مطالعه کنید:

تاثیرگذاری روی دیگران چیست

20 روش تاثیرگذاری روی دیگران

نحوه رفتار، شیوه صحبت کردن، طرز لباس پوشیدن و چندین مورد دیگر از عوامل تاثیرگذاری روی دیگران هستند. همیشه این نتیجه برخوردها و ملاقات های اول هستند که تاثیر مهمی بر ادامه دار شدن ارتباطات دارند و به همین علت همه ما باید با روش های تاثیرگذاری بر دیگران آشنا باشیم. با یادگیری این روش ها می توانید فرد مقابل را برای صحبت بیشتر، آغاز همکاری و یا شروع یک رابطه عاطفی با خود مشتاق کنید.

برخی از افراد تصور می کنند اگر در ملاقات اول خود را همانگونه که هستند، بدون تغییر و یا بدون آمادگی نشان دهند، فرد مقابل مجذوب آن ها شده و برای ملاقات های بعدی نیز مشتاق خواهد بود، در حالی که این تصور به نحوی اشتباه است. با توجه به اهمیت یادگیری روش های تاثیرگذاری و گسترده بودن آن ها، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی چند مورد مهم از انواع روش های تاثیرگذاری روی دیگران بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روش های تاثیرگذاری روی دیگران

بدون شک همه ما تمایل داریم در اولین برخورد و ملاقات با دیگران خود را از لحاظ کاری و یا عاطفی جذاب نشان داده و زمینه ملاقات های بعدی را فراهم کنیم. سوال مهمی که در این مورد مطرح می شود این است که چگونه می توان به این نتیجه دست پیدا کرد؟ توجه داشته باشید کسب نتیجه مطلوب در برقراری ارتباط با دیگران نیازمند انجام بررسی های اصولی و یادگیری انواع روش های تاثیرگذاری روی دیگران است. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از روش های تاثیرگذاری بر دیگران اشاره می کنیم:

ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید

روش های تاثیرگذاری روی دیگران

اولین موردی که به هنگام برخورد با فرد مقابل در یک قرار کاری یا احساسی به چشم می آید و می تواند ذهن فرد را معطوف یا برعکس، از شما دور کند، جوانب ظاهری است. زمانی که ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید به فرد مقابل نشان می دهید که این ملاقات برای شما اهمیت داشته و ارزشمند است. بنابراین به عنوان یکی دیگر از روش های تاثیرگذاری روی دیگران از شلخته بودن و یا رسیدگی بیش از حد به ظاهرتان خودداری کردند ولی در عین حال مرتب و آراسته باشید.

برای اطلاع از راه های تسلط بر دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

با اعتماد به نفس صحبت و رفتار کنید

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که برخلاف شخصیت خوب، موفقیت های کاری عالی و یا حتی احساس واقعی که دارند ولی به دلیل عدم داشتن اعتماد به نفس، نمی توانند در اولین برخورد با فرد مقابل، نظر او را نسبت به خود جلب کنند. همانگونه که اعتماد به نفس بیش از حد سبب دور شدن دیگران از شما خواهد شد، کمبود اعتماد به نفس نیز عاملی مخرب و منفی در برخورد با دیگران محسوب می شود. در دوره های آموشی مریم مبارکی راهکارهای افزایش اعتماد به نفس و صحبت در جمع به شما آموزش داده می شوند تا از این طریق هیچ فردی موقعیت های طلایی زندگی خود را به دلیل کمبود اعتماد به نفس از دست ندهد.

تکنیک های زبان بدن را بشناسید و به کار ببرید

رفتارها، حرکات و صحبت هایی که در اولین برخورد با دیگران داریم همیشه به یاد می مانند، به خصوص اگر قرار بر این باشد که نتیجه آن برخورد بر تشکیل جلسات و ملاقات های بعدی نیز تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر یک ملاقات کاری، احساسی و حتی تحصیلی دارید، باید به عنوان یکی دیگر از روش های تاثیرگذاری روی دیگران با زبان بدن کارتیزماتیک آشنا شده و تکنیک های آن را به کار بگیرید.

