مطالعه کنید:

شخصیت شناسی MBTI

شخصیت شناسی MBTI

شخصیت شناسی MBTI

 

سلام دوستان تبریک میگم به شما چون جزو 20 درصد از  افرادی هستید که برای یادگیری و رشد خودتون ارزش قائلید و شروع به خواندن مقاله مفهوم شخصیت شناسی MBTI، می توانید شخصیت خودتون و دیگران را به روش MBTI بشناسید.

یکی از نیاز های مهم هر انسانی، شناخت خود است. یکی از روش های شناختن شخصیت، آزمون شخصیت شناسی MBTI است. مفهوم شخصیت شناسی MBTI توسط کارل یونگ و دو زن روان پزشک آمریکایی کاترین بریگز میزر برای اولین بار مطرح شد. برای اولین بار شخصیت شناسی MBTI  با بررسی تحقیقات مفصل کاترین میرز و دخترش تیپ شخصیتی تمامی افراد را در شانزده تیپ ENFJ_ENFP_INTP_INTJ_ENTP_INFP_INFJ_ESTP_ISFJ_ESFJ_ISTP _ESFP _INFJ )_ENTJ_ISTJ_ESTJ_ISFP ) دسته بندی کردند و آزمون تیپ شخصی را که امروزه به آزمون میزر_بیگرز مرسوم است.

با توجه به این آزمون، تیپ های شخصیتی را اندازه گیری می کنند. تیپ شخصیتی افراد بیانگر میزان هوش افراد نیست و نمی توان از روی آن ها، موفقیت و تمام رفتار افراد را شناسایی کرد.

با توجه به شخصیت شناسی MBTI، می توان تشخیص داد که افراد در شرایط گوناگون چه رفتاری را بروز می دهند. با زبان بدن و ارتباط چشمی نیز شما می توانید به احساسات و شخصیت طرف مقابل پی ببرید.

آزمون شخصیت شناسی MBTI  بیشترین  استفاده را در مصاحبه های استخدامی دارد. نتیجه این آزمون، به ما کمک می کند که در بخش های مهمی از زندگی خود از جمله روابط شخصی و مهارت های سازمانی و شغلی خود بهبود یابد.

شخصیت شناسی MBTI چیست؟

 

شخصیت شناسی MBTI یا همان ام بی تی آی مخفف عبارت ( Myers-briggs Type Indicator ) است.

در شخصیت شناسی MBTI ما چهار تا موضوع رو مورد بررسی قرار می دهیم که بر اساس  16 تیپ شخصیتی و 4 مشرب به دست می آید. ما در دوره جامع فن بیان به طور مفصل در این باره صحبت می کنیم.

شما در دوره ثروت سازی با کلام، یاد می گیرید که چطور با کلام خودتون روی دیگران تاثیر بزارید و به یک سخنران حرفه ای تبدیل شوید. حال فرض کنید یک سخنران در سخنرانی خود شخصیت  خود را  به درستی  بشناسد و علاوه بر اون، بتواند از مخاطبان خود شناخت خوبی کسب کند. در این صورت می تواند  به خوبی مخاطب خود را درک کند و تاثیر بسزایی بزارد.

شخصیت شناسی MBTI، ابزاری است که چشم انداز منحصر به فردی از شخصیتتان را ارائه می دهد. این آزمون به شما کمک می کند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنید و چگونه در جمع های دوستان و افراد مختلف خودتان را معرفی کنید و بسیاری از موارد دیگر.

ممکن است گاهی شما روی نقطه ضعف های دیگران دست گذاشته باشید و یا دیگران این کار را با شما کرده باشند، و از روبه روشدن با دوستان و اعضای خانواده خود، دچار مشکل شده باشید. MBTI به شما کمک می کند تا شما با اطرافیانتان با روشی بهتر و موثر تر رفتار کنید.

چهار بعد تیپ شخصیتی MBTI

 

چهار بعد تیپ شخصیتی

شخصیت شناسی MBTI دارای 16 تیپ شخصیتی از ترکیب 4 بعد اصلی است. یکی از نکات مهم راجب شخصیت شناسی MBTI این است که این است که هیچ تیپی بر تیپ دیگر برتری ندارد. شما با دانستن تیپ های شخصیتی افراد، نمی توانید به دیگران برچسب بزنید.

