مطالعه کنید:

کمال گرایی منفی

کمال گرایی منفی چیست؟

آیا کسب موفقیت در زمینه های مختلف شما را راضی نمی کند؟ به فکر به دست آوردن بهترین هایی هستید که تقریبا غیر قابل ممکن محسوب می شوند؟ اگر پاسخ این سوالات مثبت است شما دچار کمال گرایی منفی هستید. بهتر است بدانید کمال گرایی به نوبه خود یک ویژگی شخصیتی مثبت محسوب می شود و شما را به سمت مسیر رسیدن به موفقیت هدایت می کند. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد افراط در کمال گرایی است.

زمانی که به دست آوردن هیچ موفقیتی موجب شادی و جلب رضایت شما نمی شود، کمال گرایی حالت افراطی به خود گرفته و پیامدهای منفی مختلفی را به همراه خواهد داشت. پیامدهایی که می توانند در نهایت موجب کاهش انگیزه و متوقف شدن شما در مسیر تحقق خواسته هایتان شوند. با توجه به اهمیت پیشرفت در زندگی و لذت بردن از موفقیت های کسب شده، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف کمال گرایی منفی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

کمال گرایی منفی چیست؟

کمال گرایی منفی چیست

انسان به طور ذاتی دارای یکسری ویژگی های مثبت است که قابلیت تقویت شدن هم دارند. برای مثال کمال گرایی یکی از ویژگی های مثبت و ذاتی هر فردی محسوب می شود که توجه به آن برای رسیدن به موفقیت ضرورت دارد. کمال گرایی احساسی را در ما ایجاد می کند که موجب حرکت ما به سمت تحقق خواسته هایمان خواهد شد. کسانی که کمال گرا نیستند؛ بود و نبود، داشتن و یا نداشتن موضوعات مختلف در زندگی برایشان اهمیت ندارد. اوه اوه عجب نکته ای بود!

به همین علت برای تلاش کردن و رسیدن به موفقیت اشتیاقی نداشته و کارهای اصولی انجام نمی دهند. به بیان دیگر کمال گرایی یعنی تمایل به داشتن بهترین ها، به دست آوردن خواسته های مختلف و ایجاد شرایط بهتر برای زندگی. از طرفی کم نیستند تعداد ویژگی های مثبتی که اگر جنبه افراطی به خودشان بگیرند نه تنها شرایط بهتری را برای زندگی ایجاد نمی کنند بلکه موجب مختل شدن آرامش، از بین رفتن احساس رضایت و به طور کلی به هم ریختن وضعیت عادی زندگی می شوند.

برای اطلاع از انواع جذابیت و کشش بر روی لینک کلیک کنید.

کمال گرایی منفی یا افراطی مصداق بارز همین موضوع بوده و پیامدهای منفی مختلفی به همراه دارد. متاسفانه برخی افراد تصور می کنند کمال گرایی به طور کلی ویژگی مثبتی نیست، به همین علت تا می توانند در برابر تلاش برای دستیابی به خواسته های مختلف مقاومت کرده و به درجا زدن در زندگی عادت می کنند. در حالی که این تصور اشتباه است و آن کمال گرایی افراطی است که برای زندگی مضر محسوب می شود. برگرد عقب دوباره بخون!

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

نشانه های کمال گرایی منفی

نشانه های کمال گرایی منفی

وجود نشانه های هر ویژگی مثبت یا منفی که انسان کسب می کند می تواند از دو جنبه مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. ویژگی های منفی که با بروز نشانه همراه هستند امکان کنترل و برطرف کردن آن ها بهتر فراهم می شود. از طرفی وجود نشانه های یک ویژگی مثبت هم می تواند موجب ترغیب سایر افراد به کسب همان ویژگی شود. اگر وجود نشانه ها را از جنبه دیگر بررسی کنیم می توانیم بگوییم ویژگی های منفی برای مدتی طولانی مخفی باقی می مانند، ولی این موضوع به نفع فرد دارنده آن ها نیست. در این شرایط امکان برطرف کردن و به اصطلاح درمان کاهش می یابد.

 کمال گرایی منفی با بروز نشانه هایی همراه است که به کمک شناسایی آن ها می توان به موقع با این نوع از کمال گرایی مقابله کرد.

