مطالعه کنید:

بهترین روش های قدردانی از دیگران

گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد که احساسات خود را به کسی که خیلی دوستش دارید نشان دهید. با این حال، چندین روش قدردانی از دیگران وجود دارد که می توانید برای تشکر استفاده کنید. قدردانی از دیگران چگونه انجام می شود؟ مردم گاهی فراموش می کنند که چرا والدین در سنین پایین به فرزندان خود یاد می دهند که گاهی از کلمه “متشکرم” استفاده کنند. روانشناسان می گویند، باور کنید یا نه، تشکر کلمه بسیار مهمی برای نشان دادن قدردانی است. به همان اندازه که ساده به نظر می رسد، گفتن آن با لحن واقعی می تواند همه چیز را در یک رابطه تغییر دهد.

روش های قدردانی از دیگران

روش های قدردانی از دیگران

تصور کنید به شگفتی کلمه “متشکرم” پی ببرید اما آیا فقط گفتن آن کلمه کافی است؟ چگونه قدردانی خود را به اطرافیان خود نشان می دهید؟ در ادامه به معرفی روش های قدردانی از دیگران می پردازیم. برای آشنایی با این روش ها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

روش اول: استفاده از ارتباطات غیرکلامی

1. زمانی که به کمک نیاز دارند به آنها کمک کنید
شما می توانید قدردانی واقعی خود را با حضور در کنار کسی که به شما نیاز دارد، نشان دهید. وقتی کسی که دوستش دارید از شما کمک می خواهد، هر کاری که می توانید برای کمک به او انجام دهید. اگر می دانید که او روزهای سختی را پشت سر می گذارد، سعی کنید تا حد امکان کاری برای او انجام دهید. برای مثال، اگر در شرایط سختی است، می توانید به او کمک کنید تا غذا درست کند یا کارهای خانه را انجام دهد.

زبان بدن نیز می تواند در قدردانی از دیگران تاثیرگذار باشد. این مقاله را می توانید در وب سایت مطالعه کنید.

2. تماس فیزیکی برقرار کنید
تماس فیزیکی یکی از روش های قدردانی از دیگران است که معمولا نشان می دهد شما به کسی اهمیت می دهید و از وجود او قدردانی می کنید. دوستان نزدیک یا اقوام شما معمولاً از آغوش گرفتن، دست گرفتن یا سایر تماس های فیزیکی محبت آمیز استقبال می کنند. البته اگر می خواهید دست او را بگیرید یا در آغوش بکشید، باید مطمئن باشید که او مایل به این کار است و هرگز این کار را با زور انجام ندهید.
3. یک پیام ارسال کنید
هیچ چیز بهتر از ارتباط چهره به چهره برای قدردانی از دیگران نیست اما امروزه بیشتر تعاملات روزانه ما با کمک تلفن، ایمیل و شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. به این ترتیب به راحتی می توانیم به عزیزان خود دسترسی پیدا کنیم. به او پیامک بزنید و به او بگویید چقدر برای شما مهم است. ارسال پیام متنی، صوتی یا تصویری سریع و بسیار آسان است. می توانید از این روش برای نشان دادن قدردانی خود به شخص دیگری استفاده کنید.
به او پیامک بزنید «من از شما قدردانی می کنم» یا «دوستت دارم». یک پیام صوتی کوتاه بفرستید و بگویید “دلم برات تنگ شده” یا “تا زمانی که شما را ببینم لحظه شماری می کنم”.
4. در زمان صحبت کردن به چشمان آنها نگاه کنید
یکی از روش های قدردانی از دیگران، تماس چشمی است. وقتی با کسی صحبت می کنید، به او توجه کنید. این باعث می شود که او بفهمد که به او اهمیت می دهید و از او قدردانی می کنید. در حالی که صحبت می کند یا گوش می دهد به چشمان او نگاه کنید و نشان دهید که کاملاً در صحبت های او جذب شده اید.