برای مثال به هنگام نشستن، صندلی خود را بیش از حد تکان ندهید. موقع ایستادن از تکیه دادن به دیوار و یا جابجایی های بی دلیل خودداری کنید. به هنگام صحبت با فرد مقابل به چشمان او نگاه کرده و در مواقع صحیح لبخند زدن را فراموش نکنید.

برای اطلاع از ارتباط فن بیان و جایگاه اجتماعی بر روی لینک کلیک کنید.

در صحبت کردن تعادل داشته باشید

برخی از افراد در اولین برخورد با دیگران جدی بودن را در کلام و رفتار خود حفظ کرده و برخی دیگر شوخ طبعی را در طول گفتگو رها نمی کنند. چنین رفتارهایی به طور کلی اشتباه است، برای اینکه بتوانید بر فرد مقابل تاثیر گذاشته و او را مجذوب خود کنید باید به موقع بخندید، درست شوخی کنید و در لحظه ای حساس جدی باشید.

اصل مطلب را ناگهانی بیان نکنید

انواع روش های تاثیرگذاری روی دیگران

اگر قصد دارید موضوعی مهم را در برخورد و ملاقات اول به فرد مقابل توضیح دهید باید زمینه مناسب را برای شنیدن صحبت اصلی خود برای او ایجاد کنید. البته حاشیه پردازی بیش از حد نیز سبب خستگی فرد و عدم تمایل به شنیدن اصل موضوع می شود. بنابراین باید در این مورد از روش های تاثیرگذاری روی دیگران احتیاط را رعایت کرده و از ایجاد نتیجه منفی جلوگیری کنید.

نظر فرد مقابل را در مورد خود شناسایی کنید

با دقت کردن به صحبت، رفتار و اشتیاق فرد مقابل می توانید نظر او را در مورد خود متوجه شده و از این طریق راهکارهای بهتری را برای تاثیرگذاری روی دیگران انتخاب کنید. اگر بی وقفه به دنبال پیاده سازی روش های تاثیرگذاری مختلف باشید و به نتیجه آن ها در رفتار دیگران توجه نکنید، سبب از دست دادن همان موقعیت طلایی مورد نظرتان خواهید شد.

برای اطلاع از ارتباط زبان بدن و فن بیان بر روی لینک کلیک کنید.

موضع خود را حفظ کنید، ولی اغراق نه!

اعتماد به نفس داشته باشید و اگر از صحت موضوعی اطمینان دارید موضع خود را حفظ کرده و با صحبت های دیگران، نظر خود را تغییر ندهید. از طرفی در بیان نظرات خود اغراق نکنید، بدون شک کسی تمایل ندارد خودشیفتگی، اعتماد به نفس کاذب و اغراق کردن دیگران را تحمل کند. بنابراین می توانید با حفظ کردن موضع خود آن هم به درستی، برای دیگران جذاب باشید.

جملاتی را بیان کنید که در فرد مقابل احساس نیاز ایجاد می کنند

اگر در یک ملاقات کاری یا حتی یک قرار عاطفی حضور پیدا می کنید، بهتر است به عنوان یکی دیگر از روش های تاثیرگذاری روی دیگران، برایشان احساس نیاز ایجاد کنید. با بیان کردن جملاتی در مورد فعالیت های کاری و یا بُعد عاطفی شخصیت خود می توانید این حس را در فرد مقابل ایجاد کنید که به حضور شما در کنار خود نیاز دارند. قطعا هیچ فردی تمایل ندارند برخوردها و ملاقات های بعدی را بی دلیل و صرفا برای اتلاف وقت، تنظیم کند.

برای اطلاع از پاسخ سوال کاریزما چیست بر روی لینک کلیک کنید.

از تجربیات موفق گذشته خود صحبت کنید

افزایش تاثیرگذاری روی دیگران

در اولین برخورد و قرار کاری باید زمانی را برای بیان تجربیات موفق گذشته خود صرف کنید. کارفرما و یا شریک کاری آینده شما باید بداند که در گذشته چه موفقیت هایی را در زمینه مورد نظر کسب کرده اید. به کارگیری این روش به تاثیرگذاری بیشتر و افزایش تمایل فرد برای آغاز همکاری با شما کمک می کند.

