مطالعه کنید:

قاطعیت در ارتباط

داشتن قاطعیت در ارتباط با دیگران

برای اینکه بتوانید روابط بین فردی سالمی برقرار کنید و در عین حال روابط ناسالم و مخرب را به پایان برسانید؛ باید مهارت قاطعیت در ارتباط را کسب کنید. همه مردم بنا به ویژگی های شخصیتی که دارند، موقعیت شغلی و به طور کلی شرایطی که در آن زندگی می کنند؛ روابط مختلفی را نیز شکل می دهند. بنابراین هیچ فردی نمی تواند بگوید من به کسب مهارت قاطعیت نیاز ندارم چون با کسی در ارتباط نیستم! به نظر شما چنین افرادی حتی با یک نفر هم به عنوان یکی از اعضای خانواده، دوست، همکار، همکلاسی، همسایه و حتی مشتری در ارتباط نیستند؟

به همین علت همه ما نیاز داریم با این مهارت آشنا باشیم و به طور قاطعانه از آن هنگام برخورد با دیگران استفاده کنیم. در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. با توجه به اهمیت حفظ سلامت روابط بین فردی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف مهارت قاطعیت در ارتباط بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

رفتار قاطعانه چیست؟

رفتار قاطعانه چیست

در این دنیا موضوعاتی وجود دارند که کم و بیش آن ها را درک کرده و در زندگی خود به کار می گیریم. مثلا همین قاطعانه رفتار کردن؛ به نظر شما منظور از رفتار قاطعانه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم کسی که در کمال احترام و رعایت انصاف از حق خود دفاع می کند، برای پذیرش دیدگاه خود توسط دیگران تلاش کرده و به طور کلی پای تحقق خواسته هایش می ایستد؛ رفتاری قاطعانه دارد.

برای اطلاع از تفاوت احساس و هیجان بر روی لینک کلیک کنید.

قاطعانه رفتار کردن به معنای زورگویی، حق خوری، بی احترامی و موارد این چنینی نیست، بلکه قاطعیت توام با احترام و رعایت انصاف است. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

قاطعیت در ارتباط می تواند از ایجاد مشکلاتی مانند ضایع شدن حق، زورگویی، سوء استفاده و غیره جلوگیری کند.

کسی که می داند با فرد مقابل خود چه طور رفتار کند تا حق خود را حفظ کرده و در عین حال آسیبی به دیگران نرسد؛ رفتاری قاطعانه دارد.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اهمیت داشتن قاطعیت در ارتباط با دیگران

اهمیت داشتن قاطعیت در ارتباط

به نظر شما وقتی که با فرد مقابل خود در رابطه چه کاری، چه عاطفی و غیره؛ قاطعیت دارید، چه پیامدهایی برای شما به همراه دارد؟ در واقع قاطعیت در ارتباط با دیگران چه اهمیتی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم قاطعانه رفتار کردن در رابطه پیامدهای بسیار مهمی برای زندگی به همراه دارد که محدود به لحظه حال نبوده و حتی بر آینده هم تاثیرگذار است. اطلاع از اهمیت قاطعانه رفتار کردن می تواند بر تمایل افراد برای یادگیری این مهارت هم موثر واقع شود. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین دلایل اهمیت داشتن رفتار قاطعانه در ارتباط اشاره می کنیم:

پایمان نشدن حقتان

هر کسی حق و حقوقی در زندگی دارد که متاسفانه برخی افراد حق دیگران را نادیده می گیرند، تمایل به پایمال کردن آن ها دارند و به طور کلی حق خوری را دوست دارند. چنین کسانی در برخورد با افرادی که توانایی دفاع از حق خود ندارند، بسیار شجاع تر شده و حق دیگران را پایمال می کنند. این در حالی است که اگر مهارت قاطعیت در ارتباط را کسب کنید می توانید از حق خود در مقابل چنین کسانی دفاع کنید، البته در کمال احترام و رعایت انصاف. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

انجام ندادن کارهایی که دوست ندارید

بدون شک اکثر کارهایی که انجام دادنشان به دیگران تحمیل می شوند و این کار به واسطه عدم وجود قاطعیت در ارتباط انجام می شود؛ برخلاف میل فرد مورد نظر هستند. بنابراین زمانی که قاطعانه رفتار کردن را یاد می گیرید و در عین حال قاطعانه رفتار می کنید؛ دیگر مجبور به انجام کارهایی نیستید که دوست ندارید.

جلوگیری از ایجاد درگیری های ذهنی

متاسفانه همه مردم قاطعانه رفتار کردن را یاد نگرفته اند و به همین علت زمانی که حقشان پایمال می شود یا اینکه مجبور به انجام کاری هستند که دوست ندارند؛ درگیری های ذهنی برایشان ایجاد می شود. به خودشان می گویند چرا باید این کارها را انجام دهند، چرا کسی به حقشان توجهی نمی کند و مهمتر از همه این موارد چرا نمی توانند قاطعانه به دیگران “نه” بگویند؟ بنابراین کسب مهارت قاطعیت در ارتباط به جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقاتی هم کمک می کند.

برای اطلاع از اصول سخنرانی تاثیرگذار بر روی لینک کلیک کنید.

