مطالعه کنید:

ترس از سخنرانی

ترس از سخنرانی چیست؟

آیا شما هم از اینکه در جمع برای دیگران صحبت کنید مضطرب می شوید؟ به هنگام اجرای یک سخنرانی دستانتان می لرزد و تمرکز خود را از دست می دهید؟ همه این موارد نشان دهنده وجود نوعی از فوبیا به نام ترس از سخنرانی است. کم نیستند تعداد افرادی که حتی با فکر کردن به اینکه باید در یک جمع در مقابل دیگران صحبت کنند، دچار اضطراب می شوند. متاسفانه اگر این نوع از فوبیا به موقع و آن هم به صورت اصولی کنترل نشود، می تواند تمام جوانب زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

افرادی که به شدت با نشانه های اضطراب سخنرانی مواجه هستند، نمی توانند برای انجام امورات کاری، شخصی و یا اجتماعی خود در مقابل دیگران صحبت کنند. به همین علت ممکن است موقعیت شغلی خود را از دست داده و روابط دوستانه ای که دارند، مختل شوند. بنابراین اگر شما نیز با چنین مواردی مواجه هستید و نمی توانید شدت نشانه ها را کنترل کنید باید به فکر پیدا کردن راه حل اصولی باشید. باتوجه به اهمیت مقابله با اضطراب صحبت کردن در جمع، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف ترس از سخنرانی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ترس از سخنرانی چیست؟

ترس از سخنرانی چیست

براساس تحقیقات انجام شده توسط انجمن سلامت روان آمریکا، بالغ بر 75 درصد مردم جهان با نوع خاصی از فوبیا به نام گلوسوفوبیا مواجه هستند. ترس از سخنرانی (Glosoophobia) نوعی اختلال اضطرابی است که با بروز نشانه های مختلف نمایان می شود. فوبیا یا همان ترس های افراطی به حدی شرایط روحی و روانی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهند که حتی با فکر کردن به یک موضوع خاص، نشانه های روحی و جسمی متعددی بروز می کنند. گلوسوفوبیا نیز چنین شرایطی را برای افراد ایجاد می کند.

کسانی که دچار اضطراب صحبت کردن در جمع هستند، با فکر کردن به انجام یک سخنرانی هم دچار استرس می شوند. از اینکه در مقابل دیگران صحبت کنند، می ترسند. با قرار گرفتن در موقعیت سخنرانی و سمینار فشار خونشان افزایش می یابد. دهانشان خشک شده و دستانشان می لرزد. به این ترتیب تمرکز خود را از دست داده و قادر به حرف زدن نخواهند بود. البته همه ما حتی سخنرانان بزرگ و مطرح جهان هم برای آغاز یک سخنرانی و صحبت کردن در جمع مضطرب می شویم.

برای اطلاع از روش های برقراری ارتباط با دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد، کنترل شرایط روحی و جسمی است. بنابراین اضطراب سخنرانی برای همیشه از بین نمی رود، بلکه می توان نشانه های آن را کنترل کرد. این دقیقا همان کاری است که سخنرانان موفق انجام می دهند. به همین علت از اینکه به هنگام صحبت کردن در جمع مضطرب می شوید، خجالت نکشید. بلکه باید با یادگیری و به کارگیری تکنیک های اصولی، نشانه های گلوسوفوبیا را کنترل کنید. برای یادگیری تکنیک های افزایش اعتماد به نفس صحبت در جمع می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

روش های مقابله با ترس از سخنرانی

روش های مقابله با ترس از سخنرانی

ترس یکی از احساسات انسان است که در مواجه شدن با موضوعات مختلف بروز می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص گردیده که ترس از سخنرانی (Glosoophobia) حتی بالاتر از ترس از مرگ قرار می گیرد. در واقع بسیاری از کسانی که با اختلال اضطرابی گلوسوفوبیا مواجه هستند، حاضرند بمیرند ولی در یک جمع صحبت نکنند.

