مطالعه کنید:

آداب معاشرت کاری با رئیس و همکاران

رعایت کردن آداب معاشرت کاری، شرایطی را فراهم می کند که افراد در آن احساس راحتی و ارزش داشته باشند، بتوانند به طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و وظایف خود را به درستی انجام دهند. دانستن انتظارات حرفه ای در محل کار می تواند به شما کمک کند به اطرافیان خود احترام بگذارید. با تمرین می توانید رفتار مودبانه و آداب اداری را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. در این مقاله به تشریح آداب معاشرت کاری می پردازیم که رعایت این نکات به شما در بهبود روابط کاری کمک می کند.

منظور از آداب معاشرت کاری چیست؟

منظور از آداب معاشرت کاری چیست؟

آداب معاشرت محل کار، الگوی استاندارد رفتاری است که از شما انتظار می رود در محل کار رعایت کنید. قوانین رفتاری تعیین می کند که چه کاری انجام شود و چه کاری انجام نشود.
وقتی در محل کار آداب رفتاری را رعایت می کنید، فضایی محترمانه ایجاد می شود. در محیطی که همه مودب، با ملاحظه و دوستانه هستند، قطعاً همکاران می توانند تعامل بیشتر و در نهایت بهره وری بیشتری داشته باشند.

برای اطلاع از روش های تاثیرگذاری روی دیگران، بر روی لینک کلیک کنید.

مهم ترین آداب معاشرت کاری

در اینجا چند مرحله عملی وجود دارد که به شما کمک می کند رفتار خود را در محل کار کنترل کنید:

1. از احوالپرسی رسمی استفاده کنید

سلام، صبح بخیر یا عصر بخیر و لبخند زدن در زمان احوالپرسی می تواند موثر باشد. حتی در هنگام ملاقات با یک همکار یا مشتری تماس چشمی برقرار کنید. با او دست داده و خود را معرفی کنید. هنگام احوالپرسی، همکارانی را که می شناسید با نام صدا بزنید، این امر احوالپرسی شما را شخصی تر می کند. سلام کردن با دیگران در محل کار می تواند نشان دهنده آداب اداری و رفتار دوستانه باشد که باعث می شود همکاران و مشتریان با شما احساس راحتی بیشتری کنند.

برای آشنایی با آداب معاشرت، می توانید دوره اتیکت و اداب معاشرت وب سایت را تهیه کنید.

2. سرصحبت را باز کنید

یک راه خوب برای تمرین آداب معاشرت در محل کار این است که سر صحبت را به روی دیگران باز کنید. در طول روز کاری احتمالا فرصت های زیادی برای گفتگو با همکاران و مشتریان خود دارید. با افرادی که می شناسید صحبت کرده و نظرات آنها را در مورد رویدادهای اخیر یا موفقیت های شرکت جویا شوید. می توانید با صحبت کردن در مورد یک موضوع کلی، مانند: رویدادهای جاری در شهر یا آب و هوا شروع کنید.
ارتباط با افراد جدید می تواند بسیار مفید باشد. می توانید با یک مشتری بالقوه یا شبکه ای از متخصصانی صحبت کنید که به شما در پیشرفت و توسعه حرفه شما کمک می کنند.

3. به دیگران فکر کنید

برای نشان دادن آداب معاشرت کاری، به دیگران توجه کنید، به خصوص وقتی در دفتر حرکت می کنید و راه می روید. وقتی از در عبور می کنید و یا به اطراف نگاه کنید و اگر کسی می خواهد از آن در عبور کند، در را برای او باز نگه دارید. آسانسور را برای افرادی که به سمت آن می آیند نگه دارید. اگر لازم است کاری انجام دهید تا به دیگران کمک کنید کارشان را بهتر انجام دهند. در صورت لزوم از کلمات “لطفا” و “متشکرم” استفاده کنید. تمرکز حواس هنگام کار با دیگران، مهارت های تیمی و همکاری شما را نشان می دهد.

برای آشنایی با بهترین روش های قدردانی از دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

4. برای رعایت آداب معاشرت کاری، تلفن همراه خود را بی صدا کنید

اعلان‌های تلفن همراه می‌توانند باعث حواس‌ پرتی در محل کار شوند، به‌خصوص زمانی که با همکاران یا چندین مشتری صحبت یا همکاری می‌کنید. تلفن همراه خود را در محیط کار بی صدا کنید تا با زنگ های اعلان خود مزاحم دیگران نشوید. وقتی منتظر تماس هستید، می توانید تلفن خود را روی لرزش تنظیم کنید.

بی صدا نگه داشتن تلفن همراه، به خصوص در جلسات، یکی از مهم ترین نکات آداب معاشرت کاری است که باید به خاطر بسپارید. اگر نزدیک به همکاران خود باشید، آنها نیز از کار شما خوشحال خواهند شد.

5. توجه کامل خود را به طرف مقابل معطوف کنید

توجه کامل به طرف مقابل یکی از موارد مهم آداب معاشرت کاری

برای حفظ آداب معاشرت کاری، در حین صحبت با دیگران توجه کامل خود را به آنها معطوف کنید.

