مطالعه کنید:

به تعویق انداختن کارها

دلایل به تعویق انداختن کارها

حالا فردا انجامش میدم، دیر نشده که، وقت هست، حالا کو تا وقتش تموم شه! این ها جملات بیان شده توسط کسی هستند که به تعویق انداختن کارها برای او تبدیل به یک عادت شده است. بدون شک عادت کردن به کارهای مثبت و کسب ویژگی های سازنده موجب پیشرفت در زندگی می شود. این در حالی است که عادت های اشتباه و تبدیل شدن آن ها به یک خصلت، فرد را از طی کردن مسیر رسیدن به موفقیت باز می دارد. کم نیستند تعداد کارها و وظایفی که اگر به موقع انجام نشوند، تاثیر خود را از دست داده و نقشی در کسب موفقیت ندارند.

به همین علت نباید به تعلل و اهمال کاری عادت کنیم. تعلل در انجام کارهای یک حوزه مانند زندگی شخصی، موجب اهمال کاری در انجام موضوعات حوزه های دیگر مانند شغلی و یا تحصیلی می شود. با توجه به اهمیت غلبه بر این مشکل و در نتیجه پیشرفت در زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف به تعویض انداختن کارها بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

دلایل به تعویق انداختن کارها

دلایل به تعویق انداختن کارها

حتما تا به حال در موقعیتی قرار گرفته اید که با تعلل در انجام یک کار، به طور کلی از به نتیجه رساندن آن منصرف شده اید. به اصطلاح زمانی که پشتتان باد خورده دیگر انگیزه ای برای انجام کارهایتان نداشته اید. متاسفانه به تعویق انداختن کارها باعث دور شدن ما از اهداف و خواسته هایمان می شود. فردی که اکثر کارهای خود را به بهانه های مختلف و حتی بدون علت و بهانه به انجام نمی رساند، نمی تواند در زندگی پیشرفت کند. افراد موفق کسانی هستند که هر کاری را به موقع و در زمانی که تاثیر دارند انجام می دهند. بهتر است بدانیم تعلل در انجام کارها دلایلی دارد که شناسایی آن ها می تواند به غلبه بر اهمال کاری کمک کند. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از دلایل رخ دادن اهمال کاری اشاره می کنیم:

کمبود اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به معنای اطمینان داشتن نسبت به توانایی ها و استعدادهای فردی است. کسی که از اعتماد به نفس خوبی برخوردار است برای انجام کارهای مهم زندگی خود تعلل نمی کند.

یکی از دلایل اهمال کاری این است که فرد به توانایی های خود اطمینان ندارد.

فکر می کند توانایی انجام کار مورد نظر را نداشته و ممکن است مورد تمسخر و قضاوت دیگران قرار بگیرد. به همین علت به بهانه های مختلف و حتی با تظاهر کردن به فراموشی، کار مورد نظر را انجام نمی دهد.

برای اطلاع از بهترین سبک زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

کاهش انگیزه

همه ما برای حرکت به سمت جلو و پیشرفت در زندگی به یک نیروی محرک نیاز داریم. این نیرو همان انگیزه است که از متوقف شدن ما در مسیر رسیدن به خواسته هایمان جلوگیری می کند. کسی که انگیزه کافی برای انجام کارهای خود را ندارد به فکر به تعویق انداختن کارها می افتد. در نتیجه موضوعات مهم را در زمان موثر و مقرر آن ها به نتیجه نرسانده و خود را از پیشرفت در زندگی محروم می کند. این کار تبدیل به یک عادت شده و تمام جوانب مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

انجام کارهای اضافی

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که در طول زندگی خود آنقدر کار اضافی انجام می دهند تا وقت و انگیزه کافی برای انجام کارهای مهم نداشته باشند. این افراد نمی دانند چه زمانی از طول شبانه روز باید کارهای مهم و حیاتی را انجام دهند. ممکن است هدفی که دارند انقدر برایشان اهمیت نداشته باشد که کارهای اضافی را به خاطر رسیدن به آن حذف کنند. در نتیجه به تعویق انداختن کارها را انتخاب کرده و بعد از گذشت مدت زمانی به آن عادت می کنند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

