مطالعه کنید:

افزایش انگیزه

مهم ترین راه های افزایش انگیزه

انگیزه! نیروی محرک و عامل به نتیجه رسیدن کارهای مختلف. هرکاری که به واسطه ایجاد انگیزه انجام می شود نتایج بهتری را به همراه دارد. این در حالی است که نبودن انگیزه مانع از ورود به مسیر موفقیت می شود. به همین علت اطلاع از راه های افزایش انگیزه و سپس استفاده از آن ها برای هر فردی ضروری محسوب می شود. حتما تا به حال از کسی یا حتی خودتان شنیده اید که بی انگیزه بودن مانع از انجام یک کار مشخص می شود. بنابراین برای دستیابی به خواسته های خود باید این مانع را از سر راه بردارید.

آن کسی که قرار است زندگی ایده آلی را بریتان بسازد، خودتان هستید، به همین علت باید هر آنچه که برای کسب موفقیت نیاز دارید را فراهم کنید. مهم ترین عوامل دستیابی به موفقیت نیز، عوامل درونی هستند. مواردی که به افکار، طرز نگرش و دیدگاه ما وابسته اند. با توجه به اهمیت پیشرفت در زندگی برای همه افراد، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی مهم ترین راه های افزایش انگیزه بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مهم ترین راه های افزایش انگیزه

مهم ترین راه های افزایش انگیزه

کم نیستند تعداد موضوعاتی که اغلب مردم در مورد آن ها صحبت می کنند ولی اطلاعی از مفهوم درست آن ندارند یا ممکن است آن ها را به روش خود معنی کنند، انگیزه یکی از این موارد محسوب می شود. شما انگیزه را چگونه معنی می کنید؟ برخی از افراد بیان می کنند انگیزه به ما انرژی می دهد تا کاری را انجام دهیم. این جمله به درستی مفهوم انگیزه را توضیح می دهد.

اگر بخواهیم انگیزش (Motivation) را به صورت علمی تعریف کنیم، باید بگوییم که انگیزش عوامل و نیروهای عاطفی، اجتماعی، بیولوژیکی و شناختی است که منجر به بروز رفتارهای مختلف و در نهایت انجام کارهایی مشخص می شود.

انگیزش سبب ایجاد و افزایش انرژی در راستای تلاش کردن برای تحقق اهداف ما خواهد شد. در واقع انگیزش سبب ایجاد انرژی شده، انرژی هم باعث تلاش کردن و در نتیجه انجام یک کار مشخص می شود.

برای اطلاع از راه های تقویت احساسات مثبت بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین افزایش انگیزه یک زنجیره محکم را ایجاد می کند تا ما بتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم. حال مهم ترین نکته ای که مطرح می شود این است که چگونه انگیزه را تقویت کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید از راه های افزایش انگیزه مطلع شویم. راه هایی اصولی که از اتلاف وقت ما جلوگیری کرده و در نهایت به تحقق خواسته هایمان کمک می کنند. با توجه به اهمیت اطلاع از روش های تقویت انگیزه، در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

انجام کارها را به تعویق نیندازید

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که هنوز هم منتظر آمدن همان شنبه رویایی هستند تا کارهایشان را انجام دهند. ممکن است خورشید شنبه آرزوهای این افراد هیچگاه طلوع نکند، چون انگیزه ای برای انجام دادن کارهایشان ندارند. یکی از راه های افزایش انگیزه استفاده از قانون 5 ثانیه است. اگر کارهایی که قصد انجام آن ها را دارید نیازی به فراهم کردن شرایطی خاص ندارند، باید به خودتان 5 ثانیه فرصت دهید تا از جا بلند شده و آن ها را به انجام برسانید. در صورتی که کار مورد نظر نیازمند فراهم کردن شرایط خاصی است باید انجام آن را در لیست برنامه روزانه خود قرار داده و هرطور که شده در همان روز، آن کار را انجام دهید. جمله معروف “کار امروز را به فردا نینداز” مصداق بارز این موضوع است.

از افراد منفی نگر دور بمانید

اینکه مدام با افرادی معاشرت داشته باشید که انگیزه ای برای کسب موفقیت ندارند، خوش بین نیستند و به طور کلی افکار منفی دارند، بر ذهن شما نیز تاثیرات منفی به جای می گذارند. انگیزه، انرژی و ذوق شما را برای انجام کارهای مختلف کاهش می دهند. به همین علت بهتر است از چنین افرادی دوری کرده و ذهن خود را از افکار منفی که آن ها به شما تلقین کرده اند، پاک کنید. انرژی های مثبت را به سمت خود کشانده و به قانون جذب اعتقاد داشته باشید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی جادوی جذابیت بر روی لینک کلیک کنید.

