مطالعه کنید:

تفکیک احساسات در رابطه

تفکیک احساسات در رابطه چگونه است؟

بدون شک تا به حال در موقعیت هایی قرار گرفته اید که چند نوع احساس به صورت هم زمان برای شما شکل گرفته و نمی دانید احساس واقعی که نسبت به موضوع مورد نظر دارید، کدام است. در این مواقع باید از راهکارهای تفکیک احساسات در رابطه استفاده کنید. بهتر است بدانید احساساتی که به صورت هم زمان شکل می گیرند غیر واقعی نیستند بلکه ماهیت موضوع مورد نظر باعث رخ دادن چنین اتفاقی می شود. در این مواقع ممکن است خود را سرزنش کنید چون احساسی را ابراز کرده اید که برای دیگران تعجب آور است. اگر بتوانید احساسات خود را به درستی و به موقع تفکیک کنید بهتر می توانید احساسی که دارید را ابراز کنید.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در این مواقع ایجاد می شود عدم توانایی فرد برای ابراز احساسات است. از طرفی همه ما به ابراز احساسات در موقعیت های مختلف نیاز داریم تا بهتر بتوانیم مفهوم مورد نظر خود و آنچه که در ذهن داریم را بیان کنیم. با توجه به اهمیت ابراز درست احساسات، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی راهکارهای مختلف تفکیک احساسات در رابطه بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

راهنمای تفکیک احساسات در رابطه

راهنمای تفکیک احساسات در رابطه

به نظر شما کسی می تواند ادعا کند که هیچگاه احساسی نسبت به دنیای پیرامون خود اعم از انسان، طبیعت و موضوعات مختلف نداشته و ندارد؟ بدون شک پاسخ این سوال منفی است. فراموش نکنید حتی سردترین افراد این دنیا هم نسبت به موضوعات مختلف هر چند کم و در فواصل زمانی طولانی، احساسی می شوند و ممکن است ناخودآگاه حس خود را نیز ابراز کنند. موضوع ابراز احساسات در روابط بین فردی مانند روابط عاطفی و دوستانه اهمیت بیشتری پیدا می کند. کسانی که به یک رابطه عاطفی وارد شده اند به ابراز احساسات فرد مقابل نسبت به خودشان نیاز دارند. ابراز احساسات به موقع و درست می تواند باعث پایداری روابط و جلوگیری از مختل شدن آن ها شود.

برای اطلاع از راهکارهای داشتن جذابیت رفتاری بر روی لینک کلیک کنید.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد ایجاد سردرگمی هنگام شکل گیری احساسات است. گاهی اوقات در موقعیت هایی قرار می گیریم که نمی دانیم چه حسی نسبت به موضوع مورد نظر داریم. آیا از رخ دادن یک اتفاق خوشحال هستیم یا ناراحت؟ از نتیجه ای که کسب کرده ایم عصبانی هستیم یا برای همان موفقیت کوچک هم به خودمان افتخار می کنیم؟ اگر در این مواقع تفکیک احساسات در رابطه به درستی صورت نگیرد، سردرگمی ایجاد شده و در طولانی مدت می تواند باعث شکل گیری اختلالات روحی و روانی شود. این در حالی است که اگر احساسات خود را به درستی تفکیک نکنیم امکان ابراز احساسات را نیز از دست خواهیم داد. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین راهکارهای تفکیک احساسات اشاره می کنیم:

احساسات خود را شناسایی کنید

در مورد شناسایی احساسات دو نکته مهم وجود دارد، اول اینکه شما باید در مورد احساسات خود به خودباوری برسید. زمانی که احساسات خود را به طور کلی بشناسید و بدانید در موقعیت های مختلف چه احساسی را ابراز می کنید یعنی به خودباوری رسیده اید. دوم اینکه باید در موقعیتی که احساسی پیچیده در شما شکل گرفته است سعی کنید احساسات ایجاد شده را بشناسید. به بیان دیگر متوجه شوید در حال حاضر در کنار خوشحالی، عصبانیت در شما شکل گرفته یا ناراحتی. به این ترتیب بهتر می توانید در راستای تفکیک احساسات در رابطه گام برداشته و پس از آن حس خود را ابراز کنید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از مهم ترین نکات گفتگو در رابطه بر روی لینک کلیک کنید.

علت شکل گیری احساسات را پیدا کنید

تصور کنید هنگام صحبت با فرد مقابل در رابطه به یکباره احساسی پیچیده برای شما شکل گرفته و نمی دانید در حال حاضر چه حسی دارید. در این مواقع برای تفکیک احساسات در رابطه باید علت شکل گیری احساسات را پیدا کنید. اگر به واسطه مطرح کردن موضوعی که فرد مقابل شما بیان کرده، احساسی شده اید باید آن موضوع را به درستی بررسی کنید. با انجام این کار متوجه خواهید شد که حس شما مثبت است یا منفی و پس از آن احساسات خود را ابراز خواهید کرد.