نداشتن برنامه ریزی

به نظر شما زمانی بهتر می توانید کارهایتان را انجام داده و به اهداف خود برسید که یک نقشه حرفه ای در دست داشته باشید یا اینکه بدون نقشه اقدام به انجام کاری کنید؟ بدون شک داشتن یک نقشه حرفه ای که مشخص کننده مسیری است که باید به آن وارد شده و کارهایی است که باید انجام دهید، شما را به اهدافتان نزدیکتر می کند.

یکی از دلایل به تعویق انداختن کارها نداشتن برنامه ریزی است. در این شرایط فرد چون نمی داند چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهد، اهمال کاری می کند.

وجود ترس های غیر واقعی

علت به به تعویق انداختن کارها

متاسفانه یکی از دلایل عدم موفقیت برخی از افراد، ترس از انجام کارهای مختلف است. ترسی غیر واقعی که می تواند حاصل تفکرات اشتباه و یا حرف های نادرست دیگران باشد. در نتیجه فرد از مواجه شدن با موضوع مورد نظر منصرف شده و آن کار را انجام نمی دهد.

به تعویق انداختن کارها به دلیل ترسیدن از انجام آن ها می تواند موجب تثبیت ترس و گسترش آن به تمام جوانب زندگی شود.

دچار شدن به روزمرگی

انجام کارهای تکراری زندگی بدون ایجاد هیچگونه تغییر قابل توجهی را روزمرگی می نامند. کم نیستند تعداد افرادی که در خانه یا محیط کاری خود دچار روزمرگی شده و در نتیجه به اهمال کاری روی می آورند. روزمرگی باعث کاهش انگیزه و انرژی مثبت می شود، فرد را از تلاش کردن منصرف کرده و یکی از دلایل به تعویق انداختن کارها محسوب می شود. بنابراین بهتر است کارهای جدید انجام داده و در زندگی خود تغییر ایجاد کنید.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، هوش کلامی و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

استراحت طولانی مدت

استراحت کردن برای رفع خستگی و بازیابی انرژی ضروری است. تفریح، سفر، گردش و به طور کلی صرف وقت برای خودتان موجب افزایش انگیزه می شود. در نتیجه در مدت زمان کمتری به اهداف خود دست پیدا کرده و در زندگی پیشرفت می کنید. این در حالی است که برخی از افراد با شروع استراحت دیگر نمی توانند به آن پایان دهند. به همین علت به تعویق انداختن کارها رخ داده و موضوعات مورد نظرشان در زمان مقرر به نتیجه نمی رسند.

برای اطلاع از انواع احساس گناه بر روی لینک کلیک کنید.

حواس پرتی و وسوسه

برای اینکه بتوانید هر کاری را در زمان مقرر و موثر آن انجام دهید باید به اندازه کافی تمرکز داشته باشید. حواس پرتی و از دست دادن تمرکز موجب به تعویق انداختن کارها می شود. در این شرایط فرد حوصله خود را برای انجام کارهایش از دست داده و آن ها را به زمانی نامعلوم موکول می کند. از طرفی وسوسه هم در رخ دادن اهمال کاری و تعلل بی تاثیر نیست. ممکن است فرد برای انجام کارهای غیر ضروری و بی اهمیت وسوسه شده و انجام آن ها را به تعویق بیندازد. به همین علت باید با حواس پرتی و وسوسه مقابله کنید.