نسبت به موضوع مورد بحث مسلط باشید

اگر اولین برخورد، برنامه ریزی شده باشد بهتر است نسبت به موضوع مورد نظر تحقیق کرده و مسلط باشید. از بیان موضوعاتی که نسبت به آن ها آگاهی ندارید خودداری کرده و در این زمان به صحبت های فرد مقابل گوش دهید. برای اینکه تاثیرگذار و جذاب باشید نیازی به اظهار نظر در مورد همه چیز ندارید، بلکه باید با آگاهی در مورد موضوعاتی خاص و محدود صحبت کنید.

برای تصحیح طرز فکر فرد مقابل اصرار نکنید

بدون شک طرز فکر هر فرد نتیجه زندگی شخصی و اجتماعی چندین ساله اوست، بنابراین در صورت اشتباه بودن افکار آن ها نمی توانید طی مدت زمانی کوتاه، آن هم در اولین برخورد و ملاقات، طرز فکرشان را تغییر دهید. بنابراین اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید بهتر است به عنوان یک روش تاثیرگذاری روی دیگران نسبت به تصحیح طرز فکر اشتباه فرد مقابل اصرار نکرده و نظر او را نسبت به خودتان منفی نکنید.

برای اطلاع از نکات آداب معاشرت بر روی لینک کلیک کنید.

به موقع شنونده خوبی باشید

قرار نیست در تمام طول مدت یک قرار ملاقات شما صحبت کنید یا اینکه فقط شنونده باشید، بلکه باید به موقع شونده خوبی باشید. با گوش دادن به صحبت دیگران متوجه می شوید که چه هدفی دارند، نظرشان نسبت به شما چیست و در نتیجه باید از چه روش هایی برای تاثیرگذاری روی دیگران استفاده کنید.

از بیان جملات بی ربط خودداری کنید

بدون شک همه ما تا به حال با افرادی برخورد داشته ایم که به یکباره جمله ای را مطرح کرده اند که ربطی به موضوع مورد بحث نداشته است. در چنین موقعیت هایی ممکن است نظر دیگران در مورد آن فرد تغییر کرده و تمایلی به شنیدن ادامه صحبت های او نداشته باشند. بنابراین به اصطلاح برای عوض کردن فضا، شوخی و یا هر دلیل دیگر، جملات بی ربط را بیان نکنید.

نقاط ضعف خود را بیان و پررنگ نکنید

تکنیک های تاثیرگذاری روی دیگران

در مرحله اول بهتر است برای پیشرفت در زندگی کاری، شخصی و اجتماعی، نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و سپس به صورت اصولی برطرف کنید. در مرحله دوم نیازی نیست در اولین برخورد و ملاقات هایی که دارید در مورد نقاط ضعف خود صحبت کنید، آن ها را تبدیل به بدترین موضوع دنیا کرده و خود را پوچ نشان دهید. بنابراین فراموش نکنید که در اولین برخورد با دیگران باید جذاب بوده و نقاط قوت خود را نشان دهید.

برای اطلاع از مهارت های کلامی بر روی لینک کلیک کنید.

برای تاثیرگذاری نیازی به تخریب کردن نیست

اگر قصد دارید تاثیرگذاری مطلوبی بر روی دیگران داشته باشید نباید شخصیت، فعالیت ها و یا طرز فکرشان را تخریب کنید. قرار نیست برای بالا رفتن و پذیرش شما، دیگران آسیب ببینند، بنابراین نباید با تخریب فرد مقابل یک شخصیت منفی را از خود به او نشان دهید. در عین حال سعی کنید برای تاثیرگذاری روی دیگران از نقاط قوت شخصیتی و فعالیتی افراد به موقع تعریف کرده و آن ها را به صحبت با خود مشتاق کنید.

