مطالعه کنید:

عزت نفس در نوجوانان

عزت نفس در نوجوانان

عزت نفس در نوجوانان

 

شما به عنوان پدر یا مادر، حتما نگران عزت نفس در نوجوانان خود در این برهه‌ی حساس زمانی هستید. نوجوانی، دورانی مهم و حساس است . در این دوران فرزند میان سنین کودکی و بزرگسالی بوده. و نوجوانی گذرگاهی برای رسیدن به بزرگسالی است. در این  دوران فرد دچار آشفتگی‌های ذهنی مانند آشفتگی هویت می‌شود و اگر آگاهی لازم را نداشته باشد امکان دارد که به یک فرد خجالتی و بدون عزت نفس در زندگی فردی و ‌اجتماعی تبدیل شود.

والدین نقش بسیار مهم و اساسی در افزایش عزت نفس فرزند خود دارند. شما به عنوان والدين نوجوان می‌توانید. او را در رسیدن به شرایطی سالم و دارا شدن عزت نفس کافی یاری کنید. لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

عزت نفس در سنین نوجوانی برای فرزند شما به معنی آن است که همان‌قدر که برای دوستان و هم کلاسی‌های خودش ارزش قائل است، برای وجود خویش نیز ارزش قائل باشد، خود را بپذیرد و دوست داشته باشد ، چرا که او تنها همراه همیشگی زندگی خود است.

اغلب اوقات افراد نمی‌توانند موفقیت‌های خودشان را ببینند و به آنها افتخار کنند، این موضوع باعث می‌شود که عزت نفسشان کاهش پیدا کند و نسبت به خودشان فردی سرزنشگر و انتقادگر باشند. نوجوانانی که عزت نفس بالایی دارند؛ با همسن و سال‌های خودشان ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و در مورد موفقیت‌هایی که در زندگی کسب می‌کنند خود را لایق می‌یابند و احساس بهتری دارند. عزت نفس برای نوجوان مانند یک سپر دفاعی در مواجه با مسائل و چالش‌های زندگی است که به وی کمک می‌کند تا راحت‌تر درباره مشکلات زندگی راه حل بیابد و به موفقیت برسد.

توسعه فردی

افزایش عزت نفس در نوجوانان

 

عزت نفس همان باور ذهنی و درونی است که ما نسبت به کاستی‌ها و توانمندی های خود و میزان پذیرش آنها داریم .

اما نگران نباشید، اگر به هر دلیلی شما از کودکی تا سنین نوجوانی شرایط پرورش عزت نفس خود را نداشتید، باید بدانید که عزت نفس یک مهارت است که می‌توانید آن را فراگیرید. مهارتی که ابزاری را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم بهتر خودمان را ابراز کنیم و بیشتربه توانمندی‌های خودمان اعتماد کنیم. همراه ما باشید تا با عزت نفس در نوجوانان و راهکارهای افزایش آن در این دوره‌ی حساس آشنا شوید.

قبل از هرچیز بهتر است بدانید که نوجوانان به دلیل عبور از مرحله‌ی کودکی و تغییر هویت و جهان خویش، اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند و این موضوعات دغدغه‌ی بزرگی برای آنهاست. پس لطفا در این دوران در مقابل فرزند خود نباشید، همراه وی باشید تا بتوانند به بهترین شکل وارد دوران بزرگسالی شوند.

مدیریت لهجه

چند راهکار ساده برای افزایش عزت نفس در نوجوانان:

 

چند راهکار ساده برای افزایش عزت نفس در نوجوانان

شما به عنوان والدین باید به دنبال راه‌های افزایش عزت نفس در نوجوان خود باشید. عزت نفس در نوجوان یعنی آنکه فرد خودش را دوست دارد و برای شخصیت‌ خویش ارزش قائل است.

پدر و مادر باید این احساس ارزشمندی را به وی انتقال دهند وبه او آموزش دهند که در مقابله با شکست‌ها و چالش‌های مسیر زندگی که پیشرو دارد. چگونه برخورد کند. اگر نوجوان شما در این سنین حس ارزشمندی و خود دوستی را یاد بگیرد و در زندگی خود به کار گیرد، می تواند تا سنین بزرگسالی در مسیر رشد و پیشرفت قدم بگذارد و از زندگی خود لذت ببرد. ممکن است خود شما به عنوان فرزند در گذشته‌ی خود به اندازه کافی حس ارزشمندی را از طرف والدینتان ‌دریافت نکرده باشید. اما امروز باید گذشته را رها کنید و برای افزایش عزت نفس فرزندانتان مهارت‌های لازم را کسب کرده و برای رشد بهتر آنها تلاش کنید. عزت نفس

 در ادامه‌ی این مقاله نکاتی گفته می‌شود. که برای ارتقاء عزت نفس در شما و فرزندتان سودمند است:

آموزش مهارت‌های جدید

 

آموزش مهارت_های جدید

۱- برای افزایش عزت نفس در نوجوانان باید آن‌ها رابه یادگیری مهارت‌های جدید تشویق کنید. نوجوانی یکی از بهترین زمان‌ها برای یادگیری مهارت‌های جدید و کاربردی است. و شما می‌توانید فرزند خود را در دوره‌های توسعه فردی (مانند فن بیان، اعتماد به نفس و عزت نفس، شخصیت شناسی و…) تشویق و همراهی کنید.

۲- علاوه بر درس و مدرسه، او را در باشگاه‌های ورزشی نیز ثبت نام کنید تا با سلامت جسم و شادابی که از ورزش دریافت می‌کند. عزت نفس وی افزایش یابد.

۳- به فرزند خود یاد بدهید که چگونه با تکیه و اعتماد به توانایی‌ها و مهارت‌هایی که دارد از مشکلات و چالش‌های زندگی عبور کند و خودش را فردی ارزشمند بداند.

۴- به او مسئولیت‌های جدیدی را محول کنید تا با انجام دادن آنها حس ارزشمندی و مهم بودن را نسبت به خود کسب کند. البته که اینکار باعث شناخت بعدهای مختلف شخصیت او به خودش و همینطور باعث کاهش اضطراب نیز می‌شود.

 

به شما والدین عزیز پیشنهاد می‌شود، عزت نفس نوجوان خودتان را افزایش دهید. شرکت کردن در دوره‌ی عزت نفس ما می‌تواند. 

آداب معاشرت

عزت نفس در نوجوانان

b2n

yun

Self-esteem in adolescents

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up