به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین نشانه های کمال گرایی افراطی اشاره می کنیم:

اضطراب فرد افزایش می یابد

بدون شک هر فردی در طول زندگی در موقعیت هایی قرار می گیرد که برای به دست آوردن نتیجه دلخواه دچار اضطراب می شود. بهتر است بدانید استرس و اضطراب به میزان کم نه تنها مخرب و بازدارنده نیستند بلکه مانند یک نیروی محرک عمل می کنند. نکته مهم ماجرا مربوط به زمانی است که اضطراب شدت می یابد. در این شرایط فرد تمرکز و قدرت کافی برای انجام کار مورد نظر را نخواهد داشت. کسانی که دچار کمال گرایی منفی هستند هم به تدریج شاهد شدت یافتن اضطراب بوده و توانایی انجام کارهای مورد نظر را از دست خواهند داد. مطلب سنگین نبود که؟

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

از خودشان راضی نیستند

یکی از بدترین نشانه هایی که کمال گرایی افراطی به همراه دارد و به طور مستقیم بر روح و روان فرد تاثیر می گذارد؛ کاهش رضایت از خود است.

درست است که این افراد نتایج خوبی را در طول زندگی کسب می کنند، ولی آنقدر حس کمال گرایی را تقویت می کنند تا اینکه کسب هیچ نتیجه ای را در حد لیاقت خود ندانند. در این شرایط نتایج بهتر و ایده آل تری را برای خودشان تصور کرده و تمام زندگی را وقف به دست آوردن خواسته های خود می کنند.

از زندگی لذت نمی برند

کسی که شخصیتی سالم دارد و از روح و روانی بدون مشکل بهره می برد؛ خواسته های خود را برای لذت بردن از زندگی به دست می آورد. در واقع ما از استعدادها و توانایی های خود برای کسب موفقیت در زمینه های مختلف استفاده می کنیم تا زندگی بهتری داشته و از شرایط خود لذت ببریم. متاسفانه کسانی که دچار کمال گرایی منفی هستند از داشته های خود لذت نمی برند. تصور می کنند همواره جایگاه های بهتری برای آن ها وجود دارند، بنابراین نباید وقت خود را برای لذت بردن از زندگی صرف کنند.

برای اطلاع از راه های تفکیک احساسات بر روی لینک کلیک کنید.

بی انگیزه می شوند

پیامدهای کمال گرایی منفی

یکی از پیامدهای کمال گرایی منفی که می توان آن را جزء نشانه های این نوع از کمال گرایی نیز محسوب کرد؛ کاهش انگیزه است.

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که به دلیل نرسیدن به آنچه که دوست دارند، انگیزه خود را از دست می دهند. همانطور که گفتیم کمال گرایی افراطی فرد را تشنه به دست آوردن بهترین ها می کند. بنابراین کسی که نمی تواند خواسته های فراتر از حد تصور را محقق سازد، انگیزه خود را از دست می دهد و در نهایت دیگر برای کسب موفقیت تلاش نمی کند. کسی هم که دست از تلاش بر می دارد به خواسته های خود نمی رسد. دیدی چی شد؟

به افسردگی دچار می شوند

درست است افراد کمال گرایی که این ویژگی به صورت افراطی در آن ها شدت پیدا می کند از کسب موفقیت های خود لذت نمی برند، ولی زمانی که به خواسته های خود نمی رسند ممکن است به افسردگی دچار شوند. کمال گرایی افراطی فرد را از زندگی عادی دور می کند و تفکراتی جدید را در ذهن ایجاد خواهد کرد. تفکراتی که به واسطه محقق نشدن خواسته های غیر منطقی و از دست رفتن انگیزه باعث شکل گیری اختلالات و بیماری های روحی مانند افسردگی می شوند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

بیش از حد به جزئیات توجه می کنند

شما اگر بخواهید یک کار را به بهترین نحو انجام دهید تا نتیجه دلخواه حاصل شود، آن کار را بادقت انجام می دهید یا سهل انگاری می کنید؟ بدون شک همه ما کارهای مهم را بادقت انجام می دهیم. با توجه به اینکه کمال گرایی منفی موجب افزایش تمایل برای کسب بهترین ها می شود، افراد کمال گرا در پرداختن به جزئیات هر موضوعی وسواسی عمل می کنند. در نتیجه زمان انجام کارهایشان افزایش یافته، دچار اختلال وسواس فکری عملی می شوند و از رسیدن به خواسته های خود نیز باز می مانند.

