مطالعه کنید:

افزایش عزت نفس

راه های افزایش عزت نفس

هر فردی می تواند یکسری ویژگی شخصیتی مثبت داشته باشد و به کمک تقویت آن ها به خواسته هایش برسد. کسب و تقویت ویژگی های شخصیتی مثبت امکان پذیر هستند؛ به شرط آنکه از راهکارهای اصولی استفاده کنید. در همین راستا افزایش عزت نفس یکی از مهم ترین کارهایی است که برای بهبود وضعیت شخصیت خود و در نتیجه رسیدن به خواسته هایتان باید انجام دهید. البته در این میان اغلب مردم از معنی و مفهوم درست عزت نفس هم مطلع نیستند و به همین علت نمی توانند به موقع برای تقویت این ویژگی شخصیتی مثبت اقدام کنند. با توجه به لزوم تقویت عزت نفس و تاثیر آن بر پیشرفت در زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی راه های افزایش عزت نفس بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روش های افزایش عزت نفس

روش های افزایش عزت نفس

آیا با معنی و مفهوم درست عزت نفس آشنا هستید؟ آیا می دانید؛ عزت نفس همان اعتماد به نفس نیست؟ بهتر است بدانید عزت نفس؛ ارزشمند دانستن خودتان است، یعنی خود را همانگونه که هستید ارزشمند بدانید و مدام در حال انجام کارهای غیر منطقی برای اثبات خود به دیگران نباشید. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که بنا به دلایل مختلف با مشکل کمبود عزت نفس مواجه هستند و به همین علت برای انجام کارهایی مانند برقراری ارتباط با دیگران، تلاش برای بهتر شدن زندگی و حتی دوست داشتن خودشان اقدام نمی کنند. چنین کسانی باید بدانند رسیدن به موفقیت در زندگی به عوامل مختلفی وابسته است که یکی از آن ها داشتن عزت نفس بالاست. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین راه های افزایش عزت نفس اشاره می کنیم:

از پردازش افکار منفی خودداری کنید

بدون شک ذهن هر کسی در معرض هجوم افکار منفی و مزاحم قرار می گیرد، ولی برای حفظ آرامش، تمرکز و در نتیجه لطمه زدن به ارزش های خودتان باید از پردازش افکار منفی و مزاحم خودداری کنید. با انجام این کار به خودتان برچسب نمی زنید و ارزش های وجودیتان را از بین نخواهید برد.

برای اطلاع از مفهوم تفکر مثبت بر روی لینک کلیک کنید.

به خودآگاهی برسید

آیا می دانید شما می توانید در مورد خودتان به صورت کاملا آگاهانه و ارادی از ذهنتان اطلاعات استخراج کنید؟ انجام این کار خودآگاهی نام دارد و اتفاقا برای افزایش عزت نفس هم موثر واقع می شود. به این ترتیب متوجه خواهید شد که چه ویژگی ها، خصوصیات و ارزش هایی دارید و باید به آن ها افتخار کنید. دیدی چی شد؟

رسیدن به استقلال فکری را فراموش نکنید

بدون شک رسیدن به استقلال فکری تاثیر بسزایی بر تقویت عزت نفس دارد. کسی که می تواند در مورد موضوعات مختلف فکر کند و خودش تصمیم نهایی را بگیرد؛ عزت نفس بالایی خواهد داشت. بنابراین باید به فکر اطلاع از راهکارهای رسیدن به استقلال فکری باشید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی هوش هیجانی بر روی لینک کلیک کنید.

عقده سیندرلا را از بین ببرید

تکنیک های افزایش عزت نفس

متاسفانه برخی از خانم ها به واسطه سبک تربیتی اشتباه، باورهای غلط نهادینه شده، کمبود عزت نفس یا حتی زیاده خواهی و کمال گرایی منفی خودشان با عقده سیندرلا مواجه هستند. به همین علت تصور می کنند برای رسیدن به آرزوهایشان باید ازدواج کنند و منتظر ساختن زندگی توسط همسر خود باشند. در نتیجه خودشان برای ساختن زندگی تلاش نکرده و عزت نفسشان بیشتر از قبل سرکوب می شود. پس بهتر است با نشانه های عقده سیندرلا آشنا باشید و در صورت مشاهده آن ها در وجود خود، با آن مقابله کنید.

