مطالعه کنید:

تفاوت همدلی و همدردی

تفاوت همدلی و همدردی چیست؟

به نظر شما هنگام رخ دادن یک مشکل باید دیگران را درک کنیم یا قضاوت؟ یا به عبارت دیگر بهتر است موقعیت دیگران را درک کنیم یا برایشان ناراحت باشیم؟ پیدا کردن پاسخ این سوالات وابسته به اطلاع از تفاوت همدلی و همدردی است. این دو مورد در عین حال که شباهت هایی با یکدیگر دارند، متفاوت نیز هستند. بسیاری از افراد در موقعیت های مختلف، همدلی و همدردی را هم معنی می دانند. در حالی که این تصور اشتباه است. همدلی می تواند یک رابطه عمیق را ایجاد کند ولی همدردی کردن می تواند شرایط افراد را بدتر کند.

بنابراین باید از یک جایی به بعد مفهوم این دو مورد و تفاوت هایشان با یکدیگر را یاد بگیریم. از این طریق می توانیم در مواجه شدن با شرایط روحی نامناسب دیگران، برخورد مناسبی داشته باشیم. با توجه به اهمیت درک کردن یکدیگر، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی تفاوت همدلی و همدردی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

همدلی چیست؟

همدلی چیست

بدون شک هر فردی تا به حال در برابر دردهای روحی دیگران و مشکلات آن ها تحت تاثیر قرار گرفته است. از طرفی واکنش هر فرد در برابر دیدن غم و اندوه دیگران می تواند متفاوت باشد. حال سوال مهم این است که همدلی کردن چیست و چه معنایی دارد؟ یا در واقع همدلی (Empathy) چگونه انجام می شود؟ همدلی کردن به معنای تجسم همان موقعیتی است که فرد مقابل در آن قرار گرفته است؛ یعنی به جای اینکه در مقابل فرد آسیب دیده قرار بگیرد، خود را به جای او تصور می کند. ولی به معنی این نیست که همان درد را احساس کند، بلکه درک می کند فرد آسیب دیده الان چه حالی دارد.

در واقع همدلی کردن به معنای صدمه دیدن همراه با فرد آسیب دیده است.

برای اینکه تفاوت همدلی و همدردی را یاد بگیرید باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای همدلی کردن، قضاوت، سرزنش و نصیحتی صورت نمی گیرد. به فرد مقابل جملات انگیزشی گفته نمی شود. بلکه باید به حرف های او گوش دهید. احساسات او را تایید کرده و به فکر بیان کردن توضیحات نباشید. به فکر این نباشید که وقایع تلخ گذشته خود را نیز بیان کنید. برای همدلی کردن نیازی به رقابت و رسیدن به بیشترین میزان غم و اندوه ندارید. بلکه فقط و فقط باید در کنار فرد آسیب دیده باشید. فرد مقابل شما پس از گذراندن دوره ناراحتی، رابطه بهتر و عمیق تری با شما خواهد داشت زیرا برخلاف دیگران او را قضاوت نکرده و همانگونه که هست، دوست داشته اید. برای یادگیری تکنیک های شکل گیری روابط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برای اطلاع از روش های برقراری ارتباط با دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

معنی همدردی

معنی همدردی

در بسیاری از مواقع همدلی و همدردی به یک مفهوم، معنا می شوند. ما نمی توانیم شباهت های این دو مورد را انکار کنیم ولی نباشد آن ها را یکی بدانیم. اطلاع از مفهوم هر یک از آن ها، تفاوت همدلی و همدردی را مشخص می کند. همدردی (Sympathy) به معنای تحت تاثیر قرار گرفتن در مورد مشکل پیش آمده برای دیگران است.

در واقع ناراحت شدن از ناراحتی دیگران و متاثر شدن را می توان همدردی نامید.

کسی که با فرد مقابل خود ابراز همدردی می کند قصد نشان دادن این موضوع را دارد که از درد او مطلع شده است. در این میان ناراحت می شود، احساسات خود را بروز می دهد ولی موجب تسکین درد دیگران نخواهد شد. دلیل این موضوع هم انجام قضاوت، سرزنش و حتی نصیحت است.

در همدردی کردن، سعی می کند انجام کار اشتباه را به فرد آسیب دیده گوشزد کند. هیچگاه خود را در موقعیتی که او قرار گرفته، تجسم نمی کند. به همین علت نمی تواند او را درک کند. بلکه سعی می کند با بیان جملاتی مانند “حالا که پیش آمده” یا “می توانست بدتر باشد” یا اینکه “باید به فکر جبران باشی” دیگران را بیشتر آزار می دهد. فردی که مورد همدردی قرار گرفته نمی تواند رابطه عمیقی با چنین کسانی داشته باشد. به همین علت، همدلی کردن گزینه بهتری برای کمک به تسکین دردهای دیگران است.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره شخصیت قدرتمند بر روی لینک کلیک کنید.

