مطالعه کنید:

شش کلاه تفکر

ایده های خلاقانه با شش کلاه تفکر

آیا برای انجام پروژه های گروهی با مشکل در پذیرش نظرات دیگران و ایده پردازی مواجه هستید؟ آیا نمی دانید باید کدام یک از ایده های اعضای گروه را عملی کنید؟ برای رفع این مشکلات باید از روش شش کلاه تفکر استفاده کنید. این روش به شما کمک می کند یک موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده، از همه دیدگاه های اعضای گروه مطلع شوید و در نهایت بهترین ایده را انتخاب کنید. متاسفانه یکی از مشکلاتی که اعضای گروه های مختلف برای انجام پروژه های کاری، تحصیلی و حتی رسیدن به یک هدف خانوادگی با آن مواجه هستند؛ اختلاف نظر و بی توجهی به دیدگاه های یکدیگر است. همین عامل احتمال مختل شدن کارهای گروهی و در نتیجه عدم محقق شدن اهداف را به دنبال دارد. با توجه به اهمیت پیشرفت در زندگی و تاثیر کارهای گروهی برای رسیدن به موفقیت، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف شش کلاه تفکر بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

نحوه کار شش کلاه تفکر

نحوه کار شش کلاه تفکر

بدون شک همه ما برای پیشرفت در زندگی و رسیدن به آنچه که دوست داریم باید راهکارهای اصولی پیدا کرده و ایده پردازی کنیم.

برای ایده پردازی هم باید از تفکر خلاقانه استفاده کرده و به اصطلاح از ذهنمان کار بکشیم. تا اینجای ماجرا یعنی درست تا زمانی که به صورت فردی و یک نفره در مورد موضوعات مختلف فکر می کنیم، اختلاف نظری به وجود نمی آید. درست از زمانی که پای کار گروهی به میان می آید؛ احتمال شکل گیری اختلاف نظر، بحث و حتی به هم خوردن انجام کار مشترک ایجاد می شود. در مورد پروژه های مشترک، ممکن است هر یک از اعضاء نظرات متفاوتی بیان کنند و در این میان برخی هم ساکت باشند.

متاسفانه کم نیستند تعداد مواردی که بحث در مورد پروژه های مشترک به بی احترامی، جدال و در نهایت مختل شدن کار مشترک ختم می شود. روش شش کلاه تفکر در عین حال که از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری می کند، باعث تقویت توانایی و مهارت ایده پردازی می شود. این دقیقا همان مهارتی است که ما برای رسیدن به موفقیت به آن نیاز داریم. روش شش کلاه توسط فردی به نام “ادوارد دوبونو” مطرح شده و مورد تایید بسیاری از متفکران قرار گرفته است.

برای اطلاع از کاربرد روش نردبان انتزاع بر روی لینک کلیک کنید.

به کمک این روش هر یک از اعضای گروه، نظرات خود را بیان کرده و در نهایت با رعایت احترام، بهترین ایده و نظر انتخاب می شود. برای اجرا کردن روش شش کلاه تفکر باید شش کلاه یا تصویر کلاه هایی که رنگ هایی خاص دارند را تهیه کنید. رنگ های کلاه ها باید زرد، سبز، سفید، سیاه، قرمز و آبی باشند. نکته مهم ماجرا این است که همه افراد گروه باید از همه شش کلاه استفاده کنند. هر یک از کلاه ها نماد یک نقش یا در واقع طرز فکر بوده و باید متناسب با عنوان هر کلاه، ایده های مختلفی مطرح شوند. نقش هر یک از کلاه ها به شرح زیر است:

کلاه قرمز

یکی از معانی رنگ قرمز؛ هیجانی شدن است، از همین تعبیر برای شکل گیری روش شش کلاه تفکر هم استفاده شده است. بر همین اساس زمانی که کلاه قرمز بر سر دارید یا تصویر آن را در اختیار می گیرید باید افکار هیجانی که بیان کننده دیدگاه های شخصی شما هستند را مطرح کنید. در واقع کاری به واقعیت های موجود، درست یا غلط بودن دیدگاه ندارید؛ بلکه فقط و فقط باید نظرات شخصی خود را مطرح کنید. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای اطلاع از مفهوم خودشیفتگی بر روی لینک کلیک کنید.