به همین علت پیامدهای مختلفی همچون انزوا، دوری از اجتماع، از دست دادن موقعیت شغلی و حتی مختل شدن روابط عاطفی برای چنین افرادی به وجود می آیند. در کنار پیامدها و عوارض گلوسوفوبیا، راهکارهای مختلف و موثری نیز برای کنترل و غلبه بر نشانه های آن وجود دارند. با توجه به اهمیت آشنایی با راهکارهای کنترل اضطراب صحبت کردن در جمع، در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

خود را پنهان نکرده و در موقعیت قرار بگیرید

همانطور که گفتیم کم نیستند تعداد افرادی که حتی با فکر کردن به صحبت در جمع، مضطرب می شوند. این افراد ممکن است هیچگاه یک سخنرانی را اجرا نکرده باشند، به همین علت دچار ترس و اضطراب می شوند. بنابراین به عنوان یکی از راهکارهای مهم غلبه بر گلوسوفوبیا، باید در موقعیت سمینار قرار بگیرید. برای اینکه متوجه شوید آیا واقعا با شروع سخنرانی مضطرب می شوید یا نه، باید در موقعیت قرار بگیرید. از صحبت کردن در جمع خودداری نکرده و بهانه تراشی نکنید. توجه داشته باشید به همان میزان که از مواجه شدن با ترسی که دارید، خودداری کنید، نشانه های آن شدت می یابند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره شخصیت قدرتمند بر روی لینک کلیک کنید.

تصویر سازی ذهنی کنید

ذهن ما این قدرت را دارد که موقعیت های مختلف را تصویر سازی کند. پس چرا از این توانایی برای غلبه بر ترس از سخنرانی (Glosoophobia) استفاده نکنیم؟ برای رفع نشانه های اضطراب می توانید خود را در موقعیتی تجسم کنید که در یک جمع قرار گرفته و قصد صحبت کردن دارید. همه چیز خوب پیش رفته و خبری از بروز نشانه هایی از ترس و استرس نیست. با انجام این کار یک تجربه ذهنی از انجام سخنرانی پیدا می کنید.

ذهن ما قدرتی دارد که می تواند تا ساعت ها تصویر سازی انجام دهد. شما می توانید یک سمینار کامل را در ذهن خود اجرا کرده بدون اینکه استرس داشته باشید. همچنین برای یادگیری تکنیک های شکل گیری یک شخصیت کاریزماتیک می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

کنترل ترس از سخنرانی

اعتماد به نفس؛ عاملی که می تواند انسان را از فرش به عرش برساند و یا کاملا برعکس. بدون شک همه ما برای پیشرفت در زندگی به اعتماد به نفس نیاز داریم. این اعتماد به نفس است که به ما کمک می کند از توانایی های فردی خود استفاده کنیم. اعتماد به نفس به ما قدرت صحبت کردن در جمع را می دهد. این در حالی است که عدم اعتماد به نفس سبب انزوا و گوشه گیری ما شده و روابط اجتماعی را محدود می کند. کمبود اعتماد به نفس به تدریج همه جوانب زندگی را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می کند. بنابراین به عنوان یکی از راهکارهای غلبه بر ترس از سخنرانی (Glosoophobia) باید به فکر تقویت اعتماد به نفس خود باشید.

برای اطلاع از مفهوم اضطراب سخنرانی بر روی لینک کلیک کنید.

نسبت به موضوع مورد نظر مسلط باشید

هیچ سخنرانی بدون هدف و در واقع بدون موضوع برگزار نمی شود. همه شرکت کنندگان و سخنرانان نیز از موضوع آن مطلع هستند. متاسفانه برخی از افراد به دلیل مسلط نبودن نسبت به موضوعی که قصد صحبت کردن درمورد آن را دارند، دچار اضطراب می شوند. به همین علت باید قبل از آغاز سخنرانی، نسبت به موضوع آن اطلاعات کسب کنید. اجازه ندهید که جوانب قابل کنترل سبب ایجاد نشانه های ترس و اضطراب شوند.

خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنید

اگر در کودکی، نوجوانی یا حتی بزرگسالی برای صحبت کردن در جمع مورد تمسخر قرار گرفته اید یا حین برگزاری یک سمینار مطالب تهیه شده را فراموش کرده اید، بهتر است دیگر به آن ها فکر نکنید. پَر و بال دادن به خاطرات تلخ گذشته سبب ناکامی در زمان حال می شود.

هر سخنران موفقی نیز در گذشته سخنرانی های ناقصی را اجرا کرده ولی از تجربیات خود برای کسب موفقیت در آینده استفاده کرده است.

