مطالعه کنید:

انواع سخنرانی متقاعد کننده

انواع سخنرانی متقاعد کننده

شناخت، بررسی و رسیدن به تسلط پیرامون انواع سخنرانی متقاعد کننده، برای هر فردی که قصد برگزاری این دسته سخنرانی ها را دارد، ضروری محسوب می شود. در واقع یک فرد تا زمانی که موقعیت های به کارگیری اصول سخنرانی های متقاعد کننده را نشناسد، نمی تواند دیدگاه و عقیده خود را به مخاطبان منتقل کرده و آن ها را قانع کند.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، سخنرانی فقط حفظ کردن یک متن از پیش نوشته شده نیست، بلکه یک سخنران حرفه ای علاوه بر استفاده از برنامه ریزی های قبلی، می تواند در لحظه از روش هایی اصولی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کند. با توجه به اهمیت شناخت انواع سخنرانی های متقاعد کننده و نحوه آماده سازی آن ها برای پیشرفت در این حوزه، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی انواع سخنرانی متقاعد کننده بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

انواع سخنرانی متقاعد کننده

قبل از اینکه به بررسی انواع سخنرانی های متقاعد کننده بپردازیم، ضروری است که با مفهوم کلی سخنرانی متقاعد کننده آشنا شویم. در طول برگزاری یک سخنرانی متقاعد کننده، سخنران سعی می کند تا با به کارگیری روش های مختلف، عقیده و دیدگاه خود را مورد پذیرش مخاطبان قرار داده و آن ها را قانع کند. متقاعد کردن دیگران ممکن است در همان ابتدای سخنرانی و با بیان چند توضیح کوتاه انجام شود یا اینکه تا پایان زمان سخنرانی به طول بینجامد.

از طرفی روش های مختلفی برای متقاعد کردن دیگران وجود دارند، برای مثال شما به عنوان یک سخنران می توانید با تحت تاثیر قرار دادن عواطف و احساسات مخاطبان آن ها را متقاعد کنید یا اینکه با بیان دلایل منطقی، حقانیت دیدگاه و نظر خود را به اثبات برسانید. حال ممکن است پذیرفتن دیدگاه شما توسط دیگران به معنای تغییر عقیده آن ها در مورد همان موضوع باشد یا اینکه دیدگاه شما اولین عقیده مخاطبان پیرامون موضوع مورد نظر محسوب شود. با توجه به توضیحات گفته شده و آشنایی با مفهوم کلی سخنرانی متقاعد کننده، در ادامه مطلب به بررسی انواع سخنرانی متقاعد کننده می پردازیم:

سخنرانی متقاعد کننده حقیقت محور

موارد انواع سخنرانی متقاعد کننده

زمانی که یک سخنرانی متقاعد کننده حقیقت محور برگزار می شود هدف سخنران این است که مخاطبان خود را قانع کند که یک موضوع خاص حقیقت دارد یا نه، وجود دارد یا اینکه وجود ندارد. در واقع هر روش، اصول و تکنیکی که سخنران برای قانع کردن مخاطبان مورد استفاده قرار می دهد، برای پذیرفتن عقیده خودش توسط دیگران است.

به بیان دیگر سخنران قصد رسیدن به نتیجه ای که خودش هم نسبت به آن مطلع نیست را ندارد، بلکه قصد دارد مخاطبان را برای پذیرفتن عقیده خود قانع کند. این هدف نیز زمانی محقق می شود که مراحل آن به درستی انجام شده و بررسی های لازم صورت پذیرند.

برای اطلاع از پاسخ سوال سخنور کیست بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه آماده سازی سخنرانی متقاعد کننده حقیقت محور

هر یک از انواع سخنرانی متقاعد کننده، مراحل آماده سازی مختص به خود را دارند و توجه به آن ها سبب افزایش کیفیت اجرای یک سخنرانی و در نتیجه کسب نتایج مطلوب می شود. مراحل آماده سازی سخنرانی متقاعد کننده حقیقت محور به شرح زیر است:

ساخت و بیان فرضیه: برای اینکه عقیده و دیدگاه خود را در مورد حقیقت یک موضوع به دیگران توضیح داده و آن ها را قانع کنید، ابتدا باید فرضیه های ساخته شده را بیان نمایید. مخاطبان باید از طریق فرضیه های ساخته شده از حقیقت موضوع مورد نظر شما مطلع شوند تا بتوانند آن را بپذیرند.

