مطالعه کنید:

روش برقراری ارتباط چیست

روش برقراری ارتباط با دیگران

هر فردی برای پیشرفت در زندگی شخصی، کاری و اجتماعی خود به یادگیری انواع روش برقراری ارتباط با دیگران نیاز دارد. بدون شک زندگی منزوی، محدود و به دور از ارتباط با دیگران بسیار سخت و گاه غیر قابل تحمل است. به همین علت همه ما به تعامل و معاشرت با دیگران نیاز داریم. آغاز یک ارتباط سالم، کمک کننده و طولانی مدت وابسته به تکنیک های ارتباطی است. در واقع یک رابطه هدفمند زمانی آغاز شده و ادامه می یابد که طرفین آن اقدامات موثری را برای برقراری ارتباط به کار بگیرند.

متاسفانه برخی از افراد بدون اطلاع از این موضوع و با بیان جملاتی اشتباه سبب دور شدن دیگران از خودشان می شوند. بنابراین همه ما به یادگیری تکنیک های آغاز و ادامه دادن تعامل و معاشرت با دیگران نیاز داریم. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی انواع روش برقراری ارتباط با دیگران بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

برقراری ارتباط چیست؟

تعریف روش برقراری ارتباط

ذات، احساسات، نیازها و تکامل انسان به نحوی هستند که به تعامل با همنوعان خود نیاز دارد.

تصور کنید اگر هیچگاه با دوست صمیمی خود آشنا نمی شدید یا با اقوام خود معاشرت نداشتید چقدر زندگی برایتان سخت می شد. به بیان دیگر زندگی در چنین شرایطی غیر ممکن و طاقت فرسا می شود. شما از طریق ارتباط گیری با دیگران می توانید در دوران تحصیل خود موفق تر باشید.

در حوزه کاری خود موفقیت های بیشتری را کسب کنید. همچنین تعامل با دیگران سبب آشنایی با شریک زندگی و عاطفی می شود. بنابراین ما برای سپری کردن زندگی و رسیدن به اهداف خود، باید با دیگران ارتباط داشته باشیم. از طرفی آشنایی با دوستان، همکاران و حتی یکی از همسایه ها، سبب تغییر جهت زندگی به یک سمت خاص می شود. بدون شک برخی از نزدیکان بر زندگی ما تاثیر مستقیم دارند.

برای اطلاع از اصول مذاکره بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین باید به شرایط کسانی که قصد تعامل با آن ها داریم، توجه کنیم. حال سوال مهمی که مطرح می شود. این است که چگونه می توانیم زمینه تعامل، معاشرت و در واقع ارتباط با دیگران را فراهم کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم برای تحقق چنین هدفی باید انواع روش برقراری ارتباط با دیگران را یاد بگیرید. برای به کار بردن اصولی آن ها تمرین کنید و موقعیت استفاده از روش ها را یاد بگیرید. برای اطلاع از تمامی این نکات می توانید در دوره های آموزشی تاثیرگذاری بر دیگران، آداب معاشرت و فن بیان مریم مبارکی شرکت کنید.

روش های برقراری ارتباط با دیگران

احتمالا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته اید که تلاش های شما برای تعامل با دیگران بی نتیجه مانده است. متاسفانه برخی از افراد، تکنیک های غیر اصولی و ناکارآمدی را برای معاشرت با دیگران به کار می گیرند. اگر قصد دارید با یک فرد خاص تعامل داشته باشید و یک رابطه هدفمند طولانی مدت را آغاز کنید باید به فکر یادگیری انواع روش برقراری ارتباط باشید. یک رابطه می تواند جنبه کاری، تحصیلی، اجتماعی و یا کاری داشته باشد. بنابراین با توجه نوع رابطه باید تکنیک های موثر را به کار بگیرید.

برای اطلاع از مفهوم زوپا در مذاکره بر روی لینک کلیک کنید.