به همین علت نباید ذهن خود را در گذشته و خاطرات تلخ آن زندانی کنید. این قول را به خودتان بدهید که برای غلبه بر ترس از سخنرانی تلاش کرده و موفق می شوید. همچنین برای یادگیری روش های تاثیرگذاری بر دیگران، تکنیک های ارتباط موثر و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید

همه ما تا به حال ضرب المثل “کمال هم نشینی در من اثر کرد” را شنیده ایم. این عبارت به صورت واضح بیان می کند که دیگران می توانند بر ما تاثیرگذار باشند. پس چرا از این شرایط برای تاثیر پذیری از افراد مثبت اندیش استفاده نکنیم؟ افرادی که به ما امیدواری می دهند و در کسب موفقیت همراهمان هستند. چنین افرادی به ما نمی گویند اگر دچار ترس از سخنرانی هستی از صحبت کردن در جمع دوری کن! بلکه به ما دلگرمی می دهند که بر اضطراب خود غلبه کنیم. افراد مثبت اندیش از تکنیک های متقاعد کننده استفاده می کنند تا ما را به کنترل ترس هایمان مشتاق کنند.

اجرای یک سخنرانی را تمرین کنید

درمان ترس از سخنرانی

صحبت کردن در یک جمع و در مقابل دیگران، غذا خوردن نیست که نیازی به تمرین کردن نداشته باشد. به هر حال قرار است در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید. بنابراین به انجام تمرینات موثر و اصولی نیاز دارید. تمرینی اصولی محسوب می شود که برای انجام آن لباس رسمی بپوشید، پشت میز یا ایستاده قرار بگیرید و تجسم کنید در سالن کنفرانس هستید. سپس از ابتدا تا به انتهای متنی که آماده کرده اید را اجرا کنید. در چنین شرایطی ذهن شما آماده شده و در روز مقرر به هنگام اجرای سخنرانی اصلی، نشانه های اضطراب کمتر نمایان می شوند.

برای اطلاع از روش های متقاعد کردن دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

براساس تحقیقات علمی، ثابت شده که نوشیدن آب سبب کاهش شدت اضطراب می شود. بنابراین به منظور کاهش شدت استرس و ترس از سخنرانی بهتر است آب بنوشید. این کار را قبل و حین صحبت کردن انجام دهید. همچنین نوشیدن آب به رفع خشکی دهان، روان تر صحبت کردن و اجرای بهتر سخنرانی کمک می کند.

برای صحبت کردن عجله نکنید

یکی از علل ایجاد اضطراب و ترس از سخنرانی (Glosoophobia)، فراموشی مطالب است. زمانی که حین صحبت کردن نکته ای را فراموش می کنید، مضطرب شده و رشته کلام از دستتان خارج می شود. حال سوال این است که چگونه می توان از فراموشی حین صحبت کردن، جلوگیری کرد؟ یکی از راهکارهای رفع این مشکل، عجله نکردن است. برخی از افراد در ذهن خود مطالب چند دقیقه بعد را مرور می کنند، به همین علت هماهنگی ذهن و زبان مختل می شود. بنابراین سخنرانی خود را به همان ترتیبی که تمرین کرده اید، اجرا کنید. برای یادآوری مطالب عجله نکرده و به خودتان مسلط باشید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره موفقیت کلامی بر روی لینک کلیک کنید.

از تکنیک آرامش فعال استفاده کنید

بدون شک همه ما تا به حال در موقعیتی قرار گرفته ایم که دیگران به ما توصیه کرده اند برای رسیدن به آرامش به اصطلاح ریلکس کنیم. حال بهتر است بدانیم تکنیک آرامش فعال چگونه اجرا می شود. برای انجام این کار باید چشمان خود را بسته، نفس عمیق بکشید و تمام عضلات بدن را متقبض کنید. سپس بازدم انجام داده و عضلات خود را رها کنید. با انجام دادن مداوم این تکنیک می توانید در موقعیت های مختلف برای رسیدن به آرامش از آن استفاده کنید.

خلاصه مطلب

در بسیاری از مواقع برای سپری کردن زندگی، کسب موفقیت در حوزه کاری، برقراری روابط اجتماعی و دوستانه به انجام سخنرانی نیاز داریم. لازم است در مقابل دیگران، در یک جمع آشنا و یا به نسبت غریبه، صحبت کنیم. بنابراین باید در چنین شرایطی اضطراب خود را کنترل کرده و بر ترس از سخنرانی (Glosoophobia) غلبه کنیم. ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران موضوع عجیب یا منحصر به فردی نیست، در واقع بسیاری از افراد با این مشکل مواجه هستند. آنچه که در این مورد اهمیت دارد، کنترل نشانه های اضطراب است. برای یادگیری تکنیک های افزایش اعتماد به نفس صحبت در جمع می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده نمایید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up