مطالعه کنید:

شناخت ارزش ها

اهمیت شناخت ارزش ها در زندگی

به نظر شما منظور از ارزش های زندگی چیست؟ چگونه می توانیم ارزش های زندگی خود را شناسایی کنیم؟ شناخت ارزش ها موضوعی بسیار مهم است که کسب اطلاعات در مورد آن تاثیر مهمی بر رسیدن به موفقیت دارد. بدون شک هر کسی ارزش هایی در زندگی خود دارد؛ یکی بیشتر و یکی کمتر! نکته مهم ماجرا این است که بدانیم کدام یک از ارزش های زندگی ما تاثیر بیشتر و مهم تری بر پیشرفت ما دارند. به این ترتیب می توانیم پا به مسیری کوتاهتر و در عین حال هموارتر برای رسیدن به موفقیت بگذاریم.

فراموش نکنید دستیابی به هر خواسته ای، سختی های خود را دارد و نمی توان گفت مسیر رسیدن به خواسته های برخی افراد به طور کلی هموار است. بلکه افراد خودساخته ای که پیشرفت در زندگی برایشان اهمیت دارد؛ زمانی که با مشکلات متعددی مواجه می شوند از تکنیک هایی اصولی برای برطرف کردنشان استفاده می کنند. با توجه به تاثیر ارزش ها بر زندگی و رسیدن به موفقیت، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف شناخت ارزش ها بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

اهمیت شناخت ارزش ها در زندگی

اهمیت شناخت ارزش ها

قبل از انجام هر کاری و بیان هر توضیحی بهتر است در مورد مفهوم ارزش صحبت کنیم؛ به نظر شما منظور از ارزش چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم ارزش ها؛ اصلی ترین و اساسی ترین باورهای زندگی هستند که بر تصمیم گیری، انتخاب، رفتار، عملکرد و به طور کلی رسیدن به موفقیت تاثیر دارند. حال نکته مهم ماجرا این است که بدانید منظور از باور چیست؟ باورها؛ عقایدی هستند که بر اثر تکرار مداوم، در ذهن جادوانه شده اند. برای مثال وقتی شما باور دارید فردی بالیاقت هستید؛ دست به انجام کارهای مهم زده و زمینه رسیدن به موفقیت را فراهم می کنید. بنابراین باورها و ارزش ها همواره بر همه حوزه های زندگی تاثیر داشته و عاملی برای رسیدن به موفقیت محسوب می شوند.

برای اطلاع از راهکارهای رفع وابستگی عاطفی بر روی لینک کلیک کنید.

البته نباید فراموش کنید که باورهای منفی هم می توانند شکل بگیرند، ولی این باورها نباید تبدیل به ارزش شوند. به بیان دیگر ارزش ها باید باورهایی ارزشمند باشند و به همین علت باورهای منفی نباید برای برخی افراد تبدیل به ارزش و الگو شوند. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

همین که بدانید ارزش ها بر تصمیم گیری ها، رفتار، عملکرد و حتی اولویت بندی کارهایتان تاثیر دارند؛ یعنی اهمیت شناخت ارزش ها را درک کرده اید.

به این ترتیب تلاش خود را به کار می گیرید تا ارزش های مهم زندگی را شناسایی کرده و از آن ها برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید. بنابراین بهتر است با تعدادی از مهم ترین انواع ارزش ها در زندگی آشنا شوید:

یادگیری

انواع ارزش ها در زندگی

از جمله مهم ترین ارزش های زندگی می توان به یادگیری اشاره کرد. کسی که می داند برای پیشرفت در هر زمینه ای به یادگیری نیاز دارد؛ بهتر می تواند به خواسته های خود برسد. این افراد می دانند متوقف نشدن روند یادگیری یکی از عوامل رسیدن به موفقیت است، بنابراین آن را باور دارند و از این ارزش مهم غافل نمی شوند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

همدلی

همه ما در طول زندگی در موقعیت هایی قرار می گیریم که به واسطه ایجاد مشکلات مختلف، به همدلی دیگران نیاز داریم. در این شرایط صحبت کردن با یک فرد مورد اعتماد به بهبود حال روحی ما کمک می کند و بخشی از فشار روحی ایجاد شده را از بین می برد. به همین علت برای شناخت ارزش ها در زندگی باید به همدلی کردن هم توجه کنید زیرا خودتان هم ممکن است روزی در این موقعیت قرار بگیرید.

همدلی یکی از مهم ترین ارزش های انسانی است که باعث حفظ و پایداری روابط بین فردی می شود.

معاشرت با عزیزان

زمانی که کارهای اضافی را از زندگی حذف می کنید تا وقت بیشتری برای معاشرت با عزیزان خود داشته باشید؛ یعنی انجام این کار برایتان ارزشمند است و در شناخت ارزش ها عملکرد خوبی دارید. از طرفی معاشرت با کسانی که دوستشان دارید باعث افزایش انگیزه، رفع خستگی و بازیابی انرژی شده و در نتیجه برای رسیدن به موفقیت بیشتر و بهتر از قبل تلاش می کنید.

