مطالعه کنید:

تکنیک وارونه سازی

تکنیک وارونه سازی چیست؟

در این دنیا کمتر کسی پیدا می شود که برای حل مشکلات یا انجام کارهای جدید؛ چارچوب ها و ذهنیت های قبلی را بشکند و از یک راه جدید به سمت موضوع مورد نظر حرکت کند. تکنیک وارونه سازی به ما نشان می دهد اگر زاویه دید خود را تغییر دهیم، از یک مسیر دیگر حرکت کنیم و به طور کلی خلاقیت خود را به کار بگیریم؛ نتایج خوبی حاصل خواهند شد. فراموش نکنید توانایی خلاقیت و ایده پردازی از جمله عوامل رسیدن به موفقیت محسوب می شوند. در واقع کسی که از قدرت خلاقیتش برای حل مشکلات یا انجام کارهای جدید استفاده نمی کند؛ هم به دیگران وابسته است و هم طعم شیرین پیشرفت در زندگی را احساس نمی کند. با توجه به تاثیرات استفاده از روش های خلاقانه برای رسیدن به موفقیت، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف تکنیک وارونه سازی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تکنیک وارونه سازی چیست؟

تکنیک وارونه سازی چیست

به کارگیری قدرت خلاقیت و ایده پردازی آنقدر برای پیشرفت در زندگی اهمیت دارد که نظریه ها و تکنیک های مختلفی در این مورد مطرح شده اند. وارونه سازی تکنیکی برای حل خلاقانه مسائل مختلف است. این تکنیک بیان می کند به جای اینکه همواره از راهکارهای قبلی و اصول همیشگی که ذهنتان به شما پیشنهاد می دهد؛ استفاده کنید، بهتر است این چارچوب ها را بشکنید و خلاقانه عمل کنید. توجه داشته باشید هنگامی که با یک مسئله، مشکل یا موضوع جدید مواجه می شوید؛ ذهنتان به سرعت شما را به سمت مسیرهای قدیمی هدایت می کند. به همین علت است که با تغییر شرایط و وضعیتی که در آن قرار می گیرید، بازدهی تصمیمات و راهکارهای انتخابی شما کاهش می یابد.

برای اطلاع از نحوه جلوگیری از تصمیمات اشتباه به کمک چارچوب Cynefin بر روی لینک کلیک کنید.

تکنیک وارونه سازی به شما کمک می کند تا عادت های قبلی را تغییر دهید، برخلاف مسیری که همیشه طی می کردید حرکت کنید و موضوع را از زوایای دیگری نگاه کنید.

برای استفاده از این تکنیک؛ فرمول، راهکار یا روش خاصی وجود ندارد زیرا شما باید قدرت خلاقیت خود را به کار بگیرید و راهکارهای جدید و شگفت انگیز را پیدا کنید. نکته مهم ماجرا این است که اکثر مردم برای پیدا کردن مشکلات یک موضوع؛ مسیری که طی کرده اند را از ابتدا به انتها بررسی می کنند، در حالی که وارونه سازی از ما می خواهد جهت را تغییر داده و از انتها به ابتدا حرکت کنیم. برگرد عقب دوباره بخون!

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

فواید تکنیک وارونه سازی

فواید تکنیک وارونه سازی

وقتی صحبت از عوامل موثر در رسیدن به موفقیت به میان می آید؛ یعنی به کارگیری این عوامل و راه دادن آن ها به زندگی، فوایدی دارد. ایده پردازی، خلاقیت و نوآوری هم جزء همین عوامل هستند و از آنجایی که تکنیک وارونه سازی باعث پیدا کردن راهکارهای خلاقانه برای حل مسائل می شود؛ بنابراین فوایدی داشته و باید با آن ها آشنا باشید. از جمله این فواید می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تقویت اعتماد به نفس

زمانی که به واسطه تکنیک وارونه سازی، راهکارهای خلاقانه ای را پیدا کرده و اقدامات جدیدی انجام می دهید؛ توانایی هایی نمایان می شوند که ممکن است خودتان هم از وجودشان اطلاعی نداشته باشید. به همین علت اعتماد به نفس شما افزایش یافته و زمینه انجام اقدامات سازنده بعدی فراهم می شود. دیدی چی شد؟

برای اطلاع از نحوه ایده پردازی به کمک روش شش کلاه تفکر بر روی لینک کلیک کنید.

