مطالعه کنید:

اصول کاریزماتیک بودن چیست

مهمترین اصول کاریزماتیک بودن

افرادی که قصد بهبود روابط اجتماعی خود را دارند، به دنبال اطلاع از اصول کاریزماتیک بودن هستند. فردی که شخصیت کاریزماتیک دارد یا به اصطلاح فردی کاریزماتیک است که جذابیت خاصی داشته و دیگران را مجذوب خود می کند. البته این جذابیت می تواند اکتسابی باشد و با افزایش آگاهی و به کارگیری تکنیک های موثر، شخصیتی کاریزماتیک را به دست آورد.

بدون شک جذابیت شخصیت و داشتن کاریزما باعث بهبود روابط اجتماعی و تعامل با دیگران می شود. همین امر نیز موجب افزایش انگیزه و انرژی مثبت در زندگی همان فرد خواهد شد. با توجه به اهمیت بهبود روابط اجتماعی و ایجاد یک شخصیت کاریزماتیک برای بسیاری از افراد، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی مهمترین اصول کاریزماتیک بودن بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

اصول کاریزماتیک بودن

برای اینکه بتوانیم اصول کاریزماتیک بودن را بهتر درک کرده و آن ها را در برخورد با دیگران به کار بگیریم باید با مفهوم کاریزما یا کاریزماتیک بودن آشنا شویم. افرادی که شخصیت کاریزماتیک دارند در همان برخورد اول با دیگران، تاثیرات مثبتی را بر احساسات و نگرش آن ها نسبت به خود ایجاد می کنند. در واقع معنی و مفهوم واحد و مشخصی برای کاریزما و کاریزماتیک بودن وجود ندارد ولی می توان کاریزما را نوعی جذابیت محسوب کرد. یک شخصیت کاریزماتیک دارای ویژگی های مثبت و منحصر به فردی است که بر عمق احساسات و نگرش دیگران نفوذ کرده و دیدگاهی مثبت را ایجاد می کند.

احتمالا تا به حال با فردی رو به رو شده اید که نمی توانید احساس خود را نسبت به شخصیتی که دارد بیان کنید ولی می دانید که برای شما جذابیت داشته و تحت تاثیر او قرار گرفته اید. سوال مهمی که در این مورد مطرح می شود این است که آیا می توان با استفاده از تکنیک هایی خاص، شخصیتی کاریزماتیک را ساخت؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، با شناخت و به کارگیری اصول کاریزماتیک بودن می توان به این هدف دست پیدا کرد. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهمترین اصول و قواعد کاریزماتیک بودن اشاره می کنیم:

با دیگران برخورد مناسب داشته باشید

آشنایی با اصول کاریزماتیک بودن

بدون شک صحبت کردن و معاشرت با فردی که برخورد مناسبی با شما ندارد، همیشه در حال اخم کردن، ناراحتی و یا بی توجهی است، خوشایند و مورد پسند نیست. بنابراین برای اینکه شخصیتی کاریزماتیک داشته باشید باید در برخورد با دیگران به خصوص برخورد اول، با چهره ای شاداب و انجام احوال پرسی کامل، حس خوبی را در مورد خود برای فرد مقابل ایجاد کنید.

برای اطلاع از روش های افزایش تاثیرگذاری بر روی لینک کلیک کنید.

نکته مهم دیگری که در مورد برخورد با دیگران مطرح می شود، عدم ایجاد تفاوت در نحوه صحبت کردن با چند فرد مختلف است. در واقع شما نباید نحوه برخورد متفاوتی را با چند نفر که در یک جمع حضور دارند، داشته باشید. اگر برعکس این موضوع عمل کنید، جذابیتی برای دیگران نداشته و شخصیت کاریزماتیک برای شما شکل نمی گیرد.

از تکنیک های زبان بدن استفاده کنید

یکی از مهم ترین مواردی که از اصول کاریزماتیک بودن می تواند به شما کمک کند، استفاده از تکنیک های زبان بدن است. به کارگیری تکنیک های زبان بدن به شما کمک می کند تا خود را فردی مشتاق برای صحبت کردن و توجه به دیگران نشان دهید. برای تحقق این هدف می توانید حین صحبت کردن و یا در ابتدای معاشرت و احوال پرسی به فرد مقابل خود لبخند بزنید.

