مطالعه کنید:

اشتباهات زبان بدن

اشتباهات زبان بدن که آنها را نباید انجام داد

آشنایی با انواع مختلفی از اشتباهات زبان بدن برای هر فردی که تمایل دارد رفتاری کاریزماتیک داشته باشد و بر دیگران تاثیر بگذارد، ضروری است. برخی از افراد تصور می کنند فقط کلام و صحبت هستند که می توانند سبب جذابیت شخصیت و تاثیر بر دیگران شوند. در حالی که این تصور اشتباه است، حرکات بدن یا در واقع زبان بدن نیز بیانگر ذهنیت افراد بود و منتقل کننده پیام های مهمی هستند.

بدن ما به خوبی می تواند احساسات را نشان داده و گاهی اوقات برخلاف کلام، عکس العمل نشان دهد. همانگونه که زبان بدن می تواند در برقراری روابط اجتماعی و تعامل با دیگران تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد، در صورت استفاده از تکنیک های اشتباه زبان بدن، روابط افراد با یکدیگر دچار لطمه خواهد شد. با توجه به تاثیرات زبان بدن بر روابط اجتماعی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی چند مورد از اشتباهات زبان بدن بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

بررسی مهمترین اشتباهات زبان بدن

مهمترین اشتباهات زبان بدن

هر یک از حرکات بدن ما می توانند بیانگر یک مفهوم باشند بدون اینکه هیچ کلامی گفته شود. شما می توانید از زبان بدن برای شکل گیری یک شخصیت کاریزماتیک استفاده کنید و بر ذهن و احساس دیگران نفوذ کنید. همچنین می توانید برای دوری از برخی افراد، قطع ارتباط و نشان دادن عدم تمایل به صحبت کردن با آن ها تکنیک های زبان بدن را به کار بگیرید.

بنابراین اگر از اشتباهات زبان بدن و مفهوم آن ها مطلع نباشید، ممکن است به صورت ناخواسته حرکاتی را انجام دهید که موجب ناراحتی دیگران شوید. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از اشتباهات مهم و در عین حال رایج زبان بدن اشاره می کنیم:

تکیه دادن به دیوار

انواع اشتباهات زبان بدن

بدون شک همه ما تا به حال در موقعیت هایی قرار گرفته ایم که برای گفتگو با دیگران و گوش دادن به صحبت های آن ها باید در حالت ایستاده بمانیم. در چنین وضعیتی اگر خود را به دیوار نزدیک کرده و به آن تکیه دهید یعنی از صحبت کردن با فرد مقابل خسته شده و تمایلی به ادامه دادن گفتگو ندارید. ممکن است در این حالت حتی به تکان دادن سر، پاسخ دادن و لبخند زدن هم ادامه دهید ولی مفهومی که با تکیه دادن به دیوار به عنوان یکی از اشتباهات زبان بدن به مخاطب خود منتقل می کنید، خستگی و عدم تمایل به ادامه دادن بحث و گفتگو است.

برای اطلاع از رابطه زبان بدن و فن بیان بر روی لینک کلیک کنید.

تکان دادن بیش از حد صندلی

گاهی اوقات مشاهده می کنیم که برخی افراد بعد از گذشت مدت زمانی از شروع یک گفتگو، مدام صندلی خود را تکان داده از روی آن جا به جا می شوند و با انجام این کار تمرکز مخاطب خود را از بین می برند. از طرفی این مورد از اشتباهات زبان بدن بیانگر و نشان دهنده خستگی و عدم تمایل به ادامه دادن گفتگو است.