تقویت خلاقیت و ایده پردازی

وارونه سازی در اصل برای تقویت مهارت یا توانایی خلاقیت و ایده پردازی به کار گرفته می شود. زمانی که از این تکنیک استفاده می کنید؛ راهکارهای جدید و خلاقانه را پیدا کرده و این یعنی تقویت ایده پردازی. توجه داشته باشید هر کسی می تواند خلاقانه ترین راهکارها را پیدا کند، فقط باید به خودش اعتماد داشته باشد و از یک جایی ایده پردازی را شروع کند.

ساختار شکنی چارچوب های ذهنی

اگر شما هم جزء کسانی هستید که برای انجام کارهای مختلف، حل مشکلات و رفع موانع فقط و فقط از یک مسیر عبور می کنید و یک راهکار مشخص دارید؛ بهتر است از تکنیک وارونه سازی استفاده کرده و چارچوب های ذهنی خود را بشکنید. وارونه سازی به شما کمک می کند دست از سر راهکارهای از نفس افتاده بردارید و خلاقانه عمل کنید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

نوآوری و تفکر خلاق

مهم ترین مزیت استفاده از تکنیک وارونه سازی؛ نوآوری و ایجاد تفکر خلاق است.

همه ما برای رسیدن به موفقیت، ساختن یک دنیای بهتر به کمک یکدیگر و به دست آوردن موضوعات جدید به نوآوری نیاز داریم. در واقع همین نوآوری است که باعث پیشرفت در زندگی می شود.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، نقشه ذهنی در سخنرانی و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

نمونه هایی از تکنیک وارونه سازی

نمونه هایی از تکنیک وارونه سازی

به نظر شما ایده پردازی، خلاقیت و نوآوری فقط مختص حوزه های کسب و کار است؟ آیا زندگی شخصی، حوزه تحصیلی یا حتی فعالیت های اجتماعی با مشکلات مواجه نمی شوند یا به انجام یک کار جدید نیاز ندارند؟ بدون شک هر موضوعی که ما در زندگی با آن مواجه هستیم می تواند به خلاقیت و نوآوری نیازمند باشد. به همین علت استفاده از تکنیک وارونه سازی، محدودیت نداشته و در هر زمینه ای از جمله موضوعات نامبرده در ادامه مطلب، کاربرد دارد:

  • برقراری و پایداری روابط عاطفی
  • سرمایه گذاری
  • مدیریت مجموعه های مختلف
  • ایجاد مکانیزم دفاع ذهنی برای برقراری آرامش

فراموش نکنید؛ برای خلاق شدن و پیدا کردن راهکارهای جدید و نوآورانه باید تمرین کنید. همین که بگویید خب من دیگه الان خلاقم! کمکی به شما نمی کند. بلکه باید وارد میدان عمل شده و تجربه های جدید کسب کنید.

برای اطلاع از انواع سبک های یادگیری بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

زمانی می توانیم صحبت از پیشرفت در زندگی، ساختن یک زندگی مستقل و موفق را مطرح کنیم که خودمان توانایی حل مشکلات و انجام کارهای جدید را داشته باشیم. در این میان باید قدرت خلاقیت و ایده پردازی را به کار بگیریم تا در موقعیت های جدید، متوقف نشویم. تکنیک وارونه سازی در این مورد به ما کمک می کند و باعث نوآوری می شود.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، هوش کلامی و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up