مطالعه کنید:

سخنرانی متقاعد کننده چیست

سخنرانی متقاعد کننده چیست؟

سخنرانی انواع مختلفی دارد که یکی از موارد آن، سخنرانی متقاعد کننده است. زمانی یک سخنرانی آن هم از نوع متقاعد کننده، نتایج مثبتی را به همراه دارد که اصول و قواعد صحیح آن رعایت شوند. بنابراین افرادی که به واسطه شغل، فعالیت های تحصیلی و یا اجتماعی خود قصد برگزاری سخنرانی های متقاعد کننده دارند باید جوانب این موضوع را بررسی کرده، با اصول آن آشنا شوند، همچنین مراحل و اجزای مختلف این نوع سخنرانی را نیز بشناسند.

بدون شک برگزاری یک سخنرانی اصولی و جذاب سبب افزایش اشتیاق همان مخاطبان و تشویق سایر افراد به شرکت در جلسات بعدی سخنرانی خواهد شد. بنابراین با توجه به اهمیت رعایت اصول برگزاری یک سخنرانی و شناختن اهداف آن، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سخنرانی متقاعد کننده بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

سخنرانی متقاعد کننده چیست؟

تعریف سخنرانی متقاعد کننده

هر یک از انواع سخنرانی با در نظر گرفتن اهدافی خاص برگزار می شوند. در این میان سخنرانی های متقاعد کننده با هدف قانع کردن مخاطبان برای پذیرش نظر و دیدگاه سخنران، برگزار می شوند. در واقع سخنران با استفاده از روش های مختلف قصد دارد در طول مدت زمان برگزاری سخنرانی، دیدگاه و نظر خود را برای مخاطبان اثبات کند تا مورد قبول و پذیرش آن ها قرار بگیرد.

حال ممکن است برخی از مخاطبان در مورد موضوع سخنرانی عقیده ای نداشته باشند و در پایان صحبت های سخنران، دیدگاه او را بپذیرند یا اینکه تغییر عقیده داده و نظر سخنران را بر دیدگاه و عقیده خود ترجیح دهند. سخنرانی متقاعد کننده سه نوع است که هر کدام باتوجه به اهداف سخنران مورد استفاده قرار می گیرند. انواع سخنرانی های متقاعد کننده به شرح زیر هستند:

  • ارزش محور
  • حقیقت محور
  • سیاست محور

برای اطلاع از روش های افزایش تاثیرگذاری بر روی لینک کلیک کنید.

با توجه به اینکه طی برگزاری انواع مختلف سخنرانی های متقاعد کننده، فرد قصد قانع کردن مخاطبان برای پذیرش دیدگاه و نظر خود را دارد، بنابراین باید برنامه ریزی شده، آگاه و مسلط، سخنرانی را آغاز کند. به همین علت توصیه می شود با اجزاء، اهداف و اصول این نوع سخنرانی آشنا شده و اطلاعات خود را ارتقاء دهید. برای انجام این کار می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کرده و اصول صحیح سخنوری را یاد بگیرید.

اجزای مختلف سخنرانی متقاعد کننده

اجزای سخنرانی متقاعد کننده

سخنرانی هایی که با اهداف مختلف برگزار می شوند، مخاطبان خاصی داشته و یک سخنران حرفه ای سعی می کند از کنار هم قرار دادن چند عامل و اجزاء مختلف، به اهداف خود دست پیدا کند. برای مثال در یک سخنرانی که مخاطبان آن از قشرهای مختلف جامعه هستند و موضوع سخنرانی چندان تخصصی نیست، شما نمی توانید تنها با بیان دلایل منطقی و بررسی های دقیق، دیدگاه خود را مورد پذیرش مخاطبان قرار دهید.

