مطالعه کنید:

متقاعد کردن دیگران

10 روش موثر برای متقاعد کردن دیگران

بدون شک همه ما تا به حال در موقعیتی قرار گرفته ایم که قصد متقاعد کردن دیگران را داشته ایم. برخی از افراد در انجام این کار به هدف خود دست پیدا می کنند و بسیاری از افراد نیز با شکست مواجه می شوند. مهم ترین دلیل عدم موفقیت در قانع کردن مخاطبان، بی اطلاع بودن از اصول متقاعد کردن است. چنانچه به صورت حرفه ای و با استفاده از تکنیک های اصولی برای قانع کردن مخاطبان خود اقدام کنید، نتیجه بهتری کسب خواهید کرد.

برای تحقق این هدف نیز باید تکرار و تمرین را بعد از آموزش اصولی روش های قانع کردن در اولویت برنامه های خود قرار دهید. با توجه به اهمیت برقراری ارتباط با دیگران، نفوذ بر آن ها و پذیرش خواسته ها توسط مخاطبان، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی روش های مختلف متقاعد کردن دیگران بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روش های متقاعد کردن دیگران

تفاوتی ندارد که قصد قانع کردن یک نفر را دارید یا اینکه به عنوان یک سخنران قرار است چندین نفر از مخاطبان خود را قانع کنید. به طور کلی قانع کردن زمانی به دور از شانس و اتفاقی بودن رخ می دهد که اصولی عمل کنید. برای درک بهتر این موضوع ابتدا باید با مفهوم متقاعد کردن دیگران به عنوان یک مهارت ارتباط کلامی آشنا شوید. فردی که دیگران را برای پذیرفتن دیدگاه، نظر و یا درخواست های خود قانع می کند، در حال متقاعد کردن است.

برای انجام این کار نیز روش های مختلفی وجود دارد. نکته مهمی که در این مورد مطرح می شود، رعایت اصول اخلاقی و عدم استفاده از روش های آسیب رسان و یا فریب دهنده است. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین روش های اصولی قانع کردن مخاطبان می پردازیم:

اعتماد به نفس داشته باشید

روش های متقاعد کردن دیگران

اگر قرار است دیگران به حرف ها و نظرات شما اطمینان کرده و آن ها را بپذیرند، باید با اعتماد به نفس برخورد کنید. بدون شک زمانی که خودتان هم با تردید حرف می زنید، برای بیان کردن دیدگاه خود اعتماد به نفس ندارید، مخاطب نیز به شما اعتماد نمی کند. بنابراین در اولین اقدام برای یادگیری اصول متقاعد کردن دیگران، آموزش هایی را در راستای تقویت اعتماد به نفس دریافت کنید. برای انجام این کار می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برای اطلاع از مهارت های مدیریت استرس بر روی لینک کلیک کنید.

از تکنیک های زبان بدن استفاده کنید

برای اینکه بتوانید بر دیگران تاثیر گذاشته، بر ذهن، احساس و حتی منطق آن ها نفوذ کنید باید از تکنیک های زبان بدن کاریزماتیک نیز استفاده کنید. در واقع اکثر افراد در مقابل یک فرد کاریزماتیک و جذاب بهتر قانع می شوند. برای انجام این کار می توانید از تکنیک هایی همچون ظهار آراسته و مرتبط، لبخند زدن، درست راه رفتن و ایستادن، فن بیان خوب و غیره استفاده کنید. مسلط بودن نسبت به تکنیک های زبان بدن نیز همچون متقاعد کردن دیگران نیازمند صرف وقت کافی و تمرین کردن است.

شفاف صحبت کنید

اکثر مردم برای قانع شدن نیازی به شنیدن کلمات سخت ندارند. همچنین طولانی شدن صحبت، حاشیه پردازی و به تاخیر انداختن بیان اصل مطلب، خسته کننده است. به همین علت بهتر است از کلمات ساده و روان برای توضیحات خود استفاده نمایید. شفاف صحبت کنید و از بال و پر دادن به موضوع اصلی خودداری کنید. در این مواقع مخاطب شما نیازی به فکر کردن ندارد و یک بحث کوتاه را بهتر می پذیرد. برای رسیدن به تسلط در نحوه صحبت کردن می توانید از تکنیک های فن بیان و سخنوری استفاده کنید.

برای اطلاع از تفاوت بین اعتماد به نفس و خود شیفتگی بر روی لینک کلیک کنید.

جملات مهم را تکرار کنید

به عنوان یکی از روش های مهم متقاعد کردن دیگران می توانید از تکنیک تکرار کردن استفاده کنید. زمانی که یک جمله مهم را سه بار یا بیشتر در یک گفتگو یا سخنرانی بیان می کنید، همان جمله در ذهن مخاطب شما ثبت می شود. بنابراین با فکر کردن به آن جمله و اهمیتی که دارد، بهتر دیدگاه شما را پذیرفته و قانع می شود. همانطور که گفتیم هدف از قانع کردن، پذیرفتن دیدگاه و نظر شما توسط مخاطبان است.

