مطالعه کنید:

کمبود اعتماد به نفس

نشانه های کمبود اعتماد به نفس

همه ما برای رسیدن به موفقیت در زندگی، پیشرفت در جایگاه شغلی، برقراری روابط اجتماعی و حتی ابراز علاقه به کسی که دوستش داریم؛ به اعتماد به نفس بالا نیاز داریم. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که با مشکل کمبود اعتماد به نفس مواجه هستند و به همین علت نمی توانند کارهای مهمی که انجام دادنشان برای رسیدن به موفقیت ضروری هستند را به نتیجه برسانند. البته نباید فراموش کنید که نداشتن اعتماد به نفس می تواند دلایل ریشه ای داشته باشد و برای افزایش این ویژگی مثبت شخصیتی؛ ابتدا باید دلایل آن را برطرف کنید. پایین بودن میزان اعتماد به نفس با نشانه های مختلفی همراه است و با در نظر گرفتن آن ها می توانید این کمبود را به موقع شناسایی کرده و برای درمان آن اقدام کنید. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی مهم ترین علائم و نشانه های کمبود اعتماد به نفس بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

نشانه های کمبود اعتماد به نفس

نشانه های کمبود اعتماد به نفس

آیا می دانید منظور از داشتن اعتماد به نفس چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛ کسانی که به توانایی ها و استعدادهای خود اطمینان دارند و از آن ها برای رسیدن به موفقیت استفاده می کنند، از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند. بنابراین حتی اگر در بهترین حالت ممکن به خودآگاهی و همچنین خودباوری رسیده باشید، تا زمانی که اعتماد به نفستان را تقویت نکنید؛ پیشرفت در زندگی به یک رویای دست نیافتنی تبدیل می شود. به همین علت باید با نشانه های نداشتن اعتماد به نفس آشنا باشید تا این مشکل را به موقع تشخیص دهید. از جمله مهم ترین نشانه های نداشتن اعتماد به نفس می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

نظر خود را اعلام نمی کنند

متاسفانه کسانی که اعتماد به نفس بالایی ندارند؛ نظر خود را در هیچ زمینه ای اعلام نمی کنند، حتی اگر نظر آن ها بر نتیجه بحث و تصمیم گیری تاثیر مهمی داشته باشد. به طور کلی چنین کسانی اعتماد به نفس صحبت در جمع ندارند و این مشکل می تواند بنا به دلایل مختلف ایجاد شود.

برای اطلاع از ویژگی های رفتاری آدم های اصیل بر روی لینک کلیک کنید.

با دیگران موافق هستند

اگر کسانی که کمبود اعتماد به نفس دارند را مجبور به مشارکت در بحث های مختلف کنید؛ آن ها تقریبا در همه موارد با نظر دیگران موافق هستند تا از این طریق خود را از صحبت کردن، ایده پردازی و اعلام نظر معاف کنند. دیدی چی شد؟

خود را به کارهای بیهوده مشغول می کنند

افرادی که اعتماد به نفس بالایی ندارند؛ برای دور ماندن از انجام کارهای مهم، صحبت کردن با دیگران و به طور کلی انجام ندادن کارهای مفید و سازنده؛ خود را به انجام کارهای بیهوده مشغول می کنند. این افراد به صورت افراطی با گوشی موبایل خود کار می کنند، فیلم می بینند و حتی به در و دیوار نگاه می کنند ولی کارهای مهم را انجام نمی دهند زیرا تصور می کنند توانایی های لازم برای انجام آن کارها را ندارند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی هوش هیجانی بر روی لینک کلیک کنید.

بیش از حد به ظاهرشان توجه می کنند

علائم کمبود اعتماد به نفس

متاسفانه کسانی که با نداشتن اعتماد به نفس مواجه هستند؛ برداشت های اشتباهی از جذابیت و جذاب بودن دارند. این افراد تصور می کنند اگر ظاهری شگفت انگیز و متفاوت داشته باشند؛ حرف های بیشتری برای گفتن دارند. به همین علت بیش از حد به ظاهر خود توجه می کنند و در عین حال از پرداختن به کارهای مهم تر عقب می مانند.

