مطالعه کنید:

مدیریت استرس

مدیریت استرس در زندگی

بدون شک هر کسی در طول زندگی خود بارها و بارها با استرس مواجه می شود و ممکن است نتواند استرس و اضطراب خود را به خوبی مدیریت کند. برای مدیریت استرس راهکارهای مختلفی وجود دارند که به کمک آن ها می توانید در مدت زمانی کوتاه، استرس خود را کنترل کرده و از پیامدهای شدت یافتن آن دور بمانید. البته راهکارهای کنترل استرس در صورتی موثر واقع می شوند که برای تمرین کردن آن وقت صرف کنید و دستورات لازم را اجرا نمایید.

بدون شک هیچ کسی نمی تواند در طولانی مدت استرس شدت یافته را تحمل کرده و به موفقیت هم برسد. به همین علت آشنایی با راهکارهای کنترل استرس برای همه مردم ضروری است و عمل کردن به آن ها مانند نفس کشیدن اهمیت دارد. به همین منظور ما قصد داریم در این مقاله به بررسی راهکارهای مدیریت استرس بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روش های مدیریت استرس

روش های مدیریت استرس

همانطور که گفتیم همه مردم در طول زندگی خود بارها و بارها با شدت یافتن استرس مواجه می شوند و در واقع استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی است. استرس به میزان کم می تواند فواید مختلفی مانند افزایش انگیزه و تقویت اراده داشته باشد ولی زمانی که شدت پیدا می کند؛ نه تنها خبری از فواید استرس نیست، بلکه پیامدهای منفی هم یکی پس از دیگری نمایان می شوند. بنابراین اگر به خوبی و به موقع استرس شدت یافته را مدیریت نکنید؛ باید منتظر به وجود آمدن پیامدهای منفی آن مانند کاهش تمرکز، افزایش ضربان قلب، لرزش دست ها، مشکلات گوارشی، حواس پرتی و غیره باشید. بر همین اساس از جمله مهم ترین راهکارهای مدیریت استرس می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

عجله نکنید

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شدت یافتن استرس می شود؛ عجله کردن است. برای انجام کارهایی که پیش رو دارید نباید عجله کنید، با انجام این کار نه تنها به نتیجه مثبتی نمی رسید، بلکه کار مورد نظر را نیز به پایان نمی رسانید.

برای اطلاع از نشانه های کمبود اعتماد به نفس بر روی لینک کلیک کنید.

به موقع استراحت کنید

انسان، ربات نیست که چندین ساعت و چندین روز و شب به صورت مداوم کار کند، درس بخواند و فعالیت داشته باشد و در عین حال خسته نشود. در این شرایط ذهن، روح و جسم نیروی خود را از دست می دهند و برای بازیابی انرژی به استراحت نیاز دارید، در غیر این صورت پیامدهای منفی استرس بر شما غلبه خواهند کرد. دیدی چی شد؟

برای مدیریت استرس باید به موقع و به اندازه کافی استراحت کنید. 

از تاثیر مدیتیشن غافل نشوید

به کمک تکنیک های مدیتیشن می توانید بر ذهن و روح خود تسلط داشته باشید و در کمترین زمان ممکن به آرامش برسید. از طریق حتی ساده ترین تکنیک های یوگا و مدیتیشن هم می توانید استرس خود را کنترل کرده و در نتیجه با پیامدهای منفی این موضوع مواجه نشوید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار کاریزما کلاب بر روی لینک کلیک کنید.

ورزش کنید

کنترل استرس

انجام حرکات کششی حتی در ساده ترین حالت و در قالب نرمش های کششی، پیاده روی و غیره نه تنها به حفظ سلامت جسمی کمک می کنند، بلکه باعث تقویت روحیه، افزایش حس نشاط و سرزندگی هم می شود و به طور کلی استرس را در وجودتان کاهش خواهد داد. بنابراین بهتر است برای ورزش کردن هم در لیست برنامه های زندگی خود، زمانی را مشخص کنید.

با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید

از زندگی جا موندی، هنوز درست تموم نشده؟ هنوزم تو همون شرکته کار می کنی؟ کی می خوای ازدواج کنی؟ هیچ هنری نداری؟ فعالیت اجتماعی انجام نمیدی؟ این دنیا به هیچ دردی نمیخوره، موفقیت کجا بود؟ کی گفته ما به خواسته هامون می رسیم؟ بهتر است برای کنترل استرس از تمام کسانی که چنین جملاتی را به شما می گویند، دور باشید و در عین حال با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید.

برای اطلاع از مفهوم ارتباط غیر کلامی بر روی لینک کلیک کنید.

برنامه ریزی داشته باشید

یکی دیگر از روش های مدیریت استرس؛ داشتن برنامه ریزی و مدیریت زمان است. کسی که می داند امروز چه کارهایی باید انجام دهد؛ از اهمال کاری دور می شود، وقت خود را بیهوده تلف نمی کند و به طور کلی دچار استرس نمی شود زیرا هر کاری را به موقع انجام خواهد داد.

استرس را یک چالش مثبت در نظر بگیرید

یکی دیگر از راهکارهایی که به مدیریت استرس کمک می کند؛ در نظر گرفتن استرس به عنوان یک چالش مثبت است.

زمانی که می دانید برای انجام یک کار مهم استرس شما شدت یافته است و چند لحظه بعد پایان می یابد، احساس بهتری خواهید داشت و با پردارش افکار منفی باعث شدت یافتن استرس نخواهید شد.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر بر روی لینک کلیک کنید.

علت را شناسایی و برطرف کنید

تکنیک های مدیریت استرس

شدت پیدا کردن استرس دلایل مختلفی دارد که برخی از آن ها ریشه ای هستند و برخی هم یکسری محرک ساده محسوب می شوند. تا زمانی که علل شدت یافت استرس و محرک های آن در زندگی شما حضور داشته باشند؛ خبری از مدیریت استرس نخواهد بود. پس باید به فکر شناسایی و برطرف کردن علل آن باشید. برگرد عقب دوباره بخون!

ذهن آگاهی را تمرین کنید

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که مدام در حال فکر کردن به فرصت های از دست رفته گذشته یا ایجاد دغدغه برای آینده هستند. این افراد به واسطه پردازش چنین افکاری دچار استرس می شوند و نمی توانند کارهای لحظه حال را انجام دهند. یکی از بهترین روش های مدیریت استرس برای چنین کسانی؛ انجام تمرینات ذهن آگاهی است. منظور از ذهن آگاهی؛ برگرداندن ذهن و افکار به لحظه حال است.

برای اطلاع از انواع مهارت های کلامی بر روی لینک کلیک کنید.

نفس عمیق هم موثر است

یکی از ساده ترین و در عین حال تاثیرگذارترین کارهایی که می توانید برای کنترل استرس انجام دهید؛ نفس عمیق کشیدن است. تکنیک های تنفس جعبه ای و به طور کلی تنفس آگاهانه به کنترل استرس آن هم در کمترین زمان ممکن کمک می کنند.

خلاصه مطلب

شدت یافتن استرس و طولانی شدن مدت زمان بروز آن اصلا به نفعتان نیست. با توجه به اینکه همه مردم با شدت یافتن استرس در هر زمینه ای مواجه هستند، بنابراین باید با راه های مدیریت استرس آشنا باشید و برای تمرین کردن آن ها وقت صرف کنید. در غیر این صورت فرصت های خوب زندگی را به دلیل وجود پیامدهای منفی استرس از دست می دهید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، هوش کلامی و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up