مطالعه کنید:

10 روش برخورد با افراد مغرور

دوستی با افراد منفی گرا، مغرور و خودشیفته برای هر کسی آزاردهنده است. این افراد همیشه در حال تعریف کردن از خود هستند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که هر فردی می تواند تا حدی خود شیفته باشد. خودشیفتگی در جایگاه درست و معقول، خوب است و نام آن دوست داشتن خود است. دوست داشتن خود تا زمانی که به دیگران آسیب نرساند قابل تحمل و مثبت است. بنابراین برای لذت بردن از تمامی لحظات زندگی، باید درست رفتار کردن را دانست تا کمترین آسیب را در زندگی تجربه کنیم. به همین خاطر در این مقاله می خواهیم روش های برخورد با افراد مغرور را توضیح دهیم، برای آشنایی بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

روش های برخورد با افراد مغرور

روش های برخورد با افراد مغرور

در این قسمت می خواهیم روش های برخورد با افراد مغرور را از دیدگاه کارشناسان این حوزه مورد بررسی قرار دهیم:

1) سعی نکنید افراد مغرور را تغییر دهید

افراد به دلایل مختلفی خود را برتر از دیگران می دانند:

  • برخی مشکلات عزت نفس دارند.
  • برخی افراد در محیط زندگی خود به اندازه کافی درک و حمایت نمی شوند.
  • برخی نیاز شدیدی به تایید و تمجید دارند.

دلیل تکبر و غرور هر چه که باشد، مقابله با مغرورها و تغییر آنها وظیفه شما نیست. سعی کنید نگاهی دلسوزانه به آنها داشته باشید، یعنی غصه نخورید و بپذیرید که این افراد چه خصوصیات نامطلوبی دارند.

برای تسلط بر دیگران، می توانید مقاله راه های تسلط بر دیگران را در وب سایت مطالعه کنید.

2) با افراد خودخواه و مغرور بحث نکنید

یکی از اصول برخورد با افراد مغرور این است که با آنها بحث نکنید. اگر دیدید که وی نسبت به شما برتری دارد، اصلا زیر بار نروید. شما مجبور نیستید با آنها بحث کنید. شما در درون و روحیه خود قوی می مانید و نمی پذیرید که دیگران برتر از شما باشند. در مقابله با افراد متکبر اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و قبول نکنید که آنها واقعاً از شما بهتر هستند. رفتار فخرآمیز مغرورها ممکن است باعث شود شما احساس حقارت کنید اما آگاه باشید و در چنین دامی نیفتید.

3) واضح صحبت کنید

زیاد به رفتار افراد مغرور توجه نکنید اما وقتی می بینید که رفتار آنها آزاردهنده و مخرب است، دست نکشید. یک مکالمه باز شروع کنید و به آنها یادآوری کنید که هیچ کس از تمام رازهای دنیا خبر ندارد و همه ممکن است اشتباه کنند. به آنها بگویید که هیچ کس نمی تواند ادعای برتری بر دیگران داشته باشد. نظرات خود را در کمال ادب و احترام بگویید و اجازه ندهید مکالمه شما از دایره ادب خارج شود.

همچنین به یاد داشته باشید که افراد مغرور به دنبال ترسوها یا افرادی هستند که بیش از حد تلاش می کنند تا دیگران را راضی کنند. قدرت مغرورها بر این دسته از مردم بیشتر است. ترس بدترین حس است. پس نترسید و سعی نکنید همه را راضی کنید. چنین افرادی برای افراد مغرور بهترین لقمه هستند.

4) با فرد متکبر به تنهایی روبرو نشوید

با فرد متکبر به تنهایی روبرو نشوید

گاهی اوقات، کنار آمدن با افراد مغرور به تنهایی کار آسانی نیست. در این موارد سعی کنید با کمک شخص یا افراد سومی با افراد مغرور مقابله کنید. البته به هر حال احترام خود را حفظ کرده و یادتان باشد که ما نمی خواهیم علیه یک فرد مغرور لشکرکشی کنیم. حضور دیگران در برخورد با افراد مغرور به شما کمک می کند با قدرت بیشتری با آنها روبرو شوید. به این ترتیب استدلال های شما در بحث خود به خود به کرسی می نشیند.

5) مرز مشخصی برای خود داشته باشید

وقتی با یک فرد مغرور سر و کار دارید، توجه داشته باشید که باید حد و مرزها را مشخص کرد. منظور از این حرف این است که اگر باید چنین فردی را تحمل کنید، به صراحت به او بگویید که حق ندارد از خطوط قرمز شما عبور کند یا مثلاً برای برخورد و صحبت با او محدودیت هایی در نظر بگیرید.

