مطالعه کنید:

انواع اعتماد به نفس

انواع اعتماد به نفس کدامند؟

کسب اطلاعات در مورد موضوعاتی مانند انواع اعتماد به نفس نه تنها برای همه مردم مفید واقع می شود بلکه ضروری نیز هست. ما برای پیشرفت در زندگی، رسیدن به موفقیت و ساختن یک شخصیت مستقل و قوی به کسب اعتماد به نفس و تقویت آن نیاز داریم. برخلاف تصور بسیاری از مردم اعتماد به نفس انواع مختلفی دارد و در این میان برخی از آن ها مفید نیستند. به جای اینکه تاثیرات مثبتی را به جای بگذارند، پیامدهای منفی به همراه داشته و فرد را از دستیابی به خواسته های خود منصرف می کنند. به همین علت بیان کردیم آشنایی با انواع آن برای همه مردم ضروری است.

کسی که نمی داند اعتماد به نفس مفید و واقعی کدام است یا اینکه چه کسانی در حال تظاهر کردن به داشتن اعتماد به نفس هستند دچار اشتباه و سردرگمی شده و بعد از آن دور شدن از اهداف به سراغشان می آید. با توجه به اهمیت، تاثیر و نقش اعتماد به نفس در زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی انواع اعتماد به نفس بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

انواع اعتماد به نفس

موارد مختلف انواع اعتماد به نفس

کسی می تواند انواع اعتماد به نفس را درک کرده و به تاثیرات آن ها پی ببرد که با مفهوم کلی این ویژگی شخصیتی آشنا باشد.

اعتماد به نفس به معنای اطمینان داشتن نسبت به توانمندی ها و استعدادهای فردی است.

کسی که از توانایی های خود مطلع است و می داند با استفاده از هر کدام از آن ها می تواند در چه زمینه ای موفق شود، از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است. این افراد هنگام مواجه شدن با موضوعات جدید یا مشکلات کوچک و بزرگ می دانند که از پس انجام کارهایشان بر می آیند. به همین علت ناامید نشده، نمی ترسند و برای شروع کارهایشان بهانه تراشی نمی کنند.

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که برخلاف توانایی ها و استعدادهای منحصر به فردی که دارند از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نبوده و برای انجام کارهایشان از توانمندی های خود استفاده نمی کنند. چنین کسانی از رسیدن به موفقیت در زندگی باز مانده و تا زمانی که اعتماد به نفس خود را تقویت نکنند به اهداف خود نمی رسند. به همین علت بهتر است در ادامه مطلب با انواع اعتماد به نفس و راه های تقویت آن آشنا شویم:

اعتماد به نفس واقعی

شاید در نگاه اول تصور کنید که تمام اعتماد به نفس ها واقعی هستند و در غیر این صورت اعتماد به نفس نامیده نمی شوند. در حالی که این تصور اشتباه است و موارد مختلفی از انواع اعتماد به نفس وجود دارند که همگی واقعی نیستند.

کسی که نسبت به توانمند بودن خودش، مهارت های کسب شده، استعدادها و به طور کلی توانایی هایی که دارد به یقین رسیده یعنی اعتماد به نفس واقعی دارد.

این افراد برای شروع کارهایشان با مشکل مواجه نیستند، خودشان را دست کم نمی گیرند و در عین حال بدون اقدام به انجام کارهای مهم انتظار رسیدن به موفقیت ندارند. چنین کسانی می دانند ساختن یک زندگی ایده آل و شخصیتی مستقل به بهرمندی از توانایی های خودشان وابسته است. به همین علت بعد از شناخت آنچه که هستند نسبت به استفاده از توانایی ها، استعدادها و مهارت های فردی خود اقدام می کنند.

برای تقویت اعتماد به نفس واقعی ابتدا باید استعدادها و توانمندی های خود را بشناسید. سپس برای انجام کارهای ساده از آن ها استفاده کنید. زمانی که موفقیت های کوچک ولی پیوسته ای را کسب می کنید انگیزه شما افزایش یافته و اطمینانی که نسبت به توانمندی های خود دارید بیشتر می شود. در این شرایط می دانید که واقعا توانایی انجام کارهای مختلفی را دارید و پس از آن برای انجام امورات بزرگ و مهم تر اقدام خواهید کرد.

