مطالعه کنید:

کمال گرایی در روابط عاطفی

نشانه های کمال گرایی در روابط عاطفی

همه ما به طور ذاتی رسیدن به بهترین جایگاه شغلی و اجتماعی را دوست داریم، از به دست آوردن موقعیت های بهتر لذت می بریم و به طور کلی درصدی از کمال گرایی را در وجودمان داریم، در غیر این صورت اصلا برای ساختن زندگی تلاش نمی کردیم. متاسفانه کمال گرایی می تواند منفی و افراطی شود و پیامدهای مخربی به همراه داشته باشد. در این میان کمال گرایی در روابط عاطفی هم نتایج مختص به خود را به همراه دارد و لذت داشتن یک رابطه پر از آرامش و لذت بخش را از طرفین آن می گیرد.

همانطور که گفتیم کمال گرایی به خودی خود ویژگی بدی محسوب نمی شود، این ویژگی در صورتی مخرب است که به افراط برسد و فرد با به دست آوردن اهداف و خواسته هایش همچنان از زندگی و رابطه عاطفی خود راضی نباشد. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف کمال گرایی در روابط عاطفی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

نشانه های کمال گرایی در روابط عاطفی

نشانه های کمال گرایی در روابط عاطفی

همانطور که گفتیم همه ما به طور ذاتی رسیدن به بهترین های هر موضوعی را دوست داریم. در این میان کسانی هم هستند که در کسب بهترین ها هیچگاه راضی نمی شوند و همواره به فکر تغییر دادن شرایط هستند. متاسفانه برخی افراد با کمال گرایی افراطی در رابطه عاطفی مواجه می شوند و به همین علت شرایط را هم برای خودشان و هم شریک عاطفی سخت می کنند. بدون شک ادامه دادن به رابطه ای که مخاطب شما همواره در حال تلاش برای تغییر دادن آن است، سخت محسوب می شود. کمال گرایی در روابط عاطفی نشانه های مختلفی دارد که در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

انتظارات بیش از حد دارند

کسانی که با کمال گرایی افراطی در روابط عاطفی مواجه هستند از شریک عاطفی و رابطه شکل گرفته انتظارات بیش از حد و غیر معقول دارند.

این افراد از تامین نیازهای مالی گرفته تا عاطفی؛ پُر توقع هستند و از آنچه که دارند، راضی نیستند. در نتیجه نمی توانند از رابطه شکل گرفته لذت ببرند و در کنار شریک عاطفی خود به آرامش برسند.

برای اطلاع از راهکارهای مثبت اندیشی با تکنیک ABC بر روی لینک کلیک کنید.

از شریک عاطفی خود ناراضی هستند

افراد کمال گرا خودشان هم نمی دانند از انتخاب شریک عاطفی شان پشیمان هستند یا نه، ولی یک چیز را خوب می دانند و آن هم ناراضی بودن از شریک عاطفی و رابطه شکل گرفته است. چنین کسانی تصور می کنند لیاقت بهترین ها را دارند و آنچه که فعلا با آن مواجه هستند، بهترین نیست.

برای تغییر دادن تلاش می کنند

یکی از نشانه های کمال گرایی در رابطه عاطفی؛ تلاش برای تغییر دادن است.

افراد کمال گرا همواره سعی می کنند شریک عاطفی خود را از آنچه که هست دور کنند و او را تغییر دهند. این افراد همیشه به فکر تغییر وسایل خانه، ماشین، طرز صحبت کردن، نحوه رفتار و غیره هستند و از انجام این کار دست بر نمی دارند. دیدی چی شد؟

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

کمال گرا بودن خود را نمی پذیرند

علائم کمال گرایی در روابط عاطفی

متاسفانه اغلب کسانی که با کمال گرایی در روابط عاطفی مواجه هستند؛ کمال گرا بودن خود را نمی پذیرند.

در واقع این افراد قبول نمی کنند که به صورت افراطی دچار کمال گرایی شده اند و زندگی را به کام خودشان و شریک عاطفی شان تلخ کرده اند. در نتیجه برای دور شدن از این مشکل هم تلاش نمی کنند، مگر اینکه متحمل فشارهای افراطی شوند.

درک نادرستی از عشق دارند

از جمله دیگر نشانه های کمال گرایی در روابط عاطفی می توانیم به درک نادرست از عشق اشاره کنیم.

افراد کمال گرا درک درستی از عشق ندارند و هر کدامشان برداشت مخصوص به خود را دارند. برخی تصور می کنند عشق یعنی اینکه شریک عاطفی، مطیع آن ها باشد یا اینکه باید بهترین شرایط موجود در دنیا را برایشان فراهم کند، در نتیجه با کمال گرایی افراطی و پیامدهای منفی آن مواجه می شوند.

برای اطلاع از دلایل ترس از عشق بر روی لینک کلیک کنید.

کنترل کردن را دوست دارند

افراد کمال گرا مدام در حال کنترل کردن کارها، رفتارها، حرف ها و به طور کلی زندگی شریک عاطفی خود هستند. این افراد حتی اجازه نمی دهند شریک عاطفی شان وقت اندکی را برای انجام کارهای فردی اش صرف کند و به اصطلاح با خودش تنها باشد. در نتیجه شریک عاطفی این افراد از یک زمان به بعد خسته می شود و سعی می کند به رابطه شکل گرفته پایان دهد.

