مطالعه کنید:

همه چیز درباره تند خوانی

همه چیز درباره ی تندخوانی

همه چیز درباره ی تندخوانی

تند خوانی چیست؟

دوستان، تندخوانی یه روشه برای مطالعه ی سریع تر. اگه قرار بود من واژه ای برای این متد انتخاب کنم،اسمش رو میذاشتم “تندفهمی”! چرا؟ چون در روش تندخوانی خیلی از واژه ها اصلا خونده نمیشن اما از طریق کلمات کنارشون یا گروه کلمه ای که داخلش قرار گرفتن،درک و فهمیده میشن و درواقع همین اتفاقه که باعث میشه سرعت دریافت اطلاعات متن،به طرز چشمگیری بالا بره!

هر کتاب و مطلبی رو میشه تندخوانی کرد؟ قطعا بله

همیشه باید تندخوان باشیم؟ خیر…از نظر من گاهی وقتا که قراره برای مثال یه رمان یا کتاب آرامش بخش بخونیم در حالیکه روی یه کاناپه لم دادیم و کناردستمون بخار یه فنجون چای بالا و بالاتر میره! قطعا تندخوانی کاربردی نداره …

منظورم این نیست که چنین کتاب هایی رو نمیشه تندخوانی کرد،میشه اما گاهی ما خودمون آگاهانه انتخاب میکنیم و در چنین شرایطی اصلا قصد تندخوانی نداریم.

باور غلط درباره ی تندخوانی

یکی از باورهای غلط درباره ی تندخوانی اینه که تصور می‌شه به خاطر افزایش سرعت مطالعه ناچارا درک مطلب کاهش پیدا می کنه اما جالبه بدونید اکثر مردم دنیا، سرعت مطالعه 200 تا 250 کلمه در دقیقه دارن و درصد درک مطلب مردم عادی 60 درصد است درحالیکه تندخوان‌ها سرعت مطالعه‌ی 600 به بالا داشته و درک مطلبشون به طور میانگین 80 درصده! پس می‌بینید که با سرعت بالاتر، درک مطالب، نه تنها کم نمیشه بلکه به طرز چشم گیری بالا هم می‌ره.

چگونه تندخوان بشیم؟

برای تندخوان شدن ما باید در مرحله ی اول چشم ها و مغزمون رو تقویت کنیم و در مرحله ی دوم سعی کنیم عادت های غلط موثر بر کاهش سرعت مطالعه رو ترک کنیم.

قسمتی از کتاب مطالعه در حد بنز درباره ی این عادت های غلط با هم می خونیم:

چهار عادت رایج ممنوع

1_بلندخوانی ممنوع: اگر شما هم عادت داریدحین مطالعه متن را بلند بخوانید و یا با خود زمزمه کنید، وقت آن رسیده که هرچه سریع تر این عادت را ترک کنید!

بلندخوانی از آن عادت هایی است که به شدت سرعت مطالعه ی شما را پایین می آورد. چون کسی که بلندخوانی می کند اول باید واژه ها را ببیند،سپس آن ها را تلفظ کند،بعد صدای خود را بشنود و در نهایت درک کند،درحالیکه یک تندخوان در یک لحظه گروهی از کلمات را می بیند و بالافاصله اطلاعات بینایی به قسمت مربوطه در مغزش ارسال شده و سریعا درک می کند.

2_ ذهن خوانی ممنوع :

ذهن خوانی چیست؟ گاهی اوقات درحالیکه فقط جمله ها را می بینیم و زمزمه نمی کنیم،اما انگار یک نفر در ذهن ما درحال بلندخواندن آن هاست. این عادت هم می تواند سرعت مطالعه ی شما را کاهش دهد و تنها راه ترک کردن آن افزایش دادن سرعت مطالعه است. هرچه شما سعی کنید سریع تر متن را بخوانید،کمتر به آن آدم داخل کله مان،فرصت بلندخوانی می دهیم.

3و4_توقف و برگشتن به عقب ممنوع:

در تندخوانی هر نوع ایست و مکث کردن در طول خواندن متن، ممنوع است. بلکه با انگشت یا چشم ها با سرعتی یکنواخت خط بری می کنیم و متن را می خوانیم حتی اگر ابهامی در جمله وجود داشت،نمی توانیم به عقب برگردیم . دوباره بخوانیم. دقت کنید که ما با این کار هدف مهمی را دنبال می کنیم که آن،استفاده از حداکثر قدرت تمرکز مغز است. با گذاشتن این قانون درواقع قصد داریم مغز را تعلیم می دهیم که سعی کند همان دفعه ی اول مطلب را درک کند.اگر ما هر بار که مطلبی را نفهمیدیم بالافاصله برگردیم و دوباره آن را بخوانیم مغز خاطرش آسوده است که همیشه فرصت برای تمرکز کردن وجود دارد واین به معنای تنبلی مغز ودرنتیجه کاهش سرعت مطالعه است.

از این به بعد حین مطالعه ی مجله،کتاب،ایمیل و…با این عادتای غلط مبارزه کنین و افزایش چشمگیری در سرعت مطالعه تون تجربه کنید

دوستدارشما:مریم مبارکی

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up