4 بعد اصلی MBTI یعنی J/P،T/F،S/N ،E/I . حال می خواهیم کمی مفصل تر  راجب این ترجیحات صحبت کنیم.

E/I درون گرایی – برونگرایی

یعنی افراد انرژی خود را از چه منبعی دریافت می کنند؟ و بیشترین زمان خود را صرف چه کار هایی می کنند؟

N/S  شهودی- حسی

 توسعه فردی

افراد از چه طریق هایی اطلاعات را بدست می آورند؟

T/F احساسی – منطقی

افراد چگونه تصمیم گیری می کنند.

J/P دریافت کننده – قضاوت کننده

افراد چه سبکی از زندگی را ترجیح می دهند؟ آیا ترجیح می دهند در یک سبک منظم باشند یا  منعطف؟

یکی از نکات مهمی که وجود دارد، این است که شما اگر  شما درونگرا هستید، به این معنا نیست که شما هیچ وقت برونگرایی را تجربه نکرده اید. بلکه ترجیح تیپ شخصیتی شما درون گرایی است. دو ترجیح درون گرایی و برونگرایی، هر دو خوب هستند و هیچ یک به دیگری برتری ندارد. برای مثال بسیاری از افراد حس می کنند که افراد درونگرا، افرادی خجالتی و کم حرف هستند.

هر دو ترجیحات درون گرایی و برونگرایی، ویژگی های خاص خودشان را دارند و نمی توان گفت یکی از ترجیهات بر دیگری، برتری دارد.

برون گرایی E ( Exterovet ) و درون گرایی I ( Introvert )

 

در شخصیت شناسی افراد درونگرا انرژی خود را از دنیای درون خودشان می گیرند. درون گرایی به این معناست که توجه و علایق و دغدغه های فرد، به احساسات و افکار و دنیای درونی معطوف است. برعکس  ترجیح برون گرایی، به این معناست که توجه و علایق و دغدغه های فرد به دنیای بیرونی معطوف می شود و این افراد انرژی خود را از دنیای بیرون و دیگران می گیرند.یکی از نکاتی که وجود دارد این است که هر دو ترجیح برون گرایی و درون گرایی خوب هستند و هیچکدام به دیگری برتری ندارند.

تفاوت افراد برون گرا و درونگرا به راحتی قابل تشخیص است. افراد برون گرا به دلیل اینکه به راحتی احساسات خود را بروز می دهند، کاملا  قابل تشخیص هستند.

یکی از کارهای متفاوتی که افراد درونگرا و برون گرا در اوقات فراغت و آخر هفته انجام می دهند، این است که افراد درونگرا ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را به کار هایی مانند کتاب خواندن و  و در خانه ماندن  انجام دهند، ولی افراد برون گرا ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را به تفریح و در جمع دوستان بگذارنند.

حسی  S  (  Sensing) و شهودی N  (Intuition  )

 

حسی S ( Sensing) و شهودی N (Intuition )

نوع جمع آوری اطلاعات افراد از دنیای  اطراف شان تعیین کننده حسی یا شهودی بون این افراد است. یک فرد شهودی توجه زیادی به واقعیات و جزئیات دارد، بیشتر واقع بین هستند، به تجربه مستقیم خود اعتماد بیشتری دارند، ایده ها و کار های جدید رو اگر  کاربردی  باشه قبول دارند. افراد شهودی (Intuition  ) ترجیح می دهند بیشتر به تصورات و ایده ها توجه کنند.

برای مثال افراد شهودی حس می کنند که افراد حسی،رویا پرداز و خلاق هستند و افراد حسی، حس می کنند افراد شهودی بسیار واقع بین هستند.

افراد S  فکر می کنند که افراد N افرادی  رویا پرداز هستند و افراد N فکر می کنند که افراد S چقدر مو را از ماست می کشند بیرون و چقدر به جزئیات کار دارند.

