مطالعه کنید:

سندرم سازگاری عمومی

سندرم سازگاری عمومی چیست؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که بدن شما در پاسخ به شدت یافتن استرس، چه واکنش هایی نشان می دهد؟ بهتر است بدانید مجموعه پاسخ های بدن به استرس؛ سندرم سازگاری عمومی نامیده می شود. در این شرایط بدن سعی می کند با تغییرات جسمی ناشی از شدت یافتن استرس مقابله کرده و وضعیت بهتری را ایجاد کند. متاسفانه این سندرم می تواند به یک مرحله دردسرساز هم برسد و باعث ایجاد خستگی شود.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد؛ جلوگیری از طولانی شدن شدت یافتن استرس است. در واقع نباید اجازه دهیم، استرس وارد شده برای مدت های طولانی باقی بماند و فروکش نکند. در غیر این صورت حتی بدن هم برای برگرداندن شرایط خودش به حالت عادی، کاری نمی کند و این موضوع دردسرساز خواهد شد. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سندرم سازگاری عمومی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

سندرم سازگاری عمومی GAS چیست؟

سندرم سازگاری عمومی چیست

شرایطی را تصور کنید که به دلیل رخ دادن یک اتفاق دچار استرس شده اید. در این شرایط چه تغییراتی در بدن شما ایجاد می شوند؟ احتمال دارد دستانتان بلرزند، دهانتان خشک شود، ضربان قلب و فشار خون بالا رفته و چندین تغییر دیگر هم شکل بگیرند. همه این تغییرات پاسخ های بدن به ایجاد استرس هستند و اصطلاح علمی آن؛ سندرم سازگاری عمومی است. بنابراین سندرم GAS؛ تغییرات فیزیولوژیکی بدن است که هنگام پاسخ دادن به استرس به صورت خودکار و غیر ارادی نمایان می شوند. این سندرم سه مرحله دارد، به بیان دیگر پاسخ بدن ما به استرس سه مرحله ای است و اطلاع از آن ها به شناخت بیشتر سندرم GAS کمک می کند. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

مراحل سندرم سازگاری عمومی

مرلحل سندرم سازگاری عمومی

همانطور که گفتیم پاسخ های فیزیولوژیک بدن به استرس که اصطلاحا سندروم GAS نامیده می شود، سه مرحله دارد. هر فرد هنگام مواجه شدن با استرس هر یک از این مراحل را به ترتیب طی می کند، ولی ممکن است به مرحله سوم وارد نشود. مراحل سندرم سازگاری عمومی شامل موارد نامبرده در ادامه مطلب هستند:

مرحله واکنش هشدار

زمانی که استرس شروع شده و در حال شدت یافتن است، سیستم سمپاتیک بدن تحریک شده و از غده فوق کلیوی هورمون هایی مانند آدرنالین ترشح می شود. این تحریک شدن کاملا غیر ارادی و ناخودآگاه انجام شده و باعث نمایان شدن نشانه های شایع و شناخته شده استرس خواهد شد.

برای اطلاع از راهکارهای داشتن امید به آینده بر روی لینک کلیک کنید.

مرحله مقاومت

کار اصلی بدن در واکنش نشان دادن به استرس از همینجا شروع می شود. در مرحله مقاومت؛ بدن سعی می کند تغییرات جسمی مرحله قبل را خنثی کند. در واقع اگر قرار باشد آرامشی صورت بگیرد در همین مرحله اتفاق میفتد.

مرحله خستگی

متاسفانه در شرایطی که شدت یافتن استرس طولانی می شود، تسکین و رسیدن به آرامشی هم در کار نیست؛ بدن خسته می شود. در این مرحله از سندرم GAS خستگی بدن در حدی است که دیگر قادر به پاسخ دادن به نمایان شدن تغییرات فیزیولوژیکی هم نیست. به همین علت است که بیان می شود باید از طولانی شدن شدت یافتن استرس جلوگیری کنید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

علائم سندرم سازگاری عمومی

علائم سندرم سازگاری عمومی

بهتر است بدانید نشانه هایی که در هر یک از مراحل سندرم GAS نمایان می شوند؛ متفاوت هستند و علائم هر مرحله باید به صورت مجزا بررسی شود. به همین علت در ادامه مطلب نشانه های هر یک از مراحل؛ واکنش هشدار، مقاومت و خستگی را به صورت مجزا بیان می کنیم:

نشانه های مرحله واکنش هشدار

  • افزایش ضربان قلب و فشار خون
  • لرزش دست ها
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • تغییر رنگ پوست صورت
  • تغییر ریتم تنفس

نشانه های مرحله مقاومت

چنانچه بدن نتواند واکنش های مرحله قبل را خنثی کند، نشانه های نامبرده در ادامه مطلب نمایان می شوند:

  • ناامیدی
  • کاهش تمرکز
  • تحریک پذیری

نشانه های مرحله خستگی

  • خستگی
  • بی خوابی
  • افسردگی
  • اختلالات شناختی
  • اضطراب

بنابراین باید تکنیک های کنترل استرس را یاد بگیرید و تمرین کنید تا در مواقع نیاز از آن ها برای خنثی کردن واکنش های مرحله هشدار استفاده کنید.

برای اطلاع از تکنیک های ایجاد انگیزه در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

عوارض سندرم سازگاری عمومی

عوارض سندرم سازگاری عمومی

بدون شدت برطرف نشدن به موقع استرس و طولانی شدن بروز آن باعث ایجاد مشکلات جدی می شود. متاسفانه کم نیستند تعداد بیماری های روحی و جسمی که به دلیل کنترل نکردن به موقع استرس شکل می گیرند. از جمله عوارض شایع سندرم سازگاری عمومی می توانیم به موارد نامبرده در ادامه مطلب اشاره کنیم:

  • مشکلات گوارشی
  • بیماری های قلبی
  • فشار خون بالا
  • سرکوب سیستم ایمنی
  • اختلالات خواب
  • سردرد
  • اختلالات اضطرابی
  • ضعیف شدن تمرکز و حافظه

متاسفانه اغلب مردم به اهمیت کنترل استرس و جلوگیری از ایجاد عوارض آن توجهی ندارند زیرا در این مورد میزان اطلاعات آن ها کم است. اغلب مردم حتی تصور هم نمی کنند که طولانی شدن استرس می تواند چه پیامدهایی به همراه داشته باشد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

سندرم سازگاری عمومی چه زمانی رخ می دهد؟

احتمالا شما هم با مطالعه قسمت های قبلی همین مقاله به این موضوع فکر کرده اید که سندرم GAS چه زمانی رخ می دهد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛ سندرم سازگاری عمومی یک بیماری نیست که بتوان آن را تشخیص داد و زمان آن را مشخص کرد. بلکه وارد شدن به مرحله سوم این سندرم می تواند در طولانی مدت بیماری هایی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشکلات قلبی را ایجاد کند. بنابراین بهترین راهکار موجود؛ کنترل به موقع استرس است.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، جادوی جذابیت و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

مدیریت استرس ناشی از سندرم سازگاری عمومی

مدیریت استرس ناشی از سندرم سازگاری عمومی

همانطور که گفتیم ورود به مرحله سوم سندرم GAS می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی روحی و جسمی شود. به همین علت باید به فکر یادگیری راهکارهای موثر برای خنثی کردن واکنش های مرحله اول آن باشید. برای مثال ورزش کردن، تمرین تکنیک های مدیتیشن، داشتن رژیم غذایی سالم، تنفس آگاهانه و شناسایی محرک هایی که باعث شکل گیری سندرم سازگاری عمومی می شوند؛ به مدیریت این سندرم کمک می کنند. به طور کلی باید از تکنیک های خودمراقبتی استفاده کنید تا جسم و روح خود را از عواقب و پیامدهای شدت یافتن استرس دور نگه دارید. خودمراقبتی یعنی مراقبت کردن از سلامت جسم و روح؛ این دقیقا همان چیزی است که باید در شرایط ایجاد استرس به آن فکر و عمل کنید.

برای اطلاع از نحوه تنظیم ساعت بیولوژیک بدن بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

همه ما همواره در معرض ایجاد و شدت یافتن استرس هستیم، ولی نکته مهم ماجرا این است که نباید اجازه دهیم نشانه های استرس برای طولانی مدت باقی بمانند. به همین علت نباید به مرحله سوم سندرم سازگاری عمومی وارد شده و باید آن را مدیریت کنیم.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، موفقیت کلامی و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up