با کسانی معاشرت کنید که شما را دوست دارند

در مورد این راهکار افزایش عزت نفس باید بدانید؛ منظور از معاشرت با کسانی که شما را دوست دارند، کسانی است که شما را همانگونه که هستید دوست دارند، نه کسانی که برای جلب توجه آن ها باید آنچه که هستید را تغییر دهید.

برای اطلاع از تفاوت افراد مثبت اندیش با افراد منفی نگر بر روی لینک کلیک کنید.

موفقیت هایتان را مرور کنید

بدون شک هر کسی در طول زندگی خود کارهای مختلفی را انجام داده و به موفقیت های کوچک و بزرگی هم دست پیدا کرده است. شما می توانید از این موضوع برای تقویت عزت نفس استفاده کنید زیرا مرور موفقیت هایی که کسب کرده اید؛ ارزشمند بودن شما، توانایی هایتان و هر آنچه که هستید را به شما یادآوری می کند.

کارهای جدید انجام دهید

اگر فکر می کنید توانایی انجام کارهای مختلف را ندارید، به اصطلاح استعدادهایتان به درد نمی خورند و یا حتی اگر تصور می کنید شما به درد انجام هیچ کاری نمی خورید؛ بهتر است انجام کارهای جدید را امتحان کنید. بدون شک شاهد نتایجی خواهید بود که افزایش عزت نفس را برایتان ممکن می کنند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، جادوی جذابیت و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برای علایق خود وقت صرف کنید

نحوه افزایش عزت نفس

یکی از بدترین کارهایی که شما را از آنچه که هستید دور می کند و باعث ضعیف شدن عزت نفس می شود؛ فراموش کردن علایق تان است.

هر کسی به یکسری موضوعات هنری، ورزشی و… علاقه دارد و با پرداختن به آن ها احساس بهتری نسبت به خود و زندگی اش خواهد داشت.

کاستی هایتان را بپذیرید

اگر می خواهید یک لطف بزرگ در حق خودتان انجام دهید؛ باید همین الان باور کنید که هیچ انسان بدون نقصی در این دنیا وجود ندارد. هر کسی دارای یکسری کاستی هاست که نمی تواند از همه آن ها دور باشد. بنابراین برای تقویت عزت نفس باید کاستی هایتان را بپذیرید و با پررنگ کردنشان در ذهن خود، باعث از دست دادن فرصت های خوب زندگی نشوید.

برای اطلاع از انواع خطای ذهنی بر روی لینک کلیک کنید.

خودتان را دوست داشته باشید

آیا شما خودتان را دوست دارید؟ به آنچه که هستید افتخار می کنید، خودتان را با انجام کارهایی که دوست دارید خوشحال می کنید؟ یا حتی برای خودتان هدیه می خرید؟

فراموش نکنید دوست داشتن خودتان یکی از راه های افزایش عزت نفس است و اتفاقا بسیار هم موثر واقع می شود.

از خودتان دفاع کنید

بهتر است در مقابل جبهه گرفتن دیگران نسبت به خودتان، قضاوت عجولانه، برداشت های اشتباه و… خیلی محترمانه و به دور از عصبانیت از خودتان دفاع کنید. با انجام این کار دیگران متوجه می شوند شما فردی ارزشمند هستید و برخوردهای نامناسبی با شما نخواهند داشت. برگرد عقب دوباره بخون!

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار کاریزما کلاب بر روی لینک کلیک کنید.

حریم شخصی مشخص کنید

راهکارهای افزایش عزت نفس

برای جلوگیری از سوء استفاده دیگران از شما، سَرَک نکشیدن در زندگی خصوصی تان و به طور کلی حفظ ارزش های شما و افزایش عزت نفس؛ باید حد و حریم شخصی زندگی خود را مشخص کنید. نکته مهم تر این ماجرا؛ پایبند بودن خودتان و رعایت حریمی است که ایجاد کرده اید.