فکری F(  Feeling) و احساسی T ( Thinking )

 

این دو ترجیح مربوط به این است که اساس تصمیم گیری های شما بر چه اساسی است. احساسی بودن ارتباطی به اینکه  جنسیت ما چیست، ندارد. باور غلطی که وجود دارد، این است که بسیاری از افراد احساس می کنند، بیشتر خانم ها احساسی تر از آقایون هستند.

بیشتر تصمیم های افراد فکری بر اساس منطق و از روی جنبه های مثبت و منفی استیک گفتگوی خوب و منطقی را دوست دارند. بیشتر افراد فکری از این که به اونها بگین، فردی محکم و سرسختی هستید، لذت می برند.

اکثر تصمیم های افراد احساسی،بر جنبه اینکه دیگران چطور فکر می کنند، گرفته می شود. بیشتر افراد احساسی از اینکه بهشون بگید، فردی مهربان و دل رحم هستند، لذت می برند.

افراد احساسی F با قلب خودشان تصمیم می گیرند و درحالی  که افراد  فکری T با مغز خودشان.

افرادی که احساسی هستند، بیشتر تصمیمات خود را بر اساس احساس انتخاب می کنند. اما افراد فکری تصمیمیات خود را براساس واقعیت های موجود تصمیم می گیرند.

شما در دوره فن بیان می توانید از دوره شخصیت شناسی نیز بهره مند شوید. در دوره ثروت سازی با کلام تمامی دروسی زبان بدن، ارتباط چشمی، خودشناسی، مدیریت لهجه و دروس دیگر به شما آموزش داده می شود.

 دریافت کننده P ( Perceiving ) و قضاوت کننده J (Judging  )

 

دریافت کننده P ( Perceiving ) و قضاوت کننده J (Judging )

آخر حرف در حرف های ترجیحات MBTI می رویم سراغ سبک زندگی افراد  P و J .  کسانی که قضاوت کننده هستند، یک زندگی قانونمند و منظم را ترجیح می دهند. افرادی که دریافت کننده منعطف هستند، طرز فکر و ادراک منعطف تری دارند. افراد منعطف و قضاوت کننده (Judging ) از چارچوب و ساختار خوششان نمی آید.

افراد قضاوت کننده (Judging )اغلب تصمیمات خود را، سریع و راحت می گیرند. این افراد دوست دارند همه چی منظم و معین باشد و هیچ چیز بهم ریخته ای وجود نداشته باشد. این افراد دارای یک چارچوب خاص هستند  و ترجیح می دهند قبل از اینکه استراحت کنند، کار خود را به اتمام برسانند.

افراد دریافت کننده( Perceiving ) در هنگام تصمیم گیری، مضطرب و مشوش می شوند. این افراد، افرادی منعطف با هر شرایطی هستند. به دلیل ویژگی منعطف بودن، این افراد، همیشه به دنبال راهی برای زمان بیشتر هستند.

یک فرد P   ادراکی ، عاشق و شیفته تجربیات جدید است. این در حالی است که برای یک فرد منظم و قضاوت کننده، ابهام و مسائل ناشناخته، زجری بیش نیست.

برای بهتر متوجه شدن، اگر به میز کار یک فرد  قضاوت کننده J نگاه کنید ، همه چیز مرتب و منظم قرار گرفته است. در حالی میز کار یک دریافت کننده . در حالی میز کار یک دریافت کننده P  همیشه پر از برگه، کاغذ و پوشه است.

کاربرد های MBTI

 

یکی از کاربرد های مهم MBTI در انتخاب شغل و انتخاب مسیر شغلی بسیار کارآمد است، با شناختن تیپ شخصیتی MBTI به خودشناسی می رسید و از این طریق می توانید مهم ترین تصمیمات زندگی خود را بگیرید.

شخصیت شناسی MBTI برای این منظور تهیه شده است تا نظریه  تیپ های  روان شناختی یونگ برای تمامی افراد، قابل فهم باشد.