اگر به طور تصادفی صحبت کسی را قطع کردید، عذرخواهی کنید. هنگام شرکت در جلسات، تلفن همراه خود را روی میز بگذارید و آن را در مکالمات تک به تک نگه ندارید. توجه کامل به طرف مقابل نشان می دهد که به بحث علاقه مند هستید و می خواهید حرف های طرف مقابل را بشنوید. تمام نکات ذکر شده از مهم ترین جنبه های آداب در محیط کار است.

برای آشنایی با زبان بدن، می توانید دوره آموزشی را از وب سایت تهیه کنید.

6. محیط را برای رعایت آداب محیط کار تمیز نگه دارید

نکته بعدی برای رعایت آداب معاشرت کاری، نظافت است. محل کار یک فضای مشترک است که همه باید در تمیز نگه داشتن آن کمک کنند. اگر از وسیله خاصی استفاده می کنید، سعی کنید بعد از استفاده آن را در جای خود قرار دهید تا دیگران آن را پیدا کنند. تمام سطوح کثیف مانند میز را تمیز نگه دارید تا فضای کاری مرتبی داشته باشید. یک محل کار تمیز می تواند انگیزه و بهره وری تیم را افزایش دهد.

7. سر وقت رسیدن

تعهد زمانی بخش مهمی از آداب معاشرت کاری است. با حضور به موقع در جلسات، تکمیل وظایف قبل از مهلت مقرر و حضور در محل کار چند دقیقه زودتر نشان دهید که به زمان و اولویت های دیگران احترام می گذارید و برای آنها ارزش قائل هستید. هنگام برنامه ریزی جلسات، زمان پایان جلسه را تنظیم کنید تا همه بتوانند به سرعت و به موقع به کار یا جلسه بعدی خود برسند.

8. در اتاق استراحت یا بیرون غذا بخورید

غذا خوردن پشت میز دور از آداب معاشرت کاری است زیرا می تواند حواس همکاران شما را پرت کند. سعی کنید ناهار را در مکان های مشخص شده مانند اتاق استراحت یا کافه تریا بخورید. در صورت امکان، حتی می توانید خارج از محل کار خود غذا بخورید. با غذا خوردن در خارج از محل کار، نه تنها حواس اعضای تیم خود را پرت نمی کنید، بلکه تمرکز آنها را برای بازگشت به کار باز می گردانید.

برای آشنایی با اینکه چگونه جذاب و تاثیرگذار باشیم، بر روی لینک کلیک کنید.

9. لباس مناسب بپوشید تا به آداب محل کار احترام بگذارید

یکی از مهم ترین بخش های آداب معاشرت در محل کار، لباس پوشیدن مناسب است. سبک پوشش ساده بهترین انتخاب برای محیط کار است. حتی در یک محیط غیررسمی هم بهتر است لباس های ساده و راحت انتخاب کنید. استفاده از جواهرات صدادار یا عطر و ادکلن بسیار قوی می تواند حواس همکاران شما را پرت کند. اگر از سبک پوشش مناسب مطمئن نیستید، دفترچه راهنمای کارمندان را مطالعه کنید یا برای اطلاعات بیشتر در مورد کد پوشش شرکت با نماینده منابع انسانی تماس بگیرید.

10. با دیگران در مکان های خاص ملاقات کنید

ملاقات در مکان های خاص برای رعایت آداب معاشرت کاری

اگر با 2 نفر یا بیشتر ملاقات می کنید، یک اتاق جلسه یا دفتر خصوصی برای جلسه خود رزرو کنید. میزبانی جلسات در محل کار شما سر و صدایی ایجاد می کند که حواس دیگر اعضای گروه را پرت می کند. در طول جلسات، در را بسته نگه دارید تا سر و صدا کاهش یابد. با صدای آهسته صحبت کنید و بین حرف های همدیگر نپرید تا اطرافیانتان روی کارشان تمرکز کنند. با این کار نشان می دهید که در محیط کار به اخلاق خوب پایبند هستید.

برای آشنایی با ارتباط موثر، می توانید دوره آموزشی این موضوع را از وب سایت تهیه کنید.

11. مراقب زبان بدن خود باشید

زبان بدن شما در طول مکالمه پیام های مختلفی را به طرف مقابل منتقل می کند. تعاملات غیرکلامی را تمرین کنید تا مطمئن شوید که زبان بدن شما پیامی مشابه کلمات شما را منتقل می کند. هنگام صحبت با دیگران، تماس چشمی برقرار کنید و سر خود را تکان دهید تا نشان دهید که توجه آنها را جلب کرده اید. با این کار آداب معاشرت کاری را رعایت کنید.
لبخند زدن می تواند اشتیاق شما را به موضوع مورد بحث نشان دهد. برای حفظ آداب و رسوم در محل کار، دستان خود را برای یک حرکت طبیعی در کنار خود نگه دارید یا برای نشان دادن اعتماد به نفس، آنها را روی پاهای خود قرار دهید. چه نشسته و چه ایستاده، مطمئن شوید که پشتتان صاف است و شانه هایتان عقب هستند تا وضعیت بدنتان را نشان دهند.

کلام آخر

رعایت آداب معاشرت کاری، فضای محترمانه ای ایجاد می کند تا همکاران بتوانند به نحو مؤثرتری همکاری کنند. در این مقاله نکاتی را در مورد رعایت آداب معاشرت در محیط کار به اشتراک گذاشته ایم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up