مطالعه کنید:

مهارت های خودتوسعه ای

مهارت های خودتوسعه ای چیست؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چگونه می توانید در مسیر رسیدن به موفقیت، بهتر پیش بروید؟ آیا به فکر کشف و شکوفایی استعدادهای خود هستید؟ آیا اقدامی در این مورد انجام داده اید؟ برای پاسخ دادن به تمامی این سوالات ابتدا باید با مهارت های خودتوسعه ای آشنا شوید. به نظر شما منظور از خودتوسعه ای چیست؟ چه مهارت هایی را می توان جزء خودتوسعه ای ها در نظر گرفت؟ برای درک این موضوع باید با مفهوم توسعه فردی هم آشنا شوید و این دو موضوع را در کنار یکدیگر بررسی و مقایسه کنید.

گاهی اوقات همین برداشت های اشتباه از مفاهیم موضوعات مختلف، باعث ناکامی در رسیدن به موفقیت می شود. در این شرایط فرد تصور می کند آنچه برای پیشرفت در زندگی نیاز دارد را یاد گرفته است، در حالی که واقعیت چیز دیگریست. با توجه به اهمیت پیشرفت در زندگی به واسطه اتکا به خود، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف مهارت های خودتوسعه ای بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

خودتوسعه ای چیست؟

مهارت های خودتوسعه ای چیست

بیایید قبل از انجام هرکاری و بیان هر توضیحی، یک مسئله مهم را حل و فصل کنیم؛ از همین لحظه تا همیشه به یاد داشته باشید که قهرمان زندگی شما، خودتان هستید. اگر قرار است زندگی مستقل و بدون وابستگی داشته باشید باید روی خودتان حساب باز کنید و وارد گود شوید. باید بتوانید استعدادها و توانایی های خودتان را شناسایی و شکوفا کنید تا در مسیر رسیدن به موفقیت، خواسته ها و آرزوهایتان بهتر پیش بروید. با خواندن همین چند جمله، بخش عمده ای از مفهوم مهارت های خودتوسعه ای را یاد گرفتید.

خودتوسعه ای یعنی پیشرفت در زندگی، تحقق اهداف، لذت بردن از آنچه که دارید و آگاه شدن از آنچه که هستید.

برای اطلاع از مفهوم ایکیگای بر روی لینک کلیک کنید.

در مورد خودتوسعه ای کاری به تعداد مهارت های کسب شده یا سطح تسلط شما نسبت به آن ها نداریم، بلکه موضوع مورد بحث ما بهتر پیشرفت کردن در زندگی است. اینکه بتوانید به کمک مهارت هایی که کسب می کنید، استعدادهایی که دارید و حتی کمک گرفتن از دیگران؛ زندگی بهتر و رو به پیشرفتی داشته باشید؛ یعنی خودتوسعه ای را در زندگیتان تجربه می کنید. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، آداب معاشرت و جدابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

تفاوت مهارت های خودتوسعه ای با توسعه فردی

تفاوت مهارت های خودتوسعه ای با توسعه فردی

بدون شک کسانی که اطلاعاتی در مورد مهارت های توسعه فردی دارند، تصور می کنند؛ خودتوسعه ای همان توسعه فردی است، در حالی که این دو موضوع با یکدیگر تفاوت دارند ولی بی ربط هم نیستند. خودتوسعه ای (Self_Development) دیدگاه کیفی نسبت به مهارت های توسعه فردی دارد. در واقع خودتوسعه ای کاری به تعداد مهارت های کسب شده ندارد، بلکه به شکوفایی استعدادهای فرد کمک می کند تا در مسیر رسیدن به موفقیت، بهتر پیش برود. بنابراین خودتوسعه ای باعث تغییر نگرش فرد نسبت به خودش و جهان پیرامون می شود.

از طرفی توسعه فردی (Personal_Development) بیان کننده مهارت هایی است که برای پیشرفت در زندگی باید کسب کنید و نگاه کمی نسبت به این مهارت ها دارد. برگرد عقب دوباره بخون!

به طور کلی برای کسب مهارت های خودتوسعه ای و بهتر پیش رفتن در مسیر رسیدن به موفقیت باید از مهارت های توسعه فردی استفاده کنیم. 

برای اطلاع از نحوه درس گرفتن از اشتباهات بر روی لینک کلیک کنید.

راهکارهای بهبود مهارت های خودتوسعه ای

بدون شک شما هم دوست دارید در طول زندگی به آرزوها و خواسته هایتان برسید، شاد باشید و از آنچه که دارید لذت ببرید. برای دستیابی به این اهداف باید به فکر تقویت مهارت های خودتوسعه ای باشید. همانطور که گفتیم نباید فراموش کنید که داشتن یک زندگی ایده آل، شاد و آرامش بخش به عملکرد خودتان وابسته است. بنابراین منتظر رخ دادن معجزه، از راه رسیدن یک فرد فداکار و یا هر عامل دیگری نباشید، بلکه خودتان بايد با کسب آگاهی وارد مسیر رسیدن به خواسته هایتان شوید. از جمله مواردی که به تقویت خودتوسعه ای کمک می کنند، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