برای اطلاع از نشانه های عزت نفس در زنان بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین نیاز دارید که چند عامل، اجزاء و یا بخش مختلف یک سخنرانی متقاعد کننده را در کنار یکدیگر قرار داده و مخاطبان خود را قانع کنید. به طور کلی سخنرانی های متقاعد کننده دارای سه جزء مختلف هستند که متناسب با موضوع سخنرانی و مخاطبان آن مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اهمیت شناخت اجزاء سخنرانی های متقاعد کننده، در ادامه مطلب هر یک را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد:

اِتوس (Ethos):

یک جزء مهم، تاثیرگذار و عمده سخنرانی های متقاعد کننده، اتوس یا همان شخصیت، اعتبار و اخلاق است. به بیان دیگر اعتبار شما به عنوان یک سخنران موفق، شخصیت و اخلاقی که دارید، سبب جذب مخاطبان و افزایش اشتیاق آن ها به شرکت در جلسات سخنرانی شما خواهد شد. البته توجه داشته باشید با پیشرفت در برگزاری سخنرانی های متقاعد کننده، اتوس یا اعتبار شما افزایش یافته و این موضوع رابطه مستقیمی با درک شما از اصول سخنرانی دارد.

لوگوس (Logos):

همانطور که گفتیم هدف از برگزاری سخنرانی های متقاعد کننده، پذیرش عقیده، دیدگاه و نظر سخنران توسط مخاطبان و از طریق متقاعد کردن آن هاست. حال در برخی از سخنرانی ها این هدف زمانی محقق می شود که سخنران به صورت منطقی و با بیان دلیل، حقانیت دیدگاه خود را اثبات کند. بنابراین یکی دیگر از اجزاء سخنرانی های متقاعد کننده را می توان، لوگوس یا منطق نامید.

پاتوس (Pathos):

بدون شک هر فردی در زمان هایی خاص تحت تاثیر فضای احساسی و صحبت های دیگران قرار گرفته و از موضع خود دور می شود. گاهی لازم است که سخنران در طول برگزاری یک سخنرانی متقاعد کننده، احساس و عواطف مخاطبان را برای پذیرش عقاید و دیدگاه خود تحت تاثیر قرار دهد. در چنین مواقعی از جزء سوم سخنرانی های متقاعد کننده یعنی پاتوس استفاده می شود.

برای اطلاع از راه های افزایش عزت نفس بر روی لینک کلیک کنید.

اهداف سخنرانی متقاعد کننده

اهداف سخنرانی متقاعد کننده

مگر می شود یک سخنرانی بدون در نظر گرفتن هدف برگزار شود؟ قطعا سخنرانی که بدون هدف برگزار می شود فقط موجب اتلاف وقت شده و نتیجه مثبتی را نیز به همراه ندارد. در قسمت های قبلی همین مقاله در تعریف سخنرانی متقاعد کننده بیان کردیم که این نوع از سخنرانی برای متقاعد کردن مخاطبان جهت پذیرش دیدگاه و عقیده سخنران برگزار می شوند.

همین تعریف مصداق یکی از اهداف این نوع سخنرانی، یعنی متقاعد کردن است. بنابراین برای یادگیری جوانب مختلف سخنرانی های متقاعد کننده باید با اهداف آن ها نیز آشنا شوید. به همین علت در ادامه مطلب اهداف برگزاری سخنرانی های متقاعد کننده را بیان می کنیم:

قانع کردن، متقاعد سازی:

یک سخنرانی متقاعد کننده به منظور قانع کردن مخاطبان برای پذیرش دیدگاه سخنران و یا به عبارتی تغییر عقیده آن ها برگزار می شود. یک سخنران حرفه ای باید بتواند با استفاده از روش های مختلف و در عین حال صحیح، مخاطبان خود را متقاعد کرده و به خود جذب کند. حال متقاعد کردن می تواند به صورت منطقی، احساسی و یا به واسطه اعتبار سخنران انجام شود.

برای اطلاع از مفهوم عزت نفس در مردان بر روی لینک کلیک کنید.

تحریک کردن، برانگیختن:

سخنرانی های متقاعد کننده ای که به صورت حرفه ای برگزار می شوند تنها هدفشان قانع کردن مخاطبان و پذیرش دیدگاه سخنران نیست، بلکه دومین هدف حرفه ای یک سخنران می تواند تحریک کردن مخاطبان باشد. سخنران متقاعد کننده می تواند بعد از پذیرش دیدگاه خود توسط مخاطبان، آن ها را برای انجام کاری متناسب با موضوع سخنرانی، تحریک یا برانگیخته کند.

