مطالعه کنید:

تعادل بین کار و زندگی

ایجاد تعادل بین کار و زندگی

تو اصلا بلد نیستی تعادل بین کار و زندگی رو حفظ کنی، اینقدر درگیر کار شدی که دیگه بلد نیستی برای خودت زندگی کنی، مگه میشه کسی فقط به فکر خوش گذرونی باشه و به کارش نرسه! آیا شما هم تا به حال مخاطب چنین جملاتی قرار گرفته اید؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است باید به فکر پیدا کردن روش هایی برای برقراری تعادل بین زندگی شخصی و کار خود باشید. در غیر این صورت روز به روز تعداد مشکلاتی که با آن ها مواجه خواهید شد بیشتر می شود.

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که یا آنقدر درگیر فعالیت های کاری می شوند که به طور کلی از زندگی شخصی خود بی خبر می مانند یا برعکس این روند برایشان رخ می دهد. در هر صورت چه بیش از حد به انجام فعالیت های کاری بپردازید و چه کمتر از حد معمول کار کنید، با مشکلات جدی مواجه می شوید. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی راه های ایجاد تعادل بین کار و زندگی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روش های ایجاد تعادل بین کار و زندگی

روش های ایجاد تعادل بین کار و زندگی

احتمالا همه ما تا به حال با کسانی مواجه شده ایم که بیش از حد درگیر انجام فعالیت های شغلی شده اند. خارج از ساعت کاری، در منزل و زمانی که باید به انجام کارهای شخصی خود بپردازند نیز مشغول صحبت کردن در مورد یک پروژه شغلی و یا انجام یک کار خاص هستند. این افراد به سختی در محافل خانوادگی شرکت می کنند، اگر پدر یا مادر باشند اطلاع چندانی از کارهای فرزندان خود ندارند، کمتر استراحت می کنند، از زندگی خود لذت نمی برند و به طور کلی فقط و فقط به شغل خود فکر می کنند. برخی افراد تصور می کنند عدم تعادل بین کار و زندگی محدود به همین حالت است.

برای اطلاع از راه های افزایش شانس بر روی لینک کلیک کنید.

در حالی که کم نیستند تعداد کسانی که مدام در حال دور زدن وظایف شغلی خود بوده تا بتوانند کارهای زندگی شخصی را به انجام برسانند. این دو حالت نتیجه ای به جزء ایجاد مشکلات جدی به همراه ندارند. دسته اول در زندگی شخصی دچار مشکل می شوند و در نهایت تمرکز خود را برای انجام فعالیت های شغلی از دست می دهند. دسته دوم هم به واسطه مشکلاتی که در حوزه فعالیت شغلی دارند و در نهایت به دلیل از دست دادن شغل خود و مواجه شدن با مشکلات مالی، در زندگی شخصی هم ناموفق خواهند بود. بنابراین آشنایی با روش های ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری برای همه مردم ضرورت دارد. به همین علت در ادامه مطلب به بررسی راه های مختلف برقراری این تعادل اشاره می کنیم:

کارهایی را انجام دهید که تخصص دارید

بدون شک برای انجام کارهایی که تخصص و مهارتی در مورد آن ها ندارید با مشکل مواجه شده و باید زمان بسیار زیادی را برای انجام دادنشان صرف کنید. برخی افراد به تدریج مهارت لازم را کسب می کنند و به قول معروف روال کار را یاد می گیرند. این در حالی است که برخی افراد هیچ پیشرفتی در حوزه شغلی نداشته و حتی انگیزه خود را نیز از دست می دهند. این افراد مجبورند از زمانی که می توانند برای زندگی شخصی خود صرف کنند، کم کرده و به انجام فعالیت های کاری بپردازند. به همین علت شما برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی بهتر است شغلی را انتخاب کنید که در مورد آن مهارت های لازم را کسب کرده اید. یا اگر به شغلی علاقه دارید که مهارت انجام دادن آن را تا به حال کسب نکرده اید، ابتدا جوانب مختلف آن را یاد بگیرید.

