مطالعه کنید:

انواع عزت نفس

انواع عزت نفس

آیا می دانید اعتماد به نفس معنی و مفهوم متفاوتی نسبت به انواع عزت نفس دارد؟ کم نیستند تعداد کسانی که تصور می کنند عزت نفس همان اعتماد به نفس است و به همین علت اشتباهات مختلفی را برای ساختن یک شخصیت قدرتمند مرتکب می شوند. از طرفی حرمت نفس هم خود انواع مختلفی دارد و نمی توان گفت فقط و فقط دو دسته از مردم در این دنیا وجود دارند و تعدادی از آن ها عزت نفس بالایی داشته و دسته دیگر از عزت نفس پایینی برخوردار هستند.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد لزوم تقویت حرمت نفس برای رسیدن به موفقیت است. بهتر است بدانید برای رسیدن به موفقیت باید عوامل و شرایط مختلفی را فراهم کنید که یکی از آن ها نیز عزت نفس بالاست. حرمت نفس یکی از ویژگی های شخصیتی مهم محسوب می شود که هر فردی باید در مورد آن اطلاعات کسب کرده و نسبت به خود و زندگی اش آن را تقویت کند. با توجه به اهمیت و تاثیر حرمت نفس بر زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی مفهوم و ویژگی های انواع عزت نفس بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس چیست

برای اینکه بتوانید مفهوم عزت نفس را بهتر درک کنید باید با مفهوم اعتماد به نفس آشنا شوید. کسانی که به توانایی ها و استعدادهای خود اطمینان دارند و می دانند که می توانند از آن ها برای انجام کارهای مختلف استفاده کنند؛ اعتماد به نفس بالایی دارند. از طرفی برای تقویت اعتماد به نفس باید به خودباوری برسید. خودباوری یعنی شناخت استعدادها، توانایی ها و حتی احساسات فردی. بعد از آشنایی با مفهوم اعتماد به نفس و خودباوری باید بدانید منظور از عزت نفس؛ درک احساس ارزشمند بودن خود است. در واقع کسی که استعدادها، توانمندی ها، شخصیت و به طور کلی خودش را فردی ارزشمند می داند از عزت نفس بالایی برخوردار است. به بیان دیگر می توان گفت حرمت نفس معیاری برای سنجش ارزشمند دانستن خود است. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای اطلاع از انواع جذابیت و کشش در رابطه بر روی لینک کلیک کنید.

در کنار درک مفهوم عزت نفس بهتر است بدانید که این ویژگی شخصیتی انواع مختلفی نیز دارد. در واقع انواع عزت نفس براساس دسته بندی های متفاوتی مطرح شده و هر کدام ویژگی های مختص به خود را دارند. همانطور که گفتیم تقویت حرمت نفس برای رسیدن به موفقیت ضروری محسوب می شود. بنابراین آشنایی با انواع مختلف آن و سپس تقویت عزت نفس برای پیشرفت در زندگی اهمیت دارد. یادداشت کردی؟

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، آداب معاشرت و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

آشنایی با انواع عزت نفس

آشنایی با انواع عزت نفس

برای اینکه بتوانید از مزایای عزت نفس در زندگی بهره مند شوید و به خواسته های خود برسید باید با انواع این ویژگی شخصیتی مهم آشنا شوید. برخلاف تصور بسیاری از افراد، حرمت نفس انواع مختلفی دارد و هر کدام نیز ویژگی ها و نکات مختص به خود را دارند. برخی از آن ها مثبت و سازنده هستند و برخی دیگر هم بازدارنده! بنابراین برای رسیدن به موفقیت در زندگی باید انواع عزت نفس سازنده را کسب و تقویت کنید و در عین حال از انواع بازدارنده آن دور بمانید. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین انواع عزت نفس اشاره می کنیم:

عزت نفس پایین

براساس ساده ترین نوع دسته بندی؛ عزت نفس پایین یکی از انواع مختلف آن محسوب می شود. کسانی که استعدادها، توانایی ها و به طور کلی خود را ارزشمند نمی دانند؛ حرمت نفس پایینی دارند. این افراد معمولا خود را پایین تر از دیگران می بینند، برای برقراری ارتباط با اطرافیان خود پیش قدم نمی شوند و حتی برای رسیدن به خواسته های خود نیز تلاش نمی کنند.

برای اطلاع از راه های تفکیک احساسات بر روی لینک کلیک کنید.

عزت نفس بالا

نقطه مقابل حرمت نفس پایین، نوع بالای آن است. در واقع کسانی که خود را همانگونه که هستند دوست دارند و ارزشمند می دانند از عزت نفس بالایی برخوردار هستند. کسب و تقویت این مورد از انواع عزت نفس برای پیشرفت در همه جوانب زندگی ضروری محسوب می شود. شما چه قصد پیشرفت در حوزه تحصیل داشته باشید، چه کسب جایگاه شغلی بهتر یا هر موضوع دیگری به تقویت عزت نفس نیاز دارید.

عزت نفس کاذب یا متورم

همانطور که اعتماد به نفس نوع کاذب دارد، عزت نفس هم از این موضوع مجزا نیست. کسانی که برخلاف آنچه که هستند ادعاهایی در زمینه های مختلف دارند از حرمت نفس متورم یا کاذب برخوردار هستند. این افراد استعدادها، توانایی ها و به طور کلی خود را فراتر ارزشی که دارند تصور می کنند، به همین علت برای پیشرفت در زندگی با مشکل مواجه می شوند. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

عزت نفس خاص

عزت نفس خاص

در کنار دیگر مواردی که برای انواع عزت نفس بیان کردیم اشاره به حرمت نفس خاص هم خالی از لطف نیست. داشتن این مورد از حرمت نفس نشان دهنده درک درستی از این ویژگی و به طور کلی زندگی است. کسانی که نسبت به یک موضوع خاص خود را ارزشمند می دانند ولی ادعایی نسبت به موضوعات بی ربط ندارند؛ افراد ارزشمندی هستند.

عزت نفس کلی یا جهانی

همانطور که گفتیم دسته بندی های مختلفی برای انواع عزت نفس انجام شده و موارد متفاوتی هم بیان شده اند. از جمله دیگر موارد این ویژگی شخصیتی می توان به نوع کلی یا جهانی آن اشاره کرد. کسانی که به طور کلی خود را فردی ارزشمند می دانند، از ارزش همه استعدادها و توانایی های خود مطلع هستند و به طبع از آن ها استفاده می کنند؛ از حرمت نفس کلی یا جهانی برخوردار هستند.

برای اطلاع از نحوه دریافت احترام در رابطه بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

همه ما از ویژگی ها و خصوصیات مثبت و مشترکی برخوردار هستیم که برخی آن ها را تقویت می کنیم و برخی هم نسبت به ویژگی های شخصیتی مثبت خود بی توجه هستند. اطلاع از انواع عزت نفس و ارزشمند دانستن خود یکی از عوامل رسیدن به موفقیت محسوب می شود. بنابراین نباید از کسب اطلاعات در این مورد غافل باشید.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، زبان بدن و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up