انتخاب هدف یا مسیر اشتباه

درست است که هدف گذاری، برنامه ریزی و انتخاب مسیر برای رسیدن به موفقیت ضروری هستند. ولی نکته مهم این است که چنین مواردی باید به درستی انجام شوند. شما برای هدف گذاری و کسب موفقیت باید واقع بین باشید. اهدافی را تعیین نکنید که با توانایی های شما تناسبی ندارند. به مسیری وارد نشوید که انتهای آن به اهداف شما نمی رسد. اگر چنین انتخاب هایی داشته باشید بعد از گذشت مدت زمانی که موفقیت های کوچک و مرحله ای حاصل نمی شوند، به تعویق انداختن کارها را به انجام دادن آن ها ترجیح خواهید داد.

ناتوانی در مدیریت زمان

فردی که نمی تواند کارهای یک روز خود را طوری مدیریت کند که همگی در همان روز به انجام برسند، توانایی خوبی در مدیریت زمان ندارد. این افراد نمی دانند باید کارهای مهم خود را زودتر از بقیه انجام بدهند. برای انجام هر کاری یک بازه زمانی مشخص، تعیین نمی کنند. در نتیجه به تعویق انداختن کارها رخ داده و از انجام آن ها باز می مانند. توجه داشته باشید بسیاری از موضوعات در زندگی به یکدیگر وابسته اند. برای مثال مدیریت زمان، هدف گذاری، برنامه ریزی، اعتماد به نفس و افزایش انگیزه بی ارتباط با یکدیگر نیستند. بنابراین نباید تصور کنید اگر برنامه ریزی نداشته باشید تاثیری بر مدیریت زمان ندارد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه غلبه بر به تعویق انداختن کارها

غلبه بر به تعویق انداختن کارها

تعلل و اهمال کاری ویژگی های مثبتی نیستند که در مواجه شدن با آن ها سعی کنیم به تعویق انداختن کارها را در زندگی خود نهادینه کنیم. هر خصلت، ویژگی و موضوع منفی که جوانب مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار می دهند باید از زندگی حذف شوند. اهمال کاری هم یک موضوع منفی محسوب می شود؛ شما را از انجام دادن به موقع کارها و رسیدن به موفقیت باز می دارد. به همین علت باید به فکر غلبه بر این عادت مخرب باشید. خوشبختانه برای غلبه بر تعلل و اهمال کاری راهکارهای موثری وجود دارند که در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

به خودباوری رسیده و آن را تقویت کنید

برای اینکه بتوانید هر کاری را به موقع انجام دهید باید بدانید که توانایی انجام آن را دارید. این هدف نیز زمانی محقق می شود که به خودباوری برسید. خودباوری به شما کمک می کند از وجود توانایی ها و استعدادهای فردی خود مطلع شده و آن ها را شناسایی کنید. سپس باید از راهکارهایی اصولی برای تقویت خودباوری استفاده کنید. خودباوری و اعتماد به نفس نیز موضوعاتی مجزا از یکدیگر نیستند. می توان گفت انسان ابتدا باید استعدادهای خود را شناسایی کرده و سپس نسبت به استفاده از آن ها اطمینان حاصل کند.

هدف گذاری کرده و برنامه ریزی داشته باشید

هدف گذاری و داشتن برنامه ریزی شما را ملزم به انجام کارها آن هم در موعد مقرر می کنند. زمانی که از اهمیت هدفی که تعیین کرده اید مطلع باشید از به تعویق انداختن کارها جلوگیری خواهید کرد. چون می دانید که به نتیجه رسیدن یک موضوع چه قدر بر آینده شما و رسیدن به موفقیت تاثیر دارد، اهمال کاری نخواهید کرد. البته همانطور که در قسمت های قبلی همین مقاله توضیح دادیم باید اهداف واقع بینانه داشته باشید نه غیر قابل دستیابی.

برای اطلاع از نشانه های افراد حسود بر روی لینک کلیک کنید.