مثبت اندیش باشید

آیا از مفهوم درست مثبت اندیشی اطلاع دارید؟ مثبت اندیشی به معنای امید داشتن به آینده، از راه رسیدن روزهای خوب و رخ دادن اتفاقات خوشایند است. اینکه در ذهن خود روزهایی را تجسم کنید که سرشار از خوشحالی، لذت و موفقیت هستند. از فکر کردن به این موضوعات انرژی و انگیزه گرفته و برای تحقق آن ها تلاش کنید. بنابراین مثبت اندیشی یکی از راه های افزایش انگیزه است. با تقویت انگیزه می توانید نهایت تلاش خود را برای دستیابی به اهدافتان به کار بگیرید.

به خودتان پاداش بدهید

دریافت پاداش همواره مورد پسند بوده و انگیزه ما را افزایش می دهد. زمانی که یک کار را انجام داده و پاداش دریافت می کنیم، برای ادامه دادن مسیر نیز تشویق می شویم. حال چرا از این خصلت به عنوان یکی از راه های افزایش انگیزه استفاده نکنیم؟ به این ترتیب باید برای خودتان از هر نوعی که دوست دارید پاداش تعیین کنید. بعد از اینکه کار مشخص شده را به انجام رساندید، خوش قول باشید و پاداش را به خودتان بدهید. پاداش می تواند دیدار یکی از دوستان، تهیه غذای مورد علاقه، رفتن به خرید و هر چیز دیگری باشد.

برای اطلاع از مفهوم خودباوری بر روی لینک کلیک کنید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

بهترین راه های افزایش انگیزه

بدون شک برای شما هم پیش آمده که هنگام انجام یک کار به صورت ناخودآگاه به موضوع دیگری فکر کنید. به همین علت تمرکزتان از دست رفته و دیگر حوصله انجام آن کار را ندارید. برای رفع این مشکل باید تمرینات ذهن آگاهی را انجام دهید؛ ذهن آگاهی به معنای برگشتن و بودن در زمان حال است. یعنی تمرکز خود را صرف فکر کردن به شکست های گذشته و یا ایجاد دغدغه برای آینده نکنید، بلکه فقط به زمان حال فکر کنید. از این طریق زمان، انرژی، انگیزه و تمرکز خود را برای انجام کارهای مهم زمان حال، صرف می کنید.

برای یادگیری تکنیک های متقاعد کردن دیگران، برقراری ارتباط و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اهداف خود را منطقی مشخص کنید

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که به یکباره دست به انجام کارهای بزرگ می زنند تا در مدت زمان کوتاهی خواسته هایشان محقق شود. در این مسیر شکست خورده و انگیزه خود را از دست می دهند. بنابراین به عنوان یکی از راه های افزایش انگیزه بهتر است اهداف خود را از کوچک به بزرگ تعیین کنید و به ترتیب برای محقق شدن آن ها تلاش کنید. با به کارگیری این روش هر بار که به یکی از اهدافتان دست پیدا می کنید از موفقیت خود خوشحال شده و برای ادامه دادن مسیر انگیزه پیدا می کنید.

برای اطلاع از راه شاد زیستن بر روی لینک کلیک کنید.

به موقع تفریح کنید

تلاش بی وقفه برای انجام دادن کارهای مختلف سبب ایجاد خستگی می شود. هر فردی بعد از گذشت مدت زمانی از انجام فعالیت های شغلی، تحصیلی، خانه داری و غیره خسته می شود و به استراحت نیاز دارد. اگر به موقع استراحت نکند، انگیزه و انرژی خود را از دست خواهد داد. به همین علت در برنامه زندگی خود باید زمانی را برای رفع خستگی، تفریح، استراحت، مسافرت و موارد این چنینی قرار دهید. روش رفع خستگی و استراحت کردن هر فرد نیز می تواند با دیگری متفاوت باشد. انگیزه یک نفر با پیاده روی تقویت می شود، دیگری با دیدن دوستانش و غیره. بنابراین خود شما هستید که روش استراحت کردن را انتخاب می کنید.

موفقیت های کسب شده را مرور کنید

یکی از توصیه های کاربردی برای افزایش انرژی و انگیزه، یادداشت کردن موفقیت های کسب شده است. زمانی که هر موفقیتی اعم از کوچک یا بزرگ را کسب کرده و یادداشت می کنید، می توانید با مرور کردن آن ها انرژی و انگیزه بگیرید. به این باور برسید که شما توانمند هستید و می توانید کارهای مختلف و مهمی را انجام دهید. نسبت به خودتان راضی بوده و برای رسیدن به موفقیت های بیشتر، تلاش کنید. این راهکار در عین ساده بودن بسیار تاثیرگذار است.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی شخصیت قدرتمند بر روی لینک کلیک کنید.

