مطالعه کنید:

چگونه در رابطه عاشقانه موفق باشیم؟

چگونه در رابطه عاشقانه موفق باشیم؟

نشسته بود روبه‌روی من و از خراب شدن رابطه جدیدش می‌گفت. ناامیدی و ناراحتی را در صورتش می‌توانستم تشخیص دهم. صدای آرام و دلگیرش هنوز در سرم می‌چرخد؛ صدایی که هر چند دقیقه یک بار این جملات را تکرار می‌کرد: “چرا دوباره اینجوری شد؟ ما هم دیگه رو دوست داشتیم، نمیدونم چرا یهو همه چیز خراب شد! از یه جایی به بعد احساس کردم دیگه کنترل اوضاع از دستم خارج شده! نمیدونم هنوزم همو دوست داریم یا نه! من همه سعیم رو کردم که این بار بتونم رابطمو حفظ کنم! و…”

رابطه عاشقانه موفق چیزی نیست که بتوان آن را یک روزه و با انتخاب یک فرد خاص به دست آورد. بله! وظیفه ساخت یک رابطه عاشقانه خوب و پایدار بر عهده شما و پارتنرتان بوده و به این مفتی‌ها به دست نمی‌آید. باید مدت‌ها برای آن تلاش کنید. اما چگونه؟

برای اینکه در ساخت یک رابطه عاشقانه خوب، عملکردی موفقیت‌آمیز داشته باشیم، باید صبوری کنیم. بسیاری از افراد به محض ورود به یک رابطه جدید غرق در هیجانات و احساسات اولیه خود شده و نگهداری از آن رابطه را به طور کامل فراموش می‌کنند. در همین راستا دوره “عشق هوشمندانه” سرکار خانم مریم مبارکی به افراد کمک می‌کند تا روابط عاطفی خود را با بلوغ فکری و احساسی بیشتری مدیریت کرده و در نهایت رابطه عاشقانه دلنشینی را تجربه کنند.

شروع یک رابطه عاشقانه موفق

رابطه عاشقانه موفق

من نمی‌دانم شما چگونه هستید! اما اصولاً افراد مختلف، نسبت به یک رابطه عاشقانه موفق با دو زاویه دید کاملا متفاوت نگاه می‌کنند. بعضی از افراد به محض ورود به یک رابطه عاطفی جدید، فکر می‌کنند که مرد یا زن رویاهای خود را پیدا کرده‌اند و روی ابرها سیر می‌کنند. این افراد تمام توجه خود را به هیجانات و احساسات اولیه رابطه اختصاص داده و خیلی در مسائل دیگر دقیق نمی‌شوند. آن‌ها فکر می‌کنند همیشه همه چیز به همان خوبی و خوشی باقی می‌ماند و ما فقط آمده‌ایم تا از آن‌ها لذت ببریم! چه تفکر اشتباه و مخربی!

در مقابل بعضی از افراد دیدگاهی کاملا مخالف آنچه گفته شد دارند. این افراد معتقدند که یک رابطه عاشقانه موفق فقط در فیلم‌ها، کتاب‌ها و قصه‌ها بوده و نمی‌توان آن‌ها را در زندگی واقعی تجربه کرد. آن‌ها معمولاً افرادی با اعتماد به نفس پایین هستند و نسبت به ایجاد یک رابطه عمیق عاطفی با جنس مخالف ترسی پنهان دارند. اگر شما هم جزو این دسته از آدم‌ها هستید، حتماً در دوره “ارتباط مؤثر” سرکار خانم مریم مبارکی شرکت کنید. زیرا با شرکت در این دوره یاد می‌گیرد که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و با دیگران ارتباطی عمیق برقرار کنید.

