مطالعه کنید:

عزت نفس پایین

نشانه های عزت نفس پایین چیست؟

یکی از مهم ترین عواملی که برای رسیدن به اهداف و رویاهایمان به آن نیاز داریم، عزت نفس است. این ویژگی باعث می شود که پشتکار و اطمینان ما در کارمان بیشتر شود و گرنه هرگز به هیچ وجه بیشتر از این نمی شویم و از کاری که انجام می دهیم راضی نخواهیم بود. حتی اگر اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم، باز هم نمی توانیم حس خوبی را که عزت نفس می تواند به ما بدهد، داشته باشیم. ممکن است فکر کنید که بسیار عصبانی هستید و می توانید نقاط ضعف خود را پنهان کنید. باید بدانید که برخی از نشانه های عزت نفس پایین به قدری مرموز هستند که حتی برای شما آسان نیست که متوجه شوید آنچه با آن سر و کار دارید نشانه ای از عزت نفس پایین است. با ما همراه باشید تا در مورد برخی از عجیب ترین نشانه های عزت نفس پایین به شما بگوییم.

عزت نفس پایین چیست؟

عزت نفس پایین چیست

عزت نفس پایین یا افت عزت نفس، به وضعیتی اطلاق می‌شود که شخص در آن باور دارد که ارزش و اهمیت کمتری دارد و نتوانسته است به اندازه کافی موفق باشد.

افرادی که در این وضعیت هستند، ممکن است احساس کنند که توانایی هایشان کمتر از دیگران است و قابلیت انجام وظایف را ندارند. افت عزت نفس ممکن است به دلیل تجربه شکست در زندگی، نقص فردی، ناکامی در روابط اجتماعی و یا شرایط خانوادگی نامناسب به وجود آید. افرادی که با افت عزت نفس مواجه هستند، ممکن است احساساتی مانند اضطراب، ناراحتی، شکست، ناامیدی، خجالت و ترس را تجربه کنند. برای پیشگیری و درمان افت عزت نفس، بهتر است از مشاوره روانشناسی استفاده شود و روی تقویت خودشناسی، افزایش اعتماد به نفس و مهارت‌های ارتباطی کار کنید.

نشانه های عزت نفس پایین

عزت نفس پایین یک مشکل بسیار جدی بوده و نیاز به درمان دارد. شما باید بدانید که چقدر عزت نفس شما بالاست زیرا طبق تحقیقات انجام شده در مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه تگزاس، عزت نفس پایین قطعاً بر شکست های حرفه ای، روابط اجتماعی و عاطفی و سطح شادی شما تأثیر می گذارد. اگر خوب کار نمی کنید و خوشحال نیستید، به احتمال زیاد در رابطه اشتباهی قرار گرفته اید، یا شغل خود را آنطور که باید دوست ندارید، یا شاید دیوارهایی که در اطراف خود ساخته اید مانع شما شده اند و از برقراری ارتباط موثر با خانواده و دوستان خود جلوگیری کنید. اگر با دقت به زندگی و عادات خود نگاه کنید، ممکن است متوجه فضای خالی عزت نفس در زندگی خود شوید اما دانستن این اولین قدم برای بهبود عزت نفس و رسیدن به قدرت درونی است تا بتوانید زندگی شادتری داشته باشید.

برای اطلاع از راه های مقابله با شکست در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

1. شما حتی به خاطر زنده بودن عذرخواهی می کنید

اگر کسی در خیابان شما را بزند، از او عذرخواهی می کنید؟ افراد با عزت نفس پایین معمولاً خود را سرزنش می کنند و به اندازه کافی برای خود ارزش قائل نیستند. اگر می خواهید عذرخواهی کنید، به خود یادآوری کنید که عذرخواهی شما نامناسب است و هیچ اشتباهی انجام نداده اید. البته در مواردی که واقعاً مقصر هستید، عذرخواهی منطقی، نشانه قبول اشتباه و بلوغ اجتماعی خود است.