تقویت کردن، تهییج کردن:

اهداف برگزاری سخنرانی های متقاعد کننده به دو مورد قبلی که نامبردیم، محدود نمی شوند. در طول برگزاری این نوع سخنرانی شما می توانید شور و اشتیاق مخاطبان را بعد از پذیرش دیدگاه خود افزایش داده و باوری که به دست آورده اند را تقویت کنید. در واقع با انجام این کار شما سبب افزایش اطمینان مخاطبان در مورد حقانیت و صحیح بودن دیدگاه خود می شوید.

برای اطلاع از اثرات مثبت فن بیان در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که جوانب سخنرانی های متقاعد کننده بسیار گسترده هستند و کاربردهای مختلفی نیز دارند. شما می توانید با برگزاری سخنرانی های متقاعد کننده اصولی، اعتبار کسب کرده و پذیرش عقاید خود را برای دیگران راحت تر کنید.

روان‌شناسی متقاعد سازی افراد

روانشناسی متقاعد سازی افراد

نکته مهمی که در مورد متقاعد کردن دیگران وجود دارد این است که نمی توان همه افراد را با یک روش، قانع کرد. در واقع روش صحبت کردن با هر فرد می تواند متفاوت از دیگران باشد. بدون شک شما نمی توانید یک فرد منطقی را با تحریک کردن احساسات او، متقاعد کنید و یا برعکس یک فرد احساسی را با بیان دلیل و منطق به پذیرش عقاید خودتان وادار کنید. به همین علت است که برخی از افراد در متقاعد کردن مخاطبان خود با مشکل مواجه هستند.

بنابراین بهترین راهکار برای رفع این مشکل و پیشرفت در زمینه سخنرانی متقاعد کننده، آشنایی با روانشناسی متقاعد سازی و استفاده از اصول مختلف آن است. باتوجه به اهمیت آشنایی با روانشناسی متقاعد سازی، در ادامه مطلب به 6 مورد از اصول آن اشاره می کنیم:

تعهد و ثبات: در بسیاری از مواقع مشخص شده کسانی که بر اساس آگاهی از حقانیت و درست بودن یک عقیده و دیدگاه، آن را می پذیرند و نسبت به آن متعهد می شوند، بعد از گذشت مدت زمان های طولانی نیز متعهد می مانند. بنابراین اگر به صورت منطقی قصد متقاعد کردن مخاطبان را دارید باید دلایل صحیح را بیان کرده و اطمینان مخاطبان را جلب کنید.

عمل متقابل: بدون شک هر فردی تمایل دارد خوبی که دیگران در حق او انجام داده اند را جبران کند. شما به عنوان یک سخنران می توانید برای متقاعد کردن مخاطبان خود از تکنیک عمل متقابل استفاده کرده و با انجام یک کار مفید و موثر، پذیرش دیدگاه خود را برای آن ها راحت تر کنید.

جذابیت و علاقه: موضوعات مختلف زندگی همیشه بر پایه منطق استوار نیستند. گاهی ایجاد علاقه به دلیل جذاب بودن یک موضوع می تواند سبب پذیرش آن توسط دیگران شود. بنابراین می توانید صحبت، رفتار و ارتباط گیری جذابی را داشته و از این موضوع برای متقاعد کردن دیگران استفاده کنید.

برای اطلاع از مهارت های مدیریت استرس بر روی لینک کلیک کنید.

کمیابی: در موارد مختلف بیان می شود که کاهش عرضه سبب افزایش تقاضا می شود. بنابراین هر آنچه می دانید را به مخاطبان خود منتقل نکنید تا از این طریق آن ها برای متقاعد شدن توسط شما اشتیاق داشته و در مقابل دیدگاهی که دارید، جبهه نگیرند.

قدرت: بدون شک اغلب مردم تمایل دارند از افراد قدرتمند پیروی کنند. برای اینکه تبدیل به یک سخنران قدرتمند شوید باید اطلاعات خود را در این حوزه افزایش داده، تمرین و تکرار کنید و خود را به اطلاعات و مهارت های قدیمی وابسته و محدود نکنید. نسبت به هر آنچه که بیان می کنید، مسلط باشید، اعتماد به نفس داشته و این موضوع را به مخاطبان خود نیز منتقل کنید.