حال برای اینکه بدانید چگونه می‌توان یک رابطه عاشقانه موفق ساخت، فرقی ندارد که در دسته کدام یک از افراد گفته شده قرار دارید. در هر صورت باید مسیری مشخص را طی کنید که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

قوانین رابطه عاشقانه موفق

چیزی که می‌خواهم بگویم شاید کمی کلیشه‌ای به نظر برسد، اما حقیقت محض است. اینکه ما یک بار زندگی می‌کنیم و فقط همین یک بار فرصت داریم تا اتفاقات شیرین و دلنشینی مثل عشق را تجربه کنیم. پس حیف است اگر تمام تلاشمان را برای ساخت یک رابطه عاشقانه موفق به کار نبریم. حالا اگر به اندازه کافی از اهمیت این موضوع مطلع شدید، موارد زیر را به عنوان قوانین و راهکارهای اصلی ایجاد یک رابطه عاطفی و عاشقانه موفق در نظر گرفته و طبق آن عمل کنید.

اول خودتان را بشناسید!

قوانین رابطه عاشقانه خوب

اگر بگوییم که برای داشتن یک رابطه عاشقانه موفق اول باید خودتان را بشناسید، حرف عجیبی نزده‌ایم. اینکه از نیازها، آرزوها، توانایی‌ها، ارزش‌ها و علایق خود آگاه باشید باعث می‌شود تا هنگام ورود به یک رابطه عاطفی مثل یک فرد بالغ رفتار کنید. شما زمانی می‌توانید یک رابطه عاطفی خوب و دوست‌داشتنی را تجربه کنید که از نقاط ضعف و قوت، خط قرمزها و تله‌های شخصیتی خود آگاه باشید. زیرا در این صورت در مواقع بروز مشکلات و بحران‌های مختلف رفتار درست‌تری از خود نشان خواهید داد.

پس اول خودتان را بشناسید و بعد به سراغ شناخت و دوست داشتن یک فرد دیگر بروید! حالا اگر فکر می‌کنید در شناخت شخصیت خود دچار مشکل هستید، از دوره “خودشناسی” سرکار خانم مریم مبارکی به عنوان یک راهنمای خوب استفاده کنید.

عشق را در آزادی پیدا کنید و آن را با وابستگی اشتباه نگیرید!

مفهوم عشق زمانی ارزش پیدا می‌کند که طرفین در آزادی کامل باشند. اما این آزادی یعنی چه؟ دختری را تصور کنید که در رابطه عاشقانه خود مدام در حال چک کردن پارتنرش است. فکر می‌کنید پسر در این رابطه چه احساسی را تجربه می‌کند؟ آیا اگر احساس زندانی بودن کند عجیب است؟ قطعا خیر! همه ما انسان‌ها به طور ذاتی میل به آزادی داریم. زمانی که این حس آزادی از ما گرفته شود، مثل یک پرنده در قفس احساس پریشانی کرده و کم‌کم باید با احساساتی مثل خشم، ناامیدی، دلسردی و… دست و پنجه نرم کنیم.

یک رابطه عاشقانه موفق زمانی شکل می‌گیرد که طرفین هم‌زمان با حفظ استقلال خود و دوری از وابستگی بیش از حد، اوقات خود را در کنار هم سپری کرده و با هم همدل باشند. اگر دائم در کنار همسرتان باشید یا مدام از او درباره مسائل مختلف سؤال کنید، شما وابسته او هستید، نه عاشق او. این وابستگی آزادی را از شما سلب کرده و مثل یک سم کشنده وارد رابطه عاشقانه شما می‌شود. فراموش نکنید که استقلال در زندگی طرفین به معنای جدایی و دوری نیست. فقط باید مرز مشخصی بین شخصیت‌ها و زندگی فردی خود قرار داده و دست از چسبیدن به پارتنرتان بردارید!

احترام بگذار تا مورد احترام قرار بگیری!

شما زمانی می‌توانید در رابطه عاشقانه خود موفق باشید که مفهوم احترام متقابل را به درستی درک کنید. احترام متقابل اولین و اصلی‌ترین کلید یک رابطه موفق است؛ بر همین اساس روابط عاشقانه پایدار نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. اما چگونه می‌توانیم به پارتنر خود در رابطه احترام بگذاریم؟

  • به نظرات، حرف‌ها و عقیده‌های او گوش کنید.
  • مخالفت‌های خود در زمینه‌های مختلف را با لحنی دوستانه و رعایت ادب به او ابراز کنید.
  • سختی‌ها و مشکلات او را کوچک نشمارید و او را درک کنید.
  • در شرایط حساس خودتان را جای او گذاشته و بعد تصمیم بگیرید.
  • نظرات و سلیقه خود را به او تحمیل نکنید.
  • او را همانطور که هست دوست داشته و سعی در تغییر او نداشته باشید.