توجه داشته باشید حرکات اشتباه زبان بدن نه تنها مفهوم مورد نظر شما را به صورت مستقیم ولی بدون کلام به مخاطبان منتقل می کنند، بلکه نشان دهنده بی احترامی نیز هستند. با انجام چنین حرکاتی بی اهمیت بودن گفتگو با فرد مقابل را نشان می دهید. برای یادگیری تکنیک های صحیح زبان بدن و دوری از انجام اشتباه می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

خمیده شدن

از جمله دیگر اشتباهات زبان بدن می توان به خمیده شدن هنگام صحبت کردن با دیگران اشاره کرد. درست نشستن پشت یک میز نشان دهنده تمایل به صحبت با فرد مقابل است و بر جذابیت شما می افزاید. در عین حال خمیده شدن بر روی میز بیانگر بی اهمیت بودن مخاطب و یا خستگی ناشی از انجام گفتگو است. با انجام این کار بدون مطرح کردن حتی یک کلمه به فرد مقابل خود نشان می دهید که از هم صحبتی با او خسته شده اید.

برای اطلاع از نحوه تقویت صدا در فن بیان بر روی لینک کلیک کنید.

ناقص دست دادن

موارد اشتباهات زبان بدن

دست دادن با فرد مقابل نشان دهنده احترام و ارزشمند بودن او برای شماست و یکی از اصول کاریزماتیک بودن محسوب می شود. در عین حال اگر به صورت کامل با مخاطب خود دست ندهید، دست او را اندکی نفشارید و فقط به لمس ابتدای انگشتان اکتفا کنید، نشان دهنده عدم تمایل برای صحبت با فرد مقابل است. در چنین شرایطی مخاطب شما سعی می کند هرچه زودتر گفتگو را به پایان رسانده و از شما فاصله بگیرد. بنابراین می توانید با دست دادنی کامل و با احترام، یکی از اشتباهات زبان بدن را کنار گذاشته و به کاریزماتیک بودن خود کمک کنید.

اخم کردن

دلیلی ندارد که هنگام برخورد با دیگران به خصوص برخورد اول، اخم کنید و لبخند نزنید. اخم کردن معانی مختلفی اعم از خشم، عصبانیت، ناراحتی و عدم تمایل به حضور در یک جمع را دارد. به همین علت اخم کردن در برخورد با دیگران به عنوان یکی از اشتباهات زبان بدن، این مفهوم را به آن ها می رساند که شما از ملاقات با مخاطبان خود خوشحال نیستید.

برای اطلاع از مفهوم تاثیرگذاری بر روی لینک کلیک کنید.

بدون شک فردی که به جای لبخند زدن به دیگران، اخم کردن را انتخاب می کند، فردی کاریزماتیک نیست. فراموش نکنیم که چهره ما می تواند برخلاف آن چیزی که بیان می کنیم رفتار کرده و احساس درونی ما را نشان دهد. بنابراین با اخم کردن نمی توانید به فرد مقابل خود توضیح دهید که از دیدن او خوشحال هستید.

روی برگرداندن از دیگران

تفاوتی ندارد که در یک گفتگوی دو نفره قرار گرفته اید یا یک جمع چند نفره، زیرا زمانی که از دیگران روی بر می گردانید، یکی از اشباهات زبان بدن را مرتکب شده اید. در واقع انجام این کار به معنای خستگی و عدم تمایل به شنیدن صحبت های مخاطبان است. شاید تصور کنید روی برگرداندن در یک جمع چند نفره که مشکلی ندارد، ولی این تصور کاملا اشتباه است. در واقع روی برگرداندن به صورت مداوم و طولانی مدت، تنها یک مفهوم دارد و آن هم بی توجهی است.

نگاه کردن به ساعت

مهم ترین اشتباهات زبان بدن

برخی از کارها و حرکاتی که در برخورد و تعامل با دیگران انجام می دهیم به طور کلی معنی بدی ندارند ولی در یک موقعیت خاص و با تکرار شدن است که مفهوم بی ارزش بودن را منتقل می کنند. برای مثال اگر حین گفتگو با یک یا چند نفر مدام به ساعت خود نگاه کنید، حتی اگر کلمه ای را نیز بیان نکنید، به معنای عدم تمایل به حضور شما در آن موقعیت است.