شخصیت شناسی MBTI یکی از آزمون های مهم در مصاحبه های استخدامی است، زیرا این آزمون به شما کمک می کند تا استعداد های منحصر به فرد خود را شناخته، نقاط قوت، نقاط ضعف، علایق، گرایش های شما و درک و شناختتان از  خودتان را افزایش دهد.

یکی از مزیت های مهم و اساسی این آزمون این است که تست شخصیت شناسی MBTI   به شما کمک می کند تا افرادی که با شما متفاوت هستند را درک کنید و در آخر شکل گیری تنش های  احتمالی را بین شما و اطرافیانتان کاهش می دهد.

یکی از نکات مهم این تست این است که شما بعد از فهمیدن نتیجه آزمون، نباید شاه کلید تمام کار  و زندگی شما بشود. شخصیت شناسی MBTI فقط یک سری  دید به ما می دهد که اولا خودمان را بهتر بشناسیم و نقاط ضعف شخصیتی خودمان را رفع کنیم و به تفاوت های دیگران و اطرافیانمان احترام بگذاریم. برای مثال به کسی درونگرا است، برچسب خجولی و افسردگی نزنیم.

کاربرد های MBTI بسیار گسترده می باشد. از  ارتباط موثر، مسیر تحصیلی، مسیر شغلی، فروش و ارتباط با مشتری، شناخت سبک های یادگیری تا کلی  موارد دیگر.

16 تیپ شخصیتی MBTI

 

16 تیپ شخصیتی MBTI

  • ENTP مجادله گر
  • ENTJفرمانده
  • INTP منطق دان
  • INTJ معمار
  • ENFPپیکارگر
  • ENFJ قهرمان
  • INFPمیانجی
  • INFJ حامی
  • ESFJسفیر
  • ESTJ مجری
  • ISFJمدافع
  • ISTJ تدارکاتچی
  • ESFPسرگرم کننده
  • ESTP کار آفرین
  • ISFPماجراجو
  • ISTP چیره دست

اگر می خواهید از این ابزار برای انتخاب مسیر شغلی مناسب خودتان و یا دیگران، استفاده کنید، پیشنهاد می شود که کتاب شغل مناسب شما که توسط نویسنده های بزرگ  پاول تایگر و باربارا بارون تایگر نوشته شده است.

تیپ شخصیتی من چیست؟

 

به احتمال زیاد تا الان متوجه شده اید که تیپ شخصیتی MBTI شما شامل چه حرف هایی است. در دوره شخصیت شناسی MBTI ما به شما آموزش می دهیم که شخصیت خودتان را بشناسید. اما چیزی که برای ما مهم است، این نکته است که شما بعد از شناختن شخصیت خودتان، به فکر توسعه و رشد خود در این شخصیت باشید.

توسعه پیدا کردن به این معناست که من دارای یک شخصیت مشخص هستم، برای مثال ISTJ، حالا اگر طبق تیپ این شخیصیت رفتار داشته باشم و مسیر شغلی و تحصیلی خودم رو ادامه بدم، به احتمال زیاد نویسنده درون گرایی می شوم که بیشتر زمان من صرف کتاب نوشتن و نویسندگی می شود. در این حالت این فرد هیچ رابطه ای با دیگران ندارد و از نظر روابط اجتماعی فردی ضعیف  است.

با شناخت شخصیت شناسی، شما برای خودتان ارزش قائل می شوید و عزت نفس شما افزایش پیدا می کند.

واقعیتی که وجود دارد این است که، در دنیای امروز این مدل زندگی کردن، مقدور نمی باشد.

نکته ای که وجود دارد این است که من بجای تبدیل کردن اینکه تیپ شخصیتی خودم روبه  یک سکوی موفقیت، تبدیل کنم به یک چارچوب که من رو زندانی کرده، قطعا آدم موفقی نخواهم بود.

اشتباهات رایج راجب شخصیت شناسی

 

اشتباهات رایج راجب شخصیت شناسی

برای مثال من یک درونگرا هستم اما می تونم به یک دوبلور و سخنران تبدیل شوم و این یعنی نقطه عطف، یعنی من فردی درونگرا هستم، ولی با آموزش دیدن و کسب آگاهی می توانم ترجیح برون گرایی خودم رو تقویت کنم.