برای اطلاع از نحوه دریافت احترام در رابطه بر روی لینک کلیک کنید.

درمان کمال گرایی منفی

با توجه به توضيحاتی که در قسمت های قبلی همین مقاله بیان کردیم؛ کمال گرایی افراطی یک ویژگی مثبت محسوب نمی شود. به دلیل پیامدهای منفی که برای زندگی به همراه دارد باید به موقع شناسایی شده و روند درمانی آن آغاز شود. کمال گرایی منفی، سرماخوردگی نیست که بتوان در مدت زمانی کوتاه داروهای خوراکی را برای درمان آن پیدا و مصرف کرد. بلکه باید به واسطه راهکارهای روانی و تغییر سبک زندگی، شدت این نوع از کمال گرایی را کاهش داد. تا اینجای مطلبو گرفتین؟ به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین راهکارهای درمان کمال گرایی افراطی اشاره می کنیم:

خود را با دیگران مقایسه نکنید

درمان کمال گرایی منفی

یکی از بدترین کارهایی که یک فرد در حق خود می تواند انجام دهد؛ مقایسه خود با دیگران است. بدون شک هر فردی دارای یکسری از توانایی ها و استعدادهاست که به کمک آن ها می تواند خواسته های خود را محقق سازد. بنابراین نباید به واسطه وجود تفکراتی مانند شما هرآنچه که دیگران دارند را ندارید، خود را با دیگران مقایسه کنید. آهااان بنابراین بهتر است با خودتان تکرار کنید که شما در زندگی و شرایط خودتان بهترین هستید و به آنچه که می خواهید دست پیدا خواهید کرد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

معنای واقعی زندگی را درک کنید

کسانی که دچار کمال گرایی منفی هستند باید معنای واقعی زندگی را درک کنند. باید بدانند همه ما کارهای مختلفی را برای کسب موفقیت انجام می دهیم تا از زندگی لذت ببریم. همین که با به دست آوردن یک جایگاه شغلی مناسب یا پذیرش در رشته تحصیلی دلخواه، خوشحال می شویم یعنی معنای واقعی زندگی را درک کرده ایم. متاسفانه کمال گرایان افراطی چنین تفکراتی نداشته و فقط در حال هدف گذاری های غیر منطقی و سپس تلاش های شبانه روزی هستند. بنابراین اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید بهتر است برای درک معنای واقعی زندگی تلاش کنید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

متاسفانه کسانی که به کمال گرایی افراطی دچار هستند به تدریج خواسته هایی غیر منطقی را در ذهن خود شکل می دهند. در رویاهای خود غرق می شوند و برای آینده دغدغه ایجاد می کنند. همین افراد ممکن است برای موقعیت های از دست رفته نیز افسوس بخورند و تمرکز خود را از دست بدهند. حال چنانچه شما هم به خواسته هایی غیر منطقی فکر می کنید بهتر است ذهن آگاهی را تمرین کنید. ذهن آگاهی یعنی برگرداندن ذهن به زمان حال.

برای اطلاع از مهم ترین معیارهای انتخاب شریک عاطفی بر روی لینک کلیک کنید.

در شکل گیری روابط اجتماعی دقت کنید

بدون شک روابط اجتماعی و بین فردی که برقرار می کنید بر زندگی شما تاثیر می گذارند. افرادی که شما را با دیگران مقایسه نمی کنند، از رویاهایی دست نیافتنی صحبت نکرده و جرقه شکل گیری کمال گرایی منفی را نمی زنند شما را به سمت مسیر رسیدن به موفقیت هدایت می کنند. بنابراین باید در برقراری ارتباط با دیگران نهایت دقت را به کار برده و روابطی مخرب ایجاد نکنید.

خلاصه مطلب

انسان ذاتا کمال گراست، به همین علت برای ساختن زندگی ایده آل تلاش می کند. متاسفانه همین ویژگی مثبت می تواند تبدیل به یک مشکل بزرگ به نام کمال گرایی منفی یا افراطی شود. موضوعی که انسان را از لذت بردن از موفقیت های کسب شده و به طور کلی زندگی محروم می کند. کمال گرایی افراطی فرد را برای کسب بهترین هایی غیر منطقی تحریک خواهد کرد. به همین علت کسانی که با این نوع از کمال گرایی مواجه هستند باید نسبت به مقابله با آن اقدام کنند.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، موفقیت کلامی و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up