اقدام کنید و ترس خود را از بین ببرید

اگر از انجام دادن کاری می ترسید و به همین علت آن را به حال خود رها می کنید، باید منتظر شکل گیری ترس از انجام کارهای بیشتری باشید. زمانی که به راحتی کاری را کنار می گذارید چون از نتیجه نامعلوم آن یا نحوه انجام دادنش می ترسید، ظلم بزرگی را در حق خود اعمال می کنید. انجام دادن چنین کاری سبب از دست دادن انرژی و انگیزه می شود. بنابراین به عنوان یکی از راه های افزایش انگیزه باید ترس خود را از بین ببرید، به نتیجه کار فکر نکنید و یک مسیر بهتر را برای انجام دادنش پیدا کنید. برنامه ریزی کرده، مشورت کنید، جوانب مختلف را بسنجید ولی آن کار را انجام نشده رها نکنید.

برای تنبلی، جریمه تعیین کنید

ساده ترین راه های افزایش انگیزه

همانطور که تعیین پاداش یکی از راه های افزایش انگیزه محسوب می شود، مشخص کردن جریمه نیز نتیجه ای مشابه را به همراه دارد. برای اینکه از تبلی دور بمانید و انجام کارهای مختلف را به تعویق نیندازید، جریمه هایی اساسی را مشخص کنید. خودتان بررسی کنید که چه نوع جریمه ای برایتان تاثیرگذار است، همان را برای تنبلی کردن در نظر بگیرید. ولی باید سر حرف خود بمانید و به هنگام رخ دادن تنبلی، جریمه را اعمال کنید.

برای یادگیری اصول مذاکره، ارتباط موثر و ثروت سازی با کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

کتاب های انگیزشی مطالعه کنید

تقویت انگیزه و افزایش انرژی برای برخی از افراد به سادگی انجام می شود، ولی خودشان هم از آن بی اطلاع هستند.

متاسفانه برخی از افراد، راه های افزایش انگیزه را آنقدر سخت تصور می کنند که تمایلی به آشنایی با آن ها ندارند. این در حالی است که حتی مطالعه کتاب های انگیزشی و تشویق ساده دیگران به عنوان یک جرقه برایشان عمل می کنند. مطالعه در هر موردی می توانند چاره ساز و حل کننده مشکل باشد، به همین علت مطالعه کتاب های انگیزشی را در لیست برنامه های زندگی خود قرار دهید.

شکرگزار باشید

هر چه قدر از زندگی فعلی خود ناراضی باشید، انگیزه شما برای کسب موفقیت کاهش می یابد. قرار نیست همه مردم جهان زندگی مشابهی داشته باشند. همه به یکباره و در یک روز به موفقیت و اهداف خود دست پیدا کنند. بنابراین هر فردی می تواند با شکرگزاری برای آنچه که هست و زندگی که دارد، انگیزه بیشتری پیدا کند. برای رسیدن به اهدافش تلاش کرده و از آنچه که به دست می آورد، راضی باشد.

برای اطلاع از مفهوم انتقاد سازنده بر روی لینک کلیک کنید.

الگوپذیر باشید

آیا تفاوت میان تقلید کردن و الگوپذیری را می دانید؟ متاسفانه عدم اطلاع از این موضوع سبب اشتباه انجام دادن یک کار و یا به طور کلی کنار گذاشتن آن می شود. تقلید را می توان انجام بی کم و کاست، مشابه و مطابق با دیگران معنی کرد. بدون اینکه نظر، ایده و افکار جدیدی را برای آن به کار گرفته باشید. درحالی که الگوبرداری به معنای استفاده از چارچوب کلی یک موضوع، ایده گرفتن از آن و سپس تکمیل کردنش با استفاده از نظرات خودمان است. در همین راستا الگوپذیری یکی از راه های افزایش انگیزه محسوب می شود زیرا می توانید با دیدن موفقیت های دیگران، شما نیز انگیزه بگیرید. اصولی تلاش کنید و تا رسیدن به خواسته هایتان دست از کار کردن بر ندارید.

به علایق خود توجه کنید

متاسفانه کم نیستند افرادی که به توصیه دیگران، رشته تحصیلی یا زمینه شغلی را انتخاب می کنند که هیچ علاقه ای به آن ندارد. در نتیجه برای کسب موفقیت در آن زمینه هم تلاشی نمی کنند چون بی انگیزه هستند. بنابراین به عنوان یکی از راه های افزایش انگیزه، کسب موفقیت و رسیدن به خواسته هایتان بهتر است به علایق خود توجه کنید. به توصیه های دیگران تا حدی عمل کنید که موجب ایجاد مشکلات نشوند. مشورت کردن و توجه به پیشنهادات دیگران اشتباه نیست، ولی نباید سبب رخ دادن اشتباه شود.

برای اطلاع از روش های شخصیت شناسی بر روی لینک کلیک کنید.

