مطالعه کنید:

حد و حریم

نحوه مشخص کردن حد و حریم شخصی

آیا برای روابط شخصی و کاری خود حد و حریم مشخص کرده اید؟ دیگران می دانند تا چه اندازه باید به شما نزدیک شده و از موضوعات مرتبط با شما مطلع شوند؟ اگر پاسخ این سوالات منفی است باید به فکر مشخص کردن حریم شخصی برای زندگی خود باشید. در غیر این صورت پیامدهای منفی زیادی در انتظارتان خواهد بود. کسانی که برای زندگی شخصی و کاری خود حد و مرزی را تعیین نمی کنند همواره شاهد دخالت کردن دیگران در کارهایشان هستند.

این افراد نمی توانند شخصی ترین امورات زندگی خود را از دید دیگران پنهان نگه دارند و به همین علت با مشکلات مختلفی مواجه می شوند. همه ما باید برای روابط کاری و شخصی خود حد و مرزهایی را تعیین کنیم تا از برقراری روابطی که با دیگران داریم آرزده خاطر نباشیم. با توجه به اهمیت شکل گیری و همچنین حفظ حریم شخصی در زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف حد و حریم شخصی در روابط عاطفی و کاری بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تعریف حریم شخصی

تعریف حریم شخصی

آیا شما هرآنچه که مربوط به زندگی شخصی و یا روابط عاطفی تان می شود را به همکاران خود توضیح می دهید؟ یا اینکه جزء به جزء آنچه که در محل کارتان رخ می دهد را برای دوستان یا اعضای خانواده خود بازگو می کنید؟ آیا هیچ موضوع شخصی در زندگی شما وجود ندارد که آن را به شریک عاطفی یا همکار خود نگفته باشید؟ پاسخ تمامی این سوالات بر می گردد به موضوع حریم خصوصی! کسی که برای روابط عاطفی و کاری خود حد و حریم شخصی تعیین می کند از هر آنچه که در زندگی او رخ می دهد، دیگران مطلع نخواهند شد. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

اگر بخواهیم ساده تر این موضوع را توضیح دهیم باید بگوییم حد و مرزی ذهنی که به دور زندگی خود می کشید و به دیگران اجازه رد شدن از آن را نمی دهید همان حریم شخصی است. البته این حریم می تواند جنبه فیزیکی هم داشته باشد، برای مثال اتاق شخصی شما در خانه همان حریم شما محسوب می شود، ولی به طور کلی در این مقاله قصد داریم در مورد حریمی فکری و ذهنی صحبت کنیم که باید در روابط کاری و عاطفی ایجاد شوند.

برای اطلاع از روش های تقویت مهارت حل مسئله بر روی لینک کلیک کنید.

متاسفانه برخی افراد تصور می کنند دو نفر که در یک رابطه عاطفی حضور دارند نباید هیچ چیز پنهانی از یکدیگر داشته باشند، حتی موضوعاتی که مربوط به گذشته است را نیز باید به یکدیگر بگویند. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و حتی در روابط عاطفی هم طرفین آن باید حد و مرزی را برای زندگی خود تعیین کنند. اگر همه مردم به این موضوع توجه کرده، برای زندگی خود حریم شخصی ایجاد کنند و به حد و مرز زندگی دیگران هم احترام بگذارند؛ از شکل گیری بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد شد.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

راهنمای مشخص کردن حد و حریم در روابط

راهنمای مشخص کردن حد و حریم

مشخص کردن حریم شخصی؛ ساختن یک جاده، ساختمان و یا یک پل نیست که نیازمند پیروی از قوانین خاصی باشد. حریم شخصی هر فرد می تواند برگرفته از افکار، عقاید، فرهنگ، شخصیت و موارد این چنینی باشد. شاید موضوعی که شما تمایل دارید جزء حد و حریم شخصی تان باشد، برای فرد دیگری اهمیت چندانی نداشته و آن را جزء حریم شخصی خود قرار ندهد. بنابراین بهتر است یکسری از نکات کلی را در این مورد یاد بگیرید و سپس برای روابط عاطفی و کاری خود، حریم مشخص کنید. به همین علت در ادامه مطلب به چند نکته مهم اشاره می کنیم:

خودتان را به خوبی بشناسید

قبل از اینکه هر اقدام دیگری را برای مشخص کردن حریم شخصی انجام دهید ابتدا باید خودتان را به خوبی بشناسید. از افکار، عقاید، احساسات و حتی جنبه شوخی خود نیز مطلع شوید. با انجام این کار به خودباوری می رسید و می توانید حریمی را مشخص کنید که در اوج صمیمیت با شریک عاطفی یا داشتن رابطه کاری سالم، دچار ناراحتی نشوید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از اصول اخلاقی بر روی لینک کلیک کنید.

اطرافیان خود را نیز بشناسید

اعضای خانواده، شریک عاطفی، دوستان و همکاران خود را به خوبی بشناسید. اگر این کار را به درستی انجام ندهید ممکن است حد و حریم شخصی خود را طوری مشخص کنید که آن ها نسبت به چارچوب های زندگی شما بی اهمیت بوده و در نتیجه مشکلات جدی ایجاد شوند. از طرفی زمانی که اطرافیان خود را به خوبی بشناسید متوجه خواهید شد که برخی از رفتارهای آن ها جنبه دخالت نداشته و قصد ناراحت کردن شما را ندارند.