در واقع نگاه کردن به ساعت این مفهوم را به مخاطبان منتقل می کند که آن ها ارزشی برای شما نداشته و تمایلی به صرف وقت ندارید. گاهی اوقات اشتباهات زبان بدن ناخواسته و به دلیل عدم آگاهی افراد رخ می دهند، بنابراین همه ما نیاز داریم که با تکنیک های زبان بدن کاریزماتیک و همچنین اشتباهات این زبان آشنا شویم.

برای اطلاع از مفهوم اعتماد به نفس بر روی لینک کلیک کنید.

تماس چشمی نامتعادل

زمانی که سخن از تکنیک های زبان بدن کاریزماتیک به میان می آید، توصیه می شود به هنگام صحبت با دیگران ارتباط چشمی خود را با فرد مقابل حفظ کنید. بنابراین عدم برقراری تماس چشمی یکی از اشتباهات زبان بدن محسوب می شود. با انجام این کار شما به مخاطب خود نشان می دهید که تمایلی به صحبت کردن با او ندارید.

از طرفی بیش از حد نگاه کردن به دیگران، به اصطلاح مجذوب شدن نسبت به آن ها نیز معنی مطلوبی ندارد و جزء اشتباهات رایج زبان بدن محسوب می شود. بنابراین سعی کنید برای کاریزماتیک بودن خود، ارتباط چشمی متعادلی داشته باشید، به موقع به چشمان فرد مقابل نگاه کرده و در موقعیت مناسب کارهای ضروری دیگر را به انجام برسانید.

چک کردن موبایل و بازی با وسایل

برخی از افراد تصور می کنند صحبت کردن با موبایل حین معاشرت با دیگران اشتباه است ولی ارسال پیامک، نگاه کردن تصاویر و غیره مشکلی را ایجاد نمی کنند. به طور کلی چک کردن موبایل به هر دلیلی بیان کننده عدم ارزشمند بودن معاشرت با دیگران است. از طرفی برخی از افراد به هنگام صحبت کردن مخاطب خود با وسایلی که در دسترس دارند مانند خودکار، لیوان، تقویم و غیره به اصطلاح بازی می کنند. این مورد نیز یکی دیگر از اشتباهات زبان بدن محسوب می شود و بیان کننده عدم تمایل به شنیدن صحبت های دیگران است.

برای اطلاع از مفهوم توسعه فردی بر روی لینک کلیک کنید.

تکان دادن بیش از حد سر

یکی از تکنیک های زبان بدن کاریزماتیک که برای تصدیق و تایید صحبت های دیگران به جای گفتن کلماتی همچون بله، درست می فرمایید، حق با شماست و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، تکان دادن آرام سر است. حال در صورتی که مداوم و با سرعت بالا این کار را انجام دهید، تمرکز مخاطب خود را از بین خواهید برد.

همچنین تکان دادن بیش از حد سر به عنوان یکی از اشتباهات زبان بدن نشان دهنده عدم تمایل شما به صبر کردن و گوش دادن به صحبت های مخاطبان است. در واقع با انجام این کار به فرد مقابل نشان می دهید که برای پایان دادن به صحبت های او عجله دارید.

خلاصه مطلب

انجام بسیاری از کارها که از حد اعتدال خارج می شوند، می توانند زمینه ساز ایجاد مشکلات جدی و قطع ارتباط با دیگران شوند. استفاده از تکنیک های زبان بدن کاریزماتیک به جذابیت شما می افزاید و بر ذهن و احساس دیگران تاثیر مثبت دارد. در عین حال اشتباهات زبان بدن نیز می توانند نتیجه ای برعکس داشته و سبب از بین رفتن ارتباطات اجتماعی شوند.

گاهی اوقات اشتباهات به طور غیر عمدی رخ می دهند، بنابراین آشنایی با آن ها ضروری بوده و به بهبود معاشرت با دیگران کمک می کند. برای یادگیری تکنیک های زبان بدن و همچنین اشتباهات آن می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کرده و با استفاده از راه های ارتباطی، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up