ورزش کنید

ورزش مداوم و منظم نه تنها باعث حفظ سلامت جسمی خواهد شد؛ بلکه به تقویت روحیه، افزایش آرامش، بیشتر شدن انگیزه و به طور کلی شکل گیری احساس بهتر نسبت به خودتان کمک می کند. بنابراین بهتر است یک بازه زمانی مشخص را به انجام حرکات ورزشی اختصاص دهید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

کمک کردن را فراموش نکنید

برخلاف تصور بسیاری از مردم؛ کمک کردن به دیگران نه تنها باعث رفع مشکلات و چالش های زندگی فرد مقابل می شود، بلکه بهتر شدن حال روحی فرد کمک کننده را نیز به همراه دارد. با کمک کردن به دیگران احساس ارزشمند بودن را بیشتر از قبل درک می کنید و به این ترتیب عزت نفس شما تقویت می شود.

ویژگی های مثبت خود را بنویسید

از دیگر راه های افزایش عزت نفس می توانیم به نوشتن ویژگی های مثبت اشاره کنیم.

برای انجام این کار یک برگه کاغذ بردارید و هر ویژگی مثبتی که در مورد خودتان به ذهنتان می رسد را یادداشت کرده و سپس مرور کنید. به این ترتیب نه تنها از ویژگی هایی مطلع خواهید شد که تا به حال به آن ها توجه نکرده اید، بلکه ارزشمند بودن شما به خودتان هم ثابت می شود.

برای اطلاع از مهم ترین ترفندهای زبان بدن بر روی لینک کلیک کنید.

از تاثیر تجسم خلاق غافل نشوید

نحوه تقویت عزت نفس

هر کسی می تواند از قدرت ذهنی خود برای تجسم موقعیت هایی استفاده کند که به خواسته هایش رسیده است، روابط خوبی با دیگران دارد و به طور کلی ارزشمند بودن را درک می کند. به کمک تجسم خلاق می توانید ارزشمند بودن را در ذهنتان تقویت کنید و بدانید این موضوع قابل دستیابی تر از آن چیزی است که تصور می کنید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

در مورد باورهایتان تجدید نظر کنید

اگر تصور می کنید شما آنطور که باید ارزشمند نیستید، داشتن یک زندگی ایده آل از شما دور است، کسی شما را دوست ندارد و دیگران از شما بهتر و دوست داشتنی تر هستند یا هر باور دیگری که نسبت به خودتان دارید؛ بهتر است در مورد آن ها تجدید نظر کنید و نتیجه انجام این کار را ببینید. بدون شک ارزشمند بودن هر فرد توسط عوامل وجودی و درونی او تعیین می شود نه عوامل محیطی.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

شکست را بپذیرید

بدون شک موفق ترین انسان های این دنیا هم شکست هایی را تجربه کرده اند، بنابراین نباید تصور کنید کسی که شکست می خورد دیگر موفق نخواهد شد. بلکه باید شکست را یکی از جوانب مسیر رسیدن به موفقیت بدانید، از شکست هایتان درس بگیرید و دوباره شروع کنید.

از نشخوار ذهنی دور بمانید

اینقدر خودتان را سرزنش نکنید، در ذهنتان با دیگران بحث نکرده و برای موضوعاتی که از کنترلتان خارج شده اند؛ درگیری ذهنی ایجاد نکنید. دوری از نشخوار ذهنی و تکرار مداوم پردازش افکار منفی، یکی از مهم ترین راه های افزایش عزت نفس است.

برای اطلاع از مفهوم توهم انتخاب بر روی لینک کلیک کنید.

هدف گذاری کنید

برای اینکه بتوانید ارزشمند بودن را بیشتر درک و احساس کنید؛ بهتر است اهداف کوتاه مدت برای خودتان در نظر بگیرید.

با دستیابی به هر کدام از اهداف کوتاه مدت، انگیزه شما برای انجام کارهای بزرگتر افزایش یافته و ارزشمند بودن را بیشتر احساس می کنید. مطلب سنگین نبود که؟

خلاصه مطلب

عزت نفس یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی مثبت است که کمبود آن پیامدهای منفی بسیار زیادی را به همراه دارد. با افزایش عزت نفس آن هم به صورت اصولی؛ می توانید بر تمام جوانب زندگی خود تاثیر بگذارید و به خواسته هایتان برسید، زیرا این شما هستید که باید زندگیتان را بسازید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، هوش کلامی و نقشه ذهنی در سخنرانی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up