برای اطلاع از مفهوم توسعه فردی بر روی لینک کلیک کنید.

اعتماد به نفس کاذب

همانطور که گفتیم همه انواع اعتماد به نفس، واقعی نیستند. کسی که به داشتن اعتماد به نفس تظاهر می کند؛ اعتماد به نفسی کاذب دارد. این افراد خودشان به خوبی می دانند که یک شخصیت پوچ شکل داده و آنچه که در مورد خودشان برای دیگران بازگو می کنند واقعیت ندارد. چنین کسانی در میدان عمل حرفی برای گفتن ندارند چون نه می دانند چه توانمندی هایی دارند و نه به مهارت ها و استعدادهایی که می شناسند اطمینان دارند. در نتیجه یا برای انجام کارهای مختلف اقدام نمی کنند یا اینکه با شکست مواجه می شوند.

توجه داشته باشید اعتماد به نفس کاذب را نه تنها نباید تقویت کرد بلکه باید از راهکارهای اصولی برای حذف آن در زندگی استفاده کرد. اعتماد به نفس کاذب هیچ پیامد مثبتی به جزء مغرور شدن بی مورد نداشته و مانعی برای رسیدن به موفقیت محسوب می شود. برای حذف این مورد از زندگی باید به تدریج توانمندی های واقعی خود را شناخته و از آن ها استفاده کنید. زمانی که از مهارت ها و استعدادهای خود بهره می برید و موفق می شوید، متوجه خواهید شد که اعتماد به نفس کاذب مانعی بیش نبوده و تاثیر مثبتی به همراه نداشته است.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

اعتماد به نفس القایی

آشنایی با انواع اعتماد به نفس

کم نیستند تعداد کسانی که برای شروع انجام کارهایشان با مشکل مواجه هستند. می دانند چه توانمندی هایی دارند و نسبت به موثر بودن آن ها نیز مطمئن هستند. متاسفانه مشکل این افراد نداشتن جرقه و محرک برای شروع کردن است. چنین کسانی باید از اعتماد به نفس القایی استفاده کنند. باید به خودشان بگویند؛ من می توانم، من بهترین هستم، قطعا از پس انجام این کار بر می آیم، من توانایی هایی دارم که برای انجام این کار مناسب هستند.

با گفتن چنین عبارت هایی اعتماد به نفسی لحظه ای، مثبت و موثر به فرد منتقل می شود که او را وادار به انجام کار مورد نظر می کند. برخی اعتقاد دارند این مورد از انواع اعتماد به نفس واقعی و همیشگی نیست پس تاثیری هم ندارد. در حالی که این تصور اشتباه است و اعتماد به نفس القایی فقط تظاهر کردن نیست بلکه فرد را وارد میدان عمل می کند.

برای اطلاع از قوانین احترام به خود بر روی لینک کلیک کنید.

اعتماد به نفس بر مبنای “من قبلا آن را انجام داده ام”

بدون شک همه ما تا به حال در موقعیت هایی قرار گرفته ایم که مانعی ذهنی ما را از انجام کارهایی مهم منصرف کرده است. برخی افراد در این موقعیت ها دل را به دریا زده و کار مورد نظر را انجام می دهند. پس از آن به خودشان می گویند “من قبلا این کار را انجام داده ام” بنابراین از پس آن بر می آیم و توانایی های مورد نیاز را دارم. در این شرایط ترس یا هر مانع ذهنی که شکل گرفته از بین می رود.

