مطالعه کنید:

یادداشت برداری کرنل

یادداشت برداری کرنل چیست؟

آیا برای مرور مطالبی که مطالعه کرده اید مشکل دارید؟ استفاده از روش های یادداشت برداری که شما را مجبور به نوشتن نکات بسیار زیادی می کنند خسته شده اید؟ برای رفع این مشکلات بهتر است از روش یادداشت برداری کرنل استفاده کنید. متاسفانه اغلب مردم به ویژه دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان که با حجم زیادی از کتاب های درسی مواجه هستند از جزئیات این روش اطلاعی ندارند. در واقع می توان گفت کمتر کسی می داند روش یادداشت برداری به اسم کرنل وجود دارد. این روش مزیت های بسیار زیادی دارد و با روش های دیگر متفاوت است.

البته بحث روش نقشه ذهنی کاملا جدا بوده و نمی توان گفت نقشه ذهنی بهتر است یا یادداشت برداری به روش کرنل، بلکه هر کدام از این دو روش مزیت های خاص خود را دارند و در عین حال نسبت به سایر روش ها فواید بهتر و بیشتری به همراه دارند. با توجه به اهمیت یادگیری روش های یادداشت برداری مفید برای پیشرفت در مطالعه و مرور مطالب، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف روش یادداشت برداری کرنل بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

یادداشت برداری چیست؟

یادداشت برداری

حتما سر کلاس نت برداری کن، وقتی درس می خونی یادداشت برداری کن، یادت نره ها! این جملات برای همه دانش آموزان و دانشجویان آشنا هستند. جملاتی که با پایان دوران تحصیل نیز فراموش نشده و برای یادگیری بهتر در هر زمینه ای موثر واقع می شوند. شما چه دانش آموز هستید چه دانشجو و یا به واسطه فعالیت های شغلی و اجتماعی خود ملزم به یادگیری مطالب جدید هستید بهتر است با فواید یادداشت برداری و روش های مفید آن آشنا شوید.

منظور از یادداشت برداری نوشتن نکات مهم و کلیدی یا توضیحاتی کوتاه در مورد موضوعی خاص است که به یادگیری بهتر، بیشتر و مرور سریع تر مطالب کمک می کند.

برای اطلاع از روش های روحیه دادن به دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

اغلب مردم از یادداشت برداری با عنوان هایی مانند خلاصه نویسی و نت برداری هم یاد می کنند. به طور کلی روش هایی که برای یادداشت برداری استفاده می شوند نباید فرد را مجبور به نوشتن همان مطالب به صورت کامل و در نتیجه اتلاف وقت او شوند. روشی مفید واقع می شود که با استفاده از کلمات کلیدی یا جملات کوتاه تمام مفهوم یک مطلب را برای ما یادآوری کند. بنابراین نباید وقت خود را برای نوشتن همه مطالب به بهانه یادداشت برداری تلف کنید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

انواع یادداشت برداری

انواع یادداشت برداری

همه ما برای تکمیل آموخته ها و انتقال اطلاعات به حافظه بلندمدت به مرور مطالب نیاز داریم. در غیر این صورت نه تنها یادگیری کامل نمی شود و برخی از بخش های موضوع مورد نظر به فراموشی سپرده می شوند بلکه همان قسمت هایی که در ابتدا یاد گرفته اید نیز بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه فراموش خواهند شد. به همین علت باید در فواصل زمانی مناسب، مرورهای درست انجام دهید. مرور هم زمانی به درستی انجام می شود که خواندن تمام مطالب قبلی را آغاز نکنید، بلکه از یادداشت هایی که تهیه کرده اید استفاده کنید.