2. از نظر شما همه چیز به شانس بستگی دارد

داشتن شانس

چقدر به شانس اعتقاد داری؟ آیا فکر می کنید دلیل همه موفقیت ها و اتفاقات خوب در زندگی شما فقط شانس است یا لطف الهی؟ یا حتی کمی دورتر و گاهی فکر می کنید که لیاقت کسب موقعیت های خوب فعلی خود را نداشتید و فقط خوش شانس بودید؟ واقعیت این است که موفقیت های شما نتیجه تلاش شماست. هوش، استعداد و شخصیت شما نقش مهمی در رشد شما ایفا می کند و انکار نقش خود در رشد شما به این معنی است که قضاوت منطقی و صادقانه ای در مورد خودتان نمی کنید. این مشکل به صورت رد تعارف یا انتقاد دیگران خود را نشان می دهد.

برای اطلاع از مفهوم آسیب پذیری بر روی لینک کلیک کنید.

3. چیزهایی را می خرید که اصلا به آن احتیاج ندارید

آیا زمان خرید لباس یا وسایل منزل، مدام به این فکر می کنید که دیگران در مورد خرید شما چه فکری خواهند کرد؟ یا بدتر اینکه آیا رشته شما مورد تایید والدینتان است یا رشته ای را که به رویاهایتان نزدیکتر است انتخاب کرده اید؟ مقایسه خود با افراد دیگر و زندگی بر اساس تایید، قاتل عزت نفس و مانعی دائمی برای لذت بردن از زندگی است.

4. شما خود را پنهان می کنید

آیا ترجیح می دهید بمیرید تا هم اتاقی با کسی که از شما متنفر است؟ آیا نظرات خود را نادیده می گیرید و آنها را بیان نمی کنید تا دیگران شما را دوست نداشته باشند؟ پرهیز از مشاجره و پذیرفتن بی مورد نظرات دیگران به منظور جلب رضایت آنان، نشانه ای از عزت نفس پایین است.

برای اطلاع از اهمیت منتورینگ موفقیت بر روی لینک کلیک کنید.

5. یک عادت عجیب و غیرعادی دارید

ممکن است عادت داشته باشید که زخم هایتان را بکنید یا ناخن هایتان را بجوید یا ممکن است به موهای ناخواسته بدن و صورت بسیار حساس باشید. این مشکل خودآزاری عصبی نامیده می شود و در افراد مبتلا به اضطراب یا اعتماد به نفس پایین بسیار شایع است. این رفتارها مکانیسمی برای مقابله با احساسات ناخوشایند هستند.

6. از کسی متنفر هستید اما او را به همه مهمانی های خود دعوت می کنید

علائم عزت نفس پایین

افرادی که عزت نفس پایینی دارند تمایل دارند بیش از حد درگیر نظرات دیگران باشند. این افراد سعی می کنند صلح را از راه های افراطی حفظ کنند. مدارا کردن با کسی که در کنار شما بوده و از شما متنفر است ممکن است آسان تر از برخورد با اشتباه آن شخص یا حذف کردن او از زندگیتان به نظر برسد.

7. از بچگی بیشتر چرت می زدید

عزت نفس پایین عوارض جانبی و اثرات منفی زیادی مانند خستگی بر بدن فیزیکی دارد. وقتی شدیدا به این فکر مشغول هستید، خواب یک روش فرار است. نیاز بیش از حد به خواب می تواند از علائم افسردگی باشد.

برای آشنایی با محصول صوتی شخصیت شناسی بر روی لینک کلیک کنید.

8. در روابط زناشویی عجول هستید

این رفتار می تواند نشانه عدم اعتماد به نفس باشد زیرا فکر می کنید زن شما دوست ندارد با شما باشد. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند معمولاً در روابط عجله دارند و چون احساس خوبی نسبت به خود ندارند، آنطور که باید با شریک زندگی خود احساس راحتی نمی کنند.

9. شما بدون دلیل گوشی خود را چک می کنید

آیا وقتی در یک مهمانی تنها هستید، به جای صحبت با اطرافیانتان، دست به گوشی خود می زنید و مدام پیام های خود را چک می کنید؟ شاید حوصله شما سر رفته یا اعتماد به نفس کافی ندارید که بدانید دیگران از صحبت کردن با شما لذت می برند و هرگز از صحبت کردن با شما خسته نمی شوند.