کلاه سفید

حتی با خواندن عنوان رنگ سفید هم می توان آرامشی که حین دیدن این رنگ پیدا می کنید را حس کنید. سفید همواره رنگ آرامش بوده و در روش شش کلاه هم به همین منظور از آن استفاده می شود. زمانی که نوبت به استفاده از این رنگ می رسد باید افکاری خنثی، به دور از جهت گیری و با در نظر گرفتن واقعیت های موجود، مطرح کنید.

کلاه زرد

به نظر شما زرد می تواند نشان دهنده چه موضوعی باشد؟ اگر رنگ زرد را نمادی از خورشید و خوشحالی در نظر بگیریم، بنابراین کلاه زرد باید بیان کننده افکار خوش بینانه و تقویت کننده نقاط قوت باشد. زمانی که این کلاه در اختیارتان قرار می گیرد باید به صورت خوش بینانه به موضوع نگاه کرده و به کاستی های موجود فکر نکنید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

کلاه سیاه

اجرا کردن روش شش کلاه تفکر

سیاه همواره در ذهن مردم نمادی از تاریکی، عدم موفقیت و ایجاد مشکلات است. بنابراین هنگام استفاده از روش شش کلاه تفکر و رسیدن نوبت به کلاه سیاه باید از زاویه بدبینانه به موضوع نگاه کنید. باید هر آنچه که به نظرتان باعث عدم موفقیت می شود را بیان کنید و اتفاقا نقاط ضعف را پررنگ تر کنید.

کلاه سبز

برطبق روشی که برای بیان علت انتخاب رنگ های مختلف کلاه ها استفاده کردیم؛ سبز می تواند نشانی از طبیعت، سرسبزی و خلاقیت باشد. بنابراین با رسیدن نوبت به کلاه سبز باید از مهارت و توانایی خلاقیت خود استفاده کرده و ایده پردازی کنید. به نظرات و دیدگاه های قبلی، کاری نداشته باشید و ایده های نو را مطرح کنید.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

کلاه آبی

خب نوبتی هم که باشه نوبت بررسی ایده های مطرح شده است. زمانی که کلاه آبی را در اختیار دارید بدون اینکه خودتان نظری مطرح کنید باید نظرات و ایده های بیان شده را بررسی نمایید. در این موقعیت باید به همه جوانب توجه کرده، موضوع را مطرح کنید، از ایجاد بحث و جدال جلوگیری کرده و در نهایت گزارشی از ایده پردازی ها و بحث های انجام شده، تهیه کنید.

موارد استفاده از شش کلاه تفکر

موارد استفاده از شش کلاه تفکر

همانطور که گفتیم از این روش برای پیدا کردن بهترین ایده، راهکار و به طور کلی بهترین نظر در مورد یک موضوع مشخص استفاده می شود.

یکی از اساسی ترین قوانین استفاده از روش شش کلاه تفکر؛ رعایت احترام و تخریب نکردن نظرات یکدیگر است.

بنابراین با توجه به اینکه روش شش کلاه باعث انجام کارهایی اصولی و در نتیجه افزایش احتمال موفقیت می شود، به همین علت آشنایی با موارد استفاده از آن ضروری محسوب می شود. از جمله این موارد می توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

  • تصمیم گیری اصولی و کاهش احتمال پشیمانی
  • انجام پروژه های مشترک به بهترین نحو
  • کاهش میزان خطا
  • تقویت مهارت ایده پردازی و بارش فکری

فکر کردن، خلاقیت و ایده پردازی در بسیاری از موقعیت های زندگی حتی در مواردی که ریسک هم می کنیم برای رسیدن به موفقیت موثر واقع می شوند. بنابراین نباید از روش هایی که با استفاده از قدرت تفکر باعث پیشرفت در زندگی خواهند شد؛ چشم پوشی کنید. برگرد عقب دوباره بخون!

برای اطلاع از روش های جلوگیری از مقایسه کردن خود با دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

بدون شک همه ما در موقعیت هایی قرار می گیریم که باید برای انجام یک کار خاص با دیگران همفکری کنیم. روش شش کلاه تفکر به ما کمک می کند تا برای انجام یک کار گروهی از بهترین ایده ها و نظرات استفاده کنیم. در نتیجه احتمال موفقیت و دستیابی به نتیجه دلخواه افزایش می یابد.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، جادوی جذابیت و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up