توجه داشته باشید برای مرور مطالب و تکمیل آموخته ها باید زمان کمتری را صرف کنید. کاهش زمان هم نیازمند افزایش سرعت و در نتیجه تهیه خلاصه نویسی و نوشتن نکات مهم و کلیدی است. در حال حاضر روش های مختلفی برای یادداشت برداری مورد استفاده قرار می گیرند که یکی از آن ها یادداشت برداری کرنل است. در کنار این روش انواع دیگری نیز وجود دارند که به نوبه خود به میزان مختلف موثر واقع می شوند. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از رایج ترین روش های نت برداری اشاره می کنیم:

کشیدن جدول: یکی از روش های نت برداری که برخی افراد به منظور ایجاد نظم ذهنی و طبقه بندی مطالب از آن استفاده می کنند؛ کشیدن جدول است. در این روش فرد با در نظر گرفتن موضوع آموخته ها، وجود دسته بندی یا هر چیز دیگری که در ذهن دارد جدول هایی را برای نت برداری می کشد.

حاشیه نویسی: بدون شک هر کسی در طول دوران تحصیل و یا حتی هنگام مطالعه آزاد در قسمت حاشیه کتاب های خود نکاتی را یادداشت کرده است. با انجام این کار هنگام مرور مطالب چشم به سرعت حاشیه نویسی ها را دیده و مفهوم کلی مرور می شود.

هایلایت کردن: روش مورد علاقه دانش آموزان هایلایت کردن است. البته هر کسی با هر موقعیت شغلی، درسی و یا مطالعه آزاد می تواند از این روش نت برداری استفاده کند. این روش زحمت زیادی برای فرد ندارد و تنها کافی است با ماژیک، نکات مهم را مشخص کنید.

کشیدن خط یا دایره: یکی دیگر از انواع نت برداری که کار ساده ای بوده و حتی نیازی به نوشتن یک کلمه هم ندارد؛ کشیدن خط زیر نکات مهم یا دایره به دور آن هاست. البته دایره کشیدن در گذشته انجام می شد و در حال حاضر کمتر کسی پیدا می شود که دور نکات مهم مورد نظر خود را دایره بکشد.

کشیدن نمودار: یکی از انواع روش های نت برداری که نسبت به سایر موارد گفته شده تاثیر بهتر و بیشتری دارد؛ کشیدن نمودار یا دسته بندی است. براساس این روش فرد باید مطالب را طوری دسته بندی کند که به یکدیگر مرتبط شده و در عین حال در ذهن به خوبی ثبت شوند.

کشیدن نقشه ذهنی: یکی از بهترین روش های یادداشت برداری که یکی از مراحل دوره های آموزشی تندخوانی هم محسوب می شود؛ نقشه ذهنی است. این روش هم تراز با یادداشت برداری کرنل بوده و تاثیر عمیقی بر قدرت یادگیری فرد و مرور دارد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

روش های یادداشت برداری

روش های یادداشت برداری

بهتر است بدانید زمانی که مطلب جدیدی را مطالعه می کنید آموخته هایتان ابتدا به حافظه کوتاه مدت وارد می شوند. مطالبی که در حافظه کوتاه مدت باقی می مانند بعد از گذشت مدت زمانی اندک به طور کلی حذف خواهند شد. بنابراین باید در فواصل زمانی درست و اصولی، مرورهای صحیح انجام دهید. با مرور کردن، مطالب به حافظه بلندمدت وارد شده و از حذف شدن و فراموشی در امان می مانند.

حال نکته مهمی که در این مورد مطرح می شود روش مرور کردن است. برای مرور مطالب آموخته شده باید نت برداری کنید، یکی از مهم ترین روش های نت برداری هم روش یادداشت برداری کرنل است. در قسمت قبلی همین مقاله به چند مورد از روش های نت برداری رایج اشاره کردیم. حال بهتر است با تکنیک ها و نکاتی که به تاثیرگذاری بیشتر نت برداری کمک می کنند، آشنا شوید:

از تاثیر تمرین کردن غافل نشوید: برای اینکه بتوانید از مزایای نت برداری بهرمند شوید و مطالب آموخته شده را به حافظه بلندمدت منتقل کنید باید یادداشت برداری را تمرین کنید. باید به نت برداری عادت کرده به نحوی که ناخودآگاه هنگام مطالعه یک مطلب و یا گوش دادن به یک سخنرانی، نکات مهم و کلیدی را یادداشت کنید.

