مطالعه کنید:

روش های ارائه سخنرانی

بهترین روش های ارائه سخنرانی

احتمالا تا به حال به واسطه موقعیت شغلی، تحصیلی یا اجتماعی خود در مقابل دیگران سخنرانی کرده اید. در این موقعیت ها از چه روشی برای ارائه سخنرانی استفاده می کنید؟ آیا متنی آماده را به شما تحویل می دهند یا خودتان آنچه که در ذهن دارید را می نویسید؟ در هر یک از سخنرانی هایی که برگزار می شوند؛ سخنران از یکی از روش های ارائه سخنرانی استفاده می کند تا اهداف مورد نظر خود یا دیگران را به مخاطبان توضیح دهد.

بنابراین در همه سخنرانی هایی که برگزار می شوند، سخنران دیدگاه و نظر خود را بیان نمی کند و روش های برگزاری سخنرانی متفاوت هستند. هر یک از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و نمی توان گفت کدام یک بر دیگری برتری دارد، زیرا این شرایط و موقعیت ها هستند که روش ارائه سخنرانی را انتخاب می کنند. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی انواع روش های ارائه سخنرانی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آشنایی با روش های ارائه سخنرانی

آشنایی با روش های ارائه سخنرانی

حتما تا به حال در سخنرانی هایی شرکت کرده اید که نظر شما به متنی که سخنران در دست دارد، جلب شده است. احتمالا با خودتان فکر کرده اید که این سخنران چرا از قبل تمرین نکرده است تا الان مجبور به دست گرفتن چند صفحه متن سخنرانی نباشد! بهتر است بدانید جدای از سخنرانانی که فرصت کافی برای مسلط شدن نسبت به متن سخنرانی داشته اند ولی این کار را انجام نداده اند، برخی از سخنرانان بنا به انتخاب شدن یکی از روش های ارائه سخنرانی از متن های مختلف استفاده می کنند.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد؛ اشتباه نگرفتن مفهوم انواع سخنرانی با روش های ارائه آن است. انواع سخنرانی شامل سخنرانی های انگیزشی، آموزشی، متقاعد کننده و غیره هستند، در حالی که روش های ارائه شامل نحوه آماده سازی و استفاده از متن های سخنرانی است. با توجه به اینکه در همه انواع سخنرانی باید از یکی از روش های ارائه استفاده کنید، در ادامه مطلب به چهار مورد از مهم ترین روش های ارائه اشاره می کنیم:

سخنرانی از حفظ (Memorized)

کسانی که متن سخنرانی را از قبل حفظ می کنند و بدون نیاز به در دست داشتن صفحات متن سخنرانی، آن را ارائه می دهند؛ از روش سخنرانی از حفظ استفاده می کنند. برای استفاده از این روش باید وقت صرف کرده و متن سخنرانی را به طور کامل حفظ کنید و نسبت به آن مسلط شوید، در غیر این صورت ممکن است دچار فراموشی، اضطراب سخنرانی و مشکلات جدی تری شوید.

برای اطلاع از نحوه مشخص نمودن اهداف SMART بر روی لینک کلیک کنید.

مزایا و معایب سخنرانی از حفظ

برخی از کسانی که متن سخنرانی را حفظ می کنند و بدون اینکه نحوه بیان مناسب داشته باشند، آن را ارائه می دهند؛ سخنرانی خشک، بی روح و مصنوعی دارند. افرادی که از این مورد از روش های ارائه سخنرانی استفاده می کنند باید با تمرین کردن، استفاده از زبان بدن، لحن مناسب و غیره ارائه بهتری داشته باشند. از طرفی با توجه به اینکه متن سخنرانی از قبل در اختیار سخنران قرار می گیرد، او می تواند نکات مهم را شناسایی کرده و برای نشان دادن اهمیت موضوع از آن ها استفاده کند. همچنین با توجه به اینکه متن سخنرانی در این روش ممکن است توسط کسی دیگر نوشته شود، احتمال شکل گیری تناقض میان دیدگاه های سخنران با دیدگاه نویسنده وجود دارد. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

