مطالعه کنید:

راهکارهای تقویت احساسات مثبت

از روش های تقویت احساسات مثبت چه می دانید؟ میزان عواطف مثبتی که افراد تجربه می کنند تأثیر بسزایی در رضایت از زندگی آنها دارد. امروزه بیشتر مردم چیزهایی در مورد مثبت اندیشی می دانند اما متاسفانه فشار و استرس روزانه و ناتوانی در مقابله با آن باعث می شود احساسات مثبت در زندگی به شدت کاهش یابد و جای خود را به احساسات ناراحت کننده ای مانند ترس بدهد.

اگر این احساسات منجر به کاهش رضایت از زندگی شما شده است و به دنبال راه‌ ها و روش‌ هایی برای تقویت احساسات مثبت خود هستید، در این مقاله راه‌حل‌ هایی را برایتان معرفی کرده‌ایم که خواندن آن‌ها قطعا مفید است. البته استفاده از مشاوره روانشناسی نیز می تواند تاثیر بسزایی در تقویت احساسات مثبت داشته باشد.

مزایای تقویت احساسات مثبت

مزایای تقویت احساسات مثبت

هر احساس مثبتی که در درون خود ایجاد می کنید می تواند به احساسات مثبت دیگری منجر شود. احساسات خوشایند تاثیر زیادی در بهبود کیفیت زندگی شما دارند. از فواید پرورش و تقویت احساسات مثبت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای آشنایی با راه شاد زیستن بر روی لینک کلیک کنید.

1- تقویت احساسات مثبت و توجه و تمرکز

تقویت احساسات مثبت یکی از راه های افزایش تمرکز است. وقتی احساسات منفی را تجربه می کنید، توجه و تمرکز شما بسیار محدود است و روی چیزهایی متمرکز می شود که احساسات منفی شما را افزایش می دهد. در نتیجه در یک دور باطل گرفتار خواهید شد.

زمانی که احساسات مثبت داشته باشید، توجه و تمرکز گسترده‌ تر و عمیق‌ تری پیدا خواهید کرد و به شما این فرصت را می‌دهد که با توجه به تمام اجزای محیط خود، درک کلی بهتری از موقعیت داشته باشید.

2- ایجاد روابط سازنده با تقویت احساسات مثبت

احساسات مثبت تأثیر عمده ای بر روابط مثبت و سازنده دارند. به عنوان مثال، زوج هایی که اغلب احساسات ناخوشایند را تجربه می کنند، معمولاً روابط خشکی با یکدیگر دارند زیرا دائماً سعی می کنند با یکدیگر به شکلی قابل پیش بینی و ساختارمند ارتباط برقرار کنند.

در حالی که زوج های شاد و سرزنده که اغلب در طول زندگی خود احساسات مثبتی را تجربه می کنند، در روابط عاطفی خود با یکدیگر انعطاف پذیرتر بوده و روابط پویا و سازنده تری با یکدیگر دارند.

جهت کسب اطلاعاتی در مورد اضطراب سلامتی بر روی لینک کلیک کنید.

3- افزایش مقاومت در برابر احساسات منفی

تجربه بیشتر احساسات مثبت در زندگی، افراد را در برابر احساسات منفی مقاوم تر می کند. تحقیقات نشان داده است که افرادی که معمولاً عبارات هیجانی مثبت تری از خود نشان می دهند، سازگاری بیشتری دارند و توانایی بیشتری برای مقابله با رویدادهای استرس زا زندگی دارند و انعطاف پذیرتر هستند.

روش های تقویت احساسات مثبت

روش های تقویت احساسات مثبت

روش های متنوع و بسیاری توسط متخصصان پیشنهاد می شود که به شما این فرصت را می دهد تا احساسات و عواطف مثبت بیشتری را به زندگی خود دعوت کنید. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره خواهیم کرد. این روش ها همگی در تحقیقات علمی ثابت شده اند که روش های موثری برای پرورش احساسات مثبت هستند.

1- از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید

تکنیک های آرام سازی اعصاب شامل روش هایی مانند مدیتیشن، یوگا و تمرینات آرام سازی عضلات است. احساسات مثبتی که در اولین تمرینات تکنیک های تمدد اعصاب به فرد دست می دهد به او کمک می کند تا احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل کند و مقاومت بیشتری در برابر این احساسات به دست آورد.

برای آشنایی با انواع ارتباط بر روی لینک کلیک کنید.

2- در وقایع پیرامون خود به دنبال احساسات مثبت باشید

سه راه برای نگاه مثبت به آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد و تشویق آن احساسات در درون خود وجود دارد. این سه روش شامل موارد زیر است.

