنید به تقویت شدن نیاز دارد، در غیر این صورت خیلی زود تاثیر آن بر زندگی شما کمرنگ می شود. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین راه های افزایش و تقویت مهارت های کلامی اشاره می کنیم:

به خوبی گوش دهید

برای اینکه بتوانید منظور مخاطب خود را متوجه شده و به درستی به او پاسخ دهید؛ باید مهارت گوش دادن را نیز تقویت کنید. گوش دادن فعالانه باعث افزایش درک شما از صحبت های دیگران می شود و از ایجاد سوء تفاهم جلوگیری می کند. به این ترتیب می توانید ارتباط های موثر برقرار کرده و به اهداف خود دست پیدا کنید.

برای اطلاع از روش های بهبود مهارت های ارتباطی بر روی لینک کلیک کنید.

کلمات مناسب پیدا کنید

برای افزایش و تقویت مهارت های کلامی باید به فکر گسترش دادن دایره لغات خود باشید.

باید لغات جدید یاد گرفته و موقعیت درست استفاده از آن ها را نیز یاد بگیرید. بهتر است بدانید استفاده از کلمات درست در موقعیت های درست، یک مهارت است که فن بیان نامیده می شود و در برقراری ارتباط های موثر بسیار تاثیرگذار است.

نوشتن را تمرین کنید

همانطور که گفتیم؛ مهارت کلامی شامل بیان کلمات از طریق گفتار و نوشتار می شود، بنابراین باید به فکر تقویت مهارت نوشتن هم باشید. با یادگیری چند تکنیک اصولی و مهم در کنار گسترش دادن دایره لغات خود می توانید منظورتان را نیز به صورت کتبی به مخاطب منتقل کنید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار کاریزما کلاب بر روی لینک کلیک کنید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

تقویت مهارت های کلامی

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که دایره لغات گسترده ای دارند، می توانند متن های زیبا و رسایی بنویسند ولی اعتماد به نفس صحبت در جمع یا حتی ارائه یک متن به مخاطب خود را ندارند.

برای افزایش مهارت های کلامی باید اعتماد به نفس خود را نیز تقویت کنید.

از حواس پرتی دور بمانید

برای اینکه بتوانید حرف های مخاطبان خود را به درستی درک کنید، به سرعت آنچه که در نظر دارید را به یاد بیاورید و به طور کلی تمرکز خود را افزایش دهید؛ باید از حواس پرتی دور بمانید. برای تحقق این هدف راهکارهای مختلفی مانند دوری از عوامل مزاحم، نشخوار ذهنی و پردازش افکار مزاحم نیز وجود دارند.

برای اطلاع از ویژگی های رفتاری آدم های اصیل بر روی لینک کلیک کنید.

تمرین کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد تقویت مهارت های کلامی در نظر داشته باشید؛ تمرین کردن است. بدون تمرینات مداوم و منظم نمی توانید در بیان کلمات از طریق گفتار یا نوشتار به تسلط برسید. در واقع بدون تمرین کردن امکان رسیدن به تسلط در یادگیری و به کارگیری هیچ مهارتی وجود ندارد. مطلب سنگین نبود که؟

خلاصه مطلب

همه ما به برقراری ارتباط هایی موثر با دیگران نیاز داریم؛ ارتباط هایی که باعث رسیدن به درک مشترک بین ما و مخاطبمان می شوند. برای برقراری چنین ارتباط هایی باید از مهارت های کلامی استفاده کنید و در بیان کلمات از طریق گفتار و نوشتار به تسلط برسید. فراموش نکنید برای تحقق این هدف مهم به انجام تمرینات منظم و مداوم نیاز دارید.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
عاطفه دیناروند
1401/02/18
پاسخ دهید

سلام خانوم مبارکی عزیز
من واقعا خیلی خسته شدم از این همه مشکل
میخواستم ببینم میتونین به من هم مشاوره بدین و بتونم از این وضعی که هست سربلند بیرون بیام؟
تعریفتون رو خیلی شنیدم ولی خب تا از خودتون مشاوره نگیرم و حرف نزنم باهاتون نمیتونم اعتماد کنم برای خرید دوره هاتون
ممنون میشم به من پیام بدین♥️

keyboard_arrow_up