اگر می توانید با او دست داده و از بی رمق نشان دادن بدن خود جلوگیری کنید. یادگیری اصول و قواعد کاریزماتیک بودن نیازمند استفاده از آموزش های حرفه ای است، برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب در این زمینه می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اعتماد به نفس داشته باشید

اعتماد به نفس یکی از ضروریات زندگی شخصی و اجتماعی همه ما محسوب می شود. داشتن و تقویت اعتماد به نفس موجب ایجاد نگرش مثبت به زندگی و منعکس کردن انرژی های مثبت به دیگران می شود. زمانی که اعتماد به نفس داشته باشید و خود را همانگونه که هستید باور و تصدیق کنید، یک نگرش مثبت در مورد خودتان در ذهن اطرافیان ایجاد می کنید. تقویت اعتماد به نفس به عنوان یکی از موارد اصول کاریزماتیک بودن به شما کمک می کند تا از شکست خوردن، بی توجهی دیگران و تجربه کردن نترسید و موفقیت های مهمی را در زندگی کسب کنید.

با دیگران ابراز همدردی کنید

قواعد و اصول کاریزماتیک بودن

دوستان، عزیزان، خانواده و اطرافیان ما همیشه به کسب راهنمایی، تجربه و مشورت نیاز ندارند، گاهی اوقات این همدردی کردن است که سبب بهبود شرایط روحی آن ها می شود. نیاز به همدردی کردن می تواند بعد از رخ دادن یک شکست کاری، مالی، تحصیلی و یا عاطفی ایجاد شود. بنابراین به عنوان یکی از موارد اصول کاریزماتیک بودن در تعامل با دیگران به ویژه در زمان ناراحتی آن ها به فکر نصیحت کردن، سرزش و یا راهتمایی نباشید، بلکه با ابراز همدردی، شخصیتی جذاب را از خود به دیگران نشان دهید.

برای اطلاع از موضوع چگونه جذاب و تاثیرگذار باشیم بر روی لینک کلیک کنید.

از تعریف و تمجید صادقانه غافل نشوید

برخی از افراد تصور می کنند اگر از دیگران تعریف کرده و آن ها را تحسین کنند، این کار به معنای چاپلوسی کردن است. در حالی که این تصور زمانی صحیح است که شما بی دلیل، به دور از واقعیت و در موقعیتی بی ربط، فرد مقابل را تحسین کنید. در عین حال اگر از ویژگی های مثبت یک فرد به صورت صادقانه، عین واقعیت و در موقعیتی مناسب تعریف و تمجید کنید، سبب ایجاد احساس خوشایندی برای او خواهید شد. این مورد از اصول کاریزماتیک بودن سبب ایجاد نگرشی مثبت و با ثبات در ذهن دیگران می شود، به نحوی که ممکن است فراموش کردن آن هیچگاه رخ ندهد.

دوست خوبی باشید

شخصیت، رفتار و نحوه برخوردتان زمانی برای دیگران جذاب به نظر می رسد که آن ها با شما احساس راحتی کنند. در واقع اینکه دیگران بتوانند به عنوان یک دوست به شما اعتماد کرده و احساس صمیمیت کنند، یکی از نشانه های کاریزماتیک بودن است. بنابراین به عنوان یکی از اصول کاریزماتیک بودن این حس را برای دیگران ایجاد کنید که می توانید یک دوست خوب و واقعی برای آن ها باشید. دوستی که در لحظات غم و شادی در کنارشان است و به آن ها توجه می کند.

هرگز بدون آگاهی صحبت نکنید

به کارگیری اصول کاریزماتیک بودن

بدون شک فردی که در مورد هر موضوعی آن هم بدون آگاهی و اطلاعات صحیح صحبت می کند، برای دیگران جذاب نیست و بر احساس آن ها تاثیر مثبت و منحصر به فردی نخواهد داشت. در مواقعی که صحبت از یک موضوع خاص که شما اطلاعی از آن ندارید به میان می آید، می توانید سکوت کرده، به دیگران گوش دهید و یا صادقانه بیان کنید که اطلاع چندانی از آن موضوع ندارید. این مورد از اصول کاریزماتیک بودن به شما کمک می کند تا دیگران از معاشرت با شما و شنیدن صحبت هایتان خسته نشوند.

برای اطلاع از نحوه تاثیرگذاری در محیط کار بر روی لینک کلیک کنید.

مهارت های ارتباطی را یاد بگیرید

شخصیت کاریزماتیک زمانی شکل می گیرد که شما بتوانید به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشید. بنابراین یادگیری اصول و مهارت های ارتباط فردی در این مورد به شما کمک می کند. بدون شک نحوه برقراری ارتباط با همه افراد مشابه یکدیگر نیستند، شما باید بتوانید راهکار درست را انتخاب کرده و به عنوان یکی از اصول کاریزماتیک بودن از آن ها استفاده کنید. برای مثال گاهی لازم است با یک فرد در مورد موضوعی خاص بحث و گفتگو کنید، یا اینکه با فرد دیگری به تماشای یک فیلم بپردازید و غیره، بنابراین راه برقراری ارتباط و نفوذ شخصیت خود بر احساس هر فرد را یاد بگیرد.

