مطالعه کنید:

مهارت نه گفتن

یادگیری مهارت نه گفتن

آیا می دانید باید در چه موقعیت هایی به درخواست های دیگران نه بگویید؟ آیا شما هم جزء کسانی هستید که تا به حال به کسب مهارت نه گفتن توجهی نکرده اید و در عین حال با پیامدهای منفی پذیرش بی موقع درخواست های دیگران مواجه هستید؟ نه گفتن به کسانی که از شما درخواست های بی موقع، فراتر از حد توان و یا خارج از حریم شخصی شما دارند؛ یک مهارت مهم محسوب می شود که کسب آن برای رسیدن به آرامش، پیشرفت در زندگی و دوری از تنش های روحی و ذهنی ضروری محسوب می شود.

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که این مهارت مهم را کسب نکرده اند و با چالش های جدی مواجه هستند. برای یادگیری نه گفتن به موقع به دیگران باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید و غیر اصولی این کار را انجام ندهید. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف مهارت نه گفتن بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مهارت نه گفتن چیست؟

مهارت نه گفتن چیست

به نظر شما چه موقع باید به درخواست های دیگران نه بگویید؟ آیا هر کسی در هر شرایطی از شما درخواستی داشته باشد باید آن را رد کنید؟

بدون شک منظور از مهارت نه گفتن؛ رد کردن بی چون و چرای درخواست های دیگران تحت هر شرایطی نیست.

با کسب این مهارت مهم یاد می گیرید که در چه موقعیت هایی به صورت اصولی، سنجیده و محترمانه؛ درخواست های دیگران را رد کنید.

بدون شک هر فردی در طول زندگی خود به کمک کردن و همکاری دیگران نیاز دارد، ولی باید شرایط فرد مورد نظر را بررسی کرده و به موقع از او درخواست کمک کنید. تا اینجای مطلبو گرفتین؟ بنابراین باید برای نه گفتن به دیگران به خوبی موقعیتی که در آن قرار گرفته اید را بررسی کرده و سپس تصمیم گیری کنید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

عوامل موثر در مهارت نه گفتن

عوامل موثر در مهارت نه گفتن

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا بسیاری از مردم نمی توانند به درخواست های بی موقع و بیجای دیگران نه بگویید؟ بدون شک عوامل مختلفی بر این موضوع تاثیر دارند و تا زمانی که دیدگاه خود را نسبت به آن ها تغییر ندهید، نمی توانید مهارت نه گفتن را کسب کنید. از جمله عواملی که بر یادگیری نه گفتن به موقع تاثیر دارند، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تاثیر خشم

متاسفانه برخی افراد از اینکه دیگران درخواست هایی بیجا و بی موقع مطرح می کنند؛ خشمگین می شوند، ولی باز هم نمی توانند به آن ها نه بگویند. از طرفی به تدریج از خودشان هم ناراحت و خشمگین می شوند چون نتوانسته اند به دیگران نه بگویند. همین خشم های شکل گرفته و ابراز نشده تبدیل به مانعی برای نه گفتن به موقع می شوند. ممکن است در شرایطی به دیگران نه بگویند که درست و به موقع نباشد. بنابراین در مقابل درخواست های بی موقع و بیجای دیگران باید خشم خود را کنترل کنید تا بتوانید به صورت اصولی و سنجیده تصمیم گیری کنید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از روش های درمان کمرویی بر روی لینک کلیک کنید.

تاثیر شخصیت افراد

کم نیستند تعداد کسانی که به دلیل ترس از قضاوت یا سرزنش شدن توسط دیگران، جلوگیری از نارضایتی اطرافیان از آن ها و به طور کلی راضی نگه داشتن دیگران؛ به درخواست هایشان پاسخ مثبت می دهند. این افراد به واسطه شخصیتی که سالیان طولانی برای خودشان شکل داده اند به این مرحله رسیده و برای کسب مهارت نه گفتن باید اقداماتی اصولی انجام دهند.

تاثیر فرهنگ

تعارف، خرج کردن معرفت، مردم داری و چندین مورد دیگر همگی جزئی از فرهنگ ما قرار گرفته اند و متاسفانه به واسطه توجه بی چون و چرا به آن ها، بسیاری از مردم مهارت نه گفتن را کسب نکرده اند. معرفت به خرج دادن به معنای این نیست که شما درخواست های دیگران را در هر موقعیتی بپذیرید، بلکه باید موقعیت را سنجیده و سپس تصمیم گیری کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

راهکارهایی موثر جهت تقویت مهارت نه گفتن

راهکارهای تقویت مهارت نه گفتن

همانطور که گفتیم باید از راهکارهایی اصولی برای یادگیری نه گفتن و سنجیدن موقعیت هایی که در آن ها قرار می گیرید، استفاده کنید. راهکارهایی که نه تنها باعث ناراحت شدن دیگران نمی شوند، بلکه به آن ها یاد می دهند که نباید از شما درخواست های بیجا و بی موقع داشته باشند. از جمله راهکارهای اصولی یادگیری نه گفتن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

حریم شخصی خود را مشخص کنید

هر کسی در برخورد با دیگران باید یک حد و حریم شخصی برای زندگی خود مشخص کند. نکته مهم ماجرا پایبند بودن خودتان نسبت به حریم شخصی تان است. اگر خودتان پایبند حد و حریمی که مشخص کرده اید نباشید؛ دیگران هم به خودشان اجازه می دهند از شما درخواست هایی بیجا داشته باشند و حریم تان را بشکنند.