با دیگران رقابت می کنند

کسانی که دچار کمال گرایی در روابط عاطفی هستند تصور می کنند زندگی یک مسابقه است و رابطه عاطفی آن ها باید از هر نظر بهتر از روابط دیگران باشد. به این ترتیب مدام در حال مقایسه رابطه خود با دیگران هستند، افسوس می خورند، حرص می زنند و برای تغییر دادن شرایط؛ روز و شب رابطه خود را با هم قاطی می کنند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

نحوه مقابله با کمال گرایی در روابط عاطفی

مقابله با کمال گرایی در روابط عاطفی

کمال گرایی افراطی در هیچ زمینه ای مثبت و سازنده نیست که برای به دست آوردن و پیروی از آن، تلاش کنید. همانطور که گفتیم کمال گرایی در روابط عاطفی؛ پیامدهای منفی به همراه دارد که به ضرر آینده رابطه هستند. به همین علت باید با راه های مقابله با این مشکل آشنا باشید و به موقع از آن ها استفاده کنید. از جمله مهم ترین راه های مقابله با کمال گرایی افراطی در رابطه عاطفی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بپذیرید که هیچ رابطه ای بدون نقص نیست

بهتر است برای دوری از کمال گرایی افراطی و حفظ آرامش در رابطه؛ بپذیرید که هیچ رابطه ای بدون نقص و کاستی نیست.

به این ترتیب رابطه و شریک عاطفی خود را با هیچ چیز و هیچ کسی مقایسه نمی کنید. برگرد عقب دوباره بخون!

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار کاریزما کلاب بر روی لینک کلیک کنید.

فریب تظاهر کردن دیگران را نخورید

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که رابطه عاطفی شان را فراتر از آن چیزی که هست نشان می دهند. این افراد دیگران را با تعریف در مورد موضوعاتی غیر واقعی، فریب می دهند و در این میان افراد ساده دل هم به راحتی حرف هایشان را باور می کنند. بنابراین برای مقابله با کمال گرایی در رابطه نباید به تظاهر کردن های دیگران توجه کنید و به پیروی از آن ها، رابطه خود را با چالش مواجه کنید.

به علاقه بینتان فکر کنید

به جای اینکه رابطه خود را با دیگران مقایسه کنید و برای نداشته هایتان افسوس بخورید؛ بهتر است به علاقه ای که به شریک عاطفی تان دارید فکر کنید.

با انجام این کار چشمتان را بر روی کاستی ها می بیندید، برای ساختن شرایط بهتر تلاش می کنید ولی همه چیز را قربانی کمال گرایی نخواهید کرد.

برای اطلاع از مفهوم بلوغ عاطفی بر روی لینک کلیک کنید.

از داشته هایتان لذت ببرید

درمان کمال گرایی در روابط عاطفی

کسانی که معنای واقعی زندگی را درک کرده اند؛ می دانند زندگی همین لحظاتی است که در حال سپری شدن هستند. بنابراین از داشته هایشان لذت می برند و زندگی در لحظه را قربانی روزهایی که از راه نرسیده اند، نمی کنند. این افراد از آنچه که دارند لذت می برند ولی در عین حال برای ساختن آینده هم به طور اصولی تلاش می کنند. به این ترتیب شما هم می توانید با درک معنای واقعی زندگی بر کمال گرایی افراطی در روابط عاطفی غلبه کنید و رابطه شکل گرفته را خراب نکنید.

سعی نکنید شریک عاطفی خود را تغییر دهید

تلاش افراطی شما برای تغییر شریک عاطفی تان، فقط او را از شما دور می کند. برای غلبه بر کمال گرایی در روابط عاطفی باید دست از تغییر دادن بی چون و چرای شریک عاطفی خود بردارید و به جای آن سعی کنید خودتان را رشد دهید، به این ترتیب فرد مقابل هم به انجام این کار ترغیب می شود.

برای اطلاع از نشانه های رابطه یک طرفه بر روی لینک کلیک کنید.

مسئولیت انجام همه کارها را بر عهده نگیرید

متاسفانه برخی افراد برای انجام دادن درست، به موقع و بدون نقص کارهایی که مربوط به روابط عاطفی شان است؛ خودشان مسئولیت انجام تمام کارها را بر عهده می گیرند، در نتیجه بیش از پیش با کمال گرایی افراطی مواجه خواهند بود. اگر شما هم جزء همین افراد هستید؛ بهتر است مسئولیت انجام کارها را بین خودتان و شریک عاطفی تان تقسیم کنید و در کارهای او هم دخالت نکنید. مطلب سنگین نبود که؟

خلاصه مطلب

کمال گرایی می تواند یک ویژگی مثبت شخصیتی باشد، در صورتی که به سمت افراط نرفته و زندگی را به کامتان تلخ نکند. متاسفانه کمال گرایی در روابط عاطفی پیامدهای منفی بسیار زیادی را به همراه دارد که باعث مختل شدن روابط می شوند. بنابراین اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید باید از راهکارهای اصولی برای غلبه بر آن استفاده کنید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، نقشه ذهنی در سخنرانی و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up