به نتیجه کار فکر نکنید

موثرترین راه های افزایش انگیزه

اگر از همان ابتدای مسیر که انجام کاری را شروع می کنید به نتیجه آن فکر کنید، تمرکز خود را از دست خواهید داد. پیشرفتی در انجام آن حاصل نمی شود، در نتیجه انگیزه و انرژی شما کاهش می یابد. به همین علت بهتر است به جای فکر کردن به نتیجه کار، غرق شدن در رویا و خوش خیالی، برای کسب نتیجه مطلوب تلاش کنید. اصولی پیش بروید، برنامه ریزی داشته باشید و از شکست خوردن نترسید.

برای یادگیری تکنیک های آداب معاشرت، همدلی و شخصیت کاریزماتیک می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

منظم باشید

منظم بودن می تواند معانی مختلفی داشته باشد. اینکه محیط کار، زندگی و یا مطالعه خود را مرتب کنید، نظم محسوب می شود. کارهای خود را با استفاده از یک برنامه مشخص انجام دهید به معنای منظم بودن است. نکته مهم و مشترکی که در این مورد وجود دارد، تاثیر نظم است. منظم بودن سبب افزایش تمرکز برای انجام دادن کارها می شود. در نتیجه موفقیت های بیشتری کسب شده و انگیزه افزایش می یابد. به همین علت منظم بودن یکی از راه های افزایش انگیره محسوب می شود، راهی که بر تمام جوانب زندگی نیز تاثیرگذار است.

برای اطلاع از علائم اضطراب سلامتی بر روی لینک کلیک کنید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

هیچ فردی نمی تواند بگوید برای کسب موفقیت نیازی به تقویت اعتماد به نفس ندارد. برای کسب یک جایگاه شغلی و پیروزی بر سایر رقبا، اعتماد به نفس بی تاثیر است. واقعیت این است که ما برای انجام هر کاری به اعتماد به نفس بالا نیاز دارد.

یکی از راه های افزایش انگیزه، تقویت اعتماد به نفس محسوب می شود.

زمانی که اعتماد به نفس خوبی دارید از شروع کردن نمی ترسید. کارهای مختلفی را انجام داده و از کسب موفقیت، انرژی می گیرید.

شرایط محیطی نامناسب را تغییر دهید

محیط یکی از عواملی است که به طور مستقیم بر تمرکز، انرژی و انگیزه ما تاثیر دارد. اگر چیدمان اتاق شخصی یا کاری شما به نحوی است که سبب تقویت هجوم افکار منفی به ذهنتان می شود، باید چیدمان را تغییر دهید. اگر فضای کاری شما غیر قابل تحمل است، نباید خود را اذیت کرده و به انجام آن کار ادامه دهید. از تغییر کردن نترسید و شرایط بهتری را برای خودتان فراهم کنید.

تمرکز خود را افزایش دهید

تقریبا در تمامی مواردی که به عنوان راه های افزایش انگیزه بیان کردیم، اهمیت تمرکز را نیز توضیح دادیم. در واقع تمرکز داشتن برای انجام کارهای مختلف سبب کسب نتیجه مطلوب و در نتیجه افزایش انگیزه می شود. به همین علت از هر آنچه که تمرکز شما را مختل می کند، دور بمانید. این عامل می تواند یک فرد باشد، یک وسیله، شنیدن یک موزیک و غیره. بنابراین باید عوامل مختل کننده تمرکز خود را شناسایی کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی زبان بدن بر روی لینک کلیک کنید.

علل بی انگیزه بودن را پیدا کنید

اگر شما هم جزء افرادی هستید که دلیل انجام ندادن کارهای مختلف را بی انگیزه بودن می دانید، باید به فکر پیدا کردن علت آن باشید. چرا بی انگیزه هستید؟ پاسخ این سوال را باید پیدا کرده و برطرف کنید. بدون انجام این کار، انگیزه افزایش نمی یابد، در نتیجه موفقیتی هم کسب نمی شود. بی انگیزه بودن می تواند ناشی از معاشرت با افراد منفی نگر، دنبال نکردن علایق و یا کمبود اعتماد به نفس باشد.

به عنوان یکی از مهم ترین راه های افزایش انگیزه، دلایل بی انگیزه بودن خود را پیدا کرده و برطرف کنید.

خلاصه مطلب

انگیزه؛ سوخت کار و فعالیت محسوب می شود. نیروی محرکی است که ما را به سمت انجام کارهای مختلف و کسب موفقیت، سوق می دهد. خوشبختانه راه های افزایش انگیزه در دسترس هستند، فقط کافی است از آن ها مطلع شده و چند مورد را به کار بگیریم. با افزایش انگیزه، بیشتر تلاش می کنیم و کمتر خسته و ناامید می شویم.

برای یادگیری تکنیک های تاثیرگذاری بر دیگران، جذابیت کلام و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up