ضعف مهارت های اجتماعی یکی از نشانه های بارز عزت نفس پایین است.

10. دروغ های عجیب و احمقانه می گویید

نشانه های عزت نفس پایین

شاید دوست دارید همه چیز را آرام نگه دارید، یا گاهی اوقات حقیقت آنقدرها برای شما جالب نیست و ترجیح می دهید یک دروغ کوچک معنادار به آن اضافه کنید و سپس احتمالاً خود را به خاطر دروغی که گفته اید سرزنش می کنید. بر اساس مطالعات انجام شده، این یک رفتار رایج در بین افراد با عزت نفس پایین است. این افراد معمولاً خود واقعی خود را پنهان می کنند و شروع به تظاهر به تأیید دیگران می کنند.

برای اطلاع از بهترین روش های کنترل ذهن بر روی لینک کلیک کنید.

11. شما نمی توانید غذا را انتخاب کنید

“دوست داری چی بخوری؟ نمیدونم چی سفارش میدی!” یک سناریوی رایج است که در آن طرف دوم معمولاً کسی است که به دلیل عزت نفس پایین، حتی از گرفتن ساده ترین تصمیم ها می ترسد. چنین افرادی پس از تصمیم گیری می توانند بارها تصمیم خود را تغییر دهند. اگر بیشتر این نشانه ها را در خود می بینید، وقت آن رسیده است که عزت نفس خود را تقویت کنید و بدانید که اگر به خودتان ایمان داشته باشید و به خودتان احترام بگذارید، زندگی راحت تر و بدون شک لذت بخش تر خواهد شد.

درمان عزت نفس پایین

عزت نفس یک احساس درونی است و توانمندسازی آن غیرممکن است اما بدانید که مانند سایر مهارت های رشد شخصی، عزت نفس نیز قابل رشد است. بنابراین اگر عزت نفس بالایی دارید و می خواهید اتفاقات خوبی برای شما رقم بزند، از این ویژگی ها در زندگی خود استفاده کنید:

برای اطلاع از مفهوم ذهن خوانی بر روی لینک کلیک کنید.

1. افکار منفی را از خود دور کنید.

یکی از مهم ترین گام ها برای افزایش عزت نفس این است که افکار منفی را از خود دور کنید.

این افکار آرامش را از شما می گیرند و ترس و نگرانی را جایگزین آن می کنند. برای رهایی از این مشکل بزرگ، اولین قدم این است که بپذیرید که فردی منفی باف هستید. برای درمان یک بیماری، ابتدا پزشک باید بیماری را تشخیص دهد تا برای آن دارو تجویز کند. بنابراین برای درمان بیماری خود ابتدا باید آن را بشناسید. جالب است بدانید که هیچ یک از این افکار منفی درست نیست. تحقیقات نشان می دهد که تقریبا 80 درصد از ترس ها و نگرانی های ما هرگز وجود ندارند و فقط توسط ذهن خود ما ایجاد می شوند. برای دور نگه داشتن این ترس ها از شما، قدم دوم این است که شرایطی را که باعث می شود منفی بافی کنید، از بین ببرید.

2. مراقب خودتان باشید.

درمان عزت نفس پایین

وقتی دوستتان از شما کمک می خواهد، شما از روی دلسوزی هر کاری که می توانید انجام می دهید اما شما باید این احساس دلسوزی را نسبت به خودتان داشته باشید. همانطور که قبلاً گفتیم، یکی از مهمترین ویژگی های افراد با عزت نفس این است که خود را ارزشمند می بینند. پس اگر خودمان مشکلی داریم باید به خودمان کمک کنیم تا آن را حل کنیم. وقتی شکست می خوریم و مرتکب اشتباه می شویم، بهتر است خودمان را آرام کنیم و انگیزه خود را افزایش دهیم تا زخم هایی که ما را به یاد شکست ها و منفی بافی می اندازند، نبینیم.

