مطالعه کنید:

برخورد با افراد عصبی

نحوه برخورد با افراد عصبی

بدون شک همه ما تا به حال با افرادی به اصلاح عصبی برخورد داشته ایم. ممکن است از ابراز احساسات آن ها ناراحت شده و یا به طور کلی اهمیتی به آن ها نداده باشیم. به نظر شما برای برخورد با افراد عصبی باید از چه راهکارهایی استفاده کنیم؟ آیا باید عصبانیتشان را به رخ بکشیم یا با آن ها همدردی کنیم؟ آیا بی توجهی به ابراز احساسات این افراد کار درستی است یا باعث شدت یافتن عصبانیت آن ها می شود؟ برای پیدا کردن پاسخ تمامی این سوالات باید با راهکارها و در واقع نحوه برخورد صحیح با این افراد آشنا شوید. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که به دلیل عدم آگاهی در این مورد، رفتارهایی اشتباه با افراد عصبانی داشته و اوضاع را بدتر می کنند. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی نحوه برخورد با افراد عصبی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روش های برخورد با افراد عصبی

روش های برخورد با افراد عصبی

بیایید برای درک بهتر این موضوع شرایطی را تصور کنید که در مقابل یک فرد عصبانی هستید و او به صورت کاملا واضح، احساس خود را ابراز کرده است. در این شرایط شما چه رفتاری با فرد عصبانی خواهید داشت؟ آیا تا به حال کاری انجام داده اید که خشم و عصبانیت یک فرد فروکش کند؟ بهتر است بدانید نحوه برخورد با افراد عصبی مشخص کننده ادامه داشتن یا نداشتن ابراز احساسات اوست. به همین علت بهتر است با راهکارهایی اصولی که باعث آرام شدن آن ها شده و از ایجاد مشکلات جدی جلوگیری می کند، آشنا شوید. از جمله این راهکارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای تحت کنترل گرفتن آن ها تلاش نکنید

منظور از برخورد مناسب با افراد عصبی؛ تحت کنترل گرفتن آن ها نیست. بدون شک نباید با هیچ انسانی مانند یک عروسک کوکی رفتار کنید و زندگی او را در اختیار بگیرید. به همین علت در برخورد با کسانی که عصبانی هستند سعی نکنید ابراز احساسات آن ها را در کسری از ثانیه تغییر داده و یا رفتارشان را تحت کنترل خود بگیرید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از روش های تغییر احساسات ناخوشایند بر روی لینک کلیک کنید.

مقابله به مثل نکنید

ببین فکر نکنی من داد زدن بلد نیستما، پس صداتو بیار پایین! مثلا فکر می کنی عصبانی باشی من ازت می ترسم؟ نه من از توم عصبانی ترم! متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که به جای رفتاری اصولی از چنین جملاتی برای برخورد با افراد عصبی استفاده می کنند. بدون شک بیان این جملات و به اصطلاح مقابله به مثل، اوضاع را سر و سامان نمی دهد بلکه مشکلات جدی تری را ایجاد خواهد کرد.

کنایه نزنید

تو همیشه عصبی هستی، اصلا دیوونه بازی تو خونته، باز چی شده که اعصاب نداری؟ چته؟ اگر کسی چنین جملاتی را به شما بگوید آیا احساس بدی نسبت به او پیدا نمی کنید؟ آیا در این شرایط عصبانی تر نمی شوید؟ کنایه زدن در هیچ موقعیتی و در برخورد با هیچ کسی، درست و انسانی نیست. بنابراین در برخورد با افراد عصبانی نباید کنایه زدن را در پیش گرفته و به انجام این کار افتخار هم بکنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

گریه نکنید

نحوه برخورد با افراد عصبی

آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که با دیدن عصبانیت دیگران، در کسری از ثانیه گریه می کنند؟ کم نیستند تعداد کسانی که بنا به دلایل مختلفی مانند ترس، تکرار شدن عصبانیت یکی از اطرافیان، حساس شدن و موارد این چنینی؛ در برخورد با افراد عصبانی، گریه می کنند. بهتر است بدانید انجام چنین کاری یا فرد عصبانی را به تشدید رفتارهایش ترغیب می کند یا اینکه شرایط روحی او را به بدتر از آن چیزی که هست، تغییر می دهید. به همین علت اگر خواسته یا ناخواسته این کار را انجام می دهید، باید بر این موضوع غلبه کنید.

علت عصبانیت را جویا شوید

یکی از بهترین روش هایی که برای برخورد با افراد عصبی می توانید از آن استفاده کنید؛ پرسیدن علت است.

بهتر است خیلی دوستانه، به دور از کنایه زدن و متشنج کردن فضا؛ علت عصبانیت را از فرد مقابل بپرسید. با انجام این کار به او نشان می دهید؛ سعی در تغییر دادن او ندارید، بلکه دوست دارید مشکل ایجاد شده را برطرف کنید. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای اطلاع از مفهوم طرز فکر رشد بر روی لینک کلیک کنید.

حق عصبانی بودن را از او نگیرید

متاسفانه برخی افراد فقط خودشان را مستحق واکنش نشان دادن به موضوعات مختلف می دانند. به همین علت در برخورد با افراد عصبی با جملاتی مانند این مسئله عصبانی شدن نداره، چرا عصبانی میشی؟ حالا انگار چی شده و جملاتی مانند این ها، حق عصبانیت را از فرد می گیرند. بدون شک در این شرایط فرد بیشتر از قبل خشمگین شده و اوضاع بدتر می شود. بنابراین نباید حق عصبانیت را از او بگیرید حتی اگر می دانید موضوع مورد نظر دلیلی برای عصبانی شدن محسوب نمی شود.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

عذرخواهی کنید

در شرایطی که حرف یا کار شما باعث عصبانیت دیگران می شود؛ بهتر است به موقع عذرخواهی کنید. با انجام این کار نشان می دهید اشتباه خود را پذیرفته اید و از رخ دادن اشتباه، پشیمان هستید. به این ترتیب از شدت عصبانیت فرد مقابل کاسته شده و شرایط برای بهبود اوضاع فراهم می شود.