توانایی نه گفتن را کسب کنند

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که برای نه گفتن به درخواست های بیجای دیگران با مشکل مواجه هستند. این افراد نمی توانند به کارفرمای خود بگویند موضوعات بسیار زیادی برای انجام دادن دارند و نمی توانند پروژه جدیدی را آغاز کنند. یا اینکه نمی توانند به خانواده و دوستان خود بگویند در بازه زمانی که مشغول به کار هستند نمی توانند با آن ها وقت بگذرانند. به همین علت تعادل بین کار و زندگی آن ها مختل شده و با مشکلات جدی مواجه می شوند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

تمرکز خود را افزایش دهید

تکنیک های رعایت تعادل بین کار و زندگی

کسی که به طور مداوم در حال فکر کردن به گذشته، آینده، دعوای ذهنی با دیگران، رویا پردازی و تصویر سازی ذهنی است نمی تواند تمرکز خود را برای انجام دادن کارهایش حفظ کند. درست است که رویا پردازی و تصویر سازی موجب افزایش انگیزه می شوند ولی تا زمانی که در رویاهای خود غرق نشده و دست از انجام کارهای واقعی بر ندارید. در شرایطی که تمرکز خود را از دست می دهید سرعت انجام کار کاهش می یابد در نتیجه مجبور هستید از وقت زندگی شخصی خود کم کرده و به انجام فعالیت های شغلی بپردازید. بنابراین برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی باید از تکنیک های ذهن آگاهی، مدیتیشن، تنفس آگاهانه، یوگا و مدیریت افکار جهت حفظ و افزایش تمرکز خود استفاده کنید.

زمان را مدیریت کنید

آیا می دانید هر کسی برای رسیدن به موفقیت در زندگی به فراهم کردن عوامل مختلفی نیاز دارد؟ برای مثال ابتدا باید هدف گذاری کنید، سپس برای هدف تعیین شده برنامه ریزی کرده و از تکنیک های مدیریت زمان استفاده کنید. مدیریت زمان به شما کمک می کند تا با انجام هر کار در بازه زمانی که مشخص می کنید از ایجاد کمبود وقت جلوگیری کرده و تعادل بین کار و زندگی خود را حفظ کنید. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد انجام ندادن چند کار به صورت هم زمان است. در این صورت نه تنها هیچ یک از کارها به نتیجه نمی رسند بلکه سردرگم شده و باید از وقت شخصی خود برای انجام فعالیت های شغلی استفاده کنید.

برای اطلاع از ویژگی های یک کارفرمای خوب بر روی لینک کلیک کنید.

از تاثیر بازیابی انرژی غافل نشوید

هر کسی بعد از گذشت مدت زمانی از انجام فعالیت های شغلی دچار افت انرژی می شود. نیاز به استراحت دارد تا بتواند انرژی خود را بازیابی کرده و با حداکثر کارایی انجام فعالیت های شغلی را آغاز کند. در غیر این صورت وظایف خود را به موقع انجام نداده و به بهانه ایجاد مشکل در امورات زندگی شخصی با کارفرما به بن بست بر می خورد. بنابراین برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی باید به موقع و به اندازه کافی استراحت کنید، با خانواده و دوستان خود وقت گذرانده و هر کار سالمی که موجب بازیابی انرژی شما می شود را انجام دهید.

چارچوب مشخص کنید و به آن پایبند باشید

راهکارهای حفظ تعادل بین کار و زندگی

برای اینکه در زندگی کاری و شخصی خود موفق باشید و به هیچ کدام از آن ها لطمه وارد نشود بهتر است چارچوب هایی را مشخص کنید. برای مثال به کارفرما و همکاران خود بگویید خارج از زمان کاری هیچ فعالیت شغلی انجام نمی دهید. به خانواده و دوستان خود تاکید کنید که هنگام انجام فعالیت های شغلی از شما درخواست انجام کار شخصی نداشته باشند. برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی باید به اصول و چارچوب هایی که خودتان تعیین می کنید پایبند باشید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، جادوی جذابیت و شخصیت شناسی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

استرس خود را کنترل کنید و عجول نباشید

کم نیستند تعداد کسانی که برای سرعت بخشیدن به انجام کارهایشان عجله می کنند و به همین علت دچار استرس می شوند. شدت یافتن اضطراب هم تبدیل به مانعی برای انجام دادن درست و به موقع کارها خواهد شد. در نتیجه چنین کسانی نمی توانند کارهای شغلی خود را به موقع انجام بدهند و برای جلوگیری از ایجاد مشکلات از زمان فعالیت های شخصی خود کم کرده و به زمان فعالیت های شغلی اضافه می کنند. بنابراین برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی باید از تکنیک های مدیریت زمان برای انجام به موقع کارها استفاده کنید و تمرکز خود را افزایش داده تا از این طریق مانع از شدت یافتن استرس شوید.

برای اطلاع از مفهوم بارش فکری و انواع آن بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

وارد شدن فعالیت های شغلی به زندگی شخصی و یا برعکس یکی از مشکلات جدی زندگی های امروزی محسوب می شود. مشکلی که می تواند همه جوانب زندگی را تحت تاثیر قرار داده و از رسیدن به موفقیت جلوگیری کند. به همین علت همه افراد شاغل باید از تکنیک های ایجاد تعادل بین کار و زندگی مطلع شده و از آن ها استفاده کنند.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، زبان بدن و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up