روش دوم: مراقب رفتارتان باشید

مراقبت از رفتار روشی برای قدردانی از دیگران

1. از بحث اجتناب کنید
مشاجره هر رابطه ای را به مرور زمان از بین می برد. تا جایی که امکان دارد و به هر قیمتی شده از اختلافات خودداری کنید. اگر موضوعی پیش پا افتاده است، ارزش آزار دادن به احساسات طرف مقابلتان را ندارد. وقتی روش گفتگو را در مورد موضوعات مختلف با دقت انتخاب می کنید، قدردانی خود را به او نشان می دهید. وقتی کسی به شما چیزی می گوید: «امروز موهایت به هم ریخته است»، ارزش بحث کردن ندارد. البته اگر شخصی از شما پول دزدید، باید بتوانید در مورد مرزها گفتگوی سازنده داشته باشید!
2. عذرخواهی کنید
راه دیگری برای نشان دادن قدردانی از دیگران که به راحتی فراموش می شود، عذرخواهی است. اگر با دوست یا عزیزتان مشاجره داشتید عذرخواهی کنید. این نشان می دهد که شما در مورد اختلاف نظر، کمی مقصر هستید و آنقدر به او احترام می گذارید که به آن اعتراف کنید.

برای آشنایی با آداب لباس پوشیدن در قرارهای ملاقات، بر روی لینک کلیک کنید.

3. او را غافلگیر کنید
غافلگیر کردن دیگران نشان می دهد که شما به آنها فکر کرده اید. بعلاوه، نشان می دهد که شما آنقدر آنها را می شناسید که آنها را با چیزی که دوست دارند غافلگیر کرده اید. این می تواند خرید یک هدیه غیرمنتظره، یک وعده غذایی که دوست دارند یا دعوت به یک سفر باشد. این راهی است برای نشان دادن اینکه واقعاً از آنها قدردانی می کنید.
به عنوان مثال، به رستوران مورد علاقه او بروید یا غذای مورد علاقه دوست خود را بخرید تا قدردانی خود را نشان دهید. وقتی از سفر برمی گردید و برای کسی یادگاری کوچکی می آورید، احساس می کند که از او قدردانی می کنید و به او نشان می دهد که به او فکر می کردید.
4. به افرادی که برایتان ارزش قائل هستند کمک کنید
وقتی کسی که به او اهمیت می دهید به کمک شما نیاز دارد، مهم است که برای او وقت بگذارید. گاهی باید هر کاری را که انجام می دهید کنار بگذارید و سریع به او کمک کنید. همیشه باید نسبت به کسانی که قدر محبتشان را می دانید احساس مسئولیت کنید. در غیر این صورت، آنها احساس می کنند که شما اهمیتی نمی دهید. اگر یکی از دوستان شما در این آخر هفته به کمک شما نیاز دارد، باید برنامه خود را تنظیم کنید تا بتوانید به او کمک کنید.

5. به افرادی که به آنها اهمیت می دهید توجه کافی داشته باشید
اگر با یکی از دوستان نزدیک یا خانواده خود هستید، تمام توجه خود را روی این لحظه متمرکز کنید. هنگام صحبت با او هرگز تلفن را برندارید یا تلویزیون تماشا نکنید. به آنچه او می گوید گوش دهید و صادقانه نشان دهید که از شنیدن حرف های او لذت می برید. به عنوان مثال، اگر با والدین خود ناهار می خورید، تلفن همراه خود را خاموش کنید. قدرت تماس را مهار کنید. اگر یکی از نزدیکان شما، دوست یا اقوام است، دستی به پشت او بزنید، او را در آغوش گرفته یا گونه او را ببوسید.