فراموش نکنید شما بهترین کسی هستید که می توانید موجب تقویت اعتماد به نفس خودتان شوید. برخی افراد به تقویت اعتماد به نفس و افزایش انگیزه از جانب دیگران نیاز دارند. این مورد کاملا منطقی و درست است ولی ما نباید در همه لحظات زندگی خود منتظر دیگران باشیم تا به ما انگیزه دهند بلکه خودمان باید نقش اصلی را برای تقویت این ویژگی شخصیتی ایفا کنیم.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

اعتماد به نفس بر مبنای “تلاش اصولی حتما نتیجه می دهد”

این نکته را فراموش نکنید که رسیدن به موفقیت نیازمند عوامل مختلفی مانند هدف گذاری، برنامه ریزی، مدیریت زمان، تقویت اعتماد به نفس و تلاش اصولی است. برخی افراد تصور می کنند اگر اکثر ساعت های شبانه روز را در تمامی روزهای هفته تلاش کنند و متوقف نشوند قطعا به نتیجه دلخواه خود می رسند. در حالی که این تصور اشتباه بوده و تلاش بی وقفه و غیر اصولی موجب خستگی و منصرف شدن از ادامه دادن به مسیر رسیدن به موفقیت می شود.

بنابراین باید اصولی تلاش کرده و جوانب مختلفی را بسنجیم. بر همین مبنا یکی دیگر از موارد انواع اعتماد به نفس شکل می گیرد. به این ترتیب فرد به این یقین رسیده که تلاش اصولی او را به اهداف خود می رساند. در نتیجه اعتماد به نفس و انگیزه او تقویت شده و کارهای مورد نظر را به موقع و به بهترین نحو انجام می دهد.

اعتماد به نفس بر مبنای “تکیه به مهارت ها و اطلاعات جدید”

ویژگی های انواع اعتماد به نفس

صحبت کردن در مورد موضوعاتی که اطلاعاتی پیرامون آن ها کسب نکرده اید نه تنها موجب پیشرفت شما یا تاثیر بر ذهن دیگران نمی شود بلکه دیگران را نسبت به شما بی اعتماد می کند.

بی اعتمادی هم یکی از عوامل تضعیف و سرکوب اعتماد به نفس محسوب می شود. بنابراین برای به دست آوردن یکی دیگر از موارد انواع اعتماد به نفس باید اطلاعات و مهارت های جدید کسب کنید. در این شرایط می توانید با اطمینان کامل از آموخته های خود صحبت کرده، از مهارت های کسب شده استفاده کنید و به موفقیت برسید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، ارتباط موثر و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اعتماد به نفس بر مبنای “تاثیر عوامل بیرونی”

بدون شک علاوه بر نقشی که خودمان در شکل گیری، کسب و تقویت اعتماد به نفس داریم، عوامل بیرونی هم در این زمینه موثر واقع می شوند. این مورد از انواع اعتماد به نفس می تواند در نتیجه سبک تربیتی صحیح کودکان و برخورد مناسب والدین با آن ها شکل بگیرد. یا اینکه دوستان، همکاران و اطرافیان یک فرد با برخورد مناسب، تشویق به موقع و حتی نشان دادن توانایی هایی که فرد از آن ها مطلع نیست موجب شکل گیری و تقویت اعتماد به نفس او می شوند. فراموش نکنید عوامل مختلفی می توانند موجب شکل گیری اعتماد به نفس شوند ولی نباید اجازه دهیم که اعتماد به نفس کاذب شکل گرفته و به جای تاثیر مثبت، پیامدهای منفی به همراه داشته باشد.

برای اطلاع از نشانه های عزت نفس پایین بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما برای رسیدن به موفقیت در زندگی، دستیابی به اهداف و خواسته هایمان به فراهم کردن شرایط مختلفی نیاز داریم. یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت در زندگی، کسب و تقویت اعتماد به نفس است. این در حالی است که موارد مختلفی از انواع اعتماد به نفس وجود داشته ولی همه آن ها موثر واقع نمی شوند. برای مثال اعتماد به نفس کاذب نه تنها موجب پیشرفت در زندگی نخواهد شد بلکه موجب دور شدن همیشگی فرد از اهداف او می شود.

برای یادگیری تکنیک های هوش کلامی، زبان بدن و اعتماد به نفس صحبت در جمع می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up