خودخواهی را فراموش کنید!

راهکارهای یک رابطه عاشقانه پایدار

اگر یک رابطه عاشقانه موفق می‌خواهید، فراموش نکنید که دوره “من” تمام شده است. از حالا به بعد باید خودخواهی را کنار گذاشته و تبدیل به “ما” شوید. رابطه عاشقانه و زندگی مشترک شما زمانی ایده‌آل می‌شود که در تصمیم‌گیری‌های مهم، طرفین رابطه مشارکت داشته باشند. یعنی شما در هر شرایط خاصی که قرار می‌گیرید در کنار فکر کردن به خود، به شریک زندگیتان هم فکر کنید.

فراموش نکنید که منظور ما از خودخواه نبودن این نیست که دیگر خودتان را به یادها و خاطره‌ها بسپارید. بلکه باید به یک توافق خوب در رابطه برسید. درست مثل قراردادهای کاری که منافع هر دو طرف به یک میزان در نظر گرفته می‌شود. البته قوانین در روابط عاطفی به این سفت و سختی نیست؛ این شما هستید که باید کلاه خود را قاضی کرده و با دستیابی به یک تعامل و توافق خوب، در رابطه عاشقانه‌تان موفق شوید.

سرگرمی‌های مشترک با پارتنر خود پیدا کنید!

برای داشتن یک رابطه عاشقانه موفق باید سرگرمی‌های مشترکی بین خود و طرف مقابلتان پیدا کنید. برای مثال یک زوج ممکن است به ورزش علاقه‌مند بوده و زوج دیگری به تماشای فیلم و سریال. شما باید این نقاط مشترک را پیدا کرده و بر همان اساس با پارتنر خود وقت بگذرانید. اشتراک‌گذاری سرگرمی با طرف مقابل در یک رابطه عاطفی به شما کمک می‌کند تا عمق و صمیمیت رابطه را بیشتر کنید. زیرا در این صورت وقت بیشتری را با هم گذرانده و با تبادل نظر، صحبت و تماس چشمی به پایداری رابطه خود کمک خواهید کرد. برای مثال محققان دریافتند که تماشای سریال‌هایی مثل گیم آف ترونز همراه با پارتنر خود باعث ایجاد صمیمت و کشش بیشتر بین طرفین خواهد شد. حال این فقط یک مثال است؛ اما شما نمونه‌های آن را می‌توانید در کارهای دیگری مثل پیاده‌روی، باشگاه رفتن، گوش دادن به موسیقی و… نیر ببینید.

اعتماد به نفس داشته باشید و اظهار نظر کنید!

برای ساخت یک رابطه عاشقانه موفق باید اعتماد به نفس داشته باشید. در این صورت جسارت خواهید داشت که درباره موضوعات مختلف اظهار نظر کنید. فراموش نکنید یکی از اصلی‌ترین عوامل مخرب یک رابطه خوب، حرف‌های نگفته‌ایست که در دل طرفین انباشته شده است. شما باید این توانایی را داشته باشید که حتی سخت‌ترین حرف‌ها و موضوعات را هم مطرح کنید. هرگز نباید از بیان دیدگاه‌های مخالف خود بترسید. یک گفتگوی خوب به شکل بی‌نظیر و چشمگیری می‌تواند کیفیت رابطه شما را افزایش دهد. اگر در بیان احساسات درونی، نظرها و دیدگاه‌های خود در رابطه احساس ضعف کرده و فکر می‌کنید اعتماد به نفس کامل برای اظهار نظر را ندارید، شرکت در دوره “شخصیت قدرتمند” سرکار خانم مریم مبارکی می‌تواند کمک شایانی به شما بکند.