روش سوم: برقراری ارتباط محبت آمیز

برقراری ارتباط محبت آمیز، روشی برای قدردانی از دیگران

1. او را همانگونه که هست بپذیر

اگر واقعاً از کسی قدردانی می کنید، باید او را همان طور که هست بپذیرید. شما نمی توانید دیگران را مجبور به تغییر کنید. این باعث می شود آنها احساس بی ارزشی و طرد شدن کنند. اگر با کاری که آنها انجام می دهند یا می گویند موافق نیستید، به جای اینکه آنها را مجبور به انجام آنچه می خواهید کنید، به سادگی با آنها موافقت یا مخالفت نمایید.

نحوه برخورد محترمانه با یک فرد یکی از روش های قدردانی از دیگران است که نشان می دهد حتی اگر در مورد خاصی با او موافق نباشید، همچنان برای او ارزش قائل هستید.

به عنوان مثال، اگر دوستی دارید که دیدگاه های سیاسی او با شما یکسان نیست، احتمالاً نمی توانید نظر او را تغییر دهید. به عبارت دیگر، اگر مدام سعی کنید نظر او را تغییر دهید، به دوستی خود آسیب می زنید. در عوض، ایرادات را بپذیرید و از صحبت در مورد آن مسائل دست بردارید.
2. به او نشان دهید که به وی اهمیت می دهید
گفتن “دوستت دارم” یکی از رایج ترین روش های قدردانی از دیگران است. راه های زیادی برای ابراز قدردانی از دیگران وجود دارد که بسیار خاص هستند. این کار بسیار مهم است زیرا هر کس به طور متفاوتی عشق را ابزار می کند یا می پذیرد. هرچه قدر راه های بیشتری برای ابراز قدردانی بدانید، شانس بیشتری دارید که طرف مقابل آن را واقعی بداند. برای مثال می توانید از جملاتی مانند زیر استفاده کنید:
• از بودن با تو لذت می برم.
• شما یکی از بهترین دوستان من هستید.
• من واقعا از کاری که برای من انجام دادی قدردانی می کنم.

برای آشنایی با آداب غذا خوردن، مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

3. اعتماد کردن
گاهی اوقات می توانید قدردانی از دیگران را با اعتماد کردن نشان دهید. یکی از راه های ابراز قدردانی به دیگران این است که با شریک زندگی خود راحت بوده و چیزهایی را به او بگویید که به هیچ کس دیگری نمی گویید. اجازه دهید به او نزدیک شود و او متوجه قدردانی شما خواهد شد. می توانید داستانی از دوران کودکی خود برای او تعریف کنید که واقعاً برای شما مهم است و هرگز به کسی نگفتید.
4. ابراز همدلی
افرادی که از آنها قدردانی می کنید باید بتوانند به شما اعتماد کنند. به آنها نشان دهید که برای زندگی آنها ارزش قائل هستید و یک ارتباط عاطفی واقعی با آنها ایجاد کنید. هرگز به کسی که احساسات و عواطف خود را به شما نشان می دهد کم توجهی نکنید زیرا این باعث شرمندگی و تحقیر او می شود. به وی نشان دهید که برای وجودش در کنارش هستید و از این طریق از وی قدردانی کرده اید.

به عنوان مثال، اگر یکی از نزدیکان شما شکست خورده است یا در حال جدایی است، به حمایت شما نیاز دارد. هرگز او را به خاطر موقعیتی که در آن قرار دارد تحقیر نکنید و جملاتی مانند “برای من گریه نکن، شخص دیگری را برای گریه کردن پیدا کن!” با وی شوخی نکنید به جای این رفتارها، می توانید جملاتی مانند “می دانم که در شرایط سختی قرار دارید، چه کاری می توانم انجام دهم تا احساس بهتری داشته باشید؟” از این طریق از وی حمایت کنید.

برای آشنایی با رفتار جرات مندانه و فواید آن، بر روی لینک کلیک کنید.