انجام هر کار را به چند بخش تقسیم کنید

مقابله با به تعویق انداختن کارها

اگر از انجام دادن طولانی مدت و منتظر ماندن برای رسیدن به نتیجه خسته می شوید و همین موضوع علت به تعویق انداختن کارها برای شما محسوب می شود، باید انجام هر کار را به چند بخش تقسیم کنید. از این طریق می توانید موفقیت های کوچک را کسب کرده و انرژی مثبت جذب کنید. در نتیجه به بهانه سخت، طولانی، زمان بر بودن و یا بی حوصلگی اهمال کاری نخواهید کرد. البته توجه داشته باشید که نباید کارهای کوچک و ساده را به این روش انجام دهید، زیرا بعد از گذشت مدت زمانی انجام همه کارها برایتان سخت می شود.

از قانون 5 ثانیه استفاده کنید

براساس توضیحات قانون 5 ثانیه باید برای شروع انجام یک کار به خودتان 5 ثانیه فرصت داده و قبل از رسیدن به ثانیه آخر به انجام آن کار اقدام کنید. از این طریق می توانید بر به تعویق انداختن کارها غلبه کرده و اراده خود را نیز تقویت کنید. زمانی که به قانون 5 ثانیه عمل کنید و در انجام آن مصمم باشید، برای شما تبدیل به یک عادت شده و ناخودآگاه برای انجام کارهایتان از جا بلند خواهید شد.

برای اطلاع از کاربردهای مصاحبه انگیزشی بر روی لینک کلیک کنید.

عوامل مزاحم را حذف کنید

مقابله با حواس پرتی، کاهش تمرکز و به تعویق انداختن کارها نیازمند حذف عوامل مزاحم است. شنیدن صدا، دیدن یک وسیله، قرار گرفتن در یک محیط خاص و حتی ملاقات با یک فرد می تواند تمرکز شما را از بین برده و در نتیجه دچار اهمال کاری شوید. بنابراین برای کمک به پیشرفت خودتان و نزدیک شدن به موفقیت باید از این عوامل دور بمانید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، ارتباط موثر و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

با افراد با انگیزه معاشرت کنید

بدون شک همه ما قابلیت این را داریم که تحت تاثیر رفتارها، عقاید و طرز فکر دیگران قرار بگیریم. حال برخی از افراد خود را کنترل می کنند تا تحت تاثیر خصلت های منفی کسی قرار نگیرند. بهتر است شما برای غلبه بر به تعویق انداختن کارها تحت تاثیر افراد با انگیزه قرار بگیرید. کسانی که با تقویت انگیزه و اراده قوی به آنچه که می خواهند، می رسند. از اهمال کاری و تعلل دور مانده و هر کاری را در موعد مقرر آن به انجام می رسانند.

به تاثیر نتیجه کارهایتان فکر کنید

بدون شک انجام کارهای مهم و سازنده تاثیرات مثبتی را به همراه دارند. تاثیراتی که موجب افزایش انگیزه و اشتیاق برای ادامه دادن به مسیر رسیدن به موفقیت می شوند. برای اینکه بتوانید از اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها دور بمانید، بهتر است به نتیجه مثبت کاری که در پیش رو دارید فکر کنید. با فکر کردن به این موضوع انرژی کسب کرده و انجام آن کار را آغاز خواهید کرد. فراموش نکنید که همه ما برای طی کردن مسیر رسیدن به موفقیت به عامل محرک نیاز داریم. فکر کردن به نتیجه مثبت کارها نیز یک عامل محرک محسوب می شود.

خلاصه مطلب

برای رسیدن به خواسته هایمان، ساختن یک زندگی ایده آل و کسب موفقیت نباید اهمال کاری کنیم. از به تعویق انداختن کارها خودداری کرده و هر موضوعی را در موعد مقررش به نتیجه برسانیم. تعلل و اهمال کاری دلایل مختلفی دارد که برای مقابله با آن باید علت را برطرف کنیم. سپس به فکر راهکارهایی برای بهبود اراده و افزایش انگیزه باشیم.

برای یادگیری تکنیک های جذابیت کلام، ارتباط موثر و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up