فردی اجتماعی باشید

افرادی که منزوی هستند، با دیگران تعامل و معاشرتی ندارند و به طور کلی تنهایی را به در جمع بودن با دیگران ترجیح می دهند، در ذهن و احساس اطرافیان خود نفوذ نمی کنند. یکی از اصول کاریزماتیک بودن این است که اجتماعی باشید و این ویژگی را حفظ کنید نه اینکه بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه آن را به فراموشی بسپارید. توجه داشته باشید همه اصول و قواعد کاریزماتیک بودن زمانی نتیجه مطلوبی را ایجاد می کنند که برای به کارگیری آن ها تمرین و تکرار داشته باشید.

نسبت به دیگران بی توجه نباشید

شاید در نگاه اول تصور کنید اگر به دیگران بی توجهی کنید، شخصیتی کاریزماتیک خواهید داشت. در حالی که این تصور اشتباه است، بی توجهی کردن در برخورد با دیگران می تواند معنی بی احترامی کردن و یا عدم تمایل به صحبت کردن را داشته باشد. بنابراین به باورهای اشتباه اتکا نکرده و به عنوان یکی از موارد اصول کاریزماتیک بودن، به موقع و در موقعیت های مناسب به دیگران توجه کنید. توجه کردن می تواند با گوشی دادن به حرف های فرد مقابل، تعارف کردن غذا، مطرح کردن راه حل برای مشکلات و غیره شکل بگیرد.

برای اطلاع از مهارت های غیر کلامی بر روی لینک کلیک کنید.

دیگران را قضاوت و سرزنش نکنید

شما در برخورد و معاشرت با دیگران قاضی نیستید که اشتباهات آن ها را قضاوت کرده، حکم صادر کنید و در نهایت فرد را مورد سرزنش قرار دهید. بدون شک همه افراد حتی کسانی که منکر اشتباهات خود هستند، می دانند که عملی اشتباه را انجام داده و باید آن را جبران کنند. بنابراین به عنوان یکی از موارد اصول کاریزماتیک بودن به جای قضاوت و سرزنش کردن دیگران به آن ها در رفع مشکل، ریشه یابی و سپس جبران کردن، کمک کنید.

تکنیک های سخنوری را یاد بگیرید

استفاده از اصول کاریزماتیک بودن

برای اینکه بتوانید با دیگران معاشرت کرده، گفتگو کنید و به واسطه این موارد در ذهن و احساس آن ها نفوذ کنید، باید تکنیک های سخنوری را یاد گرفته و به کار بگیرید. بدون شک صحبت کردن اصولی و جذاب به شکل گیری شخصیت کاریزماتیک شما کمک می کند. برای یادگیری تکنیک های سخنوری به عنوان یکی از موارد اصول کاریزماتیک بودن می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

منفی نگر نباشید

اگر انرژی مثبت نداشته باشید، نسبت به اکثر موضوعات منفی نگر بوده و این احساس را نیز به دیگران منتقل کنید، هیچ فردی جذب شخصیت و رفتار شما نخواهد شد. دیگران دوست دارند تحت تاثیر انرژی مثبت اطرافیان خود قرار بگیرند نه اینکه مدام از ناامیدی آن ها مطلع شوند. به همین علت چنانچه به دنبال اطلاع از اصول کاریزماتیک بودن هستید، بهتر است نگرش منفی و ناامیدی را از خود دور کنید.

آراسته و مرتب باشید

همانطور که طرز صحبت کردن، ایستادن و لبخند زدن به جذاب بودن شما کمک می کنند، آراسته و مرتب بودن ظاهر نیز یکی از اصول کاریزماتیک بودن محسوب می شوند. آراستگی به معنای خاص، متفاوت و حتی عجیب بودن چهره و طرز لباس پوشیدن نیست، بلکه زیبایی می تواند در اوج سادگی نیز نمایان شود. بنابراین در برخورد و تعامل با دیگران مرتب بودن ظاهر را مورد توجه قرار داده و از آشفتگی دوری کنید.

برای اطلاع از آداب معاشرت بر روی لینک کلیک کنید.

شنونده خوبی باشید

استفاده از یک یا دو مورد از اصول کاریزماتیک بودن ممکن است تا حدودی بر فرد مقابل شما تاثیر داشته باشد ولی قطعا یک شخصیت کاریزماتیک چندین مورد از اصول کاریزما را به خود اختصاص می دهد. همانگونه که شما تمایل دارید با دیگران صحبت کرده، از زندگی و موفقیت هایتان یا علایقی که دارید صحبت کنید، دیگران نیز به همین موضوع علاقه مند هستند.