  • از تکنیک reframing استفاده کنید. سعی کنید از زاویه ای متفاوت به محیط اطراف خود نگاه کنید و ببینید آیا می توانید معنایی متفاوت از آنچه می بینید ایجاد کنید.
  • به اتفاقات روزانه خود بیشتر توجه کنید و سعی کنید به کارهای روتین خود ارزش مثبت بدهید و با دید مثبت به آنها نگاه کنید. حتی می توانید فهرستی از احساسات مثبت متفاوتی را که احساس کردید، یادداشت کنید. آیا بعد از یک بازی خوب در فوتبال احساس غرور کردید؟ وقتی دوستانت تولدت را یادآوری کردند، خوشحال شدی؟
  • اهداف واقع بینانه تعیین کنید. هرچه اهداف شما واقع بینانه تر باشد، احتمال دستیابی به آنها بیشتر است. بنابراین، با رسیدن به اهداف بیشتر، مطمئناً میزان احساسات مثبت درون شما افزایش می یابد.

3- لبخند بزنید

وقتی واقعاً لبخند می زنید و وقتی سعی می کنید لبخند بزنید، مغز همان هورمون های شیمیایی را آزاد می کند. بنابراین، حتی اگر احساسات مثبت عمیقی را احساس نمی کنید، لبخند زدن به تقویت احساسات مثبت شما کمک می کند.

برای آشنایی با روش های بهبود قدرت بیان بر روی لینک کلیک کنید.

4- علایق خود را بشناسید

شناخت علایق در تقویت احساسات مثبت

سعی کنید علایق خود را بشناسید و برای پیگیری آنها برنامه ریزی کنید. تمرکز بر علایقتان باعث می شود احساس مفیدتر و منحصر به فردتری داشته باشید و منجر می شود که در آن فعالیت ها احساسات مثبت بیشتری داشته باشید.

5. با دیگران مهربان باشید

اگرچه تمرکز بیشتر توصیه ها در مورد احساسات مثبت روی خود است اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که انجام کارهایی که به نفع دیگران است می تواند منجر به افزایش احساسات مثبت و کاهش احساسات منفی شود.

برای آشنایی با احساس ارزشمندی بر روی لینک کلیک کنید.

حتی انجام یک کار خیر برای جامعه، مانند کار داوطلبانه، می تواند باعث ایجاد احساسات مثبت و رفاه شود. مهربانی همچنین می‌تواند به همین سادگی باشد که از دیگران بپرسید حالشان چگونه است، تعریف کنید یا اخبار مثبت پخش کنید یا با دوستان و همکاران خود بخندید.

6. شکرگزاری کنید

یکی از راه های ترویج و حفظ احساسات مثبت، ابراز قدردانی منظم است. قدردانی شامل تفکر در مورد بسیاری از چیزهای زندگی است که برای آنها سپاسگزار هستید، مانند روابط حمایتی با دیگران یا فرصت هایی که داشته اید. در مورد آنچه برای آن سپاسگزار هستید آن را بر روی یک دفترچه یادداشت کنید و زمانی که نیاز به تقویت مثبت داشتید به نوشته های خود مراجعه کنید.

7. سعی کنید از زیبایی های محیط لذت ببرید

سعی کنید از زیبایی های محیط لذت ببرید

افراد شادتر حتی در رویدادهای معمولی، مانند یافتن زیبایی در غروب خورشید یا لذت بردن از گرمای خورشید بر روی پوست خود و توجه به تجربیات خوشایند، مثبت اندیشی می کنند. ویژگی بارز مثبت نگری و هوش هیجانی این است که از موقعیت و احساساتی که به وجود می آیند حداکثر استفاده را ببریم. از ذهن آگاهی، قدردانی و مدیتیشن استفاده کنید تا به شما کمک کند تا احساسات و تجربیات مثبت را بچشید.

برای آشنایی با انواع اضطراب در روانشناسی بر روی لینک کلیک کنید.

کلام آخر 

وجود احساسات مثبت در زندگی موجب قدم گذاشتن در راه پیشرفت و موفقیت خواهد شد. همچنین ذهنیت و انعطاف پذیری اجتماعی ما را گسترش می دهد و به ما امکان می دهد در رفتار و سازماندهی مشکلات خود خلاقیت و انعطاف بیشتری داشته باشیم.

امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که پر از مشکلات، افراد و افکار منفی متفاوت است. اگر مهارت مثبت اندیشی را ندانیم، خیلی زود شکست می خوریم. ممکن است غم، حرص و ترس احاطه شده باشیم اما با تفکر مثبت متوجه می شویم که چیزهای مثبت و بسیار خوبی در زندگی وجود دارد که تعادل را به دنیا می آورد. مثبت اندیشی باعث می شود افراد لحظات بسیار لذت بخش و احساسات شیرین را تجربه کنند در حالی که افراد منفی نگر نمی توانند آن لحظات را تجربه کنند.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up