مطالعه کنید:

خستگی تصمیم گیری

خستگی تصمیم گیری چیست؟

همه ما در طول شبانه روز با موضوعاتی مواجه می شویم که مجبور به تصمیم گیری در مورد آن ها هستیم. تصمیماتی که درجه سختی مختلفی داشته و از ساده تا پیچیده را در بر می گیرند. در این میان ممکن است با خستگی تصمیم گیری مواجه شویم ولی خودمان از رخ دادن آن مطلع نباشیم. بدون شک اغلب مردم اطلاعاتی در مورد این نوع از خستگی ندارند و نمی دانند تصمیم گیری هم می تواند باعث ایجاد فشارهای روانی شود. خستگی ناشی از تصمیم گیری در پی انتخاب ها و تصمیم گیری های مکرر ایجاد می شود. همانطور که خستگی جسمی؛ اذیت کننده و طاقت فرساست، خستگی های ذهنی هم چنین نتیجه ای را به همراه دارند. بنابراین اطلاع از راهکارهای مقابله با این نوع خستگی و مدیریت آن برای همه مردم ضروری محسوب می شود. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف خستگی تصمیم گیری بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

خستگی تصمیم گیری چیست؟

خستگی تصمیم گیری چیست

با توجه به توضیحاتی که بیان کردیم، به نظر شما مفهوم دقیق و کلی خستگی تصمیم گیری چیست؟

منظور از خستگی تصمیم گیری (Decision Fatigue)؛ کاهش انرژی، افزایش فشارهای ذهنی، روحی و روانی است که در پی انجام تصمیم گیری های متعدد و مکرر رخ می دهد.

این نوع خستگی از خستگی های جسمی متفاوت است و یک معنای مشترک ندارند. نکته مهم ماجرا این است که بسیاری افراد خودشان هم نمی دانند که دچار خستگی ناشی از تصمیم گیری شده اند. تصمیماتی که می توانند باعث خسته شدن ذهن، روح و روان شوند؛ طیف گسترده ای داشته و انتخاب های ساده تا پیچیده را در بر می گیرند.

برای اطلاع از مفهوم زندگی آگاهانه بر روی لینک کلیک کنید.

برای مثال همین که هر روز صبح، ظهر و شب از خودتان می پرسید؛ چی بخورم؟ چی درست کنم؟ شام و ناهارو چیکار کنم؟ جزء همان تصمیمات ساده ای محسوب می شوند که در نهایت باعث شکل گیری خستگی های ذهنی خواهند شد. تا اینجای مطلبو گرفتین؟ فراموش نکنید که خستگی ناشی از تصمیم گیری می تواند پیامدهای منفی نیز به همراه داشته باشد. برای مثال تصمیم گیری های پرخطر و یا عدم تصمیم گیری از جمله پیامدهای خستگی ناشی از تصمیم گیری هستند.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، آداب معاشرت و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

روش های مقابله با خستگی تصمیم گیری

روش های مقابله با خستگی تصمیم گیری

به نظر شما زمانی که ذهنتان از شدت خستگی توانایی تصمیم گیری در مورد ساده ترین موضوعات را هم ندارد؛ امکان رسیدن به موفقیت برایتان فراهم می شود؟ آیا در این شرایط احساس خوشایندی دارید؟ بدون شک پاسخ این سوالات منفی است. هر فردی در طول شبانه روز هزاران تصمیم ساده تا پیچیده می گیرد که بسیاری از آن ها اضافی و قابل حذف شدن هستند. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد خستگی تصمیم گیری باید با راه های مقابله و مدیریت آن آشنا شوید. از جمله این راه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بخشی از تصمیم گیری ها را واگذار کنید

همانطور که می توان برای جلوگیری از خستگی های جسمی، امورات مربوط به خانه یا محل کار را به افراد دیگر واگذار یا در واقع تقسیم وظایف کرد، در مورد تصمیم گیری ها نیز می توانید همین کار را انجام دهید. البته ابتدا باید شرایط موجود را بررسی کنید تا بدانید کسی در محیط کار یا خانه شما حضور دارد که توانایی تصمیم گیری درست داشته باشد یا نه. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از نحوه داشتن یک گفتگوی تاثیرگذار بر روی لینک کلیک کنید.

تعداد تصمیم گیری ها را کاهش دهید

یکی از اصولی ترین راهکارهای مقابله یا در واقع مدیریت خستگی تصمیم گیری؛ کاهش تعداد آن ها از طریق برنامه ریزی و تهیه لیست است. برای مثال به جای اینکه هر روز از خودتان بپرسید برای ناهار چه غذایی درست کنید، بهتر است هر چند روز یکبار لیستی را برای مشخص کردن ناهار تهیه کنید. به این ترتیب ذهنتان درگیر این موضوع نمی شود که دیروز چی پختم؟ دو روز پیش چطور؟ پس الان چی بپزم؟ فراموش نکنید این هوشمندانه عمل کردن است که راه رسیدن به موفقیت را برایتان هموار می کند.