سازمان دهی و بیان شواهد: در دومین مرحله از آماده سازی سخنرانی متقاعد کننده باید رویدادهای پیرامون موضوع مطرح شده را بیان کنید، از شواهد موجود صحبت به میان آورید و اگر از وجود شاهدهای عینی مطلع هستید به این موضوع نیز اشاره کنید. در واقع سازمان دهی رویدادها و شواهد موجود را به بهترین نحو انجام داده تا به درک درست مخاطبان از دیدگاه خود کمک کنید.

برای اطلاع از مهارت های غیر کلامی بر روی لینک کلیک کنید.

استدلال: مطرح کردن یک حقیقت، وجود یا عدم وجود یک موضوع به بیان دلایل و استدلال منطقی نیاز دارد. اگر قصد دارید یک سخنرانی متقاعد کننده حقیقت محور برگزار کنید باید در سومین مرحله از آماده سازی آن به استدلال دیدگاه خود برای مخاطبان بپردازید.

اصول اخلاقی: هیچگاه برای متقاعد کردن مخاطبان و پذیرش دیدگاه خود توسط آن ها از اصول غیر اخلاقی استفاده نکنید. با بیان دلایل درستی که از صحت آن ها اطمینان دارید سبب جذب مخاطبان شده و موفقیت های بیشتری کسب می کنید.

بنابراین برگزاری انواع سخنرانی متقاعد کننده زمانی نتیجه بخش خواهند بود که مراحل آماده سازی آن ها را به درستی طی کنید.

سخنرانی متقاعد کننده سیاست محور

سخنرانی متقاعد کننده سیاست محور

یکی دیگر از انواع سخنرانی متقاعد کننده، نوع سیاست محور است. سخنران در طول برگزاری سخنرانی سعی می کند عقیده و دیدگاه خود را در مورد چگونگی شرایط در مورد یک موضوع مشخص به مخاطبان توضیح داده و آن ها را قانع کند. برای مثال در سخنرانی متقاعد کننده سیاست محور، فرد با بیان دلایل و شواهد یا شرایط فعلی را تصدیق و تایید می کند یا اینکه به مخالفت با آن و توضیح شرایط درست می پردازد.

در طول برگزاری انواع سخنرانی متقاعد کننده، می توانید برای درک بهتر موضوع مورد نظر، سوالاتی را مطرح کرده و از مخاطبان بخواهید که به سوالات شما پاسخ دهند. در این صورت متوجه می شوید که چه میزان از جمعیت حاضر با شما هم عقیده هستند و برای قانع کردن دیگران باید از چه روش هایی استفاده کنید.

توجه داشته باشید قانع کردن همه افراد مانند یکدیگر انجام نمی شوند، گاهی شما به عنوان یک سخنران حرفه ای باید از اطلاعات خود استفاده کرده و در لحظه راهکاری مناسب را برای متقاعد سازی دیگران به کار بگیرید. برای افزایش اطلاعات و دانش ارتباط با دیگران، ارتقاء مهارت سخنوری و پیشرفت در این حوزه می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کرده و قواعد سخنوری را به صورت حرفه ای یاد بگیرید.

برای اطلاع از مفهوم فن بیان بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه آماده سازی سخنرانی متقاعد کننده سیاست محور

برای اینکه مخاطبان خود را قانع کنید که شرایط فعلی یک موضوع خاص درست است یا نه و در واقع دیدگاه خود را مورد پذیرش آن ها قرار دهید نیز باید مراحل آماده سازی سخنرانی متقاعد کننده سیاست محور را شناسایی کرده و آن ها را به کار بگیرید. مراحل آماده سازی و سازمان دهی این مورد از انواع سخنرانی متقاعد کننده شامل موارد زیر هستند:

مسئله-راهکار: بدون شک مخاطبان زمانی دیدگاه و نظر شما را پذیرفته و قانع می شوند که برای مشکل موجود، راهکار مطرح کنید. بنابراین به عنوان یکی از مراحل آماده سازی سخنرانی متقاعد کننده سیاست محور باید مشکل را به همراه راهکارهای پیشنهادی خود به مخاطبان توضیح دهید.

مسئله-راهکار با بیان علت: یکی دیگر از مواردی که می تواند به آماده سازی سخنرانی متقاعد کننده سیاست محور به شما کمک می کند، بیان مشکل، علت به وجود آمدن آن و سپس مطرح کردن راهکار است. گاهی اوقات مخاطبان یک سخنرانی تا دلیل وجود یک مشکل را متوجه نشوند، دیدگاه شما را به عنوان یک نظر درست قبول نمی کنند.

مقایسه مزیت راهکارها: اگر برای مشکل و موضوع انواع سخنرانی متقاعد کننده، راهکارهای مختلفی را بیان کرده اید، حال وقت آن رسیده که مزیت های آن ها را بیان کرده و دیدگاه مورد نظر خود را به عنوان نظر صحیح مورد پذیرش مخاطبان قرار دهید.

