مطالعه کنید:

معیارهای انتخاب شریک عاطفی

مهمترین معیارهای انتخاب شریک عاطفی

باید شرایط مختلفی رو بررسی کنی، همینجوری که نمیشه ازدواج کرد، به نظرم خوب فکر کن بعد تصمیم بگیر؛ این ها جملاتی هستند که برای انتخاب همسر و شریک عاطفی بیان می شوند. اطلاع از معیارهای انتخاب شریک عاطفی بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد. کسانی که قصد ازدواج و انتخاب شریک احساسی و عاطفی دارند باید جوانب مختلفی را مورد بررسی قرار داده و سپس تصمیم نهایی را بگیرند. طی سال های اخیر بنا به دلایل مختلفی مانند وجود اختلافات فرهنگی، تفاوت های سنی اشتباه، رعایت نکردن حقوق یکدیگر و غیره آمار طلاق و جدایی افزایش یافته است.

در گذشته به دلیل نامناسب دانستن موضوع طلاق بسیاری از زوجین با شرایط بد زندگی مشترک می ساختند و حرفی از طلاق به میان نمی آوردند. این در حالی است که در روزگار فعلی کمتر کسی پیدا می شود که شرایط بد زندگی مشترک را بپذیرد، در نتیجه آمار طلاق افزایش می یابد. بنابراین یکی از بهترین راهکارها برای تشکیل زندگی های مشترک پایدار و جلوگیری از افزایش آمار طلاق؛ بررسی معیارهای اصولی برای انتخاب همسر است. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی معیارهای انتخاب شریک عاطفی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معیارهای انتخاب شریک عاطفی در زندگی

انواع معیارهای انتخاب شریک عاطفی

شما برای انتخاب همسر و شریک عاطفی زندگی خود چه معیارهایی را در نظر می گیرید؟ به بیان دیگر آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که هنگام انتخاب همسر باید به چه ویژگی هایی در مورد او توجه کنید؟ ازدواج یکی از مهم ترین موضوعات و تصمیمات زندگی هر فردی است و انتخاب اشتباه باعث ایجاد پیامدهای منفی بسیار زیادی می شود. از لحاظ روانشناسی برای اینکه احتمال شکل گیری یک زندگی مشترک را افزایش دهید باید از معیارهای انتخاب شریک عاطفی مطلع شوید. سپس هنگام قرار گرفتن در موقعیت انتخاب همسر، معیارهای مختلفی را در مورد او بررسی کرده و تصمیم گیری درستی انجام دهید. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین معیارهای انتخاب همسر و شریک عاطفی در زندگی اشاره می کنیم:

بلوغ فکری

متاسفانه برخی افراد تصور می کنند همین که فرزندان آن ها به ویژه دختران به بلوغ جنسی می رسند توانایی ازدواج و تشکیل زندگی مشترک دارند. در حالی که این تصور اشتباه بوده و موضوع بلوغ فکری مجزا از بلوغ جنسی است. کم نیستند تعداد کسانی که حتی در سنین بالا به دلیل سبک تربیتی اشتباه به بلوغ فکری نرسیده و در زندگی مشترک با مشکل مواجه می شوند. به همین علت باید به بررسی بلوغ فکری به عنوان یکی از معیارهای انتخاب شریک عاطفی توجه کرده و از این موضوع به هیچ عنوان چشم پوشی نکنید. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای اطلاع از انواع مهارت های نرم بر روی لینک کلیک کنید.

صداقت

دروغگویی و پنهان کاری یکی از مواردی است که نه تنها در طول زندگی مشترک و روابط عاطفی دردسرساز خواهد شد، بلکه در سایر روابط نیز یک مشکل اساسی محسوب می شود. بدون شک ادامه دادن به زندگی مشترک و روابط عاطفی با کسی که صداقت ندارد سخت بوده و ارزش صرف وقت ندارد.

به عنوان یکی از معیارهای انتخاب شریک عاطفی باید به صداقت او توجه کنید. در زمینه های مختلف راستگویی او را بررسی کرده و حتی به صورت روراست از فرد مقابل در این مورد سوال بپرسید.

انتقاد پذیری

هرکسی در طول زندگی خود و در مورد موضوعات مختلف دارای نواقصی است که اگر از آن ها مطلع شده و برطرفشان کند مسیر رسیدن به موفقیت برای او هموارتر می شود. یکی از راه هایی که موجب اطلاع مردم از نواقص و کاستی ها یا حتی اشتباهات آن ها می شود؛ بیان انتقادهای سازنده و در عین حال انتقاد پذیری است. به عنوان یکی از معیارهای انتخاب شریک عاطفی باید به این موضوع توجه کرده و انتقاد پذیری فرد مورد نظر را بررسی کنید. کم نیستند تعداد کسانی که خود را بی نقص دانسته و در عین حال که مرتکب اشتباه و خطا می شوند، انتقاد پذیر نیستند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

مستقل بودن

معیارهای انتخاب شریک عاطفی در زندگی

برخی افراد تصور می کنند منظور از استقلال داشتن همان مستقل شدن مالی است. در حالی که این موضوع فراتر از بحث مالی بوده و جوانب مختلفی را پوشش می دهد. برای مثال شما باید در کنار سایر معیارهای انتخاب شریک عاطفی، نه تنها استقلال مالی او را بررسی کنید بلکه به استقلال فکری، احساسی، اجتماعی و غیره نیز توجه کنید. باید بدانید که آیا فرد مورد نظر شما می تواند برای موضوعات مختلف زندگی خودش تصمیم گیری کند یا اینکه به والدین و اطرافیان خود وابسته است.

