مطالعه کنید:

اشتباهات در برقراری ارتباط

مهمترین اشتباهات در برقراری ارتباط

شما برای برقراری ارتباط با دیگران چه کارهایی انجام می دهید؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید کدام یک از کارهایتان ممکن است اشتباه باشند؟ بررسی اشتباهات در برقراری ارتباط یکی از موضوعات مهمی است که کسب اطلاعات در مورد آن برای همه مردم ضروری محسوب می شود. بدون شک همه ما تا به حال در موقعیت هایی قرار گرفته ایم و از این پس هم قرار می گیریم که باید با دیگران در ارتباط باشیم. ارتباط هایی که می توانند کاری، عاطفی، اجتماعی، دوستانه، تحصیلی و غیره باشند.

نکته مهم ماجرا این است که روابط بین فردی باید از طریق راهکارهایی درست، آغاز شده و حفظ شوند. بنابراین در گام اول باید به فکر اطلاع از راهکارهای برقراری روابط بین فردی باشید. از طرفی باید از اشتباهاتی که در این میان ممکن است رخ دهند هم مطلع شوید. در غیر این صورت تلاش هایتان بی نتیجه خواهند ماند. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی اشتباهات در برقراری ارتباط بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

اهداف برقراری ارتباط

اهداف برقراری ارتباط

به نظر شما هدف از برقراری روابط بین فردی چیست؟ آیا همه مردم با داشتن فقط یک هدف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم روابط مختلف با اهدافی متفاوت میان مردم شکل می گیرند. بنابراین قرار بر این نیست که همه ما با در نظر گرفتن یک هدف با دیگران در ارتباط باشیم. برای مثال برخی از روابط برای پیشرفت در حوزه کاری شکل می گیرند، برخی عاطفی و تعداد دیگر دوستانه هستند. نکته مهم ماجرا این است که همه روابط برای منتقل کردن یکسری مفاهیم و آنچه که در ذهن هستند برقرار می شوند. برای مثال شما در حوزه کاری خود با مشتریان ارتباطی کاری برقرار می کنید تا توضیحاتی را در مورد محصولات به آن ها ارائه دهید.

برای اطلاع از مفهوم زندگی آگاهانه بر روی لینک کلیک کنید.

از طرفی با یک نفر رابطه ای دوستانه و صمیمی برقرار می کنید تا احساس بهتری نسبت به زندگی داشته باشید؛ در مورد کارهایتان با او صحبت کنید، به معاشرت بپردازید و به طور کلی زندگی کنید. تا اینجای مطلبو گرفتین؟ برای انتقال آنچه که در ذهن داریم راه های مختلفی وجود دارند که در این میان ممکن است برخی از اشتباهات در برقراری ارتباط هم رخ دهند. برای مثال حرف زدن، ارسال پیام متنی، زبان بدن و غیره همگی برای برقراری ارتباط استفاده می شوند. بنابراین اگر کسی از شما بپرسد هدف از برقراری روابط مختلف چیست؟ بهتر است بدون توجه به دیدگاه دیگران، هدفی که در ذهن دارید را بیان کنید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، نقشه ذهنی در سخنرانی و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

رایج ترین اشتباهات در برقراری ارتباط

رایج ترین اشتباهات در برقراری ارتباط

بدون شک هر کسی در طول زندگی خود درمورد موضوعات مختلف، مرتکب اشتباهاتی می شود که باید از آن ها درس بگیرد. در غیر این صورت همان اشتباهات قبلی را تکرار کرده و امکان پیشرفت در زندگی و رسیدن به موفقیت را از بین می برد. یکی از موضوعاتی که رخ دادن اشتباه درمورد آن هم وجود دارد؛ روابط بین فردی است. اینکه تصور کنیم همه روابطی که بین مردم شکل می گیرند؛ گل و بلبل هستند و هیچ اشتباهی رخ نمی دهد، تصوری کاملا اشتباه است.

باید با اشتباهات در برقراری ارتباط آشنا شده و از مرتکب شدن به آن ها جلوگیری کنیم.

متاسفانه کم نیستند تعداد روابطی که هنوز به طور کامل شکل نگرفته ولی یکباره به پایان می رسند، چون طرفین آن نمی دانند چه کارهایی را نباید انجام دهند. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین اشتباهاتی که در برقراری روابط بین فردی رخ می دهند، اشاره می کنیم:

قاطع نبودن

یکی از مهم ترین مهارت هایی که برای برقراری ارتباط با دیگران باید یاد بگیرید؛ قاطعیت است. کسی که در برقراری ارتباط با دیگران قاطعانه رفتار و عمل نمی کند؛ با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. سوء استفاده هایی که ناشی از عدم توانایی نه گفتن و قاطعیت در این مورد انجام می شوند، مهم ترین پیامدهای نداشتن قاطعیت در ارتباط هستند.

برای اطلاع از نحوه داشتن یک گفتگوی تاثیرگذار بر روی لینک کلیک کنید.

همدلی نکردن

آیا با مفهوم صحیح همدلی آشنا هستید؟ می دانید با انجام چه کارهایی با دیگران همدلی کنید؟ متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که قضاوت، سرزنش و نصیحت را با همدلی کردن اشتباه می گیرند. در نتیجه هنگام ایجاد مشکلات برای دیگران، رفتارهایی اشتباه داشته و روابطشان مختل می شوند. برای جلوگیری از رخ دادن این مورد از اشتباهات در برقراری ارتباط باید در لحظات سخت زندگی اطرافیان خود، در کنارشان باشید و به آن ها دلگرمی بدهید.