تفاوت همدلی و همدردی در چیست؟

تفاوت همدلی و همدردی در چیست

همانطور که گفتیم برای اینکه درک کنیم، همدلی و همدردی با یکدیگر متفاوت هستند، باید مفهوم هر یک را یاد بگیریم. در قسمت های قبلی همین مقاله به بررسی معنی و مفهوم هر یک از آن ها پرداختیم. بنابراین همدلی و همدردی از این جهت با یکدیگر متفاوت هستند که همدلی موجب قرار گرفتن در موقعیت فرد آسیب دیده می شود ولی با همدردی کردن، شما در مقابل همان فرد قرار می گیرید.

با همدردی کردن از طرف خود و دیدگاهی که دارید به شرایط نگاه می کنید. ولی با همدلی کردن در همان موقعیت قرار گرفته و از این جهت می توانید فرد آسیب دیده را بهتر درک کنید. در همدلی کردن، قضاوت، سرزنش و نصیحتی انجام نمی شود. این در حالی است که همدردی کردن برعکس این شرایط را ایجاد می کند. در نهایت این همدلی کردن است که در ذهن دیگران باقی می ماند و تاثیر مثبت به همراه دارد.

برای اطلاع از مفهوم به کارگیری تکنیک های زبان بدن مردان بر روی لینک کلیک کنید.

تفاوت همدلی و همدردی با ترحم

همدلی به معنای درک کردن موقعیتی است که دیگران در آن قرار گرفته اند. همدردی نیز متاثر شدن از احساسات آن ها و ابراز غم و ناراحتی محسوب می شود. این در حالی است که ترحم نوعی دیدگاه و طرز فکر نامیده می شود. فردی که نسبت به دیگران ترحم می کند خود را موظف می داند که از آن ها مراقبت کند. نسبت به فرد آسیب دیده، دلسوز باشد و برای انجام هرکاری به او کمک کند.

متاسفانه در بسیاری از مواقع، ترحم تبدیل به دخالت می شود. یعنی فرد این اجازه را به خودش می دهد که برای تمامی امورات فرد آسیب دیده، نظر دهد. او تصور می کند فرد مقابل نمی تواند از پس زندگی خود برآید. به همین علت اکثر افراد سعی می کنند از ترحم دیگران دور بمانند. برای یادگیری تکنیک های تاثیرگذاری بر دیگران و برقراری ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

هدف از همدلی و همدردی

هدف از همدلی و همدردی

درست است که همدلی و همدردی تفاوت هایی با یکدیگر دارند ولی از جهاتی نیز به هم شبیه هستند. به طور کلی هدف از همدلی و همدردی، تسکین حال روحی دیگران است. در همدلی کردن به صحبت های فرد مقابل گوش می دهیم که از بار غصه های او کم شود. به هنگام همدردی نیز ابراز ناراحتی کرده و قصد داریم او را به آینده امیدوار کنیم. در این میان تفاوت همدلی و همدردی بر می گردد به قضاوت، سرزنش، نصیحت کردن و حتی مقایسه غم دیگران با شرایط خودمان.

البته نمی توان گفت همدردی کردن با قصد و نیت نامطلوب انجام می شود. بلکه برخی از افراد نمی دانند که صحبت کردن در مورد مشکلات خود، راه حل بهبود شرایط دیگران نیست. یا اینکه با سرزنش کردن راهی از پیش نمی برند. به همین علت بهتر است با دیگران در مواقع لازم، همدلی کنیم.

برای اطلاع از انواع سبک های ارتباطی بر روی لینک کلیک کنید.