5. قدردانی خود را نشان دهید
گاهی آنقدر درگیر زندگی می شویم که قدردانی از عزیزانمان را از یاد می بریم. ما معمولا وجود هر چیزی یا هر کسی را که در زندگی خود داریم مسلم می دانیم و البته هرگز آن را عمدا انجام نمی دهیم. بنابراین، قدردان وجود عزیزانتان باشید و راه هایی برای استفاده از آن قدردانی پیدا کنید، به عنوان مثال:
• می توانید از یک دفترچه یادداشت، برای یادداشت کردن چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید استفاده کنید و سپس آن را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید.
• سعی کنید از عزیزانتان به خاطر کارهایی که انجام داده اند تشکر کنید، حتی کارهای کوچک (مثلاً بگویید: “از شما برای شستن ظرف ها متشکرم. من واقعا از کمک شما متشکرم”).
• به کسی که دوستش دارید بگویید «دوستت دارم» یا برای او پیام بگذارید و به او بگویید که وجودش برای شما چقدر اهمیت دارد و می تواند لبخندی بر لبانتان بیاورد یا به زندگی شما معنا بدهد.

تاثیر قدردانی از دیگران در زندگی

تاثیر قدردانی از دیگران بر زندگی

آیا تا به حال کسی از شما قدردانی کرده است؟ چه احساسی داشتی؟ چرا قدردانی در روابط شخصی بسیار موثر است؟ قدردانی از آنچه خداوند به ما عطا کرده و سپاسگزاری از کسانی که ما را دوست دارند صفت والایی است که می تواند جامعه و مردم یک ملت را در کنار هم نگه دارد و نقطه مقابل آن یعنی شکرگزاری انسانیت را نابود می کند.
قدردانی ابزار مهمی در بقا و ادامه مسیر زندگی انسان است و فواید آن برای تمامی ابعاد زندگی انسان مانند سلامت روان، شخصیت، فرهنگ و اجتماع، رفاه و سلامت کلی جامعه غیر قابل انکار است. راهبر افرادی که از شکرگزاری متنفر نیستند اما تشکر از دیگران برایشان مشکل است، به خصوص زمانی که در شرایط سختی قرار دارند، اما شاید این افراد از فواید و تأثیرات سپاسگزاری بر جسم، روح و شناخت شخصیت خود آگاه باشند. اما تاثیر قدردانی از دیگران چیست؟

جهت کسب اطلاعاتی در مورد نحوه برخورد با افراد مغرور، بر روی لینک کلیک کنید.

قدردانی به مغز کمک می کند

تمرین قدردانی روزانه باعث افزایش احساسات مثبت مانند هیجان، غرور و شادی می شود. قدردانی دوپامین و سروتونین را در مغز افزایش می دهد و احساس رضایت را ایجاد می کند و هنگامی که شکرگزار هستید اغلب شادی حاصله مانند ورزش بدن را تقویت می کند.
قدردانی باعث افزایش خوش بینی می شود.
محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که پس از 10 هفته قدردانی منظم، قطعاً خوش بینی بیشتری نسبت به زندگی و طول عمر بیشتر وجود خواهد داشت. یکی از تحقیقات بیان می کند که خوش بینی تأثیر عمده ای بر مغز و بدن دارد و با قدردانی از هر دو قدرت می یابد.

شما شادتر خواهید بود

طبق مطالعه دانشگاه ایالتی کنت، قدردانی از دیگران، به افراد کمک می کند شادتر باشند. قدردانی می تواند از راه های مختلفی به وجود بیاید. شرکت کنندگان با نوشتن نامه های تشکر به افرادی که تأثیر مثبتی در زندگی آنها گذاشته بودند، شادی خود را افزایش دادند. بنابراین دفعه بعد که روز غمگینی را سپری کردید، به کسی نامه بنویسید و به او بگویید که چقدر از محبت او قدردانی می کنید.

برای آشنایی با سخنرانی متقاعد کننده، بر روی لینک کلیک کنید.