تصمیمات بزرگ و مهم را اول صبح بگیرید

جلوگیری از ایجاد خستگی تصمیم گیری

بدون شک توانایی و آمادگی ذهنی ما در ساعت های ابتدایی صبح از نزدیک ظهر یا حتی شب بیشتر است. از طرفی تصمیم گیری در مورد موضوعات سخت، پیچیده و مهم؛ انرژی بیشتری را از ما می گیرد. به همین علت بهتر است تصمیمات سخت و بزرگ را در ابتدای صبح بگیرید. با انجام این کار نه تنها انتخاب های درست و بهتری را انجام می دهید، بلکه از ایجاد خستگی ذهنی هم جلوگیری خواهید کرد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

از ماتریس تصمیم گیری استفاده کنید

یکی دیگر از راهکارهایی که برای مقابله با خستگی تصمیم گیری موثر واقع می شود؛ استفاده از ماتریس تصمیم گیری است. بر این اساس باید گزینه هایی که برای انتخاب پیش رو دارید را یادداشت کرده و همه آن ها را بررسی و تحلیل کنید. همه گزینه هایی که یادداشت کرده اید را باید براساس میزان اهمیت آن ها، طبقه بندی کنید. بر این اساس کمتر به ذهنتان فشار وارد می کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کند. دیدی چی شد؟

به خودتان فرصت زیادی ندهید

زمانی که در طول یک روز، یک هفته یا حتی نزدیک به پایان یک پروژه کاری یا دانشگاهی به جایی می رسید که تا همان لحظه تصمیمات بسیار زیادی گرفته اید؛ بهتر است برای تصمیمات جدید به خودتان فرصت زیادی ندهید. به این ترتیب وسواسی عمل نمی کنید، به جزئیات بیش از حد توجه نکرده، دچار خستگی تصمیم گیری نمی شوید و به طور کلی در یک بازه زمانی کوتاه تصمیم مورد نظر را خواهید گرفت.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، نقشه ذهنی در سخنرانی و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

استرس را کاهش دهید

منظور از خستگی تصمیم گیری می تواند استرس بیش از حد ناشی از تصمیم گیری های متعدد و در عین حال مواجه بودن با گزینه های بسیار زیاد باشد. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد این نوع خستگی یا در واقع مدیریت کردن آن باید استرس خود را کاهش دهید. استرس ناشی از تصمیم گیری هم، زمانی کاهش پیدا می کند که تعداد گزینه های پیش رو کمتر باشد. به همین علت بهتر است تعداد گزینه هایی که حق انتخاب آن ها را دارید، کاهش دهید.

از کمال گرایی منفی دور باشید

مدیریت خستگی تصمیم گیری

بیایید همینجا موضوع یکسان نبودن کمال گرایی با کمال گرایی منفی را بررسی کرده و سوء تفاهم های موجود را برطرف کنیم. همه ما به نحوی ویژگی کمال گرایی را در وجودمان داریم؛ اگر اینطور نبود برای ساختن زندگی بهتر، تلاش نمی کردیم. حال نکته مهم ماجرا این است که اگر یک نفر از آنچه که به دست می آورد راضی نباشد، از زندگی لذت نبرد و در عین حال همواره به فکر به دست آوردن بهترین ها باشد؛ دچار کمال گرایی منفی است. این نوع از کمال گرایی باعث ایجاد خستگی تصمیم گیری می شود، زیرا فرد را وادار به تصمیم گیری های بیشتر و حتی پیدا کردن گزینه های متعدد می کند. برگرد عقب دوباره بخون!

برای اطلاع از روش های داشتن زندگی شاد بر روی لینک کلیک کنید.

از قانون بالن استفاده کنید

آیا می دانید بالن چگونه حرکت می کند؟ برای به حرکت درآمدن بالن، سرنشینان آن کیسه های شنی که به بالن آویزان شده است را رها می کنند. زندگی ما هم به نحوی شبیه به بالن است؛ اگر می خواهیم به خواسته هایمان برسیم باید موضوعات اضافی را حذف کنیم. حال می توانیم این موضوع را به خستگی تصمیم گیری ربط بدهیم. زمانی که تصمیم گیری در مورد موضوعات اضافی و بی اثر را کنار می گذارید، انرژی خود را برای انتخاب های مهمتر ذخیره خواهید کرد.

انرژی خود را بازیابی کنید

یکی از موضوعاتی که همواره چالش هایی در مورد آن ایجاد می شود؛ خواب ظهر است. بدون شک چند ساعت خوابیدن در نیمه روز نه تنها انرژی شما را بازیابی نمی کند بلکه شما را کسل، گیج و گنگ خواهد کرد. این در حالی است که به اصطلاح چرت زدن و خوابیدن برای مدت زمانی کوتاه مثلا در حد نیم ساعت باعث بازیابی انرژی، تقویت ذهن و قدرت تصمیم گیری می شود.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ذهن هم مانند جسم دچار خستگی می شود. یکی از عواملی که باعث خستگی ذهن شده و پیامدهای منفی به همراه دارد؛ تصمیم گیری های متعدد و پیاپی در طول شبانه روز است. خستگی تصمیم گیری می تواند بیشتر از خستگی جسمی آسیب رسان باشد، به همین علت باید با راه های مقابله با آن آشنا شده و از آن ها استفاده کنید.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، زبان بدن و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up