موانع احساس همدلی

همدلی کردن، اقدامی عمیق تر از همدردی است. شما با همدلی کردن خود را در موقعیت فرد مقابل قرار می دهید تا بهتر او را درک کنید. همانند او آسیب می بینید ولی ممکن است مانند او گریه نکنید. همدلی به معنای ابراز احساسات نیست، بلکه به معنای کمک به تسکین دردهای فرد آسیب دیده است. همه ما در موقعیت های سخت و سنگینی غم و ناراحتی خود به فردی نیاز داریم که ما را درک کند. به حرف هایمان گوش دهد و در کنارمان حضور داشته باشد. به همین علت بهتر است با موانع همدلی کردن آشنا شویم تا بتوانیم به موقع آن ها را کنار بگذاریم:

  • قضاوت کردن
  • سرزنش و نصیحت کردن دیگران
  • درک نکردن موقعیت
  • ابراز احساسات سطحی
  • بی اهمیت جلوه دادن مشکل
  • توجه نکردن به صحبت های فرد مقابل
  • بیان جملات کلیشه ای
  • دیدن مشکل از مقابل نه در کنار فرد

بنا به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که همدلی و همدردی مفهوم های مختلفی دارند. اطلاع از تفاوت همدلی و همدردی سبب کمک به تسکین درد افراد آسیب دیده می شود. با درک این موضوع بهتر می توانیم به بهبود شرایط دیگران کمک کنیم.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره موفقیت کلامی بر روی لینک کلیک کنید.

راه های رسیدن به همدلی

راه های رسیدن به همدلی

همه ما از دیدن مشکلات دیگران به میزان متفاوت متاثر می شویم. برخی به فکر تسکین دردهای اطرافیان خود بوده و برخی نیز سعی می کنیم نقشی در این مورد نداشته باشیم. ولی اگر به فکر بهبود روابط خود با دیگران هستیم باید همدلی کردن را یاد بگیریم. همدلی سبب عمیق تر شدن روابط می شود و پیامدهای مهمی را به همراه دارد. زمانی می توانیم به درستی با دیگران همدلی کنیم که از تفاوت همدلی و همدردی مطلع باشیم. پس از آن نیز باید سعی کنیم راه های رسیدن به همدلی را یاد بگیریم. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از این راه ها اشاره می کنیم:

شنونده خوبی باشید

افرادی که با یک مشکل مهم مواجه شده اند و حال روحی مناسبی ندارند، به کسی نیاز دارند که به حرف هایشان گوش دهد.

برای اینکه با دیگران همدلی کنید باید در مقابل آن ها شنونده خوبی باشید. بدون اینکه از مشکلات مشابه خود صحبتی به میان آورید، فقط حرف های فرد مقابل را تایید کنید. برای بیان مشکلات از او سبقت نگیرید زیرا انجام این کار شما را به فرد آسیب دیده نزدیک نمی کند.

برای اطلاع از روش های متقاعد کردن دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

در موقعیت فرد مقابل قرار بگیرید

به جای اینکه سطحی به مشکل دیگران نگاه کنید، خود را به جای آن ها قرار دهید. با انجام این کار درک می کنید که او در چه شرایطی قرار گرفته است و بهتر می توانید مشکل را درک کنید. در این مواقع لزوما احساساتی نمی شوید ولی به بهبود حال روحی دیگران کمک می کنید.

سرزنش کردن را فراموش کنید

به نظر شما آیا کسی تمایل دارد مورد سرزنش دیگران قرار بگیرد؟ بدون شک پاسخ این سوال منفی است. بنابراین قضاوت، سرزنش و نصیحت کردن فرد مقابل را فراموش کنید. از تکرار مداوم اشتباه رخ داده، خودداری کنید. با سرزنش کردن دیگران، آن ها به شما نزدیک نمی شوند. بلکه حال روحی شان بدتر شده و از شما دور خواهند شد. برای یادگیری تکنیک های جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

در کنارشان حضور داشته باشید

افرادی که حال روحی مناسبی ندارند و ناراحت هستند به کسی نیاز دارند که در کنارشان باشد. بدون اینکه راهکار مطرح کند، آن ها را بخنداند یا حتی در مورد موضوعات مختلف صحبت کند. بنابراین اگر به فکر همدلی کردن هستید و تفاوت همدلی و همدردی را درک کرده اید، بهتر است در کنار فرد مورد نظر حضور داشته باشید.

خلاصه مطلب

ایجاد مشکلات، احساس غم و ناراحتی برای هر فردی رخ می دهد. در چنین شرایطی تمایل داریم کسی در کنارمان حضور داشته باشد بدون اینکه ما را قضاوت کند. با ما همدلی کرده و از سرزنش کردن خودداری کند. برای اینکه بتوانیم به دیگران در چنین شرایطی کمک کنیم باید از تفاوت همدلی و همدردی مطلع شویم. بدون اینکه در حق دیگران ترحم کنیم، شنونده خوبی برایشان باشیم. از این طریق نه تنها حال روحی اطرافیان، دوستان و عزیزانمان را بهتر کرده ایم بلکه روابط عمیق تری نیز شکل می گیرند. برای یادگیری تکنیک های فن بیان، جذابیت کلام و سخنوری می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up