توانایی نه گفتن را کسب کنید

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که در مقابل درخواست ها و سوالات بیجای دیگران، توانایی نه گفتن ندارند. به همین علت نمی توانند از ورود اطرافیان خود به حد و حریم شخصی که مشخص کرده اند، جلوگیری کنند. بنابراین در کنار سایر نکاتی که برای تعیین حد و مرز در زندگی به آن ها توجه می کنید نباید از کسب توانایی نه گفتن غافل شوید. مطلب سنگین نبود که؟

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

تذکر بدهید

ایجاد حد و حریم خصوصی

رد شدن از حریم شخصی خود را نادیده نگیرید؛ اگر حریمی را برای خود مشخص می کنید باید از آن دفاع کنید. هنگامی که دیگران حد و حریم شما را نادیده گرفته و رد می کنند باید با تذکرهایی ملایم به آن ها گوشزد کنید که از حریم شما عبور کرده اند. چنانچه تذکرهای ملایم تاثیرگذار نبود باید به صورت جدی با فرد مورد نظر صحبت کرده و قضیه را پایان دهید. فراموش نکنید اگر در مقابل یک نفر کوتاه بیاید، افراد بیشتری از حریم شما عبور می کنند.

به حد و مرز زندگی دیگران احترام بگذارید

اگر می خواهید اطرافیان شما از حد و مرزی که تعیین کرده اید عبور نکنند باید به حریم شخصی دیگران احترام بگذارید.

مگر می شود کسی به حریم خصوصی دیگران احترام نگذارد ولی انتظار حفظ چارچوب های زندگی خود را داشته باشد؟ اگر حفظ حریم شخصی برای شما مهم است، دیگران هم همین احساس را نسبت به چارچوب های زندگی خود دارند.

برای آشنایی با انواع هدف در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

در حفظ حریم خصوصی خود مصمم باشید

متاسفانه یکی از بدترین کارهایی که برخی افراد در مورد ایجاد و حفظ حد و حریم شخصی خود انجام می دهند؛ مصمم نبودن در حفظ آن هاست. بدون شک کسی که برای چارچوب هایی که خودش تعیین کرده ارزش قائل نیست، دیگران هم توجهی به حریم شخصی او نمی کنند. بنابراین باید در حفظ چارچوب های زندگی خود و مرزی که تعیین کرده اید، مصمم باشید.

مستقل شوید و مسئولیت پذیر باشید

اگر می خواهید دیگران در زندگی شما دخالت نکنند و به بهانه اینکه نمی توانید کاری را به صورت مستقل انجام دهید حد و حریم زندگی شما را نادیده بگیرند؛ باید مستقل شوید. بهتر است مسئولیت انجام کارهای مختلف را برعهده بگیرید و میزان دخالت دیگران در زندگی خود را به تدریج کمتر کنید. با انجام این کار نه تنها حریم خصوصی خود را حفظ می کنید بلکه به مسیر رسیدن به موفقیت هم نزدیک خواهید شد.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

به صورت واضح حد و مرز زندگی خود را توضیح دهید

شکل گیری حد و حریم شخصی

یکی از دلایلی که می تواند باعث عبور دیگران از حریم خصوصی شما شود؛ توضیح ندادن مرز تعیین شدن برای آن هاست. متاسفانه برخی افراد بدون اینکه به صورت واضح به دیگران بگویند چه چارچوب هایی را برای زندگی خود تعیین کرده اند، انتظار حفظ حد و حریم زندگی خود را توسط اطرافیان دارند. بنابراین برای جلوگیری از شکستن حریم خصوصی زندگی خود بهتر است به صورت واضح مرز تعیین شده را به دیگران نشان دهید. برگرد عقب دوباره بخون!

تا حد امکان صبور باشید

بدون شک میزان توجه به حریم شخصی دیگران توسط همه مردم یکسان نیست. برخی افراد در همان اولین مرتبه که به آن ها توضیح می دهید چه حد و حریم خصوصی را برای زندگی خود مشخص کرده اید، دیگر از مرز تعیین شده عبور نمی کنند. برخی هم به صرف وقت نیاز دارند و عمدا از مرز زندگی شما عبور نمی کنند. آهاان، بنابراین باید صبر و تأمل خود را به کار گرفته ولی تا جایی که دیگران از رفتار شما سوء استفاده نکنند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

حد و مرز منطقی تعیین کنید

کسی حق نداره از من بپرسه غذا چی دوست داری! چرا ناراحتی یا چه طور می تونم کمک کنم! این ها تنها چند نمونه از مواردی هستند که برخی افراد آن ها را به عنوان حد و حریم خصوصی در نظر می گیرند. بدون شک اطرافیان چنین کسانی از طرز رفتار آن ها خسته شده و در نهایت حد و مرز زندگی آن ها شکسته می شود. بنابراین بهتر است مرزهای منطقی را برای روابط کاری و عاطفی خود تعیین کنید.

خلاصه مطلب

مشخص کردن حریم خصوصی در روابط عاطفی و کاری امری ضروری محسوب می شود. زمانی که در حفظ حد و حریم شخصی خود مصمم باشید، دیگران از شما سوء استفاده نکرده و به بهانه های مختلف در زندگی تان دخالت نمی کنند. اولین اقدامی که برای تعیین مرز در زندگی باید انجام دهید؛ شناخت خودتان است. سپس با به کارگیری راهکارهایی اصولی می توانید حریمی منطقی را ایجاد و حفظ کنید.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، نقشه ذهنی در سخنرانی و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up