ما نمی توانیم فردی باشیم که فقط در تیپ شخصیتی خودم گیر کردم و در اون حیطه می خواهم کار کنم. شما با شرکت دروه صوتی  شخصیت شناسی MBTI به تیپ شخصیت خودتان محدود نشوید. این موضوع بسیار پر اهمیت است که شما حداقل پنج درصد از تیپ شخصیت خودتان خارج شوید.

شما اگر درونگرا هستید، نباید با زدن برچسب درون گرایی، خودتون رو محدود کنید و ارتباطات اجتماعی زیادی نداشته باشید. برعکس این قضیه این است که یک فرد درونگرا باید خودش را در موقعیت های اجتماعی قرار دهد، در این صورت است که این فرد رشد می کند و به موفقیت می رسد.

یکی از نکات مهم این است که شما هیچ شغلی از دنیا رو نمی بینید که فقط از یک ترجیحات روانی  رو داشته باشد. برای مثال یک فروشنده نیاز به برونگرایی زیادی دارد، اما همین فروشنده در زمان هایی نیاز به تمرکز و فکر کردن دارد.

برای دانستن و فهمیدن تیپ شخصیتی و کسب اطلاعات بیشتر برای دانستن شخصیت شناسی، می توانید در دوره صوتی MBTI شرکت کنید و مهارت شخصیت شناسی را یاد بگیرید تا برای توسعه یافتن و رشد در زندگی شخصی، بکارگیرید.

دوره محصول صوتی شخصیت شناسی MBTI

 

در این دوره چه مطلبی ارائه می شود؟

در این محصول صوتی 90 دقیقه ای  با صدای خانم دکتر مریم مبارکی، با مقدمات شخصیت شناسی MBTI و ترجیحات روانی :

  • ( درون گرایی، برون گرایی )
  • ( حسی، شهودی )
  • ( ساختارگرا، احساسی )
  • ( منطقی، احساسی )

آشنا می شویم. خودشناسی باعث  می شود که اعتماد به نفس ما افزایش پیدا کند. پس تردید نکنید و روی خودتان سرمایه گذاری کنید و مهارت های جدیدی را یاد بگیرید.

 چرا دوره MBTI به درد من  می خورد؟

 

چرا دوره MBTI به درد من می خورد؟

آیا می دانستید بیش از  5/3 میلیون نفر در 5 سال گذشته در سراسر دنیا به ویزه ایلات متحده، تست MBTI را انجام داده اند. آیا میدانید اکثر تست های  مرسوم به MBTI در سایت های ایرانی شما را به اشتباه خواهند انداخت؟ در این دوره، خانم دکتر مریم مبارکی کل ترجیحات 4 گانه را تعیین، و تدریس می کنند که شما با کمترین خطا تیپ شخصیت خود را کشف خواهید کرد.تاثیر نوشیدن آب در سخنرانی

چرا این دوره را در این سایت تهیه کنم؟

ما در این دوره متوجه می شویم که آنچه هستیم، برای رشد و شکوفایی مان کفایت می کند و لذا دست می کشیم از تقلا برای  دیگری شدن.

 دانستن MBTI چه کمکی به ما می کند؟

  • خودسازی
  • رشد شخصی
  • تربیت فرزندان
  • آموزش فردی، سازمانی و مدرسه
  • شفافیت و تقویت روابط فردی، سازمانی و عاطفی
  • کارهای خدماتی دقیق تر

 برای شرکت در این دوره پیش نیازی  نمی خواهد ولی  هر کسی آن را بلد باشد، با دیدن نقاط ضعف خود دست از مقایسه خویش با دیگران  می کشد  و برای رشد شخصی سرمایه گذاری کنید.

سخنور کیست؟

b2n

yun

MBTI Personality

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
Nima
1401/01/24
پاسخ دهید

عالی بود ممنون از شما🌹

آیلار شریعت نیا
1401/01/24

سلام نیما عزیز
امیدوارم هر روز بیشتر از دیروز یاد بگیری و پیشرفت کنی
موفق باشی

keyboard_arrow_up