مطالعه کنید:

چرخ احساسات پلاچیک

چرخ احساسات پلاچیک چیست؟

آیا تا به حال اقداماتی را برای درک، شناخت و بیان احساسات خود انجام داده اید؟ آیا می دانید منظور از چرخ احساسات پلاچیک چیست و چه کاربردی دارد؟ موضوع شناخت، درک و بیان احساسات در حوزه روانشناسی بسیار مهم محسوب می شود، به نحوی که تحقیقات متعددی در این مورد صورت گرفته است. حاصل تحقیقات انجام شده هم نظریه ها، مدل ها و ارائه توضیحاتی است که به شناخت احساسات کمک بزرگی کرده اند. در این میان مدل پلاچیک یا در واقع چرخه احساسات پلاچیک به صورت کامل و با بیان جزئیات به بررسی احساسات انسانی پرداخته است.

با توجه به اینکه همه مردم در طول زندگی بارها و بارها احساسات خود را بیان می کنند و از طرفی بیان اشتباه احساسات می تواند زمینه ساز ایجاد مشکلات شود، شناخت احساسات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف چرخ احساسات پلاچیک بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

چرخ احساسات پلاچیک چیست؟

چرخ احساسات پلاچیک چیست

نام این مدل یا در واقع چرخ احساسات برگرفته از نام مطرح کننده آن یعنی “رابرت پلاچیک” است. رابرت پلاچیک روانشناسی است که احساسات اساسی انسان را مورد بررسی قرار داده و الگو یا مدلی به نام چرخ احساسات را مطرح کرده است. به تدریج این مدل به عنوان چرخ احساسات پلاچیک شناخته شده و نام آن رواج یافته است. این مدل بیان می کند که انسان 8 احساس اساسی دارد و می توان آن ها را براساس هدف فیزیولوژیکی که دارند سازماندهی کرد. 8 احساس اساسی مدل چرخ پلاچیک شامل: ترس، اعتماد، شادی، بیزاری، خشم، تعجب، انتظار و ناراحتی است. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای اطلاع از انواع عزت نفس بر روی لینک کلیک کنید.

این مدل به ما کمک می کند تا احساسات خود را درک کنیم و بشناسیم و سپس در موقعیت های مناسب آن ها را ابراز کنیم. در واقع می توان گفت این مدل به کنترل احساسات نیز کمک می کند. برای مثال زمانی که از رفتار یا حرف های یک نفر عصبانی می شوید اگر بر احساسات خود کنترل داشته باشید و آن ها را به خوبی بشناسید، متوجه خواهید شد که ابراز عصبانیت می تواند عواقب بدتری را برای شما به همراه داشته باشد، به همین علت احساس خود را کنترل خواهید کرد. بنابراین آشنایی با این مدل بسیار مهم بوده و برای همه مردم ضروری محسوب می شود. برگرد عقب دوباره بخون!

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، جادوی جذابیت و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

نحوه بیان احساسات و هیجان ها با چرخ پلاچیک

نحوه بیان احساسات به کمک چرخ پلاچیک

همانطور که گفتیم چرخ پلاچیک به ما کمک می کند تا احساسات خود را به درستی بشناسیم و در موقعیت های مناسب ابراز یا کنترل کنیم. برای استفاده از چرخ احساسات پلاچیک ابتدا باید با ساختار کلی آن آشنا شوید. تصویری که در همین قسمت از مقاله درج شده بیان کننده مدل پلاچیک است. همانطور که مشاهده می کنید این مدل از چند قسمت مختلف تشکیل شده است که می توان ساختار کلی آن را به یک گل یا خرچه تشبیه کرد. در این مدل هر یک از قسمت ها یا در واقع هر یک از احساساتی که درج شده اند با یکدیگر ارتباط دارند. برای بهره مندی از مزایای مدل پلاچیک باید به نکاتی که در ادامه مطلب اشاره می کنیم توجه کنید:

احساسات اساسی: به تصویر مدل پلاچیک دقت کنید و 8 احساسی که در قسمت قبلی همین مقاله به عنوان احساسات اساسی انسان نام بردیم را پیدا کنید. به کمک این احساسات و روابطی که با یکدیگر دارند می توانید احساسات خود را به خوبی بشناسید و ابراز آن ها را کنترل کنید.

احساسات متضاد: در چرخ احساسات پلاچیک هر یک از دو احساسی که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند؛ متضاد یکدیگر هستند. برای مثال احساس شادی در مقابل ناراحتی قرار می گیرد، بنابراین این دو احساس متضاد یکدیگر هستند.

احساسات ترکیبی: احساساتی که در قسمت های بدون رنگ تصویر مدل پلاچیک قرار گرفته اند بیان کننده احساساتی هستند که از ترکیب دو احساس اساسی ایجاد می شوند. برای مثال از ترکیب دو احساس انتظار و خشم؛ پرخاشگری شکل می گیرد.

شدت احساسات: نکته مهمی که از چرخ احساسات پلاچیک می توان متوجه شد؛ شدت احساسات است. برای متوجه شدن این نکته به تصویر مدل پلاچیک توجه کنید؛ احساساتی که در قسمت های درونی مدل قرار گرفته اند شدت بیشتری دارند. در واقع با حرکت از سمت بیرونی این مدل به سمت داخل آن شدت احساسات افزایش می یابد. برای مثال احساس آرامی شدت کمتری نسبت به وجد دارد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

به کمک چرخه احساسات پلاچیک می توانید احساسات خود را به خوبی بشناسید، تفکیک کنید و با کنترل آن ها در موقعیت های مختلف احساس مناسب را ابراز کنید. با توجه به اینکه همه ما در طول زندگی چندین رابطه مختلف را برقرار می کنیم، بنابراین نباید به دلیل ابراز اشتباه احساسات موقعیت های کاری، اجتماعی یا عاطفی خود را از دست دهیم.

برای اطلاع از مفهوم کمال گرایی منفی بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

شناخت، درک و کنترل احساسات برای همه مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا هر کسی به واسطه سبک زندگی خود با چندین نفر در ارتباط است. بنابراین باید بتوانید احساسات خود را بشناسید و درک کنید. برای تحقق این هدف بهتر است از چرخ احساسات پلاچیک استفاده کنید. به کمک این مدل می توانید درک بهتری نسبت به احساسات خود داشته باشید.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up