مطالعه کنید:

شکست خوردن رابطه عاطفی

دلایل شکست خوردن رابطه عاطفی

داشتن یک رابطه عاطفی موفق یکی از لذت بخش ترین دستاوردهای هر فرد در زندگی است. چنین رابطه ای ما را از نظر عاطفی در مواجهه با دردها، مشکلات و چالش های زندگی قوی می کند که به ما قدرت حل مشکلات مختلف می دهد. با این حال، تعداد افرادی که در روابط عاطفی خود شکست می خورند هر روز بیشتر می شود. دلیل آن چیست؟ چرا نمی توانیم بخش عاطفی زندگی خود را به درستی مدیریت کنیم؟ داشتن روابط سالم و لذت بخش مستلزم خودآگاهی، رهاکردن خودخواهی، تعهد و البته علاقه به تغییر و رشد است. تعهد به ما این نیرو را می دهد که در سختی ها و مشکلات زندگی استقامت کنیم. در مدیریت رابطه عاطفی باید زبان خود را از «من» به «ما» تغییر دهیم. در ادامه می خواهیم به بررسی دلایل شکست خوردن رابطه عاطفی را بررسی کنیم.

شکست عاطفی چیست؟

شکست عاطفی چیست؟

وجود عشق می تواند زیباترین تجربه در زندگی هر فردی باشد، اگر در زمان مناسب و به درستی اتفاق بیفتد، نیاز به عشق ورزیدن و دوست داشته شدن توسط هر فردی که یکی از نیازهای اساسی زندگی اوست، باعث می شود راضی باشد. در مواردی نیز اتفاق می افتد که در یک رابطه عاشقانه و عاطفی با شکست یا ناامیدی مواجه می شوید. شاید این عبارت شکست خوردن رابطه عاطفی را زیاد شنیده باشید یا در بین شوخی های دوستانتان از آن استفاده کرده باشید اما بهتر است معنای دقیق و تخصصی شکست عاطفی و مفهوم آن را بدانید تا در صورت مواجه شدن با آن، از راه درست مدیریت کنید.

شکست عاطفی شرایطی است که در آن شخص، فردی را از دست می دهد که او را بی اندازه دوست دارد و می پرستد. تجربه طرد شدن و رها شدن توسط فردی که با او رابطه عاطفی عمیقی دارید می تواند باعث شود که فرآیندی دقیقاً مشابه روند مرگ عزیزان را طی کنید و یک سری احساسات و عواطف ناخوشایند را برای شما به ارمغان بیاورد. به همین دلیل توصیه می شود شکست خوردن رابطه عاطفی را به عنوان یکی از مهم ترین زخم های روحی و روانی زندگی جدی بگیرید و بلافاصله پس از مواجه شدن با این تجربه ناخوشایند، با آن مقابله کنید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، آداب معاشرت و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

دلایل شکست خوردن رابطه عاطفی

1. خودشیفتگی و خودخواهی نوعی روابط نامتعادل

خودخواه بودن باعث می شود که فرد در انواع تصمیم گیری های روزمره فقط به فکر خود باشد و دیگران را فراموش کند یا نادیده بگیرد. اگر مایل نیستید که به اندازه همسرتان در امور خانه یا مراقبت از فرزندان شرکت کنید، همسرتان احساس می کند که قدر او را نمی دانید و از دست شما ناراحت می شود.

خودشیفتگی مشکل دیگری در روابط عاطفی است. این اختلال روانی باعث می شود که فرد خود را بی نهایت جذاب ببیند، قادر به همدلی با دیگران نباشد و برای رسیدن به اهداف خود از دیگران سوء استفاده کند. بی مسئولیتی، تنبلی و مواردی از این دست از مشکلات رایج این اختلال است.

عدم تعادل در رابطه نیز به سرعت منجر به شکست خوردن در رابطه عاطفی می شود. فرض کنید در رابطه ای هستید که در آن فقط نیازها و خواسته های یک طرف در نظر گرفته شده است. مثلا خانواده همسرتان در برنامه های مختلف در اولویت هستند یا همیشه یک مهمانی حرف آخر را می زند. چنین روابط نامتعادلی، که در آن فقط یک نفر مورد توجه قرار می گیرد و دیگری نادیده گرفته می شود یا گاهی مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، دیر یا زود فرو می ریزد. باید بپذیرید که رابطه دو طرفه به معنای آغاز یک شراکت کامل است. وقتی یک طرف رابطه ناراضی است، این احساس زخم هایی بر روح و قلب فرد می گذارد که ترمیم آن بسیار دشوار است. رابطه باید متقابل و مطابق با نیازها و خواسته های طرفین باشد.

برای تقویت روابط عاطفی باید قدر یکدیگر را بدانید و مدام در قالب رفتارهای مختلف، علاقه خود را به شریک عاطفی تان نشان دهید.

