مطالعه کنید:

اعتماد در رابطه

راهنمای ایجاد اعتماد در رابطه

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در روابط مختلف به ویژه روابط عاطفی مورد توجه قرار می گیرد؛ اعتماد در رابطه است. بدون شک روابطی که طرفین آن به یکدیگر اعتماد ندارند یا این موضوع یک طرفه است با مشکلات جدی مواجه شده و احتمال پایان یافتن روابط افزایش می یابد. البته این موضوع در روابط دیگری نیز مانند روابط کاری اهمیت دارد. برای مثال دو شرکتی که قصد همکاری با یکدیگر دارند اگر اعتمادی میان آن ها وجود نداشته باشد، همکاری به بن بست رسیده و پایان می یابد.

با توجه به اینکه همه مردم در طول زندگی به روابط مختلفی اعم از عاطفی و کاری وارد می شوند، باید با نشانه های وجود اعتماد آشنا شده و از تکنیک های ایجاد این موضوع نیز مطلع شوید. اگر پایداری یک رابطه عاطفی برایتان اهمیت دارد بهتر است موضوع اعتماد را بررسی کرده و از راهکارهای ایجاد و تقویت آن استفاده کنید. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف اعتماد در رابطه بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معنی اعتماد در رابطه

معنی اعتماد در رابطه

تو اصلا به من اعتماد نداری، رابطه ای که اعتمادی براش وجود نداره ارزش ادامه دادن نداره، چیکار کردم که بهم اعتماد نداری؟ متاسفانه این ها جملاتی آشنا برای تعدادی از کسانی هستند که به یک رابطه عاطفی وارد شده ولی اعتمادی میان طرفین آن شکل نگرفته است. اگر از شما بخواهیم یک معنی مشخص برای اعتماد بیان کنید، چه جوابی می دهید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اعتماد معانی مختلفی دارد و نمی توان گفت مفهومی که یک نفر از اعتماد درک کرده اشتباه است چون با معنی که ما بیان می کنیم مطابقت ندارد.

برای مثال برخی افراد اعتماد در رابطه را به معنای وفادار بودن طرفین آن به یکدیگر می دانند. فرد دیگری باور به صادق بودن و خیرخواهی را اعتماد در نظر می گیرد. برگرد عقب دوباره بخون! یکی از نکات جالبی که در مورد اعتماد مطرح می شود؛ ارتباط آن با عشق است. به طور کلی می توان گفت اعتماد معیاری برای سنجش عشق است. کسی که ادعا می کند عاشق شماست ولی در عمل نسبت به شما، کارهایتان و رفتاری که دارید بی اعتماد است در واقع معنی و مفهوم عشق را به درستی درک نکرده است. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از مفهوم استقلال فکری بر روی لینک کلیک کنید.

برخی افراد بنا به دلایل مختلف تنوع طلب بوده و روابط متعددی را برقرار می کنند و به همین علت اعتماد برایشان معنی ندارد. این در حالی است که برخی دیگر برای احساس و وقت خود ارزش قائل بوده و تمایلی به برقراری روابط عاطفی بیهوده ندارند. این ها همان کسانی هستند که ایجاد اعتماد در رابطه برایشان اهمیت داشته و به فکر تقویت این موضوع هستند.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، ارتباط موثر و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

نحوه ایجاد اعتماد در رابطه

نحوه ایجاد اعتماد در رابطه

همانطور که گفتیم برای پایداری روابط به ویژه روابط عاطفی؛ ایجاد و ثبات اعتماد ضروری محسوب می شود. کسانی که اعتمادی به یکدیگر ندارند؛ خود را پایبند رابطه شکل گرفته ندانسته و جدیتی در کارشان نیست. به همین علت اگر شما هم جزء کسانی هستید که تمایلی به برقراری روابط متعدد و بی نتیجه ندارید، بهتر است با راهکارهای ایجاد اعتماد در رابطه آشنا شوید. البته فراموش نکنید که نباید فقط از فرد مقابل خود انتظار انجام کارهای موثر برای ایجاد اعتماد داشته باشید، بلکه شکل گیری اعتماد به اقدامات هر دو نفر نیاز دارد. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین راهکارهای ایجاد اعتماد در روابط عاطفی اشاره می کنیم:

پنهان کاری را کنار بگذارید

متاسفانه برخی افراد ایجاد حریم شخصی را با پنهان کاری اشتباه گرفته و هر کاری که انجام می دهند را از شریک عاطفی خود پنهان می کنند. بهتر است بدانیم مفهوم پنهان کاری با داشتن حریم خصوصی متفاوت بوده و نباید با بی توجهی به این موضوع، رابطه خود را تخریب کنید. به همین علت توصیه می کنیم کارهای خود را شفاف سازی کرده و موجب برانگیخته شدن بی اعتمادی در رابطه نشوید.