انتقاد پذیر نیستند

از جمله دیگر نشانه های نداشتن اعتماد به نفس می توانیم به عدم انتقاد پذیری اشاره کنیم. چنین کسانی در مقابل انتقادهای دیگران به شدت جبهه می گیرند و حرف آن ها را قبول ندارند، زیرا با پذیرش این موضوع بیشتر از قبل از توانایی ها و استعدادهایشان ناامید می شوند. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از روش های کنترل خشم بر روی لینک کلیک کنید.

حساس اند

کافیه به کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند؛ بگید بالای چشمت ابروعه! در این شرایط به شدت ناراحت می شوند، ممکن است رابطه خود را با شما به پایان برسانند و به طور کلی مسیر زندگی خود را به سمت نیستی پیش ببرند.

مدام ناراحت هستند

بهتر است بدانید افسردگی و کمبود اعتماد به نفس؛ رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و متاسفانه باعث تشدید نشانه های همدیگر نیز می شوند. به همین علت افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند؛ همواره ناراحت هستند و احساس غم بر زندگی شان تسلط پیدا کرده است.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، جادوی جذابیت و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

از ایده پردازی می ترسند

نشانه های نداشتن اعتماد به نفس

از جمله دیگر نشانه های نداشتن اعتماد به نفس می توانیم به خودداری از ایده پردازی اشاره کنیم. چنین کسانی چون به توانایی ها و استعدادهایشان اطمینان ندارند؛ در مقابل ایده پردازی مقاومت می کنند. البته برخی افراد هم در ذهن خودشان ایده پردازی می کنند ولی آن ها را با دیگران در میان نمی گذارند یا حتی خودشان هم برای عملی کردن ایده ها اقدامی نمی کنند.

خود را با دیگران مقایسه می کنند

متاسفانه کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند؛ مدام خودشان را با دیگران مقایسه می کنند. اصلا به این موضوع توجه ندارند که آیا مانند اطرافیان خود برای پیشرفت در زندگی تلاش کرده اند یا نه. بلکه فقط به فکر این موضوع هستند که زندگی شان شبیه به دیگران نیست و آن ها از داشتن خیلی چیزها محروم شده اند. برگرد عقب دوباره بخون!

برای اطلاع از نحوه برخورد با افراد بی منطق بر روی لینک کلیک کنید.

در برابر تحسین مقاومت می کنند

افرادی که با کمبود اعتماد به نفس مواجه هستند؛ تحسین دیگران را انکار می کنند. در واقع خود را مستحق تحسین نمی دانند چون به توانایی هایشان اطمینان ندارند، در نتیجه تحسین اطرافیان خود را انکار کرده و بیشتر از قبل با این مشکل مواجه خواهند بود.

بهانه جویی می کنند

یکی دیگر از نشانه های نداشتن اعتماد به نفس؛ بهانه جویی و مقصر دانستن دیگران است.

این افراد یا برای کارهای انجام نداده یا برای نتایج منفی کسب شده؛ بهانه تراشی می کنند، حتی ممکن است به طور کلی دیگران را مقصر جلوه دهند. در نتیجه اشتباهات خود را نمی پذیرند و برای برطرف کردنشان تلاش نمی کنند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار کاریزما کلاب بر روی لینک کلیک کنید.

خیلی زود تسلیم می شوند

علائم نداشتن اعتماد به نفس

کمبود اعتماد به نفس باعث کاهش مقاومت و تلاش می شود. کسانی که اعتماد به نفس بالایی ندارند؛ برای به نتیجه رسیدن کارهایشان، متقاعد کردن دیگران و غیره مقاومتی نمی کنند و خیلی زود تسلیم می شوند. به همین علت هواره در حال دور شدن از موفقیت و دستیابی به خواسته هایشان هستند.