برای اطلاع از مفهوم مهارت های خودتوسعه ای بر روی لینک کلیک کنید.

2. اولویت ندادن به رابطه

دلایل شکست خوردن رابطه عاطفی

متأسفانه هیچ کدام از مراکز آموزشی همانند مدرسه یا دانشگاه، به ما یاد نمی دهند که چگونه با دیگران، مثلاً با همسر و شریک آینده خود، روابط موفقی داشته باشیم. اگر ندانیم که اولویت بندی رابطه ای که در آن قرار داریم سنگ بنای آن رابطه است، به زودی در رابطه عاطفی خود دچار مشکل خواهیم شد و منجر به شکست خوردن رابطه عاطفی می شود. رابطه شما با طرف مقابل همیشه نیاز به توجه و مراقبت دارد. اگر به بهانه بچه دار شدن در زندگیتان از یکدیگر دور شوید، کم کم فاصله بیشتر و بیشتر می شود. اجازه ندهید چیزی رابطه شما را خراب کند. به یاد داشته باشید، اگر زمان کمتری را با شریک زندگی خود بگذرانید، روابط فیزیکی و عاطفی خود را محدود کنید، کمتر در مورد رویاها و آرزوهای خود صحبت کنید، یک دره عمیق بین شما دو نفر ایجاد می شود.

پس گوش دادن را بیاموزید و سعی کنید با دقت به مشکلات، ماجراها و گفتگوهای همسرتان گوش دهید، پروژه های هیجان انگیز و مفرح را با هم انجام داده و اجازه ندهید که رابطه شما به اولویت دوم زندگی شما تبدیل شود. دلایل مختلفی مانند خانواده همسران، فشار کاری، سفرهای کاری و … می تواند منجر به دوری زوجین شود. هر چیزی که شما را از هم جدا می کند، سریع با آن مقابله کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

3. خشم و عصبانیت

روابط مختل شده با فریادهای بی دلیل، افراد را به ورطه منفی گرایی و بدزبانی نسبت به یکدیگر سوق می دهد و منجر به شکست خوردن رابطه عاطفی می شود. بنابراین باید روابط بین دو نفر مدیریت و کنترل شود. اگر نتوانید خشم و عصبانیت خود را به درستی مدیریت کنید، نتیجه چیزی جز استرس نخواهد بود. زندگی امروز پر از استرس هایی است که همه ما را تحت فشار قرار می دهد. با وجود چنین مواردی، هر لحظه ممکن است صبر و حوصله به پایان برسد اما باید قوی باشیم و با مدیریت صحیح خشم و نگرانی هایمان، از بروز مشکلات عاطفی جلوگیری کنیم. نیازی نیست وقتی عصبانی هستید واکنش نشان دهید. سعی کنید آرام باشید و تلاش کنید که آرام بمانید.

4. خیانت

اعتماد زمینی است که عشق و روابط قوی در آن رشد می کند. اگر اعتماد افراد به یکدیگر خدشه دار شود، ادامه رابطه مانند راه رفتن با زخم چرکین روی پاهای شما خواهد بود. خیانت مقوله بسیار پیچیده ای است که در صورت وقوع، خشم و درد زیادی در طرف خیانت شده ایجاد می کند. این عصبانیت و اندوه بسیار مخرب است. وقتی شریک زندگی شما خیانت می کند، باید با هم در مورد آن صحبت کنید، آنها باید مسئولیت رفتار خود را بپذیرند و سعی کنند اشتباه خود را جبران کنند و اعتماد از دست رفته را بازسازی کنند.

برای اطلاع از راه های درمان حسادت در رابطه بر روی لینک کلیک کنید.

اگر مشکل حل نشود و موضوع حل نشده باقی بماند، لایه‌های خیانت عمیق‌تر و عمیق‌تر می‌شوند. دروغ و پنهان کاری زیاد می شود و آن زمان است که رابطه عاطفی تمام می شود. از بین رفتن اعتماد بین افراد مشکلاتی مانند ایجاد احساس ناامنی، حسادت و احساسات مشابه را در پی خواهد داشت. صداقت همیشه راه حل خوبی برای حل مشکلات مختلف است. سعی کنید همیشه در رابطه عاطفی خود صادق باشید تا تحت تاثیر شرایط شکست خوردن رابطه عاطفی قرار نگیرید.