از طرفی یادگیری تکنیک ها به تنهایی تاثیری بر کسب موفقیت ندارند. شما باید با تمرین و تکرار و سپس بررسی موقعیتی که در آن قرار گرفته اید از آموخته های خود استفاده کنید. با توجه به اهمیت این موضوع و تاثیر آن بر زندگی، در ادامه مطلب به چند مورد از انواع روش های آغاز و ادامه تعامل با دیگران می پردازیم:

رفتار طبیعی داشته باشید نه ساختگی

انواع روش برقراری ارتباط

برخی از افراد تصور می کنند اگر در همه موقعیت ها به فرد مقابل لبخند بزنند، به اجبار از شخصیت اصلی خود دور شوند و رفتارهایی به دور از واقعیت داشته باشند، به هدف خود دست پیدا می کنند. در حالی که این روش کاملا اشتباه است. رعایت ادب و حفظ فاصله ای که هنوز دور محسوب می شود را نباید با رفتار ساختگی اشتباه گرفت. بنابراین به عنوان یکی از انواع روش برقراری ارتباط با دیگران باید شخصیت خود را حفظ کرده و از نشان دادن جنبه های ساختگی دوری کنید.

برای اطلاع از روش های متقاعد کردن دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

به فرد مقابل خود کمک کنید

برای اینکه خاطره ای خوب در ذهن فرد مورد نظر به جا بگذارید، می توانید در موقعیت های مختلف به او کمک کنید. در بررسی تمرینات درسی، وظایف محول شده کاری، خرید وسایل مورد نیاز و غیره کمک رسان باشید. در این صورت یک ذهنیت مثبت برای او در مورد شما ایجاد می شود. بنابراین از این طریق بهتر می تواند با شما تعامل داشته باشد.

البته فراموش نکنید که کمک کردن نباید تبدیل به دخالت در زندگی شود. اینکه بخواهید به اجبار به فرد مقابل خود کمک کنید، آزار دهنده است. به همین علت ابتدا باید پیشنهاد کمک کردن را به او داده یا اینکه با بیان کلماتی همچون اجازه دارم این کار را انجام دهم، پیشنهاد خود را مطرح کنید.

برای اطلاع از اشتباهات زبان بدن بر روی لینک کلیک کنید.

گفتگو را با یک موضوع ساده آغاز کنید

برای شروع یک گفتگو آن هم در اولین برخورد با دیگران نیازی به مطرح کردن موضوعات پیچیده نیست.

توجه داشته باشید که هدف شما از آغاز گفتگو نباید پررنگ کردن دانسته های خودتان و فخر فروشی باشد. در چنین شرایطی فرد مورد نظر با شما احساس راحتی نداشته و تمایلی به معاشرت نخواهد داشت. بنابراین به عنوان یکی از انواع روش برقراری ارتباط با دیگران بهتر است یک موضوع ساده را برای آغاز صحبت انتخاب کنید. می توانید در مورد شرایط تحصیلی، علاقه به شغل و موارد این چنینی گفتگو کنید.

با صداقت صحبت کنید

اگر قرار بر این است که یک رابطه طولانی مدت را آغاز کنید، نباید در مورد خودتان اطلاعاتی اشتباه را به فرد مقابل منتقل کنید. صداقت و راستگویی در روابط کاری، اجتماعی، دوستانه و عاطفی یک اصل مهم محسوب می شود. اگر در تعامل با دیگران راستگو نباشید آن ها تصور می کنند برای تحقق یک هدف پنهانی قصد معاشرت داشته اید. این مورد از انواع روش برقراری ارتباط با دیگران نه تنها به آغاز یک رابطه کمک می کند بلکه در حفظ و دوام آن نیز موثر است.

برای اطلاع از انواع روش های سخنرانی بر روی لینک کلیک کنید.

در بیان کلمات تاکیدی زیاده روی نکنید

بیان کردن مداوم کلمات تاکیدی مانند بله، اوهوم، آره، خوب، که اینطور، آها و غیره بیان کننده عدم توجه است. در واقع بیان بیش از حد چنین کلماتی به فرد مقابل نشان می دهد که شما از صحبت کردن با او خسته شده اید. بنابراین تاثیر منفی بر شکل گیری و ادامه روابط شما دارند. اگر از انواع روش برقراری ارتباط با دیگران به درستی و به موقع استفاده شود، تاثیرات مثبتی را به همراه خواهند داشت. برای یادگیری تکنیک های کلام تاثیرگذار و افزایش اعتماد به نفس می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

شنونده خوبی باشید

تاثیر استفاده از روش برقراری ارتباط

تعامل و معاشرت با دیگران زمانی برای طرفین یک رابطه جذاب است که امکان صحبت کردن برای هر دو نفر فراهم باشد.