تقویت اعتماد به نفس

نتایج داشتن قاطعیت در ارتباط

این مورد از دلایلی که اهمیت کسب مهارت قاطعانه رفتار کردن را نشان می دهد؛ تا حدودی با دیگر موارد تفاوت دارد. برای اینکه بتوانید مهارت قاطعیت در ارتباط را کسب کنید باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. از طرفی به واسطه قاطعانه رفتار کردن هم اعتماد به نفس شما تقویت می شود. بنابراین می توان گفت با برداشتن اولین قدم، قدم های بعدی سریعتر برداشته می شوند.

جلوگیری از شکل گیری سوء استفاده

بیایید این مورد را با ذکر مثال راحت تر بیان و درک کنیم. فرض کنید در یک کلاس درس یکی از دانش آموزان مهارت قاطعانه رفتار کردن را کسب نکرده و به همین علت مورد سوء استفاده همکلاسی های خود قرار می گیرد. خوراکی هایش را از او می گیرند، او را وادار به انجام تکالیف سایر شاگردان می کنند و به طور کلی حق او را پایمال خواهند کرد. در این شرایط اگر همین دانش آموز قاطعیت در ارتباط را یاد بگیرد، می تواند از حق خود با رعایت احترام و انصاف دفاع کند. این موضوع در سایر روابط اعم از کاری، عاطفی و اجتماعی هم صدق می کند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، آداب معاشرت و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

پیشرفت در زندگی

زمانی که می توانید از حق خود دفاع کنید، دیگران از شما سوء استفاده نمی کنند، وقت خود را صرف کارهایی می کنید که دوست دارید و به طور کلی برای خودتان زندگی می کنید؛ شرایط پیشرفت در زندگی هم برای شما فراهم می شوند. در واقع می توانید کارهایی که موجب رسیدن به موفقیت می شوند را انجام داده و هیچ درگیری ذهنی از بابت عدم توانایی قاطعیت در ارتباط نداشته باشید.

مزایای داشتن قاطعیت در ارتباط

بدون شک حتما تا به حال شنیده اید که باید مهارت “نه گفتن” را کسب کرده، به دیگران به خصوص کودکان هم این مهارت را آموزش دهید. مهارت نه گفتن فقط یکی از جوانب قاطعیت در ارتباط است، حال فرض کنید قاطعانه رفتار کردن می تواند چه مزایای گسترده ای را برایتان به همراه داشته باشد. در قسمت قبلی همین مقاله به چند مورد از دلایلی که نشان دهنده اهمیت قاطعانه رفتار کردن هستند، اشاره کردیم. بهتر است بدانید همان موارد جزء مزایای کسب این مهارت مهم محسوب می شوند. در کنار آن ها مزایای دیگری هم وجود دارند که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

یکی از مهم ترین نکاتی که درمورد رفتار قاطعانه باید به آن توجه کنید؛ تاثیر تمرین کردن است. بدون شک هیچ مهارتی بدون تمرین کردن، کسب و جاودانه نمی شود. به همین علت باید برای قاطعانه رفتار کردن وقت صرف کرده و تمرین کنید. یادداشت کردی؟

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

معایب داشتن قاطعیت در ارتباط

معایب داشتن قاطعیت در ارتباط با دیگران

پیرامون موضوع قاطعانه رفتار کردن، نکاتی هم مطرح می شوند که می توان به آن ها عنوان “معایب” را نسبت داد. نکته مهم ماجرا این است که چنین مواردی در ظاهر، معایب هستند ولی به طور کلی آن ها هم جزء مزایای کسب مهارت قاطعیت در ارتباط محسوب می شوند. برای مثال زمانی که یک رابطه ناسالم به پایان می رسد ممکن است از اینکه دیگر با فرد مورد نظر در ارتباط نیستید ناراحت باشید، ولی اصل ماجرا این است که شما از شر یک رابطه ناسالم خلاص شده اید و باید خوشحال باشید. از جمله مواردی که جزء معایب رفتار قاطعانه محسوب می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصمیم گیری هیجانی
  • رخ دادن پشیمانی
  • از دست دادن روابط
  • قرار گرفتن در موقعیت های سخت و حساس

معایب قاطعانه رفتار کردن مثل همان خوردن شربت تلخی هستند که کودکان هنگام بیماری از خوردنش خودداری می کنند ولی با توضیح دادن اینکه باید دارو بخوری تا خوب بشی، قانع می شوند. شما هم برای بهره مندی از مزایای قاطعانه رفتار کردن باید تلخی معایب آن را به جان بخرید.

برای اطلاع از مراحل سخنرانی و نحوه ارائه آن بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

برای پیشرفت در زندگی، لذت بردن از داشته ها و تلاش برای به دست آوردن آنچه که دوست دارید؛ باید مهارت های مهمی را کسب کنید. برای مثال باید مهارت قاطعیت در ارتباط را کسب کنید تا از پایمان شدن حقتان جلوگیری کرده و در عین حال به کسی هم لطمه وارد نکنید. قاطعانه رفتار کردن باید با رعایت احترام و انصاف انجام شود، در غیر این صورت عنوان قاطعیت به آن داده نخواهد شد.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، موفقیت کلامی و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up