برای اطلاع از راهکارهای داشتن جذابیت رفتاری بر روی لینک کلیک کنید.

به شریک عاطفی خود توجه کنید

برای اینکه به شریک عاطفی خود نشان دهید به او اعتماد دارید بهتر است به صورت مستقیم و واضح به او توجه کنید. به جای اینکه در کارهایش سرک بکشید باید در مورد موضوعاتی که در نظر دارید با او صحبت کنید. از بیان کلماتی مانند مشکوک میزنی، اصلا معلوم هست داری چیکار می کنی، هر کاری دلت می خواد انجام ميدی و غیره خودداری کنید. توجه داشته باشید نباید بذر بی اعتمادی را در رابطه خود بکارید، بلکه باید با صحبت کردن سوء تفاهم ها را برطرف کنید.

نسبت به قول های خود پایبند باشید

متاسفانه یکی از دلایلی که باعث ایجاد بی اعتمادی در روابط عاطفی می شود؛ بدقولی است. زمانی که قولی را به شریک عاطفی خود می دهید ولی نسبت به آن پایبند نیستید و این کار را بارها و بارها تکرار می کنید؛ باعث شکل گیری بی اعتمادی خواهید شد.

برای ایجاد اعتماد در رابطه باید نسبت به قول های خود پایبند باشید.

برای تحقق این هدف هم بهتر است ابتدا موضوع مورد نظر را بررسی کرده و اگر امکان انجام دادن آن را دارید، قول بدهید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

تا حد امکان اشتباهات او را ببخشید

شکل گیری اعتماد در رابطه

گاهی اوقات اشتباهاتی که غیر عمدی رخ می دهند موجب از دست رفتن اعتماد در رابطه می شوند. بدون شک هر انسانی در طول زندگی خود مرتکب اشتباهاتی می شود که تعدادی از آن ها قابل بخشش و گذشت هستند. به همین علت اگر رابطه شکل گرفته برای شما اهمیت دارد بهتر است از اشتباهاتی که قابل بخشش هستند چشم پوشی کنید. البته این کار تا زمانی موثر واقع می شود که فرد مقابل از رفتار شما سوء استفاده نکند. مطلب سنگین نبود که؟

علاقه خود را نشان دهید

متاسفانه کم نیستند تعداد روابطی که به دلیل عدم ابراز علاقه طرفین به یکدیگر دچار مشکل شده اند. در این روابط یکی از طرفین یا هر دو نفر تصور می کنند چون اعتمادی میان آن ها وجود ندارد، ابراز علاقه ای هم صورت نمی گیرد.

برای ایجاد اعتماد در رابطه، پایداری آن و همچنین لذت بردن از حضور در رابطه ای که شکل گرفته نباید از ابراز علاقه کلامی خودداری کنید.

برخی افراد تصور می کنند همین که با کارهایشان به شریک عاطفی خود نشان دهند او را دوست دارند، کفایت می کند. در حالی که این تصور اشتباه بوده و هر فردی به شنیدن ابراز علاقه کلامی هم نیاز دارد.

برای اطلاع از مفهوم عقده سیندرلا بر روی لینک کلیک کنید.

با شریک عاطفی خود همدلی کنید

برای اینکه به شریک عاطفی خود نشان دهید زندگی او، حال روحی اش و شرایطی که در آن قرار گرفته برای شما اهمیت دارد، باید با او همدلی کنید. برای همدلی کردن باید از قضاوت، سرزنش و نصیحت دور باشید. در عوض سعی کنید در کنار او حضور داشته باشید و به حرف هایش گوش دهید. با انجام این کار به او ثابت می کنید که شریک روزهای خوب نیستید و در هر شرایطی به او وفادار هستید.