فرد مقابل را به اسم یا عنوان او مورد خطاب قرار دهید

برخوردهای اول همواره دارای یک فضای صمیمانه نیستند، ولی می توان به ایجاد چنین فضایی در همان برخورد اول کمک کرد. برای انجام این کار می توانید دیگران را با اسم یا عنوانی که دارند مورد خطاب قرار دهید. با انجام این کار به آن ها نشان می دهید که اسمشان را به خاطر سپرده اید و نسبت به ارتباط با آن ها بی اهمیت نیستید. از طرفی مورد خطاب قرار دادن یک فرد با اسم یا عنوان او به عنوان یکی از روش های تاثیرگذاری روی دیگران به ایجاد ارتباط بهتر، کمک می کند.

برای اطلاع از نکاتی درمورد ارتباط چشمی بر روی لینک کلیک کنید.

تقلید کردن را کنار بگذارید

دلیلی ندارد که رفتار و نحوه صحبت کردن خود را در تمام طول مدت یک گفتگو آن هم در اولین برخورد، تغییر داده و از فرد مقابل تقلید کنید. درست است که می توانید برای ایجاد صمیمیت و یا جذب دیگران در مواقعی محدود مانند آن ها صحبت یا رفتار کنید ولی نیازی به تقلید در همه موقعیت ها نیست. شما باید از نشان دادن شخصیت مستقل خود به عنوان یکی از روش های تاثیرگذاری روی دیگران استفاده کنید.

روان و بدون مکث صحبت کنید

راهکارهای تاثیرگذاری روی دیگران

در اولین برخورد با دیگران، آن ها مطالب مهمی را در مورد شما نمی دانند، بنابراین این شما هستید که می توانید با استفاده از تکنیک های سخنوری، دیگران را مجذوب خود کنید. روان و بدون مکث صحبت کرده و برای توقف حین مکالمه از کلماتی که نشان دهنده گیر افتادن شما در آن موقعیت هستند، استفاده نکنید. برای رسیدن به تسلط در این موضوع باید آموزش ببینید و تمرین کنید. با شرکت در دوره تکنیک های جذابیت کلام مریم مبارکی به این هدف مهم و بزرگ دست پیدا خواهید کرد.

شخصیت خود را تا حدودی ناشناخته باقی بگذارید

سعی نکنید در همان قرار و برخورد اول با دیگران همه جوانب شخصیت خودتان را به آن ها نشان دهید. زمانی که شخصیت خود را تا حدودی مبهم باقی بگذارید، فرد مقابل برای شناخت بیشتر و صحبت با شما مشتاق می شود و این یعنی جذابیت. بنابراین به عنوان یکی از مهم ترین روش های تاثیرگذاری روی دیگران از بیان کردن گوشه و کنار علایق، سلیقه و همه جوانب شخصیتی خود در اولین ملاقات با دیگران خودداری کنید.

برای اطلاع از نشانه های عزت نفس در زنان بر روی لینک کلیک کنید.

تمرین کردن را فراموش نکنید

نسبت به همه روش های تاثیرگذاری روی دیگران که یاد می گیرید از تکنیک های زبان بدن کاریزماتیک گرفته تا حفظ کردن موضع، داشتن اعتماد به نفس، گوش دادن به صحبت های دیگران و غیره باید با تمرین کردن، مسلط شوید. خواندن، شنیدن و حفظ کردن به تنهایی کمکی به شما نمی کنند، بنابراین هرآنچه که از اصول جذابیت و تاثیرگذاری در برخورد اول یاد می گیرید را تمرین کرده و نقاط ضعف خود را برطرف کنید.

خلاصه مطلب

جذاب بودن شخصیت، بیان کردن جوانب مثبت فعالیت های کاری و یا آغاز یک رابطه عاطفی به بهترین نحو برای هر فردی مهم است. با شناخت روش های تاثیرگذاری روی دیگران، یاد می گیرید که چطور در اولین برخورد نظر فرد مقابل را جلب کرده و زمینه قرارهای بعدی را فراهم کنید. ما در این مقاله به بررسی چند مورد از بهترین و مهم ترین روش های تاثیرگذاری بر روی دیگران پرداختیم. برای آشنایی بیشتر با این موارد و یادگیری نحوه استفاده از آن ها می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی مانند دوره ارتباط موثر شرکت کرده و از طریق راه های ارتباطی، اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up