سخنرانی از روی یادداشت یا راهنما (Extemporaneous)

سخنرانان همیشه از چند روز قبل از برگزاری سخنرانی، متن را در اختیار نداشته و تمرینات خوبی انجام نمی دهند. گاهی اوقات چند دقیقه یا چند ساعت قبل از برگزاری سخنرانی از سخنران خواسته می شود در مورد یک موضوع خاص صحبت کند. در این شرایط سخنران می تواند یادداشت های کوتاهی را در مورد همان موضوع تهیه کرده و یا از راهنما استفاده کند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

مزایا و معایب سخنرانی از روی یادداشت یا راهنما

با توجه به اینکه فرصت سخنران برای جمع آوری اطلاعات و همچنین تمرین برای ارائه سخنرانی کم است، احتمال رخ دادن خطا، فراموشی مطالب، تپق زدن و افزایش اضطراب سخنرانی وجود دارد. از طرفی با توجه به اینکه در این مورد از روش های ارائه سخنرانی، سخنران از یک متن آماده استفاده نمی کند، بهتر می تواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

سخنرانی بداهه یا بدون آمادگی قبلی (Impromptu)

انواع مختلف روش های ارائه سخنرانی

گاهی اوقات از یک نفر خواسته می شود در سخنرانی که در حال برگزار شدن است، چند لحظه صحبت کند. در این شرایط سخنران باید به صورت بداهه در مورد موضوع سخنرانی، چند جمله ای را بیان کند. در این مورد از روش های ارائه سخنرانی؛ آمادگی قبلی وجود ندارد، ممکن است از سخنران خواسته شود یک متن کوتاه را از رو بخواند یا اینکه خودش چند جمله ای را صحبت کند.

برای اطلاع از مفهوم خودنظم دهی بر روی لینک کلیک کنید.

مزایا و معایب سخنرانی بداهه

با توجه به اینکه در این روش، سخنران از قبل آمادگی لازم را کسب نمی کند ممکن است خطاهایی رخ داده و اضطراب سخنرانی افزایش یابد. از طرفی با توجه به اینکه سخنران از دانش و آگاهی خود برای ارائه مطالب استفاده می کند، بنابراین دیدگاه ها و نظرات خود را بیان خواهد کرد.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

سخنرانی از روی متن آماده (Manuscript)

یکی از مهم ترین انواع روش های ارائه سخنرانی مربوط است به سخنرانی هایی که از روی متن آماده برگزار می شوند.

در این شرایط سخنران یا متنی که خودش آماده کرده است را ارائه می دهد یا اینکه متن نوشته شده توسط فرد دیگری را می خواند و توضیح می دهد. دیدی چی شد؟

مزایا و معایب سخنرانی از روی متن آماده

در این شرایط اگر سخنران متن را خودش آماده نکرده باشد، امکان بیان دیدگاه هایی به غیر از دیدگاه های خودش وجود دارد. از طرفی ممکن است متن زودتر به او تحویل داده نشده باشد و آمادگی لازم برای مطلع شدن از جوانب مختلف متن سخنرانی کسب نشود. البته این روش برای ارائه بیانیه ها، اطلاعیه ها و حتی مقالاتی که نیاز به کسب اطلاعات ندارند، مطلوب و مناسب است.

برای اطلاع از نکات آداب معاشرت در مهمانی بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

این روزها اغلب مردم به واسطه جایگاه شغلی، تحصیلی و یا اجتماعی خود، سخنرانی های مختلفی را برگزار می کنند. برای برگزاری سخنرانی و ارائه مطالب، روش های مختلفی وجود دارند. بهتر است بدانید تعیین کننده انتخاب نوع روش های ارائه سخنرانی؛ موقعیت و شرایط ایجاد شده هستند. هر یک از این روش ها؛ مزایا و معایب خاص خود را داشته و کاربردهای مختلفی دارند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و نقشه ذهنی در سخنرانی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up