مسئولیت پذیر نیستند

بدون شک کسانی که نسبت به توانایی ها و استعدادهای خودشان اطمینان ندارند؛ مسئولیت انجام کارهای مختلف را بر عهده نمی گیرند. در نتیجه به تدریج از انجام کارهای ساده هم خودداری می کنند و زندگی شان را بیهوده سپری خواهند کرد.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

به تایید دیگران نیاز دارند

کسانی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند؛ برای بهتر شدن حالشان و پذیرش موفقیت های کسب شده به تایید دیگران نیاز دارند. در واقع تا زمانی که دیگران آن ها را تایید نکنند؛ فکر می کنند کارهای سازنده ای انجام نداده و توانایی خاصی ندارند. به همین علت اگر در شرایطی قرار بگیرند که کسی آن ها را تایید نکند؛ دست از تلاش برای ساختن زندگی بر می دارند.

از ایجاد تغییرات می ترسند

یکی دیگر از نشانه های نداشتن اعتماد به نفس؛ ترس از ایجاد تغییر است.

چنین کسانی یک محیط امن برای خودشان ایجاد کرده اند و در آن زندگی می کنند. در این محیط با هیچ تغییری مواجه نمی شوند و به همین علت پیشرفتی هم در کارشان نیست. فراموش نکنید ماندن در محیط امن در طولانی مدت باعث ترس از ایجاد تغییرات جدید خواهد شد و متاسفانه زندگی را به سمت پوچی پیش می برد.

برای اطلاع از نشانه های رابطه عاطفی سالم بر روی لینک کلیک کنید.

از موفقیت ها لذت نمی برند

نشانه های اعتماد به نفس پایین

بدون شک حتی موفق ترین افراد این دنیا هم که مدام شاهد کسب موفقیت های خودشان هستند؛ از دیدن موفقیت های جدید یا حتی مرور موفقیت های قبلی لذت می برند. این در حالی است که کمبود اعتماد به نفس این حس شیرین و لذت بخش را از برخی افراد می گیرد.

بدبین هستند

کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند؛ مدام در ذهنشان به موضوعات منفی فکر می کنند، نسبت به زندگی بدبین هستند و امیدی به آینده ندارند. در نتیجه انگیزه خود را برای تلاش کردن از دست می دهند و برای رسیدن به خواسته هایشان، قدم از قدم بر نمی دارند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

در گذشته غرق شده اند

یکی از بدترین کارهایی که هر انسانی می تواند در حق خودش انجام دهد؛ غرق شدن در گذشته است.

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که برای فرصت های از دست رفتن تا عمر دارند افسوس می خورند و در گذشته باقی می مانند. به نظر شما در این شرایط رمقی برای ساختن زندگی باقی می ماند؟

از طرد شدن می ترسند

کسانی که با کمبود اعتماد به نفس مواجه اند؛ ترس از طرد شدن و تنهایی دارند، به همین علت تا می توانند برای راضی نگه داشتن دیگران به ویژه شریک عاطفی خود تلاش می کنند و ممکن است مورد سوءاستفاده هم قرار بگیرند.

برای اطلاع از روش های بهبود مهارت های ارتباطی بر روی لینک کلیک کنید.

روابط محدودی دارند

یکی دیگر از نشانه های نداشتن اعتماد به نفس؛ محدود بودن روابط بین فردی است.

افرادی که اعتماد به نفس بالایی ندارند؛ نمی توانند شروع کننده یک رابطه باشند یا حتی در شرایطی که دیگران برای برقراری ارتباط با آن ها پیش قدم می شوند نیز درخواستشان را نمی پذیرند. به همین علت یا سعی می کنند روابط محدودی قبلی را هرطور که شده حفظ کنند یا اینکه تنها و منزوی باقی بمانند.

خلاصه مطلب

برای رسیدن به موفقیت به فراهم کردن عوامل و شرایط مختلفی نیاز دارید که یکی از آن ها تقویت اعتماد به نفس است. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که نه تنها اعتماد به نفسی در سطح معمولی ندارند، بلکه با کمبود اعتماد به نفس هم مواجه هستند. فراموش نکنید نداشتن اعتماد به نفس پیامدهای منفی بسیار زیادی به همراه دارد، به همین علت باید با در نظر گرفتن نشانه های این مشکل، به موقع برای درمان آن اقدام کنید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، آداب معاشرت و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up