برای اطلاع از راهکارهای افزایش رضایت از زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

مسئولیت پذیری و وفاداری

در شرایطی که مسئولیت انجام کارهای مختلف را برعهده می گیرید و برای به نتیجه رساندن آن ها متعهد باقی می مانید؛ در واقع موضوع شناخت ارزش ها را به خوبی درک کرده اید. از طرفی وفاداری محدود به انجام کارها و وظایف شغلی نبوده و پایداری روابط عاطفی هم نیازمند وفادار بودن هستند. به طور کلی پایبند بودن به آنچه که خودتان انتخاب کرده اید یکی از ارزش های زندگی محسوب می شود.

اصالت

ارزش های زندگی کدامند

آیا شما هم هنگام برخورد با دیگران، شخصیت واقعی تان را نشان می دهید؟ سعی بر فریب دادن دیگران ندارید؟ نقش بازی نمی کنید؟ اگر شما هم چنین فردی هستید باید به شما تبریک بگوییم زیرا شما از اصالت برخوردار هستید. کسانی که سعی نمی کنند مدام آنچه که هستند را به شکل های مختلف تغییر داده و چهره ای جدید را به دیگران نشان دهند؛ از اصالت خود دور نمی شوند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

تعادل در زندگی

کسانی که بین کار و زندگی شخصی تعادل ایجاد نمی کنند، بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه با مشکلاتی جدی مواجه می شوند. ایجاد تعادل در زندگی باعث می شود هم از زندگی شخصی خود راضی باشید و هم از فعالیت های شغلی، زیرا ایجاد تعادل بین کار و زندگی نه شریک عاطفی شما را ناراضی می کند و نه کارفرمایتان را. دیدی چی شد؟

تاثیرگذاری

به واسطه ویژگی های شخصیتی مثبتی که دارید، اطلاعاتی که در مورد شناخت ارزش ها در زندگی کسب کرده اید، مهارت هایی که آموخته اید و موارد این چنینی؛ بهتر است بر دیگران تاثیر بگذارید.

البته تاثیرگذاری به معنای نصیحت کردن نیست، بلکه باید از راهکارهایی اصولی برای تحقق این هدف استفاده کنید. برای مثال با توضیح دادن عوامل رسیدن به موفقیت مانند ایجاد تعادل، افزایش انگیزه، کسب مهارت ها و غیره به دیگران بگویید که چه طور می توانند به خواسته هایشان دست پیدا کنند.

الان که با اهمیت شناخت ارزش ها در زندگی و همچنین تعدادی از انواع ارزش ها آشنا شده اید، بهتر است از چند مورد از مهم ترین راه های شناختن ارزش ها نیز مطلع شوید. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از این راهکارها اشاره می کنیم:

موقعیت هایی که شاد و موفق بوده اید را بررسی کنید

نحوه شناخت ارزش ها

برای اینکه بتوانید در مورد شناخت ارزش ها در زندگی نتایج خوبی را به دست آورید؛ بهتر است موقعیت هایی که در آن ها شاد و موفق بوده اید را بررسی کنید. به این ترتیب می توانید عوامل یا در واقع ارزش هایی که موجب شادی و موفقیت شما می شوند را شناسایی کرده و در نهایت تقویت کنید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

مقایسه کنید

کارهایتان را با یکدیگر مقایسه کنید تا متوجه شوید چه عواملی سبب رسیدن به موفقیت و از طرفی چه عواملی باعث ناکامی شما می شوند. به این ترتیب می توانید پیرامون موضوع شناخت ارزش ها؛ علاوه بر شناسایی ارزش ها، آن ها را با یکدیگر هم مقایسه کرده و درجه بندی کنید. یادداشت کردی؟

برترین ها را انتخاب و تقویت کنید

بدون شک همه ارزش هایی که در زندگی دارید به یک اندازه موثر نبوده و میزان تاثیرگذاری متفاوتی دارند. به همین علت بعد از اینکه روند شناخت ارزش ها انجام شد باید برترین ها را انتخاب و تقویت کنید. به این ترتیب می توانید مسیر رسیدن به موفقیت را در مدت زمان کمتری طی کنید. مطلب سنگین نبود که؟

برای اطلاع از تکنیک های مدیریت لهجه بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

همه ما در زندگی عقایدی داریم که در ذهنمان جاودانه شده و تبدیل به باور می شوند. در این میان باورهایی هم وجود دارند که اساسی بوده و به عنوان ارزش شناخته می شوند. شناخت ارزش ها در زندگی باعث بهبود کیفیت زندگی، انجام تصمیم گیری های درست و به طور کلی رسیدن به موفقیت می شود.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، آداب معاشرت و نقشه ذهنی در سخنرانی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up