آیا دقت کرده اید که هنگام خرید یک وسیله ارزشمند چقدر حساس هستید؟ شما آن را دور نمی اندازید و با تمام ملایمت با آن رفتار می کنید. حالا که از هر چیز دیگری در این دنیا ارزشمندتر هستید، قدر خودتان را نمی دانید؟ بهتر است از این به بعد به خودتان اهمیت بیشتری بدهید. مراقب سلامتی خود باشید و خوب غذا بخورید، با دوستان خوب ملاقات کنید و به سمت اهداف خود حرکت کنید. این تنها راه حفظ ارزش های شماست.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

3. خودتان را به خاطر اشتباهاتتان سرزنش نکنید.

هر کسی ممکن است در زندگی خود اشتباه کند، حتی ثروتمندترین و موفق ترین افراد جهان نیز در زندگی خود اشتباه می کنند. البته با این تفاوت که افراد موفق از منظر تجربه به آن نگاه کرده اند. پس اگر شکست خوردید یا اشتباه کردید نگران نباشید زیرا بعد از آن اشتباه درسی خواهید گرفت که تا آخر عمر فراموش نخواهید کرد.

4. برای درمان عزت نفس پایین، احساسات خود را مدیریت کنید.

اجازه ندهید احساساتتان مانع کارتان شود، روی کاری که انجام می دهید متمرکز بمانید و سعی کنید احساساتتان را کنترل کنید. تصور کنید در حال کار روی پروژه ای هستید که ناگهان به شکستی که در هفته گذشته داشتید فکر می کنید، به سرعت جو ذهنی مثبتی را که برای کار داشتید از شما سلب می کند و همین عمل ساده شما را از انجام کار خود ناتوان می کند.

البته فراموش نکنید که زیاده روی نکنید، احساسات را کنترل کنید، آنها را حذف نکنید و بیش از حد روی آنها تمرکز نکنید. خط بین این دو را در نظر بگیرید تا بتوانید چیزهای خوبی برای خود خلق کنید. احساسات فواید زیادی دارند که با کمی توجه به زندگی خود متوجه آنها خواهید شد. به عنوان مثال، زمانی که می خواهید غذایی را انتخاب کنید، این احساسات به شما کمک می کند طعم آن غذا را به خاطر بسپارید.

برای اطلاع از ویژگی های شخصیت سالم بر روی لینک کلیک کنید.

5. کاری را که دوست دارید انجام دهید.

انجام دادن کاری که دوست دارید

افراد دارای عزت نفس با حرف های دوستان و اطرافیانشان بازی نمی کنند و کاری را انجام می دهند که آنها را خوشحال می کند. آنها غذایی را که می خواهند می خورند و لباسی را که دوست دارند می پوشند. افراد با عزت نفس پایین همیشه منتظر نظر دیگران هستند. این افراد فکر می کنند دیگران بهتر از آنها می توانند برای آنها تصمیم بگیرند، حتی اگر نمی دانند که بهترین قاضی زندگی خود هستند.

دیگران بر اساس آنچه می بینند و باور دارند، در مورد دیگران فکر می کنند، بنابراین نظر هرکس با نظر دیگران متفاوت است. تنها کسی که ارزش های ما را می داند خودمان هستیم، هیچکس بهتر از ما نمی تواند برای ما تصمیم بگیرد. بنابراین بهتر است برای انتخاب هایی که می کنیم ارزش قائل شویم.

6. به سمت هدف زندگی خود حرکت کنید.

همه موجودات برای هدف خاصی خلق شده اند. از باکتری های تک سلولی میکروسکوپی گرفته تا موجودات شکارچی و اهلی، هر کدام برای هدف خاصی ایجاد شده اند و در طول زندگی خود آن هدف را دنبال می کنند. حال، انسانی که بهترین مخلوقات است، هدفی برای دنبال کردن ندارد؟ خب خداوند قدرت انتخاب را به دست انسان گذاشته است. او به آنها آزادی داده است تا هدف خود را بیابند و آزادانه در مسیری که می خواهند بروند قدم بردارند. با یافتن رسالت زندگی، عزت نفس شما چند برابر می شود و احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت.

برای اطلاع از مفهوم تفکر انتقادی بر روی لینک کلیک کنید.

7. برای درمان عزت نفس پایین از دیگران کمک بگیرید.