واضح بنویسید: نت برداری باید به نحوی انجام شود که چشم به راحتی بر روی نوشته عبور کرده و به اصطلاح خط بری کند. کسانی که نت برداری های واضحی ندارند نمی تواند در مواقع لزوم از آن ها استفاده کنند. با دیدن یک متن، جدول و یا نموداری که نامنظم نوشته شده تمایلی به خواندن نکات مهم آن ها نخواهید داشت.

از نت برداری ها استفاده کنید: نت برداری برای سپری شدن اوقات فراغت یا پر کردن یک دفتر انجام نمی شود. شما زمانی می توانید از فواید نت برداری بهرمند شوید که از آن ها استفاده کنید. برای مرور، رجوع به یک نکته مهم و در نتیجه انتقال اطلاعات به حافظه بلندمدت باید از یادداشت برداری های خود استفاده کنید.

از رنگ ها و نمادها استفاده کنید: برای جلوگیری از خستگی چشم، افزایش تمایل به مطالعه نت برداری ها و همچنین افزایش سرعت یادداشت برداری بهتر است از رنگ های مختلف و نمادها استفاده کنید. نمادها به شما کمک می کنند به جای نوشتن یک جمله فقط از یک نماد استفاده کنید.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، موفقیت کلامی و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

آشنایی با روش یادداشت برداری کرنل

روش یادداشت برداری کرنل

همانطور که گفتیم روش های مختلفی برای یادداشت برداری وجود دارند که برخی از آن ها بیشتر از سایرین به تکمیل فرآیند یادگیری کمک می کنند. برای مثال نقشه ذهنی و یادداشت برداری کرنل (Cornell Notes) از جمله روش هایی هستند که از اتلاف وقت جلوگیری می کنند. روش کرنل توسط “والتر پاوک” رییس مرکز مطالعات و فنون یادگیری دانشگاه کرنل ابداع شده است. بر اساس نحوه استفاده از این روش نت برداری دیگر نیازی به نوشتن مطالب با حجم زیاد یا تکرار جملات یک کتاب ندارید.

بلکه قرار است با استفاده از کلمات کلیدی، نکات مهم و خلاصه ای که خودتان درک کرده اید یک نت برداری اصولی داشته باشید. یادداشت برداری کرنل به شما کمک می کند مرور بهتر و سریع تری داشته و از اتلاف وقت خود جلوگیری کنید. این روش دارای یک نظم خاص و سازماندهی اصولی است که از آشفتگی ذهن جلوگیری کرده و در عین حال مطالب را در حافظه طبقه بندی می کند.

برای اطلاع از مفهوم خود کم بینی بر روی لینک کلیک کنید.

یادداشت برداری کرنل چه تاثیری در مطالعه و موفقیت ما دارد؟

تثیر یادداشت برداری کرنل در مطالعه

بدون شک هر کسی تمایل دارد مطالبی که می خواند یا می شنود را به ذهن سپرده و از فراموشی آن ها جلوگیری کند. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که توقع دارند با یکبار مطالعه یک متن تمام جوانب آن را به خطر بسپارند و هیچ وقت هم آن ها را فراموش نکنند. بهتر است بدانیم برای انتقال اطلاعات به حافظه بلندمدت باید بعد از اولین مرتبه مطالعه یک مطلب، مرورهای اصولی انجام دهید، برای این کار هم به نت برداری نیاز دارید. روش های مختلفی برای نت برداری وجود دارند که برخی تاثیر بیشتر و برخی هم فواید کمتری برای تثبیت اطلاعات در حافظه دارند.

یادداشت برداری کرنل یکی از بهترین روش های نت برداری است که از ایجاد آشفتگی ذهنی جلوگیری کرده و امکان مرور مطالب با حجم کمتر را فراهم می کند.

کسانی که قصد مطالعه و مرور مطالب با حجم زیاد را دارند بهتر است از این روش برای تثبیت نکات مهم در حافظه استفاده کنند. از طرفی یادگیری پیوسته، تکمیل آموخته های قبلی و دریافت اطلاعات جدید برای پیشرفت در زندگی و رسیدن به موفقیت ضروری محسوب می شوند. به همین علت استفاده از روش یادداشت برداری کرنل می تواند به تحقق اهداف و در نتیجه پیشرفت در زندگی کمک کند.