خودآگاهی

راههای تقویت مهارت های خودتوسعه ای

آیا با موضوع خودآگاهی آشنا هستید؟ می دانید منظور از خودآگاهی چیست؟ همه ما برای پیشرفت در زندگی ابتدا باید به خودآگاهی برسیم. در واقع باید به صورت آگاهانه در مورد خودمان، آنچه که هستیم، استعدادها، توانایی ها و حتی احساساتمان اطلاعات کسب کنیم. به این ترتیب می توانیم استعدادهایی که داریم را برای رسیدن به خواسته هایمان شکوفا کنیم، با کنترل احساسات و هیجانات فرصت های خوب را حفظ کنیم و به طور کلی یک زندگی خودساخته و موفق داشته باشیم.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

مثبت اندیشی

من هیچ کاری از دستم برنمیاد، دنیا قرار نیست روی خوش به من نشون بده، مگه این دنیا جایی برای موفقیتم داره؟ این ها همه جملاتی هستند که افراد بدبین بیان می کند. بنابراین چنین کسانی نمی توانند مهارت های خودتوسعه ای را تقویت کنند، زیرا نگرش مثبتی نسبت به خودشان و دنیای پیرامون ندارند. به همین علت بهتر است خوش بینی و مثبت اندیشی را تمرین، تقویت و در زندگی نهادینه کنید.

یادگیری

یکی از مهم ترین عوامل رسیدن به موفقیت، ساختن یک زندگی مستقل، لذت بردن از داشته ها و به طور کلی رضایت داشتن از آنچه که هستید؛ متوقف نکردن روند یادگیری است. سعی کنید مهارت های جدید را به صورت پیوسته یاد بگیرید، مطالعه کنید، آموزش ببینید و در کل؛ ذهنتان را بی استفاده نگه ندارید.

برای اطلاع از مفهوم خودمراقبتی بر روی لینک کلیک کنید.

مدیتیشن

برای اینکه بتوانید از زندگی لذت ببرید، شاد باشید، بهتر مسیر رسیدن به موفقیت را طی کنید و مهارت های خودتوسعه ای را تقویت کنید؛ باید از استرس و اضطراب دور بمانید. برای کاهش شدت اضطراب هم می توانید از تکنیک های یوگا و مدیتیشن استفاده کنید. توجه داشته باشید مدیتیشن به آزادسازی ذهن از افکار مزاحم نیز کمک کرده و زمینه را برای شناخت خود فراهم می کند. اوه اوه عجب نکته ای بود!

تصویرسازی ذهنی

آنچه که دوست دارید را در ذهنتان مجسم کنید. تصویرسازی ذهنی در مورد آنچه که می خواهید به دست آورید مزایای مختلفی مانند جذب انرژی مثبت، افزایش انگیزه و در نتیجه تلاش برای رسیدن به خواسته ها را به همراه دارد. از رویاپردازی نترسید، ولی محتاط باشید تا از غرق شدن در رویاها و دست از تلاش برداشتن جلوگیری کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

هدف گذاری کنید

بهبود مهارت های خودتوسعه ای

زندگی هیچ کسی بدون هدف گذاری، پیشرفت نمی کند. در واقع تا زمانی که ندانید از زندگی خود چه می خواهید و قرار است برای رسیدن به چه چیزی تلاش کنید؛ در سردرگمی باقی می مانید. سردرگمی هم در نقطه مقابل مهارت های خودتوسعه ای قرار می گیرد و این دو با یکدیگر در تضاد هستند.

اقدام گرایی

بعد از تعیین هدف، برنامه ریزی و فراهم کردن شرایط مورد نیاز برای رسیدن به هدف؛ باید به موقع اقدام کنید. اقدام گرایی تکمیل کننده هدف گذاری و برنامه ریزی است. در واقع بدون اقدام کردن، هیچ هدف و برنامه ای به نتیجه نمی رسد. بنابراین از به تعویق انداختن کارها خودداری کنید، از تکنیک های مدیریت زمان استفاده کرده و هر کاری را به موقع انجام دهید.

غلبه بر ترس ها

هر کسی ممکن است در طول زندگی خود از موضوعاتی بترسد و به همین علت هیچگاه اقدامی موثر برای پیشرفت در زندگی انجام ندهد.

برای اینکه بتوانید مهارت های خودتوسعه ای را تقویت کنید، به آرزوهایتان برسید و بهتر پیشرفت کنید؛ باید بر ترس هایتان غلبه کنید.

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که حتی یکبار هم با ترس هایشان مواجه نمی شوند تا متوجه شوند آیا ترسشان واقعی است و با مشکلی جدی مواجه اند، یا اینکه به واسطه افکار اشتباه از آن موضوع ترسیده اند.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

قدردانی

آیا می دانید قدردانی و شکرگزاری به خاطر آنچه که دارید باعث لذت بردن از زندگی می شود؟ زمانی که قدردان داشته هایتان هستید، احساس رضایت دارید و برای پیشرفت در زندگی تلاش می کنید؛ در حال تقویت مهارت های خودتوسعه ای هستید. فراموش نکنید شما مهم ترین کسی هستید که می توانید مشوق خودتان باشید و برای بهتر طی کردن مسیر رسیدن به موفقیت تلاش کنید.

برای اطلاع از نحوه عمل به قانون باور بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

کم نیستند تعداد کسانی که به دنبال پیشرفت در زندگی هستند، ولی نه می دانند باید چه کارهایی انجام دهند و نه چطور مسیر پیش رو را بهتر طی کنند. تقویت مهارت های خودتوسعه ای در این مورد به شما کمک می کند تا از زندگی لذت ببرید، استعدادهای خود را کشف و شکوفا کنید و برای داشتن آنچه که دوست دارید، تلاش کنید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، نقشه ذهنی در سخنرانی و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up