نشانه های وجود اعتماد در رابطه

به طور کلی می توان گفت وجود هر ویژگی مثبتی در یک رابطه عاطفی می تواند با نشانه های مختلفی همراه باشد. کسی که به شما علاقه دارد با کارها، رفتار و حتی کلماتی که بیان می کند، علاقه خود را به شما نشان می دهد. وجود اعتماد در رابطه هم از این مورد مجزا نبوده و با نشانه هایی همراه است. زمانی که از وجود اعتماد مطلع می شوید احساس بهتری نسبت به رابطه خود پیدا کرده و برای پایداری آن اقدامات موثری را انجام خواهید داد. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین نشانه های وجود اعتماد اشاره می کنیم:

شما را کنترل نمی کند

نشانه های وجود اعتماد در رابطه

یکی از بارزترین نشانه های وجود اعتماد در رابطه؛ عدم کنترل فرد مقابل است.

کسی که به شما اعتماد دارد هیچگاه به صورت پنهان و آشکار کارهای شما، رفت و آمدها و به طور کلی زندگی شما را کنترل نمی کند. بنابراین اگر شریک عاطفی شما، پنهان و آشکار کارهایتان را کنترل می کند بهتر است با او صحبت کرده و دلیل انجام این کار را جویا شوید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

در مورد موضوعات مختلف صحبت می کنید

بهترین کاری که برای تداوم یک رابطه عاطفی می توانید انجام دهید؛ صحبت کردن با شریک عاطفی است. در مورد موضوعات مختلف، وقایع روزانه، کارهایی که قصد انجام دادنشان را دارید یا حتی موضوعاتی که موجب ناراحتی شما شده اند، با فرد مقابل خود صحبت کنید. اجازه دهید گفتگو در رابطه تبدیل به یک عادت شود. به این ترتیب از ایجاد سوء تفاهم های مشکل ساز نیز جلوگیری خواهید کرد. بنابراین کسانی که با یکدیگر در مورد موضوعات مختلف صحبت می کنند و ترسی از مطرح کردن موضوعی خاص ندارند به یکدیگر اعتماد دارند.

قضاوت نمی کند

هر یک از مواردی که در این مقاله به عنوان نشانه های وجود اعتماد در رابطه بیان می کنیم جنبه دو طرفه دارند. در واقع اگر شریک عاطفی، شما را قضاوت نمی کند و این مورد یکی از نشانه های وجود اعتماد است، ولی اگر شما او را به بهانه های مختلف قضاوت می کنید یعنی شما نسبت به او بی اعتماد هستید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

به طور کلی قضاوت نکردن یکی از نشانه های اعتماد بین طرفین در یک رابطه محسوب می شود.

برای اطلاع از روش های تقویت مهارت حل مسئله بر روی لینک کلیک کنید.

نقش بازی نمی کند

اگر شریک عاطفی شما دائم در حال نقش بازی کردن است، داستان سازی می کند و سعی در پیچاندن شما دارد بهتر است موضوع را مورد بررسی قرار دهید. کسی که رابطه عاطفی شکل گرفته برایش ارزش دارد، از بیان کارهای خود ترسی نداشته، چیزی برای پنهان کردن ندارد و برای شریک عاطفی خود نقش بازی نمی کند.

فراموش نکنید رابطه ای ارزش صرف وقت و احساس دارد که طرف مقابل هم برای پایداری آن تلاش کند.

خلاصه مطلب

اعتماد یکی از مهم ترین ویژگی های یک رابطه عاطفی محسوب می شود. وجود این ویژگی برای پایداری روابط ضروری بوده و راهکارهای مختلفی برای ایجاد اعتماد وجود دارند. کسانی که نسبت به یکدیگر بی اعتماد هستند حتی اگر سالیان طولانی هم به رابطه خود ادامه دهند، هیچ لذتی از زندگی نمی برند. این افراد مدام در حال پردازش افکار منفی هستند و آرامشی از شکل گیری رابطه کسب نمی کنند. بنابراین بهتر است با نشانه های وجود اعتماد در رابطه و همچنین تکنیک های ایجاد آن آشنا شوید.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، زبان بدن و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up