مطالعه کنید:

تحقیر شدن در رابطه

جلوگیری از تحقیر شدن در رابطه

در برقراری روابط عاطفی، دوستانه، اجتماعی و حتی کاری مشکلاتی مانند تحقیر شدن در رابطه شکل می گیرند. بدون شک روابطی که طرفین آن کمتر با مشکلات جدی مواجه می شوند؛ یکسری اصول و اقدامات در مورد آن ها انجام شده است. البته نباید فراموش کنیم در ارتباط بودن دو نفر که مثل یکدیگر نیستند، خصوصیات اخلاقی متفاوتی دارند و در یک خانواده تربیت نشده اند؛ بستر شکل گیری اختلافات است.

بنابراین نباید با ایجاد کوچک ترین اختلافی، طرفین یک رابطه قصد پایان دادن به آن را داشته باشند. بلکه باید موضوع را بررسی کرده و راهکار پیدا کنند. اگر راهکارهایشان موثر نبود و مشکلات بیشتر و جدی تر شدند آنگاه می توان به پایان دادن یک رابطه فکر کرد. قدرت تفکر ما به درد همین روزها می خورد تا به کمک آن بتوانیم موانع خوشبختی و رسیدن به موفقیت را کنار بزنیم. با توجه به اهمیت حفظ احترام به شخصیت طرفین روابط بین فردی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب موضوع تحقیر شدن در رابطه بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

چه عواملی باعث تحقیر شدن در رابطه می شود؟

چه عواملی باعث تحقیر شدن در رابطه می شود

به نظر شما چه عواملی باعث تحقیر شدن یک نفر در رابطه می شوند؟ آیا همواره فرد مقابل مقصر است یا فردی که تحقیر می شود هم در این زمینه نقش دارد؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم عوامل مختلفی زمینه ساز تحقیر شدن در رابطه هستند که برخی از آن ها مربوط به فرد تحقیر کننده و برخی هم مربوط به فرد تحقیر شونده هستند.

جدای از بحث علت تحقیر شدن در روابط بین فردی، باید بدانید تحقیر کردن به هر دلیلی که انجام شود حتی برای شوخی کردن و ایجاد صمیمیت؛ کار اشتباهی است. هر کسی ارزش های وجودی دارد که او را لایق احترام می کنند. متاسفانه کم نیستند تعداد روابطی که به دلیل تحقیر شدن یکی از طرفین یا حتی هر دوی آن ها به پایان رسیده اند. همانطور که گفتیم عوامل مختلفی باعث تحقیر شدن فرد در رابطه می شوند، از جمله این موارد می توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

سبک تربیتی اشتباه

یکی از بدترین عواملی که باعث تحقیر شدن افراد در روابط بین فردی می شود؛ سبک تربیتی اشتباه یکی از طرفین آن هاست.

متاسفانه برخی افراد در خانواده هایی تربیت می شوند که تحقیر کردن یکدیگر موضوعی عادی است. به همین علت فرزند آن خانواده از کودکی مورد تحقیر قرار می گیرد و خود هم تحقیر کردن را یاد می گیرد. اوضاع روابط بین فردی زمانی وخیم تر می شود که هر دو نفر سعی بر تحقیر کردن یکدیگر داشته باشند و به اصطلاح مقابله به مثل کنند.

برای اطلاع از مفهوم خستگی تصمیم گیری بر روی لینک کلیک کنید.

تفاوت های فرهنگی

در کنار بسیاری از مردم که با وجود تفاوت های فرهنگی؛ روابط خوبی را شکل می دهند، برخی هم با مشکلات جدی مواجه هستند. تفاوت های فرهنگی زمانی بیش از حد تاثیرگذار شده و باعث تحقیر شدن در رابطه می شوند که طرفین آن به درک درستی از برقراری رابطه، بودن در کنار یکدیگر و حتی مفهوم تفاوت فرهنگی نرسیده باشند. این مشکل هم زمانی برطرف می شود که آگاهی بخشی، مطالعه و یادگیری اصولی صورت بگیرد. اوه اوه عجب نکته ای بود!

اعتماد به نفس پایین

خودش می خواد که اینجوری بشه! جمله ای که فرد مورد ظلم قرار گرفته را به شدت محکوم می کند. یکی از علل تحقیر شدن در رابطه بر می گردد به همان فردی که تحقیر شده است. معمولا کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند در برابر دیگران از خودشان دفاع نمی کنند هرچه که دیگران به آن ها نسبت دهند را با سکوت می پذیرند و دم نمی زنند. بدون شک چنین کسانی از درون نابود شده و به جایی می رسند که به تحقیر شدن عادت می کنند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

وابستگی عاطفی

علل تحقیر شدن در رابطه

آیا می دانید منظور از وابستگی عاطفی یا در اصل؛ وابستگی چیست؟ کسانی که تصور می کنند شرایط، احساسات و زندگی خوبی که دارند مرتبط با حضور یک فرد، شیء یا حتی یک محیط است؛ افرادی وابسته اند. در این میان برخی افراد به یک فرد مانند شریک عاطفی یا حتی دوست خود وابستگی عاطفی دارند و تصور می کنند زندگی کردن بدون او برایشان امکان پذیر نیست. همین عامل می تواند باعث تحقیر شدن در رابطه شود، زیرا فرد وابسته هر شرایطی را می پذیرد تا در کنار فرد مورد نظر حضور داشته باشد.