تایید اجتماعی: پیروی کردن مردم از یکدیگر در مورد موضوعی خاص امری اجتناب ناپذیر است. حتی گاهی اوقات مردم از یکدیگر در مورد یک موضوع اشتباه پیروی کرده و آن را تایید و تصدیق نیز می کنند. شما می توانید از این مورد برای جذب مخاطبان در سخنرانی متقاعد کننده استفاده کنید. در واقع با جلب رضایت تعدادی از مردم، آن ها در مورد شما با دیگران صحبت کرده و مخاطبان بیشتری در سخنرانی هایتان شرکت می کنند.

برای اطلاع از تست شخصیت شناسی بر روی لینک کلیک کنید.

سخنوری مهارتی قدرتمند است که رسیدن به تسلط در انواع مختلف آن به تحقق اهداف هر فردی کمک می کند. کم نیستند تعداد افرادی که تنها به دلیل نداشتن مهارت سخنوری قادر به توضیح توانایی ها و موفقت های خود نیستند و در نتیجه موقعیت های خوب زندگی را از دست می دهند. در دوره های آموزشی مریم مبارکی، یاد می گیرید که چطور به صورت اصولی با دیگران ارتباطی موثر برقرار کرده و صحبت کنید.

اصول متقاعد سازی

اصول متقاعد سازی

انجام هر کاری اصولی دارد که توجه به آن ها و رعایت کردنشان سبب به دست آوردن نتایج مثبت و کسب موفقیت می شود. سخنرانی های متقاعد کننده نیز از این موضوع پیروی می کنند، بنابراین هرچه بیشتر با اصول متقاعد سازی آشنا باشید و از آن ها استفاده کنید، نتایج بهتری را از برگزاری سخنرانی ها کسب خواهید کرد. حال نکته مهم که درمورد این موضوع مطرح می شود این است که همه راهکارهایی که برای متقاعد کردن مخاطبان استفاده می شوند، اخلاقی نیستند.

اگر شما برای متقاعد کردن فرد مقابل خود حقوق او را در نظر گرفته و از ایجاد ضرر برای او جلوگیری می کنید یا اینکه بدون اطلاع مخاطب، عقیده خود را در جهت کسب سود به او تحمیل نمی کنید، از اصول اخلاقی متقاعد سازی استفاده می کنید. از طرفی اگر روش هایی همچون به کارگیری زور، تهدید، شکنجه و غیره برای پذیرش عقاید خود توسط دیگران مورد استفاده قرار می دهید، روش های غیر اخلاقی را به کار گرفته اید.

بنابراین یک سخنرانی متقاعد کننده زمانی صحیح، حرفه ای و موفق برگزار می شود که از اصول اخلاقی متقاعد سازی استفاده کنید. به طور کلی اصول اخلاقی متقاعد سازی سه هدف را دنبال می کنند که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

  • بررسی دیدگاه و نظر دیگران
  • توضیح جوانب مختلف دیدگاه و نظر خود
  • جلب نظر مخاطبان نسبت به دیدگاه خودتان

بنابراین برای کسب موفقیت در برگزاری سخنرانی مورد بحث در این مقاله، افزایش اعتبار در این حوزه و جلب رضایت مخاطبان، باید از اصول اخلاقی متقاعد سازی استفاده کنید.

برای اطلاع از نحوه مدیریت لهجه بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

توانایی صحبت کردن با دیگران، بیان نظرات خود، دفاع از آن ها و متقاعد کردن مخاطبان مهارت مهمی است که در زندگی همه ما تاثیرات مهمی را دارد. با یادگیری اصول اخلاقی سخنرانی متقاعد کننده شما می توانید اهداف خود از برگزاری سخنرانی را به دست آورده و موفقیت های بیشتری را به صورت ادامه دار کسب کنید.

ما در این مقاله جوانب مختلفی از سخنرانی های متقاعد کننده را بیان کردیم، برای کسب مهارت در این زمینه می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کرده و با استفاده از راه های ارتباطی، اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up