قبول کنید شما از پس هر کاری بر نمیایید

متاسفانه برخی افراد تصور می کنند از پس انجام همه کارهایی که به آن ها محول شده است بر ميايند. به همین علت با بی توجهی به مهارت نه گفتن، درخواست های بی موقع دیگران را می پذیرند. بنابراین برای کسب این مهارت مهم باید پذیرید که شما از پس همه کارهای این دنیا بر نمیایید، به این ترتیب در مقابل نپذیرفتن درخواست های دیگران دچار عذاب وجدان نخواهید شد.

برای زندگی برنامه داشته باشید

در شرایطی که می دانید امروز باید چه کارهای مهمی برای زندگیتان انجام دهید؛ راحت تر می توانید به درخواست های دیگران نه بگویید. در این شرایط می دانید اگر یک درخواست بیجا را بپذیرید؛ خودتان با مشکل مواجه خواهید شد.

برای اطلاع از نشانه های استرس در مردان بر روی لینک کلیک کنید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

کسب مهارت نه گفتن

یکی از مهم ترین عواملی که برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای ضروری محسوب می شود؛ تقویت اعتماد به نفس است. زمانی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشید برای راضی نگه داشتن همه مردم از خودتان تلاش نمی کنید. در این شرایط می دانید که چه توانایی ها و استعدادهایی دارید و نیازی به تایید دیگران ندارید. برگرد عقب دوباره بخون!

به جنبه های مثبت مهارت نه گفتن فکر کنید

زمانی که به درخواست های بی موقع و بیجای دیگران نه می گویید؛ با خودتان فکر کنید که برای انجام دادن کارهای مهم زندگی به اندازه کافی وقت دارید، دیگران از شما سوء استفاده نمی کنند تا به خواسته های خودشان برسند و هزاران جنبه مثبت دیگر که باعث مصمم تر شدن شما جهت کسب مهارت نه گفتن می شوند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

خشمگین نباشید

بهتر است این توصیه مهم را در هر زمینه ای سر لوحه کارهایتان انجام دهید؛ خشم چیزی را درست نمی کند، به جای خشمگین بودن باید با سیاست رفتار کنید. به این ترتیب تمرکز کافی برای تصمیم گیری درست، بیان یک جواب قاطعانه و به طور کلی مواجه نشدن با پیامدهای منفی را خواهید داشت.

از تاثیر زبان بدن غافل نشوید

برای نشان دادن قاطعیت جوابی که به درخواست های بیجا و بی موقع دیگران می دهید و به طور کلی برای کسب مهارت نه گفتن؛ بهتر است از تاثیر زبان بدن غافل نشوید. از طریق برقراری ارتباط چشمی، محکم صحبت کردن، درست ایستادن و نشستن؛ می توانید قاطعیت کلام خود را به دیگران نشان دهید.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، آداب معاشرت و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

بیش از حد توضیح ندهید

دستیابی به مهارت نه گفتن

برای نپذیرفتن درخواست های دیگران نباید بیش از حد توضیح دهید یا مدام عذرخواهی کنید. بهتر است با بیان جملاتی کوتاه دلیل خود را برای رد کردن درخواست مخاطب خود بیان کرده و مهارت نه گفتن خود را زیر سوال نبرید.

گزینه های جایگزین را بیان کنید

اگر در شرایطی قرار گرفتید که خودتان باید کار مهمی انجام داده و در عین حال دیگران درخواستی نه چندان مهم را از شما دارند و به خاطر رد کردن درخواستشان ناراحت هستید؛ می توانید گزینه های جایگزین را مطرح کنید. مثلا بگویید می توانید در یک فرصت دیگر به آن ها کمک کنید یا مخاطب خود را برای خرید کردن، تفریح و غیره همراهی کنید. مطلب سنگین نبود که؟

برای اطلاع از مفهوم استرس اکسیداتیو بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

کسب مهارت نه گفتن برای همه مردم ضروری محسوب می شود. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که به دلیل پذیرش بی موقع درخواست های دیگران با مشکلات جدی مواجه می شوند. به همین علت باید یاد بگیرید در چه موقعیت هایی به درخواست های بیجا و بی موقع دیگران پاسخ منفی بدهید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، هوش کلامی و نقشه ذهنی در سخنرانی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up