به عنوان یکی از انواع روش برقراری ارتباط با دیگران باید شنونده خوبی باشید. به صحبت های فرد مقابل خود گوش دهید، در صورت نیاز نظرات خود را بیان کرده و احساس مهم بودن را به او منتقل کنید. اگر از یک جنبه دیگر نیز به این موضوع توجه کنیم، هیچ فردی تمایل ندارند به صحبت های متوالی و بدون وقفه دیگران گوش دهد. بنابراین تعامل و گفتگو باید دوطرفه باشد.

برای اطلاع از بهترین روش های قدردانی از دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

از فرد مقابل خود تعریف و تمجید کنید

شنیدن تعریف های صحیح و صادقانه برای هر فردی لذت بخش است. گاهی اوقات یک فرد برخلاف موفقیت های مهمی که کسب می کند یا ویژگی های رفتاری مثبتی که دارد، مورد تعریف و تمجید دیگران قرار نمی گیرد. بنابراین اگر یک نفر از آن ها صادقانه تعریف کند، در ذهنشان یک تصور مثبت ایجاد خواهد شد. در این شرایط تعامل با آن ها راحت تر انجام می شود. توجه داشته باشید برای به کارگیری انواع روش برقراری ارتباط با دیگران ابتدا باید موقعیت و شرایط فرد مقابل را بررسی کنید.

برای شکل گیری یک رابطه وقت صرف کنید

برقراری ارتباط با دیگران مسابقه نیست که مجبور باشید آن را در کمترین زمان ممکن انجام دهید. بدون شک فرد مقابل شما معیارهای مختلفی را برای پذیرش شروع یک رابطه در نظر می گیرد. برای مثال اگر به اندازه کافی برای گفتگو، کمک کردن و به طور کلی معاشرت با دیگران وقت صرف نکنید، ذهنیت مثبتی را ایجاد نخواهید کرد. به کارگیری این مورد از انواع روش برقراری ارتباط با دیگران نشان دهنده اهمیت داشتن فرد مقابل برای شماست.

برای اطلاع از مفهوم رفتار جرات مندانه بر روی لینک کلیک کنید.

قضاوت، سرزنش و نصیحت نکنید

زمانی که قصد ایجاد یک رابطه و آغاز معاشرت با دیگران را دارید و در عین حال آن ها در حال صحبت پیرامون کارهایشان هستند، نباید آن ها را قضاوت کنید. قضاوت کردن، سرزنش و سپس نصیحت کردن دیگران به خصوص کسانی که هنوز با آن ها صمیمی نیستید، کار اشتباهی است. با انجام چنین مواردی به فرد مقابل نشان می دهید که قصد تخریب او را دارید. بنابراین به عنوان یکی از انواع روش برقراری ارتباط با دیگران از قضاوت، سرزنش و نصیحت کردن خودداری کنید.

از تکنیک های زبان بدن استفاده کنید

اگر در برخورد اول، خود را فردی جذاب نشان دهید، احتمال موفقیت در تعامل با دیگران افزایش می یابد. برای انجام این کار می توانید یکی از مهم ترین موارد انواع روش برقراری ارتباط، یعنی کاریزماتیک بودن را به کار بگیرید. با استفاده از تکنیک های زبان بدن مانند آراستگی ظاهر، لبخند زدن، ایستادن و نشستن اصولی، عدم نگاه کردن به ساعت و غیره تاثیر بیشتری بر فرد مقابل خواهید داشت. برای یادگیری تکنیک های تاثیرگذاری بر دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

خلاصه مطلب

تعامل و معاشرت با دیگران برای هر فردی مهم، ضروری و لذت بخش است. زمانی که برای تفریح و گردش، خرید کردن، دیدن یک فیلم یا رفتن به رستوران، دوستانتان شما را همراهی می کنند، احساس خوشایندی خواهید داشت. بنابراین اولین اقدام برای رسیدن به چنین اهدافی، شکل گیری یک رابطه صحیح است. برای انجام این کار و کسب موفقیت باید از انواع روش برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید. روش هایی که اصولی هستند و تاثیرات مثبتی به همراه دارند. برای یادگیری نحوه معاشرت و تعامل با دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up