رعایت احترام

یکی از دلایلی که موجب سردی روابط عاطفی و مختل شدن زندگی های مشترک می شود؛ رعایت نکردن احترام متقابل است. متاسفانه در اوایل شروع یک رابطه به این موضوع توجه خاصی نشده و بعد از گذشت مدت زمانی تبدیل به یک مشکل می شود. به همین علت باید به این مورد از معیارهای انتخاب شریک عاطفی توجه ویژه داشته باشید. رعایت احترام در هر رابطه ای اعم از عاطفی، کاری، اجتماعی و دوستانه ضروری محسوب شده و موجب پایداری روابط می شود.

برای اطلاع از راه های هنرمندانه زیستن بر روی لینک کلیک کنید.

گفتگو کردن

احتمالا تا به حال شنیده اید دو نفر از اینکه نمی توانند در مورد موضوعات مختلف با یکدیگر صحبت کرده و مشکلاتشان را برطرف کنند، ناراحت هستند. چنین کسانی در اکثر مواقع دچار سوء تفاهم شده، ولی چون بدون جبهه گیری با یکدیگر صحبت نمی کنند، دچار مشکلات بیشتری خواهند شد. بنابراین باید در این مورد با فردی که قصد انتخاب او به عنوان شریک عاطفی دارید صحبت کرده و بدانید که اهل گفتگو هست یا نه. اوه اوه عجب نکته ای بود!

همدلی کردن

بدون شک مسیر زندگی هیچ فردی به صورت کامل هموار نبوده و مشکلات مختلف در بازه های زمانی متفاوت رخ می دهند. هر کسی در چنین موقعیت هایی به همدلی کردن اطرافیان به ویژه شریک عاطفی خود نیاز دارد. همدلی که به درستی و به دور از قضاوت، سرزنش و نصیحت انجام شود. در چنین مواقعی بخشی از فشار روحی و روانی از بین رفته و فرد احساس بهتری پیدا می کند. بنابراین به عنوان یکی دیگر از معیارهای انتخاب شریک عاطفی باید مطلع شوید که آیا او مفهوم همدلی را به خوبی درک کرده است؟ همچنین اعتماد به نفس یا حتی تمایل به همدلی کردن را دارد یا نه.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، آداب معاشرت و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

تناسب فرهنگی

معیارهای انتخاب همسر

تفاوت های فرهنگی نه تنها در یک کشور بلکه در یک شهر هم وجود دارند. هر کسی در یک خانواده و با یکسری اصول فرهنگی متفاوت رشد کرده و تربیت شده است. زمانی که دو نفر با تفاوت های فرهنگی بسیار زیاد وارد یک رابطه عاطفی یا زندگی مشترک می شوند به سختی عقاید یکدیگر را می پذیرند و در نهایت هم دچار مشکلات جدی خواهند شد. برگرد عقب دوباره بخون! به همین علت نباید از این مورد از معیارهای انتخاب شریک عاطفی به سادگی گذشت و به بهانه هایی همچون تحصیل کرده بودن طرفین یا به اصطلاح روشن فکر بودن از این موضوع حساس چشم پوشی کرد.

شرایط سنی

اختلاف سنی؛ معیاری چالش برانگیز، به همین علت بهتر است این موضوع را از لحاظ علمی بررسی کنیم. دختران بسیار زودتر از پسران به بلوغ جنسی و فکری می رسند، بنابراین حتی در رابطه ای که پسر و دختر هم سن هستند نیز دختر درک بهتر و بیشتری نسبت به زندگی و موضوعات مختلف دارد چه برسد به اینکه دختر سن بیشتری نسبت به پسر داشته باشد. در نتیجه ایجاد اختلافات فکری آغاز شده و رابطه و زندگی مشترک به بن بست می رسد. شاید در همین لحظه در ذهن خودتان به این موضوع فکر کنید که ازدواج هایی موفق هم صورت گرفته اند که سن دختر بیشتر از پسر بوده است. توجه داشته باشید این موارد جزء استثنا محسوب شده و عقل سالم حکم می کند گزینه ای را انتخاب کنید که احتمال موفقیت آن بیشتر است، نه اینکه منتظر رخ دادن معجزه و استثنا باشید. یادداشت کردی؟

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

بررسی وضعیت شغلی

به نظر شما در دنیای امروزی می توان بدون داشتن شغلی با درآمد مناسب زندگی مشترک تشکیل داد؟ بنابراین به عنوان یکی دیگر از معیارهای انتخاب شریک عاطفی؛ در مرحله اول تمامی خانم ها اعم از شاغل و غیر شاغل باید شغل فرد مورد نظر را بررسی کنند. در مرحله دوم خانم و آقایی که قصد ازدواج با یکدیگر دارند باید در مورد شاغل بودن و حتی جایگاه شغلی خانم به تفاهم برسند. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که در دنیای امروزی هنوز هم با استقلال خانم ها مشکل داشته و این موضوع باید قبل از ازدواج مورد بررسی قرار بگیرد.

خلاصه مطلب

همانطور که گفتیم انتخاب همسر و شریک عاطفی یکی از مهم ترین موضوعات زندگی هر فردی محسوب می شود. برای کسب موفقیت در انتخاب های مهم و سرنوشت ساز هم باید به درستی و به اندازه کافی بررسی های لازم را انجام دهید. در این مورد باید از معیارهای انتخاب شریک عاطفی مطلع شده و اساسی ترین آن ها را در مورد فرد مقابل خود بررسی کنید.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up