تاثیر مثبت بر زندگی

حتی یک تشکر ساده می تواند تاثیر مثبتی بر زندگی شما داشته باشد. یک مطالعه در سال 2014 که در Emotion منتشر شد نشان داد افرادی که از یک آشنا تشکر می کنند، دوستی پایدارتری دارند. شما هرگز نمی دانید که رابطه شما با یک ابراز قدردانی از دیگران و به صورت ساده چقدر بهبود می یابد.

قدردانی از دیگران راهی برای کاهش افسردگی

قدردانی از دیگران راهی برای کاهش افسردگی

قدردانی از دیگران، افسردگی را کاهش می دهد. میدانید چرا؟ صادقانه بگویم، افسردگی ناشی از نوعی خودخواهی بسیار عمیق اما بسیار پنهان است. تا زمانی که در موقعیت دریافت کننده مطلق هستیم و انتظار داریم همه چیز از جمله عشق با دو دست به ما عرضه شود، معلوم است که افسرده خواهیم شد زیرا طبیعتاً دنیا جایی نیست که مفتی بدون تعامل شما را هدایت کند. افراد سپاسگزار افسرده نمی شوند زیرا این احساس قدردانی با احساس پنهان خودخواهی مقابله می کند.

تاثیر شکرگزاری بر زندگی زناشویی

بر اساس تحقیقات متخصصان، زنان نسبت به مردان احساس قدردانی بیشتری دارند و معتقدند این احساس به آنها دیدگاه بسیار خوبی در زندگی خود می دهد. برخی از مردان، دوستان، موفقیت، کار و سایر چیزهای زندگی خود را نعمت می دانند و بیشتر اوقات به خاطر داشته ها و محبتی که می بینند شکرگزارند اما رفتارشان با همسرشان متفاوت است و فکر می کنند که نباید مستقیماً از آنها تشکر کنند.
مردان متاهل معمولاً سالم‌تر و شادتر از مردان مجرد هستند و می‌دانند که همسرشان بسیار ارزشمند و بخش مهمی از زندگی آنهاست اما نحوه قدردانی آنها به گونه‌ای است که معمولاً همسرشان را راضی نمی‌کند. آنها کمتر از کلمات سپاسگزاری استفاده می کنند و بیشتر آنها را در عمل نشان می دهند. در حالی که خانم ها دوست دارند این قدردانی را خیلی واضح بیان کنند زیرا روش مشابهی دارند. زن و شوهرهایی که برای یکدیگر ارزش قائل هستند و از یکدیگر سپاسگزار هستند، به مراتب کمتر از زوج های دیگر دچار مشکل می شوند.

جهت کسب اطلاعاتی در مورد روش های افزایش تاثیرگذاری، بر روی لینک کلیک کنید.

فواید شکرگزاری برای روح و جسم

با بیش از یک دهه تحقیق در مورد تأثیرات قدردانی از دیگران، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افراد، صرف نظر از اینکه از چه فرهنگ و مذهبی هستند، می‌توانند با قدردانی و سپاسگزاری از محبت دیگران نسبت به خود و زندگی، احساس مثبت و آرامش کنند و این احساس به نوبه خود تأثیر مثبتی بر رفاه و سلامت عمومی دارد. وقتی نگرش فرد نسبت به زندگی مثبت و خوش بینانه باشد، روحیه او بسیار تقویت می شود؛ به همان اندازه احساس خوشبختی و سعادت می کند، کمتر مضطرب می شود و می تواند تعادل بسیار خوبی را در زندگی خود ایجاد کند و به تدریج احساسات مخربی مانند احساس دوری را از بین ببرد. نگرش خوب نسبت به زندگی به این معنی است که سیستم ایمنی بدن آنتی بادی های بیشتری تولید می کند و فرد را در برابر عوامل بیماری زا مقاوم می کند.
خلاصه مطالب

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که قدردانی از دیگران یک انتخاب است و شما می توانید این انتخاب را داشته باشید و نوع واکنش خود را نسبت به دیگران نشان دهید و فکر کنید. اگر شما افکار و نگرش های مثبتی داشته باشید، می توانید راحت تر و راضی تر زندگی کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up