برای اطلاع از مفهوم زبان بدن بر روی لینک کلیک کنید.

توالی انگیزشی مونرو: تحت تاثیر قرار دادن احساسات و در کنار آن نیازهای روانی مخاطبان می توانند به قانع شدن آن ها کمک کنند. بر اساس مفاهیم توالی انگیزشی مونرو، شما می توانید به عنوان یک سخنران حرفه ای برای مخاطبان خود نیازهای روانی ایجاد کرده به نحوی که آن ها احساس کنند باید از عقیده شما پیروی کنند.

شناسایی راهکارهای مختلف و نحوه قانع کردن دیگران در انواع سخنرانی متقاعد کننده تنها راه موفقیت در این حوزه نیست، بلکه شما باید برای رسیدن به تسلط، تمرین کردن را نیز در برنامه های خود قرار دهید.

سخنرانی متقاعد سازی ارزش محور

آناده سازی انواع سخنرانی متقاعد کننده

ممکن است به واسطه فعالیت های شغلی، تحصیلی و یا حتی در یک محفل دوستانه قصد متقاعد کردن دیگران و پذیرش دیدگاه خود توسط آنها را داشته باشید. برای مثال ممکن است موضوع مورد نظر شما بررسی ارزش های دو مورد مختلف و مقایسه آن ها با یکدیگر باشد. به بیان دیگر زمانی که قصد دارید ارزش، خوب یا بد بودن، زشت و یا زیبا بودن دو مورد را با یکدیگر مقایسه کرده و دیگران را برای پذیرش نظر خود قانع کنید، شما در حال سخنرانی متقاعد کننده ارزش محور هستید.

برای اطلاع از مهارت های مدیریت استرس بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه آماده سازی سخنرانی متقاعد کننده ارزش محور

همانطور که گفتیم در یک سخنرانی متقاعد کننده ارزش محور، سخنران ارزش های دو مورد را با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت سعی بر این دارد که عقیده و دیدگاه خود را مورد پذیرش مخاطبان قرار دهد. بنابراین مراحل آماده سازی این مورد از انواع سخنرانی متقاعد کننده با نوع حقیقت محور متفاوت بوده و شامل موارد زیر می شوند:

بیان دیدگاه سخنران: برای شروع قانع کردن مخاطبان خود باید دیدگاه و نظر خود را در مورد آن موضوع مطرح کرده و یک ذهنیت قوی برایشان ایجاد کنید. از این طریق مخاطبان تا پایان سخنرانی به دیدگاه شما فکر کرده و احتمال قانع شدنشان افزایش می یابد.

بیان شواهد: بعد از اینکه دیدگاه خود را در مورد موضوع سخنرانی بیان کردید، حال نوبت به توضیح شواهد موجود می رسد. شما برای قانع کردن دیگران جهت پذیرفتن نظر خود، به بیان شواهد نیاز دارید، بنابراین از این مورد و کسب اطلاعات پیرامون شواهد موجود غافل نشوید.

برای اطلاع از مفهوم تاثیرگذاری بر روی لینک کلیک کنید.

توضیح حقایق: ارزشمند بودن یک موضوع زمانی برای مخاطبان یکی از انواع سخنرانی متقاعد کننده ثابت می شود و از این طریق دیدگاه و نظر سخنران مورد پذیرش قرار می گیرد که حقایق بیان شوند. بنابراین در این نوع از سخنرانی باید حقایق موجود را بیان کرده و بر مبنای آن ها از دیدگاه و عقیده خود دفاع کنید.

تحت تاثیر قرار دادن احساسات: گاهی اوقات برای قانع کردن دیگران باید احساسات آن ها را تحت تاثیر قرار دهید. این موضوع یکی از اجزاء سخنرانی های متقاعد کننده محسوب می شود که نتایج مثبتی را نیز به همراه دارد.

خلاصه مطلب

هر یک از انواع سخنرانی متقاعد کننده، ویژگی های خاص خود را داشته و مراحل آماده سازی آن ها تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند. گاهی در یک سخنرانی متقاعد کننده باید از تحت تاثیر قرار دادن احساسات مخاطبان برای قانع شدنشان استفاده کنید و گاهی با بیان دلیل و منطق، نظر خود را مورد پذیرش قرار دهید. بنابراین کسب آگاهی پیرامون این حوزه گسترده برای افرادی که قصد پیشرفت در سخنرانی های متقاعد کننده را دارند، ضروری است. برای رسیدن به این هدف نیز می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کرده و با استفاده از راه های ارتباطی، اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up