موقعیت را بررسی کرده و هیجانات خود را کنترل کنید

همانطور که گفتیم تفکیک احساسات در رابطه برای درک درست احساسات شکل گرفته و سپس ابراز آن ها انجام می شود. گاهی اوقات فرد آنقدر هیجانی می شود که فارغ از موقعیتی که در آن قرار گرفته احساسی اشتباه را ابراز می کند. متاسفانه در این مواقع احتمال ایجاد مشکلات و سوء تفاهم افزایش یافته و رابطه به چالش کشیده می شود. دیدی چی شد؟ بنابراین یکی از مهم ترین اقداماتی که در این مورد باید انجام دهید کنترل هیجانات است. به بیان دیگر باید سطح هوش عاطفی یا هیجانی خود را ارتقاء دهید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی ثروت سازی با کلام بر روی لینک کلیک کنید.

احساسات پیچیده را تجزیه کنید

راهکارهای تفکیک احساسات در رابطه

صبر و تأمل در بسیاری از موقعیت ها که نیازی به ریسک پذیری ندارند، کارساز بوده و به رفع مشکلات کمک می کند. بنابراین زمانی که در موقعیتی حساس قرار می گیرید و احساسی پیچیده برای شما شکل می گیرد، بهتر است با صبر و تأمل این احساسات را تجزیه کنید. برای ابراز آن ها عجله نکنید و با شناختی که نسبت به خودتان و رابطه ای که دارید، احساسات پیچیده را از یکدیگر تفکیک کنید.

در مورد احساسات خودتان حرف بزنید

یکی از مهم ترین عواملی که باعث گسترده شدن و ماندگاری مشکلات در زندگی می شود، پنهان کردن موضوع مورد نظر و صحبت نکردن با دیگران است. گاهی اوقات در موقعیت هایی قرار می گیریم که برای گذشتن از مشکلات ایجاد شده به تلنگر و راهنمایی دیگران نیاز داریم. تفکیک احساسات در رابطه هم از این مورد مجزا نبوده و یکی از راهکارهای آن؛ صحبت کردن با افراد قابل اعتماد است. برگرد عقب دوباره بخون!

برای اطلاع از مفهوم عقده سیندرلا بر روی لینک کلیک کنید.

با خودتان صادق باشید

برای پیشرفت در زندگی، رسیدن به موفقیت، دستیابی به آنچه که دوست دارید و به طور کلی برای دوری از دغدغه بهتر است با خودتان صادق باشید. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که با خودشان تعارف دارند، موضوعات مهم را انکار و یا از خودشان پنهان می کنند. به همین علت حتی در تفکیک احساسات در رابطه و ابراز حسی که دارند هم با مشکل مواجه می شوند. بنابراین برای تفکیک احساسات باید با خودتان صادق باشید و بپذیرید که در موقعیت ایجاد شده چه احساسی دارید؛ چه مثبت و چه منفی.

از تکنیک های مدیتیشن و یوگا استفاده کنید

بدون شک هر فردی در طول زندگی بارها و بارها در موقعیت هایی قرار می گیرد که به واسطه افزایش اضطراب یا هیجانی شدن، تمرکز خود را از دست می دهد. در این موقعیت ها تفکیک احساسات در رابطه به درستی انجام نخواهد شد. بنابراین برای رسیدن به آرامش و افزایش تمرکز و سپس شناسایی و تفکیک احساسات می توانید از تکنیک های یوگا، مدیتیشن و حتی تنفس آگاهانه استفاده کنید.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

از ابراز احساسات نترسید

تکنیک های تفکیک احساسات در رابطه

همانطور که گفتیم ما از راهکارهای تفکیک احساسات در رابطه برای ابراز آن ها استفاده می کنیم. کسی که از ابراز احساسات خودش می ترسد، گامی برای تفکیک آن ها بر نمی دارد. در نتیجه احتمال ایجاد مشکل در رابطه او افزایش یافته و رابطه مختل می شود. به همین علت بهتر است از ابراز احساسات نترسید. به این باور برسید که هر فردی برای داشتن زندگی شاد و موفق به ابراز احساسات نیاز دارد.

وجود احساسات خود را بپذیرید

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که نه تنها وجود احساسات خود را انکار می کنند، بلکه نمی پذیرند انسان به ابراز احساسات نیاز دارد. به همین علت مانعی در ذهنشان برای تفکیک احساسات در رابطه شکل می گیرد. همانطور که گفتیم ابراز احساسات برای تداوم روابط عاطفی ضروری بوده و داشتن این نوع از روابط هم برای ایجاد سرزندگی و جلوگیری از مشکلات روحی ضرورت دارد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

ابراز احساسات دیگران را بپذیرید

حتما تا به حال در موقعیتی قرار گرفته اید که فردی به شما توصیه می کند برای وادار کردن دیگران به انجام یک کار خوب، شما آن کار را در حق دیگران انجام دهید. مطلب سنگین نبود که؟ این موضوع در مورد تفکیک احساسات در رابطه هم صدق می کند. کسی که مخاطب ابراز احساست دیگران قرار می گیرد احتمال الگوبرداری از آن ها برای او افزایش یافته و احساسات خود را شناسایی و ابراز می کند.

خلاصه مطلب

ابراز احساسات موضوعی مهم، گسترده و تاثیرگذار در زندگی همه مردم است. گاهی اوقات در موقعیت هایی قرار می گیرید که باید از تکنیک های تفکیک احساسات در رابطه استفاده کنید. در غیر این صورت ابراز احساسات به درستی و به موقع انجام نخواهد شد.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up