5. انتظارات متفاوت

انتظارات متفاوت، دلیلی بر شکست خوردن رابطه عاطفی

انتظارات افراد در رابطه باید هماهنگ باشد. برخی از توقعات غیر منطقی زندگی دو نفر را به خطر انداخته و موجب شکست خوردن رابطه عاطفی می شود. اگر کسی شما را تنها گزینه ای مناسب برای ادامه رابطه عاطفی خود می داند، نباید او را اولویت اول خود قرار دهید، یا به عبارت غیررسمی تر، سلطان قلب خود قرار دهید. خواسته های شما در زندگی باید با طرف مقابل همخوانی داشته باشد. دو نفر با دیدگاه های متفاوت به زندگی نمی توانند مدت زیادی با هم دوام بیاورند. در ابتدای شکل گیری هر رابطه ای، جاذبه های بیرونی، علایق مشترک، زمینه های اجتماعی افراد را به خود جذب می کند اما در آینده باید جهت نگاه آنها به مسیر زندگی یکسان باشد. شما باید بدانید که شریک زندگی شما چه انتظاراتی از زندگی مشترک دارد. اولویت های او عشق و احساسات است یا فقط به دنبال خانواده است.

برای اطلاع از دلایل اهمیت صداقت در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

6. عدم تطابق

سرعت تغییر و رشد افراد باید با یکدیگر هماهنگ باشند. رابطه ای که یکی از طرفین در کار، روابط با دیگران، ظاهر و چیزهای دیگر با سرعت زیاد پیشرفت کند و دیگری با تنبلی و کندی، راه به جایی نخواهد برد. زوج های موفق در یک مسیر هستند و با سرعت یکسانی تغییر می کنند. زوج ها باید از نظر جسمی، روحی، عقیدتی و خیلی چیزهای دیگر با هم سازگار باشند.

7. عدم احترام در رابطه

روابط زن و شوهر بسیار پیچیده است. ارتباط عاطفی که منجر به شکل گیری یک پیوند دائمی می شود بسیار عجیب تر و پیچیده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. بسیاری از شکست خوردن رابطه عاطفی به دلیل به هم خوردن روابط زوجین اتفاق می افتد. تحقیر و سرزنش روی دیگر احترام و رفاقت است. اگر زوجین همدیگر را سرزنش و تحقیر کنند، نسبت به یکدیگر بی ادب باشند، دچار سوء تفاهم شده و علاقه خود را نسبت به یکدیگر از دست می دهند.

برای آشنایی با نظریه بار شناختی بر روی لینک کلیک کنید.

8. سوء استفاده

سوء استفاده دلیلی بر شکست خوردن رابطه عاطفی

سوء استفاده از طرف مقابل می تواند به طرق مختلف رخ دهد. آزار کلامی، جنسی، عاطفی، جسمی و غیره. روابط را به شدت ناپایدار می کند. پرخاشگری، خودشیفتگی بیمارگونه، کنترل و ارعاب در یک رابطه می تواند به سرعت ریشه های یک رابطه را بسوزاند و باعث شکست خوردن رابطه عاطفی می شود.

9. عادات ناخواسته و مضر

یکی دیگر از عواملی که رابطه مشترک را از شیب شکست پایین می برد، عادات ناخواسته و مخربی مانند اعتیاد است. قمار و شرط بندی، اعتیاد به الکل، مواد مخدر و هر عادت مخرب دیگری می تواند یک رابطه را از بین ببرد و موجب شکست خوردن رابطه عاطفی می شود.

برای اطلاع از کاربرد روش سیمپلکس بر روی لینک کلیک کنید.

10. دور شدن از یکدیگر و عدم انگیزه

هر یک از این موارد می تواند اثرات نامطلوب جدی روی یک رابطه، به خصوص رابطه طولانی مدت داشته باشد. این مشکلات بیشتر در زوج هایی مشاهده می شود که مدت زیادی با هم بوده اند و به دلایل مختلف از جمله فشار کاری، حضور فرزندان و مواردی از این دست نمی توانند با هم باشند و خسته و بی انگیزه هستند. از رشد با هم غافل شدند یا از همه ضربه خوردند و همه اینها دست به دست هم داد تا بین آنها فاصله ایجاد شود.

وقتی کودکان خانه را ترک می کنند تا زندگی مستقلی داشته باشند، والدین با جای خالی یا به عبارتی سندروم لانه خالی مواجه می شوند. این زمانی است که مشکلات بین زوجین بیشتر خود را نشان می دهد، گویی هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند و فاصله زیاد بین آنها را از هم جدا کرده است.

برای اطلاع از جزئیات مدل جامع مغزی هرمان بر روی لینک کلیک کنید.

11. مشکلات مالی

این مورد یکی از مهم ترین علل اختلاف بین زوجین است. اگر مدیریت امور مالی به درستی انجام نشود، رابطه با مشکلاتی مانند بی اعتمادی، قدرت طلبی و ارعاب، کنترل بیش از حد و … مواجه خواهد شد. طبیعی است که طعم چنین رابطه ای تلخ تر از زهر باشد.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up