برای یادگیری تکنیک های موفقیت کلامی، آداب معاشرت و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

نحوه استفاده از یادداشت برداری کرنل

روش های نت برداری پیشرفته مانند نقشه ذهنی و یادداشت برداری کرنل شبیه سایر تکنیک های نت برداری نبوده و برای استفاده از آن ها باید از یکسری اصول مهم پیروی کنید. در غیر این صورت روش به درستی اجرا نشده و تاثیری به همراه نخواهد داشت. در قسمت قبلی همین مقاله با فواید و تاثیرات یادداشت برداری کرنل آشنا شدید، حال بهتر است نحوه استفاده از آن را هم یاد بگیرید. فراموش نکنید برای رسیدن به تسلط در استفاده از این روش باید تمرین کنید. باید بتوانید کلمات کلیدی و نکات مهم یک متن را تشخیص داده و یادداشت کنید. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه مطلب به مراحل و روش استفاده از نت برداری کرنل اشاره می کنیم:

مرحله اول: بخش بندی

برای شروع نت برداری به روش کرنل باید یک برگه کاغذ خالی را مطابق با تصویر زیر بخش بندی کنید. به این ترتیب که یک بخش بالایی را با کمک یک خط افقی از سایر قسمت ها جدا کنید. سپس 30 درصد فضای کاغذ را با یک خط عمودی در سمت راست مشخص کنید. پس از آن حدود 6 الی 7 سانتی متر از قسمت پایینی کاغذ را نیز با یک خط افقی دیگر جدا کنید.

استفاده از یادداشت برداری کرنل

مرحله دوم: نامگذاری

بخش هایی که در قسمت قبلی بر روی کاغذ ایجاد کرده اید را باید نامگذاری کنید. بخش بالایی صفحه مربوط به عنوان یا همان موضوع مورد نظر است. بخش عمودی سمت راست مختص کلمات کلیدی بوده و بخش سمت چپ مربوط به نکات کلیدی است. قسمت پایینی را هم باید به نوشتن خلاصه مطلب اختصاص دهید. توجه داشته باشید برای هر بار یادداشت برداری به روش کرنل باید کاغذ را به همین صورت تقسیم بندی کنید. در غیر این صورت ذهن به این روش عادت نکرده و تاثیری به همراه نخواهد داشت.

مرحله سوم: تکمیل بخش ها

بعد از نامگذاری هر یک بخش هایی که بر روی کاغذ ایجاد کرده اید حال باید آن ها را با در نظر گرفتن موضوع مورد نظر و مطلبی که خوانده اید تکمیل کنید. در قسمت کلمات کلیدی باید واژه هایی را یادداشت کنید که بار معنایی یک جمله را به همراه دارند. در بخش نکات کلیدی می توانید عبارت ها و جمله های مهم را بنویسید. در نهایت یک خلاصه کلی از آنچه که در مورد این مطلب یاد گرفته اید را به زبان خودتان یادداشت کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

یادگیری زمانی تکمیل می شود که اطلاعات کسب شده به حافظه بلندمدت منتقل شوند. برای تحقق این هدف باید مطالب آموخته شده را مرور کنید. برای مرور هم نباید از منبع اصلی استفاده کنید زیرا موجب اتلاف وقت خواهد شد. بنابراین بهترین راهکار برای انتقال اطلاعات به حافطه بلندمدت؛ استفاده از روش های یادداشت برداری اصولی است. برای مثال روش یادداشت برداری کرنل یکی از روش های موثر محسوب می شود که نیازی به نوشتن حجم زیادی از مطالب ندارد. در نتیجه به وقت کمتری نیاز داشته و مرور هم راحت تر انجام می شود.

برای یادگیری تکنیک های اعتماد به نفس صحبت در جمع، ارتباط موثر و نقشه ذهنی در سخنرانی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up