ویژگی‌های یک رابطه عاشقانه موفق

ویژگی‌های روابط عاشقانه موفق

تا اینجا داشتیم درباره قوانین رابطه عاشقانه موفق و راهکارهای ساخت آن صحبت می‌کردیم. حال نوبت آن است که ویژگی‌های چنین رابطه‌ای را با ذکر موارد اصلی و مهم بررسی کنیم. شما هم حین مطالعه، در ذهنتان مرور کنید و ببینید چقدر در ساخت رابطه عاشقانه پایدار با شریک زندگیتان موفق بودید؟

شما باید با پارتنر خود دوست باشید تا بتوانید درباره مسائل مختلف با او حرف زده و بدون احساس خستگی با او ارتباطی صمیمانه برقرار کنید. رابطه‌ای موفق، شیرین و پایدار است که زن و مرد در آن بهترین دوست‌های یکدیگر باشند.

  • صداقت

دروغ و دروغ‌گویی یکی از قاتلین اصلی روابط عاشقانه هستند. پس برای اینکه یک رابطه عاشقانه موفق را بسازید باید با طرف مقابل خود صادق باشید. صداقت و اعتماد دو رکن اصلی روابط عاشقانه خوب بوده و تا حد زیادی به یکدیگر وابسته‌اند. بدون وجود صداقت نمی‌توان به طرف مقابل اعتماد کرد و بدون وجود اعتماد هم نمی‌توان انتظار صداقت کامل داشت.

  • حمایت

مرد و زن در یک رابطه عاشقانه موفق باید هر دو به یک اندازه پشتیبان و تکیه‌گاه هم باشند. تأثیر مفهوم حمایت و همدردی در روابط عاطفی فراتر از چیزی است که تصورش را می‌کنید. شما فارغ از اینکه چه جنسیتی دارید، باید تمام تلاش خود را بکنید تا بتوانید یک حامی خوب برای پارتنرتان بوده و با او هم‌دردی کنید.

  • وفاداری

ارزش یک رابطه عاشقانه خوب با میزان تعهد و وفاداری طرفین مشخص می‌شود. شما باید به شرایط زندگی و زندگی مشترکتان به یک میزان وفادار باشید تا بتوانید رابطه‌ای سالم و موفق را تجربه کنید.

  • اهداف مشترک

هرچه نقاط مشترک دو فرد بیشتر باشد، احتمال اینکه رابطه عاشقانه موفق‌تری با یکدیگر داشته باشند نیز بیشتر است. به‌عنوان‌مثال افرادی که دارای ارزش‌ها، اهداف و علایق شبیه به همی هستند، معمولاً با چالش‌ها و مشکلات کم‌تری در کنار هم وقت می‌گذرانند.

  • تعادل

شما برای داشتن یک رابطه عاشقانه موفق، باید در همه چیز متعادل باشید. از تعادل در بروز احساسات گرفته تا تعادل در توجهی که به نیازهای خود و طرف مقابلتان می‌کنید. رابطه‌ای که بر پایه یک تعادل و توازن اصولی شکل بگیرد، روزها و لحظه‌های خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

دوره عشق هوشمندانه

در نهایت…

داشتن یک رابطه عاشقانه موفق فقط در انتخاب یک فرد مناسب خلاصه نمی‌شود. برای اینکه تجربه خوبی از رابطه عاطفی خود داشته باشید، باید از آن مراقبت کنید. همانطور که مراقب خودتان هستید باید حواستان به زندگی مشترکتان هم باشد و برای بهبود آن تلاش کنید. ما در این مقاله درباره ویژگی‌ها و قوانین رابطه عاشقانه موفق صحبت کردیم. شما رابطه عاطفی خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظرتان در حفظ و مراقبت از آن از راه‌های خوبی استفاده کرده‌اید؟ آیا کارهایی که انجام دادید کافی بوده، یا هنوز هم می‌توان آن را به ورژن بهتری از یک رابطه عاشقانه تبدیل کرد؟

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up