توضیحات منطقی بیان کنید

اصول متقاعد کردن دیگران

به عنوان یکی از روش های قانع کردن مخاطبان می توانید دلایل، دیدگاه و نظر خود را به صورت منطقی توضیح دهید. برای انجام این کار باید اطلاعات کافی کسب کرده و از بیان توضیحات اشتباه خودداری کنید. همچنین باید در توضیح دادن صادقانه عمل کرده و مخاطبان خود را فریب ندهید. فراموش نکنید که اگر در انجام دادن این موضوع درست عمل کرده و موفق شوید، دیگران برای پذیرفتن سایر نظرات شما نیز آماده خواهند بود.

برای اطلاع از مهارت های غیر کلامی بر روی لینک کلیک کنید.

فضا را احساسی کنید

توجه داشته باشید که در هر موقعیتی نمی توانید با توضیحات منطقی و مطرح کردن دلایل، دیگران را قانع کنید. گاهی لازم است احساسات مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و بر آن ها نفوذ کنید. انتخاب روش های متقاعد کردن دیگران برای رسیدن به اهدافی که دارید به موقعیتی که در آن قرار گرفته اید، وابسته است. در واقع اینکه از منطق یا احساس برای قانع کردن مخاطبان استفاده کنید به موضوع مورد بحث و مخاطبان شما بستگی دارد. به همین علت توصیه می شود اطلاعات خود را پیرامون روش های تاثیرگذاری و قانع کردن افزایش داده و در این رابطه تمرین کنید.

ارزش ها را مقایسه کنید

اگر قصد دارید ایده، نظر و دیدگاه خود را نسبت به یک موضوع مورد پذیرش مخاطبان قرار دهید، می توانید از تکنیک مقایسه کردن بهره بگیرید. برای انجام این کار باید ارزش های چشمگیر ایده و نظر خود را با دیدگاهی دیگر در مورد همان موضوع مورد بررسی قرار دهید. شفاف، واضح و صادقانه آن دو را با یکدیگر مقایسه کرده و به دیگران توضیح دهید. در چنین مواقعی که فرد مقابل به صورت مستقیم از ارزش های نظر شما مطلع می شود، بهتر قانع خواهد شد.

از مخاطبان خود تعریف و تمجید کنید

تکنیک های متقاعد کردن دیگران

اگر صادقانه و بر مبنای واقعیت از دیگران تعریف و تمجید کنید و ویژگی های مثبت آن ها را بیان کنید، نسبت به شما خوش بین خواهند شد. زمانی که بر احساس و ذهن فرد مقابل نفوذ کنید، راحت تر عقیده شما را می پذیرد. حتی اگر بنا به دلایلی در گذشته ذهنیتی نه چندان مثبت در ذهن دیگران ایجاد شده باشد، حال با تعریف های بجا و درست، نظرشان نسبت به شما تغییر می کند. توجه داشته باشید که در تمام طول صحبت نیازی به تعریف از مخاطب ندارید. با انجام دادن این کار نشانه هایی از تملق و چاپلوسی نمایان می شود که تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت.

برای اطلاع از نحوه مدیریت لهجه بر روی لینک کلیک کنید.

انرژی مثبت داشته باشید

امیدواری، داشتن انرژی مثبت و دوری از منفی نگری موضوعی است که به دیگران نیز منتقل می شود. مردم عقاید فردی که شاداب، خوش برخورد و مثبت اندیش است را بهتر قبول می کنند. بنابراین سعی کنید خود را از افکار منفی دور کرده و برای کسب انرژی مثبت تلاش کنید. برای انجام این کار می توانید از تمرینات یوگا، تفریح و گردش و انجام دادن کارهای مورد علاقه کمک بگیرید.

ایجاد نیاز کنید

در کنار سایر روش های متقاعد کردن دیگران، لازم است برای مخاطبان خود ایجاد نیاز کنید. در واقع باید با بیان صحبت هایی اصولی این حس را در مخاطب خود ایجاد کنید که به پذیرش دیدگاه و نظر شما نیاز دارد. زمانی که به تکنیک های فن بیان و مهارت های کلامی مسلط باشید، انجام این کار راحت تر خواهد بود.

خلاصه مطلب

همه ما گاهی اوقات نیاز داریم که در زندگی شخصی، روابط اجتماعی و حوزه شغلی خود دیگران را برای پذیرش نظرمان قانع کنیم. متقاعد کردن دیگران در همه موارد به راحتی انجام نمی شود، مگر با به کارگیری روش های اصولی. تکنیک های قانع کردن نیز باید به صورت حرفه ای آموزش داده شوند تا تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشند. با توجه به اهمیت موضوع قانع کردن مخاطبان برای رسیدن به تسلط در این موضوع می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید و از طریق راه های ارتباطی، اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up