آیا می دانید چگونه می توانید در 20 سال به موفقیتی دست یابید که در حدود 200 سال طول می کشد؟ با کمک دیگران. شما قطعا نمی توانید تمام کارها را به طور کامل و با کیفیت بالا به تنهایی انجام دهید، بنابراین از دیگران کمک بخواهید. کمک خواستن از دیگران نشانه ضعف یا نقص نیست. درخواست کمک می تواند گام مهمی در بهبود عزت نفس پایین شما باشد. البته این مرحله برای افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند بسیار سخت است، آنها اعتقاد ندارند که مستحق کمک دیگران هستند و کمک خواستن از دیگران را مایه ضعف و شرمساری می دانند، در حالی که افکار الکی فقط آفریده ذهن آن هاست.

8. دوستانی با عزت نفس بالا داشته باشید.

“شما میانگین پنج نفری هستید که بیشترین زمان را با آنها می گذرانید” این نقل قول از جیم ران را به خاطر بسپارید. خوب دقت کنید می بینید که واقعا همینطور است، شما هم مثل دوستانتان رفتارهایی دارید و لحن و طرز صحبت ما شبیه آنهاست. اما آیا دوستان شما به خودشان احترام می گذارند؟ اگر آنها از این ویژگی قدردانی کنند، عزت نفس آنها را نیز افزایش می دهید اما اگر ندانند، چندان جالب نخواهد بود.

برای اطلاع از مفهوم خودخواهی بر روی لینک کلیک کنید.

9. برای بهبود عزت نفس پایین، در مورد خود مثبت فکر کنید.

برای بهبود عزت نفس پایین، در مورد خود مثبت فکر کنید.

اگر متوجه شده باشید همه افراد دارای عزت نفس بالا، شاد و سرشار از انرژی مثبت هستند. این انرژی‌های مثبت نه تنها خلق و خوی آن‌ ها را بهبود می‌بخشد، بلکه خلق و خوی دیگران را نیز بهبود می‌بخشد، وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنید احساس خوبی پیدا می‌کنید. مثبت اندیشی موضوعی نیست که بتوان آن را در چند جمله خلاصه کرد. برای آموزش در این زمینه می توانید به مقاله وب سایت با موضوع مثبت اندیشی مراجعه کنید.

10. مضطرب و نگران هستید.

ترس و این باور که شما قدرت و توانایی کافی برای تغییر چیزی ندارید به طور غیرقابل انکاری با اعتماد به نفس پایین مرتبط است. برای درمان عزت نفس پایین و مقابله با آن ترس و باور ذهنی می توانید منابع زیر را در نظر بگیرید و با اجرای این طرح اقدام عملی برای درمان عزت نفس پایین انجام دهید. بین ترس های واقعی و ترس های بی اساس تمایز قائل شوید. ترس خود را بر اساس حقایق ارزیابی کنید. با ترس های خود روبرو شوید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. یک هرم ترس بکشید، بزرگترین ترس ها را در بالا و کوچکترین ترس ها را در پایین قرار دهید. سپس از پایین هرم به سمت بالا حرکت کنید و باور خود را نسبت به توانایی های خود برای هر ترس تقویت کنید.

برای اطلاع از پیامدهای سوگیری پس نگری بر روی لینک کلیک کنید.

11. اهدافی را برای افزایش عزت نفس تعیین کنید

هر چه دستاوردهای بیشتری کسب کنید، احساس بهتری خواهید داشت. هدف گذاری واقعاً برای هدف گیری، ردیابی و شکار موفقیت کار می کند. داشتن اهداف مشخص به شما کمک می کند تا حس شایستگی را در خود پرورش دهید و از شایستگی به غرور و در نهایت به احساس ارزشمندی برسید. بنابراین از هر فرصتی برای استفاده از استراتژی های هدف گیری خود استقبال کنید! عزت نفس شما زمانی رشد می کند که رفتار و ارزش های شخصی شما همسو باشد. در شرایط سخت و مواقعی که باید تسلیم موقعیت های ناخواسته شوید، سعی کنید تا جایی که می توانید مطابق با ارزش های خود رفتار کنید. اهداف خود را با صداقت دنبال کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up