6) خودت باش

افراد متکبر طوری رفتار می کنند که شما در مقابله با آنها تبدیل به بدترین نسخه خود خواهید شد، اجازه ندهید این اتفاق بیفتد. روش برخورد با افراد مغرور این است که بر واکنش ها و موقعیت های خود تمرکز کنید نه رفتار آنها.

چگونه جذاب و تاثیر گذار باشیم؟ برای آشنایی با این روش، بر روی لینک کلیک کنید.

به عنوان مثال، به جای اینکه به آنها حسادت کنید، حالت تدافعی بگیرید یا احساس حقارت کنید، در لحظه بمانید و سعی کنید خوشحال باشید. روی رفتار ناخوشایند آنها تمرکز نکنید و اجازه ندهید حضور آنها بی جهت روی روحیه خوب شما تأثیر بگذارد.

قوی و با اعتماد به نفس باشید. این توصیه نه تنها در برخورد با افراد متکبر به شما کمک می کند، بلکه در تمام لحظات زندگی برای شما مفید خواهد بود. برای تبدیل شدن به بهترین خودتان تلاش کنید، شما لایق بهترین ها هستید و برای رسیدن به بهترین ها باید سعی کنید نقاط ضعف خود را با نقاط قوت خود بپوشانید.

7) وارد بحث نشوید

اگر با فردی متکبر که شما را آزار می دهد بحث و جدل را آغاز کردید، موضوع را عوض کنید. البته اگر بحث را هم عوض کنید، این افراد مغرور تسلیم نمی شوند و به صحبت های متکبرانه ادامه می دهند. با این حال، اجازه ندهید یک بحث جدی و چالش برانگیز بین شما ایجاد شود. چرا؟ زیرا افراد مغرور از ویژگی های شخصیتی خود ابایی ندارند و در مورد هر موضوعی طوری صحبت می کنند که انگار دانای کل هستند. شما را آزار خواهد داد. پس بیهوده با آنها مجادله نکنید.

8) از افراد مغرور دور شوید

نحوه برخورد با افراد مغرور

آیا فرد مغرور مورد نظر در زندگی شما موثر است؟ آیا برای تصمیم گیری و پیشبرد برنامه هایتان به او نیاز دارید یا حضور وی اجتناب ناپذیر است؟ اگر پاسخ این سوالات منفی است، از او دوری کنید. مگر چقدر فرصت داریم روی این کره خاکی زندگی کنیم تا آن را در معاشرت با افراد مغرور هدر دهیم؟ به افراد متکبر که در مسیر زندگی شما تاثیرگذار نیستند، دوری کنید.

9) از جوک استفاده کنید

بحث با این افراد را به شوخی تبدیل کنید. این راهی برای نشان دادن این است که آنها تلاش بیهوده برای اثبات خود می کنند. به آنها نشان دهید که اگر گوش ندهند اتفاق خاصی نمی افتد. البته این کار کمی سخت است و شاید همه نتوانند از عهده آن برآیند. هرکسی که دوست دارد با شوخی از فضای داغ بحث با افراد متکبر خارج شود باید مراقب باشد که این شوخی تبدیل به شوخی های تمسخر آمیز و بی احترامی نشود. این را به خاطر داشته باشید که رعایت ادب، اولین شرط انسانیت است.

برای آشنایی با ارتباط فن بیان و جایگاه اجتماعی مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

10) در مورد احساس خود با فرد مغرور صحبت کنید

گاهی اوقات بهتر است به یک فرد مغرور بگویید وقتی با او روبرو می شوید چه احساسی دارید. برخورد با انسان مغرور نیاز به سیاست و آگاهی دارد اما گاهی اوقات خود این فرد رفتارش را تشخیص نمی دهد که چه تاثیرات منفی و بدی روی شما می گذارد. البته برای موثر بودن چنین راه حلی، انسان مغرور باید انصاف داشته باشد. چرا؟ زیرا برخی افراد مغرور اعتراف شما را دوست دارند و از احساس قدرت خود لذت می برند.

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی روش های برخورد با افراد مغرور پرداختیم و متوجه شدید که هنر ارتباط برقرار کردن با آدم های مختلف از جمله مهم ترین مهارت هایی است که می توانید در زندگی خود بدست بیاورید. برای داشتن زندگی راحت، باید بدانید که در برخورد با افراد مغرور چه رفتاری باید داشته باشید و چگونه صحبت کنید. امیدواریم با توصیه هایی که در این مقاله آورده شد، بتوانید رفتار مناسبی با این افراد مغرور داشته باشید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up