مشخص نکردن حد و حریم

یکی دیگر از دلایلی که باعث دخالت در امورات شخصی و سپس تحقیر شدن در رابطه می شود؛ مشخص نکردن حد و حریم است. کسی که حریم شخصی برای زندگی خود و ارتباط با دیگران مشخص نمی کند، مورد تهاجم دخالت ها، اعلام نظرها و به طور کلی قضاوت های دیگران قرار می گیرد. همین موضوع باعث تحقیر شدن در روابط شده و فرد برای هر کاری که انجام داده مورد قضاوت و سرزنش قرار می گیرد.

برای اطلاع از کاربرد تابلو کائنات و نحوه ساخت آن بر روی لینک کلیک کنید.

با احساس تحقیر شدن در رابطه چکار کنیم؟

موضوع تحقیر شدن در روابط بین فردی نه تنها موضوعی ساده نیست بلکه بسیار گسترده و تاثیرگذار است. زندگی کردن با احساس حقارتی که دیگران به برخی افراد منتقل می کنند، اصلا کار ساده ای نیست و با پیامدهای منفی همراه است. پیامدهایی همچون احساس سرخوردگی، کاهش انگیزه و در نتیجه تلاش نکردن برای رسیدن به موفقیت در زندگی. به همین علت بهتر است با راه های مقابله با تحقیر شدن در رابطه آشنا شده و در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید:

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

اولین اقدامی که برای جلوگیری از تحقیر شدن در روابط بین فردی باید انجام دهید؛ تقویت اعتماد به نفس است. زمانی که به خودتان، استعدادها، توانایی ها و آنچه که هستید اطمینان دارید؛ دیگر کسی نمی تواند ارزش های وجودی شما را تخریب کند. فراموش نکنید تقویت اعتماد به نفس برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای از زندگی ضروری محسوب می شود. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

صحبت کنید

جلوگیری از تحقیر شدن در رابطه

شاید در نگاه اول تصور کنید مگر می شود با کسی که دیگران را تحقیر می کند، صحبت کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛ بهتر است شانس خود را امتحان کنید، شاید او هم به واسطه حرف های شما به فکر فرو رفته و تغییر کند.

برای جلوگیری از تحقیر شدن در رابطه با فرد مقابل خود در مورد مشکلاتی که وجود دارند، عواملی که باعث تحقیر شدن می شوند مانند تفاوت های فرهنگی صحبت کنید.

اگر این کار را انجام ندهید بعدا افسوس می خورید و تصور می کنید فرصتی برای بهبود رابطه وجود داشته ولی شما از آن استفاده نکرده اید.

از بیان نظرات خود نترسید

متاسفانه برخی افراد آنقدر مورد تحقیر دیگران قرار گرفته اند که حتی با وجود توانایی ایده پردازی و پیدا کردن راهکارهای مختلف از بیان نظرات خود منصرف می شوند. بیایید نقطه پایان ترس هایتان را خودتان مشخص کنید؛ در اولین فرصتی که پیدا می کنید نظرات خود را بدون ترس از قضاوت، سرزنش و یا تحقیر شدن در رابطه بیان کرده و محکم پای حرف هایتان بایستید.

برای اطلاع از نحوه داشتن یک گفتگوی تاثیرگذار بر روی لینک کلیک کنید.

عوامل ریشه ای را برطرف کنید

گاهی اوقات مشکلات روحی و روانی طرفین روابط باعث تحقیر شدن در رابطه می شوند.

برای مثال ممکن است یکی از طرفین تمایل به تحقیر کردن داشته باشد یا حتی طرف دیگر تمایل به تحقیر شدن! در این شرایط باید به کمک متخصصان این حوزه، مشکلات ریشه ای را برطرف کنید. در غیر این صورت نتیجه سایر اقدامات بی اثر خواهند شد.

خلاصه مطلب

هر کسی در این دنیا جایگاهی دارد و از یکسری ویژگی های شخصیتی مثبت هم برخوردار است. اگر وارد رابطه ای می شویم، بنا به هر دلیلی نباید دیگران را تحقیر کنیم. تحقیر شدن در رابطه می تواند پیامدهای منفی برای روح و روان فرد به همراه داشته باشد و به این ترتیب او را از سپری کردن یک زندگی لذت بخش محروم کند. بنابراین نه تنها نباید کسی را تحقیر کنیم، بلکه باید راه های جلوگیری از تحقیر شدن را نیز یاد بگیریم.

برای یادگیری تکنیک های آداب معاشرت، هوش کلامی و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up