مطالعه کنید:

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس      

موضوعات بسیار زیادی در این دنیا وجود دارند که اغلب مردم تفاوتی بین آن ها قائل نیستند و دلیل این موضوع هم به عدم کسب آگاهی مربوط می شود. در این میان در نظر نگرفتن تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس بسیار رایج است و اغلب مردم تصور می کنند این دو موضوع یکی هستند، در حالی که معنی و مفهوم آن ها با یکدیگر متفاوت بوده و کسب آگاهی در مورد آن ها برای ساخت یک شخصیت قدرتمند و رسیدن به موفقیت در زندگی ضروری محسوب می شود. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس چیست

به نظر شما منظور از عزت نفس چیست؟ چه کسانی عزت نفس بالا یا حتی پایین دارند؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم منظور از عزت نفس؛ ارزشمند دانستن خودتان است. کسی که خود را همانگونه که هست ارزشمند می داند؛ عزت نفس بالایی دارد. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که بنا به دلایل مختلف از عزت نفس بالایی برخوردار نیستند و به همین علت نمی توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کرده و برای داشتن یک زندگی بهتر تلاش کنند. چنین کسانی مدام به خودشان برچسب هایی می زنند که همگی با ارزشمند بودن او در تضاد هستند.

در نقطه مقابل این افراد؛ کسانی قرار می گیرند که به واسطه عزت نفس بالایی که دارند خودشان را در برابر دیگران کوچک نمی شمارند، در مقابل برچسب زدن های دیگران ساکت نمی مانند، ارزش های وجودی خود را باور داشته و از آن ها برای رسیدن به موفقیت استفاده می کنند. خوشبختانه برای تقویت این ویژگی شخصیتی مثبت راهکارهایی وجود دارد که با یادگیری آن ها و صرف وقت برای تمرین کردنشان و همچنین کسب آگاهی در مورد تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس می توانید عزت نفس بالاتری داشته باشید. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، جادوی جذابیت و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس چیست

همانطور که گفتیم؛ عزت نفس و اعتماد به نفس یک معنی مشترک و مشابه ندارند. کسی که از وجود استعدادها و توانایی های خود مطلع است و نسبت به آن ها اطمینان دارد؛ از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است. چنین کسانی به واسطه اطمینانی که به توانایی های خود دارند؛ کارهای مختلفی را انجام می دهند و از فعل “نمی توانم” دور هستند.

اعتماد به نفس بالا داشتن به عنوان یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های شخصیتی مثبت؛ فرد را از اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها، ترس از مواجه شدن با تغییرات، وابستگی به دیگران و… دور می کند. در نتیجه فرد می تواند برای تحقق اهداف خود تلاش کند و به آنچه که دوست دارد برسد. بنابراین برخلاف تصور بسیاری از مردم؛ تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس آنقدر واضح است که نمی توانیم چشمان خود را بر روی آن ببندیم و تصور کنیم این دو ویژگی شخصیتی مثبت، یکی هستند. برگرد عقب دوباره بخون!

برای اطلاع از انواع مهارت توسعه فردی بر روی لینک کلیک کنید.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست؟

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست

الان که می دانید عزت نفس و اعتماد به نفس چه معنی و مفهومی دارند، بهتر است بدانید بالا بودن عزت نفس لزوما به معنای بالا بودن اعتماد به نفس نیست. برای مثال ممکن است یک نفر بداند چه فرد ارزشمندی است، ولی قدرت استفاده از توانایی ها و استعدادهای خود را نداشته باشد. این رابطه بین اعتماد به نفس بالا و عزت نفس پایین هم وجود دارد، بنابراین هر یک از این ویژگی های شخصیتی مثبت باید به صورت مجزا در مورد یک نفر بررسی شده و تقویت شوند.

با توجه به توضیحاتی که در مورد تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس گفتیم؛ کسی که اعتماد به نفس بالایی دارد تجربه های جدید کسب می کند، ریسک پذیر است و به این ترتیب از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. این فرد ممکن است برای رسیدن به اهدافش تلاش کند، ولی همچنان خود را فردی ارزشمند نداند. در حالی که عزت نفس بالا باعث شکل گیری یک دیدگاه مثبت نسبت به خودتان می شود و ارزشمند بودن را درک خواهید کرد. یادداشت کردی؟

برای اطلاع از مفهوم خود واقعی بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

هر یک از ما می توانیم چندین ویژگی شخصیتی مثبت داشته باشیم و با کمک آن ها به خواسته هایمان برسیم. در این میان اغلب مردم تصور می کنند عزت نفس همان اعتماد به نفس است و میان این دو ویژگی، هیچ تفاوتی قائل نمی شوند. در حالی که با کسب آگاهی در مورد تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس می توانند احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند و با اطمینان داشتن نسبت به توانایی هایشان برای ساختن یک زندگی بهتر تلاش کنند.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، هوش کلامی و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up