عدم استفاده از زبان بدن

همانطور که گفتیم راه ارتباطی ما با دیگران و انتقال مفهوم مورد نظرمان، فقط بیان کلمات نیست؛ بلکه استفاده از تکنیک های زبان بدن هم در این مورد موثر واقع می شود. برای مثال با برقراری ارتباط چشمی، لبخند زدن، دست دادن و استفاده از سایر تکنیک های زبان بدن می توانید مشتاق بودن برای برقراری ارتباط را به فرد مقابل خود نشان دهید. این در حالی است که اغلب مردم به این مورد از اشتباهات در برقراری ارتباط توجه نداشته و نسبت به تاثیر تکنیک های زبان بدن غافل هستند. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

انتخاب راه ارتباطی اشتباه

انواع اشتباهات در برقراری ارتباط

موضوع انتخاب راه های ارتباطی بسیار گسترده است و نیازمند بحث های طولانی، ولی همینجا بهتر است مهم ترین نکته آن را یاد بگیرید. برای انتخاب راه ارتباط با دیگران باید نوع رابطه ای که شکل گفته و شرایطی که در آن حضور دارید را در نظر بگیرید. برای مثال نباید برای صحبت کردن با صمیمی ترین دوست خود ایمیل ارسال کنید و در عوض برای ارسال رزومه کاری خود از پیام رسان های آنلاین استفاده کنید. گاهی اوقات اشتباهات در برقراری ارتباط آنقدر ساده هستند که به چشم نمی آیند، ولی در عین حال بدترین تاثیر را به جای می گذارند.

متواضع نبودن

آیا شما هم جزء افرادی هستید که در برخورد با دیگران مدام در مورد خودتان، موفقیت ها و داشته هایتان صحبت می کنید؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است شما مرتکب یکی از اشتباهات در برقراری ارتباط شده اید. بدون شک روابطی پایدار باقی می مانند و طرفین آن از برخورد با یکدیگر احساس خوبی دارند که فخر فروشی در آن رخ ندهد.

برای اطلاع از روش های داشتن زندگی شاد بر روی لینک کلیک کنید.

مبهم حرف زدن

کم نیستند تعداد کسانی که هنگام صحبت کردن با دیگران لقمه را دور سر خود می چرخانند. این افراد آنقدر مبهم صحبت می کنند تا اینکه یا خودشان خسته شوند یا فرد مقابل. این مورد از اشتباهات در برقراری ارتباط باعث گیج و گنگ شدن خودتان می شود، در این شرایط رشته کلام از دستتان خارج شده و دیگر نمی دانید چه طور منظورتان را به فرد مقابل منتقل کنید. دیدی چی شد؟

توجه نکردن به حد و حریم

شاید در نگاه اول تصور کنید بین شما و دوستتان موضوع پنهانی وجود ندارد که باعث شکل گیری حد و حریم شود. در حالی که این تصورات کاملا اشتباه است و حتی صمیمی ترین افراد هم حد و حریم شخصی دارند.

برای دور ماندن از اشتباهات در برقراری ارتباط باید رعایت حریم شخصی را در اولویت لیست اقدامات خود قرار دهید.

با انجام این کار به دیگران نشان می دهید ارتباط با آن ها برایتان ارزشمند است و قصد دخالت در زندگی آن ها را ندارید.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، ارتباط موثر و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

کنترل نکردن هیجانات

اشتباه در برقراری ارتباط

کم نیستند تعداد کسانی که شناخت کافی نسبت به احساسات اطرافیان خود ندارند، نمی توانند هیجانات خود را کنترل کنند و به طور کلی هوش عاطفی یا هیجانی بالایی ندارند. در نتیجه به واسطه ابراز احساسات اشتباه مانند خشم، عصبانیت و حتی علاقه؛ با مشکلات جدی مواجه شده و ممکن است روابطشان با دیگران مختل شوند. به همین علت برای جلوگیری از رخ دادن این مورد از اشتباهات در برقراری ارتباط، باید هوش هیجانی خود را تقویت کنید.

شنونده نبودن

برقراری ارتباط زمانی معنا پیدا می کند که شما پیامی را ارسال کرده و جواب آن را نیز دریافت کنید. جواب زمانی دریافت می شود که شما شنونده خوبی باشید و به حرف های فرد مقابل خود توجه کنید. برخی افراد نسبت به این موضوع بی توجه بوده و مرتکب اشتباهات در برقراری ارتباط می شوند. در نتیجه به تدریج تعداد روابطی که با دیگران دارند کاهش پیدا می کند، چون کسی تمایل به شنیدن صحبت های بی وقفه آن ها ندارد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی شخصیت قدرتمند بر روی لینک کلیک کنید.

عدم رعایت احترام

رعایت نکردن احترام به دور از انسانیت است. هر کسی به نوبه خود ارزش هایی دارد که او را لایق احترام می کنند. به همین علت کسانی که به واسطه سبک تربیتی، کینه توزی یا حتی شوخی کردن به دیگران بی احترامی می کنند مرتکب یکی از مهم ترین اشتباهات در برقراری ارتباط می شوند. اشتباهی که ممکن است با برخوردهایی جدی از جانب دیگران مواجه شود. مطلب سنگین نبود که؟

خلاصه مطلب

همه ما به واسطه جایگاه شغلی، دوری از تنهایی و حتی انجام فعالیت های اجتماعی با دیگران روابطی را برقرار می کنیم. در این میان ممکن است برخی از اشتباهات در برقراری ارتباط هم رخ دهند و منجر به مختل شدن روابط شوند. به همین علت آشنایی با این اشتباهات و دوری از انجام آن ها برای هر کسی ضروری محسوب می شود.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، زبان بدن و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up