فراموش نکنید در برخورد با افراد عصبی نباید اشتباه خود را به گردن آن ها بیندازید.

با او همدلی کنید

شیوه برخورد با افراد عصبی

به جای اینکه فرد عصبانی را سرزنش کنید، به او کنایه بزنید یا اینکه اشتباه خود را به گردن او بیندازید؛ بهتر است راه همدلی کردن را در پیش بگیرید. باید برای برخورد با افراد عصبی، در کنارشان حضور داشته باشید و به حرف هایشان گوش دهید. توجه داشته باشید؛ همدلی کردن به معنای گریه و زاری یا حتی به رخ کشیدن اشتباهات نیست، بلکه باید خود را در موقعیت همان فرد تصور کنید تا احساس او را درک کرده و با کارهایتان باعث تسکین دردهایش شوید. برگرد عقب دوباره بخون!

فضا را تغییر دهید

یکی دیگر از راهکارهایی که در برخورد با افراد عصبی، موثر واقع می شود؛ تغییر دادن فضا و موقعیت است. گاهی اوقات حضور در یک محیط که یادآور خاطره ای تلخ است باعث عصبانیت می شود. از طرفی تغییر فضا مثلا وارد شدن به یک محیط باز که اکسیژن رسانی بیشتری به آن انجام می شود؛ باعث کاهش عصبانیت خواهد شد. بنا به این دلایل می توانید برای کاهش شدت عصبانیت دیگران، آن ها را به ترک آن محیط تشویق کنید.

برای اطلاع از مفهوم روانشناسی مثبت گرا بر روی لینک کلیک کنید.

از تاثیر نفس عمیق غافل نشوید

برای اینکه عصبانیت فرد مقابل زودتر فروکش کند؛ بهتر است او را به کشیدن نفس های عمیق وادار کنید. با انجام تنفس آگاهانه حتی در ساده ترین روش، یعنی نفس های عمیقی که همه مردم آن را انجام می دهند، می توانید باعث آرامش دیگران شوید. در این شرایط می توانید به فرد عصبانی بگویید هم زمان با شما نفس بکشد تا از این طریق هم اکسیژن رسانی به او را بیشتر کنید و هم باعث حواس پرتی او شوید.

گذشته را شخم نزنید

برای اینکه در برخورد با افراد عصبی باعث افزایش شدت عصبانیت و خشم آن ها نشوید؛ بهتره قیمه ها رو نریزین تو ماستا! در واقع برای فروکش کردن خشم دیگران نباید بحث های قدیمی که باعث دلخوری شده اند را به بحث فعلی وارد کنید. با انجام این کار نه تنها شدت خشم را افزایش می دهید بلکه زمینه کینه توزی را نیز فراهم خواهید کرد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

پای منطق را به میان بکشید

راهکارهای برخورد با افراد عصبی

استفاده از این راهکار در برخورد با افراد عصبی نیازمند بررسی شرایط، مطلع بودن از ویژگی های شخصیتی فرد مورد نظر و به طور کلی رعایت احتیاط است. در صورتی که می دانید فرد مقابل در اوج عصبانیت هم می تواند منطقی فکر کند؛ او را به انجام این کار تشویق کنید. زمانی که پای منطق را به میان می کشید احتمال وارد شدن تلنگر به فرد عصبانی و در نتیجه فروکش کردن خشم او افزایش می یابد.

قضاوت نکنید

قضاوت کردن دیگران در هیچ شرایطی، کار درست و پسندیده ای نیست. هر کسی برای خودش حد و حریم شخصی دارد که نباید به آن وارد شوید و کارهای دیگران را مورد قضاوت قرار دهید. همین قضاوت کردن در برخورد با افراد عصبی باعث شدت یافتن خشم آن ها می شود. بنابراین نه تنها در چنین موقعیت هایی بلکه تحت هیچ شرایطی دیگران را قضاوت و سرزنش نکنید.

برای اطلاع از مهم ترین موانع برقراری ارتباط بر روی لینک کلیک کنید.

بی احترامی به دیگران، ممنوع!

توصیه می کنم قبل از اینکه کاری را در حق دیگران انجام دهید، خود را به جای آن ها قرار بدهید تا متوجه شوید از کار خوشتان می آید یا نه. بر این اساس آیا دوست دارید کسی به شما بی احترامی کند؟ در این شرایط احساس خوبی به فرد مقابل پیدا می کنید؟ اگر پاسخ این سوالات از جانب شما منفی است، بنابراین نباید در برخورد با افراد عصبی به آن ها بی احترامی کنید. مطلب سنگین نبود که؟

خلاصه مطلب

بدون شک هر کسی در طول زندگی بارها و بارها عصبانی می شود، ولی نحوه ابراز احساس خشم و عصبانیت تمام مردم یکسان نیست. برای برخورد با افراد عصبی باید اقدامات سنجیده ای را انجام دهید تا باعث فروکش کردن خشم آن ها شوید. در غیر این صورت اوضاع را از آنچه که هست، بدتر خواهید کرد.

برای یادگیری تکنیک های نقشه ذهنی در سخنرانی، هوش کلامی و شخصیت شناسی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up