بنابراین برای تقویت شخصیت کاریزماتیک و نفوذ بر ذهن و احساس دیگران، سعی کنید شنونده خوبی باشید. البته فراموش نکنید که بعد از شنیدن صحبت های دیگران قضاوت و سرزنش را کنار گذاشته و در عوض با آن ها ابراز همدردی کرده یا فرد مقابل خود را برای کسب موفقیت هايش تشویق کنید.

دیگران را با نامشان مورد خطاب قرار دهید

برای اینکه به دیگران نشان دهید که با آن ها صمیمی هستید و از این طریق خود را جذاب نشان دهید، باید به عنوان یکی از اصول کاریزماتیک بودن، فرد مقابل را با نام او مورد خطاب قرار دهید. بدون شک در همان لحظه در ذهن فرد تاثیرات مثبتی ایجاد شده و حس خوبی نسبت به شما پیدا می کند. در چنین شرایطی به دیگران ثابت می کنید که برای شما ارزشمند هستند و به آن ها توجه می کنید.

برای اطلاع از مهارت های کلامی بر روی لینک کلیک کنید.

رفتار متعادل داشته باشید

تاثیر اصول کاریزماتیک بودن

کاریزماتیک بودن به معنای خنده و شوخی مداوم، راحت بودن بیش از حد با دیگران و موارد این چنینی نیست. بلکه شخصیتی کاریزماتیک محسوب می شود که فرد رفتاری متعادل داشته و در هر موقعیتی عکس العملی مناسب داشته باشد. برای مثال شما نمی توانید به منظور ابراز همدردی در مشکلات دیگران، بخندید و شوخی کنید. یا اینکه در یک جمع دوستانه که به منظور جشن گرفتن برای کسب یک موفقیت برگزار شده است، جدی باشید. بنابراین برای جذاب بودن و شکل گیری شخصیت کاریرماتیک باید رفتاری متعادل و مناسب داشته باشید.

بدون توقع و به موقع محبت کنید

اگر قصد دارید نسبت به دیگران محبت ورزیده و ارتباط بهتری با آن ها داشته باشید، باید این کار را بدون هیچ توقعی انجام دهید. در غیر این صورت محبت کردن با چشم داشت، تاثیری بر شکل گیری شخصیت کاریزماتیک و جذابیت شما نخواهد داشت. زمانی که به دیگران محبت می کنید با بیان جملاتی همچون تو هم جبران می کنی، برایم این کار را انجام بده و غیره، حس خوبی که به آن ها داده اید را از بین نبرید.

برای اطلاع از جوانب مختلف مهارت فن بیان بر روی لینک کلیک کنید.

خوش قول باشید

افراد جذاب و کاریزماتیک با خوش قول بودن بر میزان جذابیت خود و تاثیر بر دیگران می افزایند. یک فرد کاریزماتیک قبل از قول دادن به دیگران، شرایط آن موضوع را بررسی کرده و در صورتی که توانایی انجام آن را داشته باشد به فرد مقابل خود قول می دهد. بنابراین شما نیز می توانید با کنار هم قرار دادن اصول کاریزماتیک بودن، یک شخصیت کاریزما و جذاب را برای خود ایجاد کرده و بر ذهن و احساس دیگران نفوذ کنید.

دیگران را به انجام هیچ کاری مجبور نکنید

بدون شک هیچ فردی تمایل ندارد به اجبار کاری را انجام داده و به صورت دستوری با او صحبت کنند. افرادی که چنین شخصیتی داشته و دیگران را به انجام کارهای دلخواه خود مجبور می کنند، کاریزماتیک نیستند. شما می توانید به عنوان یکی از اصول کاریزماتیک بودن دیگران را به انجام کار مورد نظر خود مشتاق کنید. برای مثال اگر سایر اصول و قواعد کاریزماتیک بودن را رعایت کنید، دیگران برای جلب توجه شما کاری که تمایل دارید را انجام می دهند. بنابراین به جای استفاده از راهکارهای غیر اصولی و بی نتیجه، می توانید تکنیک های موثر و کارآمد را امتحان کنید.

برای اطلاع از نحوه تقویت صدا در فن بیان بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

جذاب بودن کلام، رفتار، ظاهر و شخصیت برای هر فردی خواستنی است. برقراری روابط اجتماعی مطلوب و موثر نیز بر زندگی همه ما تاثیرگذار هستند. آشنایی با اصول کاریزماتیک بودن و سپس تمرین و تکرار برای رسیدن به تسلط در به کارگیری آن ها، به شکل گیری یک شخصیت کاریزماتیک و جذاب کمک می کنند. بنابراین قبل از اقدام به انجام هرکاری در راستای شکل گیری شخصیت کاریزماتیک، بهتر است اصول آن را یاد بگیرید. برای انجام این کار می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کرده و با استفاده از راه های ارتباطی، اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up